Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konfigurator er nå online på bmw.no

Startet av pberg, onsdag 14. juli 2021, klokken 19:15

« forrige - neste »

pberg

Ser ut til at det meste er på plass der nå.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Trond.m

Men rart at de ikke legger ut en prisliste. Har bare en foreløpig prisliste fra forhandler.

THE

Synes ikke dette er så ille. Ca 700k + vinterhjul for en topputstyrt M50 supercharged. Har egentlig ikke hatt sansen for det nye designet til BMW, men i4 ser jo bra ut. Må bare vente til ungdommene i huset flytter ut, så blir det kanskje en slik en på meg og madammen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Mrius

Første elbil jeg virkelig har hatt lyst på.

Men plassering av ladeport er jo helt tragedie(hvis man ikke bor i UK), viser at ELbil ikke var første prioritet da de designet bilen.
Man vil jo så klart også ha de breieste dekkene for at den skal se mest sportslig ut, da ofrer man tydeligvis nesten 100km rekkevidde (418km).
Er bare redd denne er utdatert før den i det hele tatt kommer på veien, så må i hvert fall vente til den kommer for å teste og vente på de offisielle rekkeviddetallene.

Er grill, speil og de andre detaljene grå hvis man ikke velger carbonpakken?

pberg

Shadowline er vanligvis sort.

Ladeporten står på samme side som på i3, og det har i hvert fall funket helt greit for min del.

Du har jo valget mellom standard dekk som er 255 og sportsdekk som er 285. Hvis 3cm er viktigere enn 100km rekkevidde, så velger du det....
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

JorgenM

Har biler med ladeporter på forskjellig side og aldri tenkt på det egentlig. Ser ikke helt når det ene skulle være noe problem (selvsagt å foretrekke ladeport på høyre side ved fortauslading i byer).
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Mrius

#7
Har man en trang garasje\parkeringsplass så parkerer man gjerne nærmere på passasjersiden for å komme lettere ut, det blir litt vanskelig med ladeporten på den siden. Men det er vel bare et problem for de som rygger inn.

Ser nesten chrome ut på konfiguratoren(med shadowline)

carlings

Veldig rotete konfigurator. Umulig å forstå hvordan ulike tilvalg driver opp prisen.

itre

Sitat fra: Mrius på torsdag 15. juli 2021, klokken 16:54
Man vil jo så klart også ha de breieste dekkene for at den skal se mest sportslig ut, da ofrer man tydeligvis nesten 100km rekkevidde (418km).

Performance dekkene utgjør mye av tapet (de «klistrer bilen til veien»). Du kan bytte dekkene til mer ordinære så er tapet betydelig mindre.

1317142119

Sitat fra: Mrius på torsdag 15. juli 2021, klokken 16:54
Men plassering av ladeport er jo helt tragedie(hvis man ikke bor i UK), viser at ELbil ikke var første prioritet da de designet bilen.
Det viser nettopp det at BMW har laget elbiler i tiår og har erfaring med hvor det er best å ha en påfyllingsluke. BMW er en av alt for få produsenter som faktisk har forstått hvor ladeluken er mest fornuftig å ha.

Man rygger åpenbart inn på p-plasser. Ergo er en av baksidene riktig.

I Europa parkerer man alltid med trafikken (ikke mot - slik nordmenn flest later til å tro). Ergo er høyre side riktig side av bilen. Da har du ladestolpen på fortauet på samme side som ladeluken og man slipper å stå ut i veien og holde på med ladeluken.

I tillegg har man det faktum at man på racerbiler som regel fyller tanken på høyre side fordi banene som oftest går med klokken (ja - å lade elbiler som en del av pitstoppene kommer til å bli en greie i nær fremtid).

Alle har forskjellige behov, men det finnes ingen fornuftige argumenter for at biler generelt skal ha ladeluken noen andre steder. Har man så liten garasjeplass at man må tvinge bilen inn der og såvidt får åpnet førerprøven, så har man andre problemer enn hvilken side ladeporten er på 😛 Faktisk vil jeg gå så langt og påstå at dersom en bil har ladeluken på feil sted (altså ikke høyre bakskjerm), så er jeg ikke interessert i å kjøpe den - uansett hvor fin og bra den måtte være.

JorgenM

Ja, i f.eks Sverige er det til og med forbudt å parkere mot trafikken.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

automat

Nå har jeg kjørt elbil i 7 år, og kan vel telle på en hånd de gangene jeg har gateparkert ved ladestolpe. Derimot har jeg flere ganger måttet flytte på bilen fordi jeg har parkert for nærme carport-veggen til å kunne plugge inn ladekabel på høyre bakskjerm.

Plassering av ladeport blir et kompromiss. Ulempen med plassering på høyre bakskjerm  når man parkerer trangt er større en ulempen  med ladeluke ut mot gata ved gateparkering.

Derfor er venstre bakskjerm det beste kompromisset for plassering av ladeluke.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Rosstopher

#13
Sitat fra: automat på søndag 25. juli 2021, klokken 16:40
Nå har jeg kjørt elbil i 7 år, og kan vel telle på en hånd de gangene jeg har gateparkert ved ladestolpe.

Nesten som om jeg skulle sagt det selv. Har ennå til gode å lade i gata. Alle stedene jeg lader (hjemme, på jobb, på kjøpesenter, andre AC-ladere, hurtiglading) er det en fordel med ladeluke bak på venstre side. Har aldri savna å måtte gå 2-6 meter ekstra for å koble til slik som man må om luka er på feil side.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Øyvind.h

For de som bor i sentrum og må lade gatelangs er nok høyre side å foretrekke. For alle andre er venstre best. Hjemme får jeg begge deler til å fungere. Parkerer bare med nesa inn når jeg skal lade. Men venstre bak er klart enklest og best for meg. Jeg lader aldri gatelangs i Sverige, ei heller i Norge. Kun hjemme, på hytta, hos familie/venner og på hurtiglader. Da fungerer venstre bak absolutt best. For meg.

På IX3 har jeg høyre side bak, og jeg får strøm inn i den også :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA