Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer om ladekaoset sommeren 2021

Startet av hakotorg, onsdag 14. juli 2021, klokken 14:36

« forrige - neste »

hakotorg

Noen som har vært/er på tur og vil dele noen erfaringer? Er det virkelig så ille som mediene skal ha fet til?
Jeg har sjekket ChargeFinder en del de siste dagene og i følge den så skal det på Sørlandet være ok med ledige superladere så og si når som helst på døgnet. Men det kan vel være feil på ladere som ikke har kommet med der kanskje?

amrois

Fikk vår bil rett før ferien og har til nå hurtigladet 3 ganger på 3 forskjellige ionity. Bank i bordet, ingen kø så langt, og lading har forløpt uten noen problemer. 
ID4 Pro Perf Tech

bmw2002

Står på Otta nå. Her er 3 ladere, kun 2 som virker. 2-4 timer ladekø vil jeg anslo. Lite imponerende at de ikke har bygget ut med flere ladere de 4 årene vi har hatt elbil.

Neste gang blir det en elbil som klarer 50 mil på vinteren...

bmw2002

På Otta er det nå 8 biler i kø på den ene laderen. 3 på den andre.

RJK

6 Ionity-ladere på Dombås, om du har nok "djus" til å komme deg dit...

Men bare en ledig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

mroek

Sitat fra: bmw2002 på lørdag 17. juli 2021, klokken 13:52
Står på Otta nå. Her er 3 ladere, kun 2 som virker. 2-4 timer ladekø vil jeg anslo. Lite imponerende at de ikke har bygget ut med flere ladere de 4 årene vi har hatt elbil.
Det er jo også lite imponerende at de ikke greier å holde i drift de laderne de har heller. Ekstra ille når det i utgangspunktet er få ladere et sted. Her blir det jo da 33% som er defekt...
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Orbit

Samtidig er det bare 2 av 5 AC-ladere som er i bruk nå. Det er ingen ideell løsning, men dersom en likevel må vente noen timer på DC-lader, er det en del å hente på AC i mellomtiden. Det forutsetter at en har med type-2 kabel.

Generelt ser det ut som Gudbrandsdalen har mye ladekø i dag......
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Egil Fonn

Kjører strekningen Harstad-E6 til Sel. Videre til Vågåmo-Stryn og Skei i Jølster til uken. Har kjørt denne strekningen elektrisk i sommerferien flere år, og det har godt nesten uten ladekø. På E6 nord for Trondheim er det vel kun 50kw lader som  gir svært lang ladetid på den bilen jeg kjører nå. Etter å ha lest denne tråden vurderer jeg fyre igang dieselbilen dette året. Er det noen som har fersk erfaring med trafikken på laderne langs E6 nord for Trondheim?
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

hELgenen

En ting som forundrer meg er hvor mange ladere som er defekte til enhver tid.
Bor rett ved noen ladere og ser at de ofte blir ødelagt - så tar det gjerne en god stund før noen kommer og fikser dem...og før du vet ordet av det er de ødelagt igjen. Jeg kan ikke forstå hvorfor laderene hele tiden ryker.
Blir de røft behandlet eller hva er det?

svingen

#9
Kjørte fagernes kristiansand. Tenkte og stoppe og lade på larvik "sein lading dvs 32a 1 fase" da vi tenkte og bade/spise osv noen timer. 3 defekte ladere på 2 steder. Ringt "vakt tlf" ingen svar. Fortum sin 22kw var 1 defekt og 1 i bruk. Lang ladkø på 50kw chademo/css.kjørte videre til   Lade kø på Telemarks porten så kjørte par mil og der fikk jeg lade på css etter 2 defekt css ladere. Lite imponert.  Glad jeg sjekden/aldri må lade på "ukjente" steder :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Chris Neumann Ruud

Kjørte Lofoten, Laderen i elbilappen som synes hadde utkoblet 22kW-uttak så bare 50kW var tilgjengelig og det ble litt kø. Fant ikke ut om den på rema før senere.
Så ble det kø på Tesla Svolvær hvor en av stasjonene var humørsyk og ikke lot alle bilene lade. Måtte ut med post-it-lapper og lage køsystem for alle som stod og venta.
Ellers lite problemer da jeg fikk destinasjonslada på overnattingene her og der.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

rusleape

#11
Vær obs på strekningen Åndalsnes - Dombås hvis du har Chademo. BKKs ladere på Bjorli er ikke ideele (én ute av drift og den andre kan ikke benyttes hvis en av CCS-kontaktene er i bruk.)

Dombås er helt krise, spesielt med Chademo. 2-5 timer ladekø. Endte opp med å slå opp telt på camping i stedet for å vente så lenge.

ok67

Tesla har 24 ladarar på Dombås. Fredag ettermiddag vet i praksis alle i bruk når vi var innom, men vi fann ein ledig så vi slapp å vente. Det var stort sett sirkulasjon heile tida vi var der (20 min)
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Vollis47

Kjørte E18 sørover fra Oslo til Kristiansand i ettermiddag. Ekstremt mye trafikk i begge retninger. Stoppa først ved Telemarksporten, fullt på Teslas ladere og køer ved Mer og CirkleK's ladere. Kjørte videre til Stathelle og lada litt på Tesla-laderne, flere ledige bokser her. Frista ikke å spise noe på Lasses. Kø ved Recharges ladere. Stoppa på Brokelandsheia for litt mat og drikke. Ikke behov for lading - heldigvis, for det var kø her også. Det gikk likevel radig på Tesla-laderne.

Veldi fornøyd med å kjøre Tesla en slik dag. Hadde vi fått lada helt opp i Oslo, kunne vi nok klart oss uten ladestopp underveis.

Lang rekkevidde er gull verdt på store utfartsdager.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Egil Fonn

Skal kjøre strekningen Harstad- Jølster nå. Har studert ladeapper over litt tid nå og ser at det er stort trykk på laderne. Mange av Fortums ladere i nord er også ute av drift. Det er kun 50kw ladere langs E6 nord for Trondheim. Summen av dette fører til at det blir den gode gamle diesel brenneren som trekker det lengste strået i år. Da blir det en god gammeldags ferietur med null ladestress i år. Skulle gjerne kjørt elektrisk i år også, men hater ladekø, ille nokk med ladetiden på 50kw laderne..
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA