Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla og innbytte

Startet av Parabuthus, onsdag 14. juli 2021, klokken 14:36

« forrige - neste »

Klykken

#45
Sitat fra: tornaldo på onsdag 11. august 2021, klokken 09:05
Jeg kan virkelig ikke forstå at folk velger å kjøre innbytte, i stede for å bruke 3-4 timer med vask, bilder og salg på Finn. Spesielt for biler med garanti. De færreste er vel i situasjonen at penger ikke spiller noen rolle?

Ville vært timesbetaling på høyde med Lionel Messi for mange...
Privatsalg kan jo slå deg midt i trynet hvis bilen har feil som du ikke er klar over. Jeg velger derfor å se hva jeg får for vår S i innbytte ettersom bilen i seg selv er en liten joker med tanke på feil. Er prisen jeg får fra Tesla helt feil vil jeg selvsagt gå for privatsalg og krysse fingrene for at bilen ikke kollapser innen de fem årene man står i fare for å kunne få "skjulte feil" slengt i fjeset.

Bilen er alltid vasket og i mine øyne plettfri i henhold til Detailerferdighetene mine, så Tesla vil uansett ikke få en skitten og ripete bil i innbytte.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

tornaldo

Sitat fra: Klykken på onsdag 11. august 2021, klokken 10:00
Sitat fra: tornaldo på onsdag 11. august 2021, klokken 09:05
Jeg kan virkelig ikke forstå at folk velger å kjøre innbytte, i stede for å bruke 3-4 timer med vask, bilder og salg på Finn. Spesielt for biler med garanti. De færreste er vel i situasjonen at penger ikke spiller noen rolle?

Ville vært timesbetaling på høyde med Lionel Messi for mange...
Privatsalg kan jo slå deg midt i trynet hvis bilen har feil som du ikke er klar over. Jeg velger derfor å se hva jeg får for vår S i innbytte ettersom bilen i seg selv er en liten joker med tanke på feil. Er prisen jeg får fra Tesla helt feil vil jeg selvsagt gå for privatsalg og krysse fingrene for at bilen ikke kollapser innen de fem årene man står i fare for å kunne få "skjulte feil" slengt i fjeset.

Bilen er alltid vasket og i mine øyne plettfri i henhold til Detailerferdighetene mine, så Tesla vil uansett ikke få en skitten og ripete bil i innbytte.

2 års reklamasjonsrett ved privatsalg. Og jeg nevnte spesielt for biler med garanti. Da vil det i praksis være 100% uproblematisk.

Reklamasjonsretten kan du som selger fraskrive deg ansvar for i kontrakten, og så lenge man er ærlig med feil man eventuelt kjenner til, så vil det være uproblematisk.

Hvis kjøper er veldig bekymret, kan man ha bilen på en NAF-test.

Alt i alt, er innbytte stort sett et mindre godt økonomisk valg. Praktisk er det, så ser den delen av det.

Finnes sikkert noe skrekkhistorier der ute, som alt annet, men å gjøre innbytte fordi man er bekymret for eventuelle mangler man ikke kjenner til, er en dyr forsikring.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Klykken

Er ikke gitt at man får solgt bilen "tvert" via Finn.no heller. Så kommer spørsmålet om man da får en bedre pris ved privatsalg innenfor tidsrammen man har, eller ikke.

Men ja, normalt sett kommer man bedre ut økonomisk ved privatsalg.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Sitat fra: tornaldo på onsdag 11. august 2021, klokken 09:05
Jeg kan virkelig ikke forstå at folk velger å kjøre innbytte, i stede for å bruke 3-4 timer med vask, bilder og salg på Finn. Spesielt for biler med garanti. De færreste er vel i situasjonen at penger ikke spiller noen rolle?

Ville vært timesbetaling på høyde med Lionel Messi for mange...
Det kommer helt an på innbyttetilbudet man har fått. Jeg tipper at jeg kan få maksimalt 20k mer på Finn enn hva Tesla nå har kommet med. Prismessig ligger innbyttet midt i røkla av tilsvarende biler på Finn. Riktig nok er det mange av de uten FSD og med høyere kilometer, men det er begrenset hvor stor prisforskjell man får utav det.

tornaldo

Sitat fra: geear på onsdag 11. august 2021, klokken 11:11
Sitat fra: tornaldo på onsdag 11. august 2021, klokken 09:05
Jeg kan virkelig ikke forstå at folk velger å kjøre innbytte, i stede for å bruke 3-4 timer med vask, bilder og salg på Finn. Spesielt for biler med garanti. De færreste er vel i situasjonen at penger ikke spiller noen rolle?

Ville vært timesbetaling på høyde med Lionel Messi for mange...
Det kommer helt an på innbyttetilbudet man har fått. Jeg tipper at jeg kan få maksimalt 20k mer på Finn enn hva Tesla nå har kommet med. Prismessig ligger innbyttet midt i røkla av tilsvarende biler på Finn. Riktig nok er det mange av de uten FSD og med høyere kilometer, men det er begrenset hvor stor prisforskjell man får utav det.

Ja hvis prisforskjellen er så liten mellom innbytte og Finn salg, er det jo en annen sak. Men det er ikke det som kommer frem på ulike forum og Facebook, med noen få unntak. Og det snakkes stadig varmt om hvor utrolig stor etterspørsel det er etter bilene på Finn, spesielt TM3, der folk får tilbud som nesten overgår nypris.

Mulig det er mye skryt, men for meg er 20000 kr for 3-4 timers arbeid enkel matte. Så er det selvfølgelig nyanser her.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

automat

Sitat fra: tornaldo på onsdag 11. august 2021, klokken 12:02

Mulig det er mye skryt, men for meg er 20000 kr for 3-4 timers arbeid enkel matte. Så er det selvfølgelig nyanser her.

Jøss, er det bare 3-4 timers arbeid som skal til for å få en god pris på Finn?

Pusse shine gnikke utvendig og innvendig. Ta gode bilder og forfatte god tekst som selger.
Svare godt på henvendelser og «selge inn» bilen til potensielle kjøpere. Stille bilen til disposisjon for prøvekjøring. Kanskje vaske bilen på nytt før neste prøvekjøring. Nei, bilsalg kommer aldri til å bli noen favorittsyssel.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Doff

Sitat fra: automat på onsdag 11. august 2021, klokken 17:32
Jøss, er det bare 3-4 timers arbeid som skal til for å få en god pris på Finn?

Pusse shine gnikke utvendig og innvendig. Ta gode bilder og forfatte god tekst som selger.
Svare godt på henvendelser og «selge inn» bilen til potensielle kjøpere. Stille bilen til disposisjon for prøvekjøring. Kanskje vaske bilen på nytt før neste prøvekjøring. Nei, bilsalg kommer aldri til å bli noen favorittsyssel.

Solgte en VW Passat 2016-modell for en måned siden. Betalte 800kr for at et bilvaskeri tok full vask inn- og utvendig før salg. Brukte en drøy time etterpå for å ta bilder og forfatte annonsetekst. Svarte på 5-6 henvendelser, før den ble solgt etter inspeksjon etter en liten uke. Ingen prøvekjøring. Var heller ikke nødvendig å vaske bilen på tross av daglig bruk i mellomtiden. Hadde fått rundt 20 000 - 30 000 kr mindre ved salg via forhandler. Absolutt verdt det! For mange inkludert meg selv er det nok viktigst å få en sum man er fornøyd med og som kan innfri evt. billån. Forstår samtidig at mange bryr seg mer om gode kjøp enn gode salg, og da er det absolutt mer behagelig å selge bilen via forhandler.
Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

geear

Vel, du er ikke "home free" enda, for å si det sånn. Finner kjøperen ut han skal lage helvete for deg, enten det er reellt eller ikke, så er ikke de 20k mye verdt.

keepitsimple

Sitat fra: geear på torsdag 12. august 2021, klokken 09:04
Vel, du er ikke "home free" enda, for å si det sånn. Finner kjøperen ut han skal lage helvete for deg, enten det er reellt eller ikke, så er ikke de 20k mye verdt.
Jeg har *god* erfaring med idioter som lager helvete (ref. byggesaker). Men hva kan kjøpere egentlig gjøre? Selvfølgelig må du nevne alt galt med bilen din før salg. Men om du faktisk gjør det, hva kan kjøpere ta deg på?
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Klykken

Fikk nettopp et standardark fra Tesla der jeg måtte fylle inn informasjon (på nytt) med merke, modell, utstyrspakke, farge, kilometerstand og informasjon om oljelekkasjer (??) og skader, samt nye bilder. Skjemaet virket å være for ikke-Teslaer, da mye av denne informasjonen er ting de vet.

Er ca én måned siden jeg sendte inn innbytteinfo første gang.

Sitat fra: keepitsimple på torsdag 12. august 2021, klokken 09:14
Sitat fra: geear på torsdag 12. august 2021, klokken 09:04
Vel, du er ikke "home free" enda, for å si det sånn. Finner kjøperen ut han skal lage helvete for deg, enten det er reellt eller ikke, så er ikke de 20k mye verdt.
Jeg har *god* erfaring med idioter som lager helvete (ref. byggesaker). Men hva kan kjøpere egentlig gjøre? Selvfølgelig må du nevne alt galt med bilen din før salg. Men om du faktisk gjør det, hva kan kjøpere ta deg på?
https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Daniel_0007

Ting som dette som gjør at jeg vegrer å selge bil privat https://www.tv2.no/broom/14093798/
Riktignok ikke relevant her på elbil men det kunne vært en gærning som hadde prøvd alle triks i boka for å få skiftet motor på selgers regning.
Model 3 2019 LR Rwd

Jeronan

#56
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 12. august 2021, klokken 09:41
Ting som dette som gjør at jeg vegrer å selge bil privat https://www.tv2.no/broom/14093798/
Riktignok ikke relevant her på elbil men det kunne vært en gærning som hadde prøvd alle triks i boka for å få skiftet motor på selgers regning.

My fear of selling private via Finn, is Tesla´s service with idiots there that ignore their own warranty and refuse to follow norsk reklamasjon and blame everything on user error.
I have gone through this myself last year in regard to rust and paint flaking off the brake calipers. It was extremely stressful, tiresome and time consuming, before it got finally settled on Reklamasjon!

So if I sell my car and suddenly couple months later the air suspension compressor fails for example (which falls under 5 year reclamation) and Tesla pulls the usual user error blame card and presents a 30k NOK factura to have it repaired.
The buyer can then drop the problem in my lap, instead of taking the argument with Tesla. Then I will be forced to spend a lot of time and energy arguing with Tesla on his/her behalf and perhaps even have to get a lawyer involved.

Like someone says above, this possible risk is just not worth the headache for a mere 20-40k NOK. If I can sell it for 80-100k NOK more on Finn, then it would be a different matter (like back in 2019 when Tesla´s trade-in offers were insulting low).

Right now there are over 400 Tesla Model S for sale on Finn.no, so if I want to sell it quickly I will have to undercut quite a bit to the point the price difference will be no more than 30-40k at most if lucky.
Is that worth the risk with 2 year reclamation rights for the buyer?

I don´t know honestly.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Sitat fra: keepitsimple på torsdag 12. august 2021, klokken 09:14
Sitat fra: geear på torsdag 12. august 2021, klokken 09:04
Vel, du er ikke "home free" enda, for å si det sånn. Finner kjøperen ut han skal lage helvete for deg, enten det er reellt eller ikke, så er ikke de 20k mye verdt.
Jeg har *god* erfaring med idioter som lager helvete (ref. byggesaker). Men hva kan kjøpere egentlig gjøre? Selvfølgelig må du nevne alt galt med bilen din før salg. Men om du faktisk gjør det, hva kan kjøpere ta deg på?
Sannsynligvis lite, men det betyr ikke at det ikke kan være kjipt allikevel. En bekjent solgte bil, der kjøperen selv var og så på bilen før kjøp, en billigbil forøvrig, og etter noen uker begynte brevene å hagle inn om rustskader og slitte dekk (!!!), etter han hadde vært på verksted en tur. Han kom selvfølgelig aldri noen vei, men det gjør livet surere i en periode uansett. Man skal være hard i nøtta om en klarer å være helt uberørt av slikt.

Jeg har vært "han kuken" selv også, men da var det en idiot som hadde fått en felg sveiset (original 20x11") for å spare noen tusenlapper, opplyste ikke om det, og felgen sprakk i sveisen mens jeg hadde hele familien i bilen på ferietur. Heldigvis gikk det bra, men ble ganske provosert. Det var småpenger det var snakk om, men jeg var helt bestemt på at selgeren også skulle få dele litt av smerten...  :P syns fortsatt det var fortjent, men neppe kjekt.

keepitsimple

Sitat fra: geear på torsdag 12. august 2021, klokken 10:39
Sitat fra: keepitsimple på torsdag 12. august 2021, klokken 09:14
Sitat fra: geear på torsdag 12. august 2021, klokken 09:04
Vel, du er ikke "home free" enda, for å si det sånn. Finner kjøperen ut han skal lage helvete for deg, enten det er reellt eller ikke, så er ikke de 20k mye verdt.
Jeg har *god* erfaring med idioter som lager helvete (ref. byggesaker). Men hva kan kjøpere egentlig gjøre? Selvfølgelig må du nevne alt galt med bilen din før salg. Men om du faktisk gjør det, hva kan kjøpere ta deg på?
Sannsynligvis lite, men det betyr ikke at det ikke kan være kjipt allikevel. En bekjent solgte bil, der kjøperen selv var og så på bilen før kjøp, en billigbil forøvrig, og etter noen uker begynte brevene å hagle inn om rustskader og slitte dekk (!!!), etter han hadde vært på verksted en tur. Han kom selvfølgelig aldri noen vei, men det gjør livet surere i en periode uansett. Man skal være hard i nøtta om en klarer å være helt uberørt av slikt.

Jeg har vært "han kuken" selv også, men da var det en idiot som hadde fått en felg sveiset (original 20x11") for å spare noen tusenlapper, opplyste ikke om det, og felgen sprakk i sveisen mens jeg hadde hele familien i bilen på ferietur. Heldigvis gikk det bra, men ble ganske provosert. Det var småpenger det var snakk om, men jeg var helt bestemt på at selgeren også skulle få dele litt av smerten...  :P syns fortsatt det var fortjent, men neppe kjekt.
Bra innlegg. Det er veldig sant, at selv om kjøpere ikke vil få gehør for noe, så er det kjipt og vil koste masse timer av grubleri. Blir fort dårlig timelønn om du tar det med i beregningen.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Ampéreson

#59
De ville ikke ha min i innbytte, tilbudet var kr 170 000 kr, for en 2014 P85+ kjørt 90 000. Alt virker, ingen skader, aldri vært skadet, nye dekk, pen i lakken.

Jeg får vel selge privat da, Finn.no sa jeg kunne forvente mellom 304 000 og 370 000, mener Finn.no er på den optimistiske siden med det estimatet.

Hva mener menigheten om pris på Finn? Har en så og si perfekt Grønn P85+, bare noen få steinsprut merker, ingen skader utvendig eller inni. Nytt 400v batteri, motor og MCU, alt i 2020. Fikset også nettopp AC anlegget og masse understells deler foran og bak.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA