Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Zaptec Go

Startet av Radiobil1, tirsdag 13. juli 2021, klokken 22:16

« forrige - neste »

ok67

Ganske mange feil under Tesla sin Wall Connector....
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Wisd0m

#16
Sitat fra: ok67 på tirsdag 21. september 2021, klokken 13:20
Ganske mange feil under Tesla sin Wall Connector....
Det er Gen 2.

Edit: Men hey - løp og kjøp Zaptec GO. (sarkasme). Jeg regner med at folk er såpass oppegående at vi kan se på salgstallene om noen år så vet vi hvem som har den beste modellen.

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

joachimvadseth

Jeg har kjøpt meg en Zaptec Go som nå ligger nede på postkontoret, men jeg har blitt belyst av elktrikker at en må ha A-vern og jordfeilbryter i tillegg selvsagt (hva er ca kostnad på slikt egentlig?), mens Easee ikke trenger dette?
Skulle jeg da gått for Easee i stedenfor? Er jo en tusenlapp dyrere i innkjøp om jeg husker riktig, men det koster jo med jordfeilbrytere også..

turfsurf

Sitat fra: joachimvadseth på torsdag 23. september 2021, klokken 14:04
Jeg har kjøpt meg en Zaptec Go som nå ligger nede på postkontoret, men jeg har blitt belyst av elktrikker at en må ha A-vern og jordfeilbryter i tillegg selvsagt (hva er ca kostnad på slikt egentlig?), mens Easee ikke trenger dette?

Easee og Zaptec Go har samme type vern innebygd. Trenger sikring og jordfeilbryter type a foran begge.

Det som skiller de mest er at Zaptec har abonnement på visse tjenester som er gratis med Easee, og at Zaptec ikke har noen mulighet for å kobles mot hovedsikring for lastregulering (koster bare litt ekstra med Easee).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ok67

Sitat fra: turfsurf på torsdag 23. september 2021, klokken 15:36
Sitat fra: joachimvadseth på torsdag 23. september 2021, klokken 14:04
Jeg har kjøpt meg en Zaptec Go som nå ligger nede på postkontoret, men jeg har blitt belyst av elktrikker at en må ha A-vern og jordfeilbryter i tillegg selvsagt (hva er ca kostnad på slikt egentlig?), mens Easee ikke trenger dette?

Easee og Zaptec Go har samme type vern innebygd. Trenger sikring og jordfeilbryter type a foran begge.
Om du får lagt dobbeltisolert kabel fram til ladestasjonen så bør vernet i ladestasjonen vere tilstrekkeleg.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

joachimvadseth

#21
Sitat fra: ok67 på torsdag 23. september 2021, klokken 17:53
Sitat fra: turfsurf på torsdag 23. september 2021, klokken 15:36
Sitat fra: joachimvadseth på torsdag 23. september 2021, klokken 14:04
Jeg har kjøpt meg en Zaptec Go som nå ligger nede på postkontoret, men jeg har blitt belyst av elktrikker at en må ha A-vern og jordfeilbryter i tillegg selvsagt (hva er ca kostnad på slikt egentlig?), mens Easee ikke trenger dette?

Easee og Zaptec Go har samme type vern innebygd. Trenger sikring og jordfeilbryter type a foran begge.
Om du får lagt dobbeltisolert kabel fram til ladestasjonen så bør vernet i ladestasjonen vere tilstrekkeleg.



Står i installasjonsveiledningen att den trenger en 40A type A 30mA RCD sikring..?

Håpte å få installert denne direkte fra inntaket (230 IT), kun nødig med en 40A type A da også? 1 eller 3-fas? Prisforskjellen minimal?

Rævedilter

Alle leverandører som hevder 15-20% besparelse ved tidsstyrt lading er useriøse.
I beste fall ein og anna dag og da kun på kraftprisen er noko eksempelvis Zaptec ikkje informerer om, eller meiner dei at dette er reell besparelse på ladinga?  20% besparelse på 50% av strømprisen er 10%.
Eg rekna på dette og med lading 6000kWh i året og i snitt ville eg spare kr. 40 pr. mnd som er vel 6% med ein straumpris på 1 kr/kWh. Hordaland.

turfsurf

Sitat fra: joachimvadseth på torsdag 23. september 2021, klokken 17:59

Står i installasjonsveiledningen att den trenger en 40A type A 30mA RCD sikring..?

Håpte å få installert denne direkte fra inntaket (230 IT), kun nødig med en 40A type A da også? 1 eller 3-fas? Prisforskjellen minimal?
32A trefas automat med vanlig jordfeilbryter burde holde. Noen krever 40A for å sette laderen på 32A, men det er egentlig unødvendig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Wisd0m

#24
Sitat fra: joachimvadseth på torsdag 23. september 2021, klokken 14:04
Jeg har kjøpt meg en Zaptec Go som nå ligger nede på postkontoret, men jeg har blitt belyst av elktrikker at en må ha A-vern og jordfeilbryter i tillegg selvsagt (hva er ca kostnad på slikt egentlig?), mens Easee ikke trenger dette?
Skulle jeg da gått for Easee i stedenfor? Er jo en tusenlapp dyrere i innkjøp om jeg husker riktig, men det koster jo med jordfeilbrytere også..
Hovedforskjellen mellom Easee og Zaptec er driftskostnadene hvis du trenger tileggstjenester. Fra 01.01.2021 kommer det differensiert nettleie. Til Easee kan du kjøpe Equalizer til 1500, hos Zaptec blir nok dette en abm tjenesten. Siden du sparer mer enn det koster vil du nok ha en dynamisk lastbalansering, og bør sammeligne priser med det.

Sammenligning over 15 år
Easee: Laderobot + Equalizer 7900+1500 kr  = 9400 kr
Zaptec GO: Laderobot+ ukjent sum for måleravleser (tilsvarende Equalizer + mnd sum. = 6990 + ukjent sum + 29*12*15 = 6990 + ukjent sum + 5220 = 12210 + ukjent sum.

I realiteten blir Zaptec GO dyrere i lengden.

Jeg hadde levert tilbake laderen og kjøpt en Easee istedenfor. Vurder om du skal ha flere biler og få satt opp en bakplate med det samme også, så sparer du penger på elektriker på de ytterligere laderne.

THE

Sitat fra: Rævedilter på torsdag 23. september 2021, klokken 18:04
Alle leverandører som hevder 15-20% besparelse ved tidsstyrt lading er useriøse.
I beste fall ein og anna dag og da kun på kraftprisen er noko eksempelvis Zaptec ikkje informerer om, eller meiner dei at dette er reell besparelse på ladinga?  20% besparelse på 50% av strømprisen er 10%.
Eg rekna på dette og med lading 6000kWh i året og i snitt ville eg spare kr. 40 pr. mnd som er vel 6% med ein straumpris på 1 kr/kWh. Hordaland.
De siste ukene har jeg stort sett ladet bilen med 11 kW de rimeligste timene i døgnet, og det ender stort sett opp med mellom 30 og 50 øre rimeligere lading pr. kWt enn på de dyreste tidspunktene. Inkl. nettleie har jeg nok spart ca. 20% på lading i snitt. Noen dager mye mindre, og andre dager mye mer. Jeg har forøvrig en helt dum ladestasjon, og har brukt ladeplanlegger i bilen til å bestemme tidpunkt for lading, og tibber-appen til å finne strømpriser det neste døgnet. Ved "normale" strømpriser er det mye mindre å spare, og tidligere har jeg alltid ladet på natt med ca 5 kW lading og tenkt at det er bra for å utjevne belastning på nettet.

Den siste tida har det vært hipp som happ om de rimelige tidspunktene er på natt eller midt på dagen. Når ny nettleie med effektledd blir innført vil det bli helt umulig å vite når det lønner seg å lade, og variasjon i nettleie gjennom døgnet er jeg usikker på om de "smarte" ladestasjonene vil ta hensyn til i tillegg til varierende strømpriser. Det ender vel oppmed at pris på elektrisk energi hjemme blir like uoversiktlig å vanskelig å forstå som pris på hurtiglading.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Rævedilter

Siste tida  har jo vore litt spesiell ja,
Fleire utenlandskabler vil også utjevne straumprisen mellom natt og dag, samt effektledd (som det ikkje heiter...) som du seier kan gjere dette vanskeleg å optimalisera og enda vanskelegare å forstå.
Effektledd skal kalles energiledd (for private og mindre bedrifter med under 100 kkWh/år) og er maks 50% av total nettleige.
Fastleddet skal diffrensiere på maks effekt (utfra histroisk forbruk eller sikringsstrørrelse).

https://www.smartenergi.com/artikler/2020/09/24/ny-nettleie/

ProsjektX

Angående priser på Easee, ikke glem at alle får 10% ved påmelding kundeklubb hos Elektroimportøren, eller hele 20% rabatt ved å handle med DNB kredittkort hos Power, når det er supertilbud.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Svk

Har bestil zaptec go og nissan leaf.
Setter zaptec'n på 20A kurs. Har 50A inntakssikring.
Men kan jeg bruke smart funksjonen med leafen? Er det bare å sette opp funksjonen i appen? Og koble til? Så starter lading når strømmen er billig?

Nouish

Sitat fra: Svk på lørdag 05. november 2022, klokken 09:13
Har bestil zaptec go og nissan leaf.
Setter zaptec'n på 20A kurs. Har 50A inntakssikring.
Men kan jeg bruke smart funksjonen med leafen? Er det bare å sette opp funksjonen i appen? Og koble til? Så starter lading når strømmen er billig?

Kjøpte Zaptec nylig, men ville nok gått for Easee om jeg skulle valgt igjen. Eco-mode betyr bare at den lader på natta, såvidt jeg forstår uten hensyn til spotpris. Usikker på hvordan det er med styring av lading på Leaf, men jeg har endt opp med å styre alt i Tesla appen istedenfor Zaptec sin, da jeg synes bilen sin styring er mye enklere å endre på.
Tesla Model Y LR - utlevert 8. september 2022
Peugeot iOn - 2021-2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA