Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor er brukervennlighet (UX) av ladestasjoner elendig?

Startet av eisa01, onsdag 14. juli 2021, klokken 14:28

« forrige - neste »

Vollis47

Sitat fra: Otkristo på mandag 26. juli 2021, klokken 10:36
Sitat fra: 1317142119 på mandag 26. juli 2021, klokken 10:20
En veldig godt bekjent jobber hos en av ladeoperatørene og basert på det hen forteller er det mer overraskende at dette fungerer enn at det ikke fungerer. De kjører elbiler selv og bruker egne ladere, så de kjenner til problemene. Det er bare at ingen tar ansvar. Det er for mye peking på andre i stedet for å stå opp og ta ansvar selv.

Det ene er at det er flere underleverandører som alle har sitt ansvar. Ingen tar det fulle og hele ansvaret for hele verdikjeden. Går laderen fra ABB som ble nevnt over her ned for telling, så er det ikke noen varsling til operatøren utover at de ser det på et dashbord hvis noen tilfeldigvis sjekker det. Deretter må det meldes inn til ABB i dette tilfellet også vet man egentlig ikke hva som har skjedd før laderen brått er operativ igjen. Legg til at det kanskje er en tredjepart som leverer kommunikasjonen mellom ABB-laderen og ladeopratøren, så har du et kaos med 3 ulike feilkilder hvor ingen av dem har direktekommunikasjon med hverandre. Selv om du er kunde av ladeoperatøren, så peker bare ladeoperatøren videre på andre underleverandører. I stedet for at ladeoperatøren tar det fulle og hele ansvaret for å ha kontroll på tjenesten de tilbyr. Det kan sammenlignes med at dersom Facebook går ned for telling, så klager du til Facebook og de bare skylder videre på AWS. I stedet for å løfte blikket noe og kanskje finne på en backupløsning som fungerer. Det kanskje verste er at på det stedet hen jobber, så er det absolutt ingen som tar ansvar for å forbedre tjenesten. Kunder melder inn feil og etter kunden enten får ladet eller har dratt videre, legges saken i en virtuell skuff og støver ned. Det er ikke noen oversikt over sammenheng mellom antall feil og type feil per lader, så det er utopi å tro at det skal bli bedre. Det virker som de tror dette løser seg selv ved at noen andre i verdikjeden fikser det.

Det andre er at bransjen er ekstremt umoden. Det er lite til ingen innovasjonstakt selv om standardene eksisterer og venter på å bli brukt (f.eks. Plug&Charge som beskrevet av noen andre her). Man slenger opp en lader fra f.eks. Tritium som leverer et standard (dårlig) brukergrensesnitt, kjøper inn backend-tjenestene fra en annen underleverandør som har sitt låste system og lager eller kjøper en brandet app som skal forsøke å ha oversikt over det hele. Det blir ikke mye innovasjon av å det. Du er låst til dritten andre leverer. Ladeoperatørene må ta et mye større ansvar og fortelle ABB/Tritium/osv hvordan dette skal se ut. Det må stilles mye tydeligere krav til funksjon og feilhåndtering.

Legg så til at enhver bilprodusent tolker standardene ulikt, så har du oppskriften på dårlig brukeropplevelse. Jeg er sikker på at den spede barndommen til elbilene vil gå inn i lærebøkene som et grellt eksempel på hvor dårlig det er mulig å implementere ny teknologi.
Takk for urovekkende innsikt!

Igjen et godt bevis på at Tesla har gjort det rett. Ionity og deres eiere kommer etter Tesla i sneglefart.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

hanche

Kanskje tid for anekdoter igjen?

I går ladet jeg på Burger King Lillehammer (Mer). Der er det seks 150 kW ladepunkter. De to midterste var merket i ustand på stedet (hvitt utropstegn i rød sirkel på displayet), den lengst til venstre var opptatt, og på nummer to var skjermen svart, så jeg regnet ikke med noen sjanse der. Så jeg ladet på nummer fem fra venstre, startet med ladebrikke, ingen problem. Så kom det en til og prøvde på nummer seks, siden den også så OK ut i displayet. Han prøvde å starte med app (hadde ikke brikke), og fikk det ikke til. Etter en telefonsamtale med kundeservice ga han opp og kjørte videre.

Så jeg ble litt nysgjerrig og sjekket appen. Der var alle unntatt de to til venstre merket som i ustand, enda jeg vitterlig sto og ladet på en av dem! Så her er det mye rart ute og går. Jeg sjekket appen nå, og den sier jeg ikke har ladet hos Mer denne måneden. Så da har jeg vel fått ladet gratis, kanskje? Det ser ut til å være noen systemer som ikke snakker sammen.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

jkirkebo

Sitat fra: 1317142119 på mandag 26. juli 2021, klokken 10:20
Man slenger opp en lader fra f.eks. Tritium som leverer et standard (dårlig) brukergrensesnitt, kjøper inn backend-tjenestene fra en annen underleverandør som har sitt låste system og lager eller kjøper en brandet app som skal forsøke å ha oversikt over det hele.

Hva er feil med brukergrensesnittet på Tritium-laderne? Jeg synes det er det nest enkleste av alle. Starte lading foregår slik for meg:

1. Plugger i bilen.
2. Viser RFID-brikke foran det godt synlige blinkende symbolet
3. Trykker "Start" som blinker når RFID er validert

Eneste måte å gjøre det enklere (uten å autentisere over CCS) er vel systemet til lynladerne til MER, der starter lading automatisk etter at man har vist brikken. Altså ikke nødvendig å trykke start en gang.

De laderne som er knotete er de som har trykkfølsom skjerm der du må velge kontakt osv. Noen vet ikke hva kontaktene heter, noen skjermer er uleselige i sollys, noen skjermer kan du ikke trykke på når det regner eller snør osv. ABB sine ladere må man kanskje velge RFID på om den har stilt seg inn til app-autentisering osv. (måtte gjøre det senest i dag). Tritium-laderne har ingen slike trøblete skjermer der man må gjøre diverse valg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: hanche på mandag 26. juli 2021, klokken 20:01
Kanskje tid for anekdoter igjen?

I går ladet jeg på Burger King Lillehammer (Mer). Der er det seks 150 kW ladepunkter. De to midterste var merket i ustand på stedet (hvitt utropstegn i rød sirkel på displayet), den lengst til venstre var opptatt, og på nummer to var skjermen svart, så jeg regnet ikke med noen sjanse der. Så jeg ladet på nummer fem fra venstre, startet med ladebrikke, ingen problem. Så kom det en til og prøvde på nummer seks, siden den også så OK ut i displayet. Han prøvde å starte med app (hadde ikke brikke), og fikk det ikke til. Etter en telefonsamtale med kundeservice ga han opp og kjørte videre.

Så jeg ble litt nysgjerrig og sjekket appen. Der var alle unntatt de to til venstre merket som i ustand, enda jeg vitterlig sto og ladet på en av dem! Så her er det mye rart ute og går. Jeg sjekket appen nå, og den sier jeg ikke har ladet hos Mer denne måneden. Så da har jeg vel fått ladet gratis, kanskje? Det ser ut til å være noen systemer som ikke snakker sammen.

Har du ladet der før? Noen ladestasjoner lagrer RFID-brikkene som er autentisert tidligere og lar disse lade selv om det er kommunikasjonsfeil mot back-end.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hanche

Hmm, det er en mulig forklaring jeg ikke hadde tenkt på. Jeg har ladet der før, ja. Men det var en stund siden, 25. mai for å være presis. Ikke for det, datalagring er jo billig, og det er ingen grunn til at de ikke kan laste opp en fullstendig liste over registrerte ladebrikker til laderne med jevne mellomrom.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

knute

Sitat fra: jkirkebo på mandag 26. juli 2021, klokken 21:43
Hva er feil med brukergrensesnittet på Tritium-laderne?

Har to ting som irriterer meg på UX'en på 50 kW-variaten av disse:

1. De er håpløse når de er i feilmodus. F.eks. står det "Err 39" i displayet, hva nå enn det betyr, samtidig som de blinker "det er bare å koble til"... Skaper unødveindig usikkerhet.
2. Noen ganger virker 80%/Max-knappen, noen ganger har den ingen effekt.

Ellers er jeg enig i at det er blandt de enkleste.

Jeg liker Deltaladerene ganske godt, men som alle med (touch) skjerm, så har de dårlig motstand mot hærverk.
Eksempel fra Trondheim i går vedlagt.
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

SurSnasen

Sitat fra: Vollis47 på mandag 26. juli 2021, klokken 11:21
Igjen et godt bevis på at Tesla har gjort det rett. Ionity og deres eiere kommer etter Tesla i sneglefart.

Enig, og uenig. Uenig fordi Tesla sin fremgangsmåte er å låse nettverket sitt til bare seg selv. Det er den aller minst bærekraftige løsningen, selv om det er svært bekymringsfritt for eierne av Teslaene. Når de bare behøver å bry seg om seg selv så er det naturligvis langt enklere å finne en fungerende løsning.
Øvrige må få sine ladere til å støtte samtlige elbiler som finnes. Og må kunne støtte ulike måter å starte ladingen på (app, brikke etc).

Men det er ingen som helst tvil om at de har en lang vei å gå ennå. Plug & charge er det på høy tid kommer i gang. Mer elegang mobilløsning hadde hjulpet veldig. Vipps for igangsetting? Mulighetene er mange, men aktørene er også mange, og de MÅ kunne snakke sammen/enes om løsninger.

Spent på hvordan Tesla sin løsning vil bil. Mulig det blir atter en app som må lastes ned?

eisa01

Sitat fra: eisa01 på mandag 26. juli 2021, klokken 10:56
Forøvrig har ikke Mer klart å svare meg på to uker når jeg feilmeldte laderen i post 2...
Og nå har Mer svart, 5. august for å være helt korrekt, så nesten en måned responstid :D

engolf

Håller med trådskaparen om att kvaliteten på en del laddpunkter är otroligt dålig.
Har själv meddelat om laddstationer som inte fungerade, men ändå visades att vara i drift i appen, eller laddare som varit ur drift i lång tid. Och så är alla dessa idiotiska appar, ser fram emot dagen man kan betala med bankkort:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA