Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer om ladekaoset sommeren 2021

Startet av hakotorg, onsdag 14. juli 2021, klokken 14:36

« forrige - neste »

Bigfoot

Eg var ute på min fyrste bilferie med Hyundai Ioniq 2017 i veka som var. Vi har kjørt Agder-Trøndelag og med lite batteri har det blitt mange ladestopp. Vi har lada langs hovudvegane stort sett og totalt har eg stått 10 minutt i ladekø. Vi har lada på Fortum, Mer og BKK, Circle K og Ionity (kun 1 gang). All lading har vore hurtiglading og vi foretrekker lynlading siden det lille batteriet i Ioniq 2017 sluker strøm i imponerende hastighet på dei ladarane. I går (søndag 18) kjørte vi Trøndelag-Agder med lading i Berkåk, Alvdal, Espa, Oslo og Larvik. Ingen kø og total ladetid på litt over ca 1,5 timer. Eg synes det har vore fantastisk med elbil på langtur. Det er mogleg vi har vore maksimalt heldige med turen vår, men for min del virker dette med ladekaos oppskrytt og eg vil på ingen måte råde folk til å ikkje legge ut på langtur på Sørlandet, Austlandet og Midt-Noreg langs hovudfartsårane.
Nå brukte vi ein del tid på planlegging av lading, og kjørte vi forbi ein lynladar med ledig kapasitet brukte vi den. Men som ein ser av total ladetid var dette veldig effektivt.

Rosstopher

Sitat fra: ok67 på søndag 18. juli 2021, klokken 20:43
Tesla har 24 ladarar på Dombås. Fredag ettermiddag vet i praksis alle i bruk når vi var innom, men vi fann ein ledig så vi slapp å vente. Det var stort sett sirkulasjon heile tida vi var der (20 min)

Er på Dombås nå. En håndfull ledige Tesla-ladere, delvis blokkert av folk som står i kø til de andre laderne. Altså biler som står i "midtgangen". Tesla-dame står og dirigerer biler til laderne da de nye som er satt opp er V3. Altså går og spør de med S og X og de har CCS og viser de til riktig lader.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

michael.mw87

Jeg har vært i Dombås siste søndag rundt kl 17. Da var det mye ladekø, til og med ved Tesla-supercharger. Jeg gikk litt rundt og de fleste sa at dem måte vente 1 ½ timer før dem fikk lade. Enda verre var det i Oppdal. Kl 21:30 var det fremdeles flere biler i kø. Ikke overraskende når tusenvis av turister må dele to DC og en AC lader (AC lader nummer to er i ustand). Ved Fagerhaugen var det en bil i kø og i Berkåk var alle ladere ledig bortsett fra to Tesla ladere.

Jeg lurer litt på om alle som var i kø har startet dagen med fullt batteri og om noe av køen vært unngått om det var flere destinasjonsladere i Dombås og Oppdal (Dombås har vel ikke en eneste Type 2 lader).

Speeder

Prøvde å lade på MER ved sørlandssenteret både mandag og torsdag denne uken. 4 Ccs av 6 i ustand, på en av de to som 'funket' i dag måtte en stakkar starte lading hvert andre minutt eller så.
Ingen av stasjonene merket med i ustand så kastet vel bort en halvtime på å flytte bilen og prøve alle.

Tragisk. Men ikke mye kø her da. Folk er nok flinkere til å sjekke status i app enn meg som bare var innom en tur....
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

turfsurf

#19
Ladet på Åndalsnes SuC og BKK (to biler i følge) på onsdag. SuC var det tidvis kø på (i følge navi), men ledig rundt kl 17. bkk var det alltid noe ledig på, ikke så rart når det var 5 CCS punkter (2x150kW + 1*50kW), men manglende oppmerking av parkering foran ladere, så folk flest trodde det bare var tre ladepunkter. Burde stått store skilt ned *LADING FOR 5 BILER SAMTIDIG*
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Marius Kotsbak

Har ikke sett noe ladekø å snakke om i år. Enkelte populære tider og steder har dog alle uttak vært i bruk.

Lader man tidligere på dagen og på mindre populære steder så har det vært ledige uttak å velge i. Det ser ut til å være omtrent like dårlig tilgang på destinasjonslading som i fjor, noe som selvfølgelig øker presset på hurtiglading.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

elektro

Sitat fra: bmw2002 på lørdag 17. juli 2021, klokken 14:11
På Otta er det nå 8 biler i kø på den ene laderen. 3 på den andre.

Spørsmålet er hvorfor alle disse bilene må lade på Otta?

At det burde vært noen lynladerne både der og på Vinstra er en helt annen sak. Men nå kommer Fåvang med 42 hurtigladere med ukjent effekt «før snøen kommer» (16 Tesla, resten BKK og Clever).
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: hakotorg på onsdag 14. juli 2021, klokken 14:36
Noen som har vært/er på tur og vil dele noen erfaringer? Er det virkelig så ille som mediene skal ha fet til?

Det finnes ikke et fasitsvar på dette. Har du bil med OK rekkevidde og ladehastighet, samt litt erfaring, er det få problemer. Problemene mange opplever, som mediene skriver om, er reelle nok. Som regel er det én av ovennevnte ting som svikter, og gladsakene hører man ikke om. De er langt flere. Men så er det ladeangsten, da.. Iom. at ingen biler har et komplett kart over alle ladestasjoner ala det Tesla har over sine Superchargers i bilen, med live status visuelt fremstilt, som en eventuell ruteplanlegger tar hensyn til, så vet du aldri. De fleste bruker ikke apper som Abetterrouteplanner eller ChargeFinder. Det må man uten Tesla.

Jeg har reist opp og ned på Sørlandet og Gudbrandsdalen, Stryn osv. på dagtid i juli og aldri stått i kø. Det har jeg egentlig ikke gjort på fem år, men det er fordi jeg aktivt unngår det, og lader når jeg kan. Ikke når jeg må. Jeg har alltid en plan A, B og C og en formening om hvor det er bra å lade og ikke. Men alle kan jo ikke holde på sånn. :)

Noen observasjoner er at det går med MYE tid og frustrasjon på bruk av apper for å i det hele tatt starte lading. Det burde være nok å ha én brikke som fungerte over alt uten å ha et kundeforhold til alle. Men skaff i alle fall én fra Elbilforeningen eller NAF og registrer den hos alle. Der det lar deg gjøre. Mange ferske elbilister stresser også voldsomt med å få ladet selv om det er kø, de har MASSE batteri igjen og det finnes langt bedre alternativer lenger fremme. Mange lader også mye mer enn de må fordi de er opptatt med noe annet, som å spise eller handle, og det uansett er så billig. Særlig på slutten av sesjonen når bilene lader saktere. Dette er helt bakvendtland. Jeg ønsker meg minst 10 kr/min på lynladerne dagtid og 5 kr/min på 50 kW. Halv pris på nattestid. Gjerne mer dynamisk. Ut fra trafikk, eller økende etter hvor lenge man har vært tilkoblet.

Mange ladere er nede i dager og uker. Jeg AC ladet nylig hos Recharge ved McDonalds på Brumunddal, fordi jeg var i nærheten uansett. Der var CCS og Chademo ute av drift på den éne laderen begge gangene da jeg var der i juli. Dette var markert i ChargeFinder. Likevel måtte jeg informere 5-6 biler om dette den korte tiden jeg var der og faktisk oppholdet meg ved bilen. Og guide dem til nærmeste lynlader avhengig av om de skulle nordover eller sørover. (Det var flust av ledige både på OBS Rudshøgda, BK Nydal/Furnes og Olrud Handelspark.) På BKK sin enslige lynlader i Lom har det vel vært problemer i sommer, som i påskeferien? Mildt sagt ugunstig..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: turfsurf på torsdag 22. juli 2021, klokken 23:03
Ladet på Åndalsnes SuC og BKK (to biler i følge) på onsdag. SuC var det tidvis kø på (i følge navi), men ledig rundt kl 17. bkk var det alltid noe ledig på, ikke så rart når det var 5 CCS punkter (2x150kW + 1*50kW), men manglende oppmerking av parkering foran ladere, så folk flest trodde det bare var tre ladepunkter. Burde stått store skilt ned *LADING FOR 5 BILER SAMTIDIG*

Ja, det er mye å hente på bedre merking generelt. Ser mange som kun kan lade med 50 kW på lynladerne og folk med raskere lading som står på 50 kW.

Samt at det er behov for oppetid, enklere autentisering/betaling og bedre oversikt over ladere, med live status og god ruteplanlegging, i bilenes NAVI.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Grosor

Sitat fra: elektro på onsdag 28. juli 2021, klokken 00:18
Sitat fra: hakotorg på onsdag 14. juli 2021, klokken 14:36
Noen som har vært/er på tur og vil dele noen erfaringer? Er det virkelig så ille som mediene skal ha fet til?

Det finnes ikke et fasitsvar på dette. Har du bil med OK rekkevidde og ladehastighet, samt litt erfaring, er det få problemer. Problemene mange opplever, som mediene skriver om, er reelle nok. Som regel er det én av ovennevnte ting som svikter, og gladsakene hører man ikke om. De er langt flere. Men så er det ladeangsten, da.. Iom. at ingen biler har et komplett kart over alle ladestasjoner ala det Tesla har over sine Superchargers i bilen, med live status visuelt fremstilt, som en eventuell ruteplanlegger tar hensyn til, så vet du aldri. De fleste bruker ikke apper som Abetterrouteplanner eller ChargeFinder. Det må man uten Tesla.

""
Noen observasjoner er at det går med MYE tid og frustrasjon på bruk av apper for å i det hele tatt starte lading. Det burde være nok å ha én brikke som fungerte over alt uten å ha et kundeforhold til alle. Men skaff i alle fall én fra Elbilforeningen eller NAF og registrer den hos alle.


Litt OT her men stemmer det at ingen andre biler viser status på ladestasjonene? EQC`en viser status for ledige uttak på de ulike laderne og ikke minst prisinfo og beregnet kostnad for lading til den ladegrensen som er satt i bilen på det tidspunktet. (typ 80%)

I Mercedes Me appen er det også en graf over "populære tider" for den enkelte ladestasjon som man da evt. kan unngå hvis man bruker appen til å planlegge en rute og jeg kan også starte lading fra Mercedes ME appen på en haug med tilbydere slik at jeg ikke trenger alle disse brikkene eller appene. Dette siste har jeg ikke testet mye da jeg sjelden har behov for hurtiglading på mine turer.

Carl Anton Stenling

Vi dro til Troms og Finnmark i år. Der oppe var det god plass på laderne  :)

Superladeren på Innhavet var imidlertid svært populær. Alle som skulle enten til Lofoten eller nordover måtte i praksis lade på Innhavet pga. lang avstand til forrige superlader. Tesla hadde satt opp to midlertidige ladepunkter og med dette unngikk man akkurat ladekø. Alle punktene var i bruk de to gangene vi passerte. Skulle ønsket at de andre operatørene på tilsvarende vis forsterket ladekapasiteten der hvor det er behov.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

hELgenen

Har fartet litt rundt på indre østlandet i sommer og benyttet meg av ladeinfrastrukturen til ionity,kople,fortum og mer - har kun opplevd mye trafikk en gang - og det var på GOL, men her var flere ladere også kaputt. Ellers har det bare vært å kjøre rett inn og lade uten kø. Flere steder har det også vært null andre biler samtidig med oss.
Tror ikke ladekaoset har vært så stort - tror mer det er enkelte spesielle steder der alle skal stoppe som er problemet - dersom man har litt buffer og ikke venter til man er under 20% eller ennå lavere for å få denne høye hastigheten så får man litt fleks på hvor man kan lade. Det er derimot et lite priskaos og det lønner seg definitivt ikke alltid å kaste seg over den laderen med høyest hastighet og tro man får beste pris ut av det. Ikke står det på laderen hva det koster heller - og man må ofte inn på tilbyders hjemmeside for å få et bilde av det. Så på den måten er det jo et sabla kaos

hakotorg

Kan jo svare min egen post nå som jeg har hatt meg en langtur. Kjørte Lillesand-Oslo-Moss-Lillesand. Sjekket for det meste kapasiteten på ChargeFinder i noen dager før, mest langs strekningen Oslo-Moss. Da det såg nokså greit ut planla vi lading på Esso/McDonalds Vestby. Vi sjekket ChargeFinder rett før vi var fremme og kom til ladestasjon med ingen kø. Det var ganske grei gjennomtrekk av biler. virket ikke som noen sto veldig lenge, selv på 50kW. Jeg ladet i 25min og kom hjem med grei margin.

Panduck

Sitat fra: michael.mw87 på onsdag 21. juli 2021, klokken 18:08
Jeg lurer litt på om alle som var i kø har startet dagen med fullt batteri og om noe av køen vært unngått om det var flere destinasjonsladere i Dombås og Oppdal (Dombås har vel ikke en eneste Type 2 lader).

Eneste ferieturen vår i år var noen dager i Grimstad. Mange ladere på veien og ingen kø, men ja, det ble flere ladinger på hurtiglader mens vi var der nede, da det ikke var noe destinasjonslading. Det skrives mye om hvor viktig det er å få mange flere hurtigladere, det er det jo, men det kunne gjerne vært langt mer fokus på destinasjonsladere. Sto for det meste i p-garasje til hotell, ikke spesielt billig parkering heller, burde kunne ha ladere der...

Orbit

De fleste parkeringshus og lignende er pålagt å tilby lading etter parkeringsforskriften. Jeg har selv sett lite aktivitet fra Elbilforeningen eller vegvesenet (som håndhever forskriften) for å få driftselskaper til å oppfylle minstekravene (dvs at minst 6% av plassene har ladepunkt, evt at det "alltid" er ledig ladeplass). Dersom tilgjengelig destinasjonslading var normalen, ville noe av trykket på hurtigladere forsvinne.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA