Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Permanent 12 volt til kjølebag

Startet av oroar, tirsdag 13. juli 2021, klokken 20:46

« forrige - neste »

oroar

Jeg har en ny type e-Soul som skal frakte oss på tur neste uke. Vi tenker å ta med en kjølebag som går på 12 volt. Er det noe uttak for å få permanent 12 volt selv om bilen er slått av? Alternativt enkel måte å fikse det på?
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

ErlendR

#1
Utility-modus skal vel gjøre det mulig å bruke 12V over lengre mens bilen ikke er i bruk. Da tapper du fra det store hovedbatteriet i stedet for fra 12V-batteriet. Du velger denne modusen i dashbord-menyen mens bilen er på, under "komfort".

I følge denne diskusjonstråden så kan du imidlertid ikke låse og forlate bilen mens den er i utility-modus, se innlegg #11:  https://www.speakev.com/threads/utility-mode.127734/
Det syns jeg er en svakhet. 

RJK

Sitat fra: ErlendR på onsdag 14. juli 2021, klokken 00:59
Utility-modus skal vel gjøre det mulig å bruke 12V over lengre mens bilen ikke er i bruk. Da tapper du fra det store hovedbatteriet i stedet for fra 12V-batteriet. Du velger denne modusen i dashbord-menyen mens bilen er på, under "komfort".

I følge denne diskusjonstråden så kan du imidlertid ikke låse og forlate bilen mens den er i utility-modus, se innlegg #11:  https://www.speakev.com/threads/utility-mode.127734/
Det syns jeg er en svakhet.
Om denne er laget som Kona, hvilket jeg har all grunn til å tro, så er dette mulig. Har gjort det flere ganger, og skal gjøre det samme som før.

Fremgangsmåten er å tømme bilen for alle folk bortsett fra sjåføren, mens du aktiverer "Utility Mode" som vanlig. Så låser du alle dører med knapp for sentrallåsing i dørpanelet. Deretter låser du opp førerdøren med den individuelle låseknappen (ikke sentrallåsen"), går ut av førerdøra og lukker igjen etter deg.

Så tar du ut den fysiske nøkkelen fra nøkkelknippet/fjernkontrollen (liten bryter på baksiden for å løse ut denne), og låser så førerdøra med den fysiske nøkkelen.

Nå er bilen låst og utility mode er aktiv, ihvertfall frem til batteriet er over grenseverdien, som jeg mener å huske er 30 % SoC.

Sentrallåsen får du vel ikke låst opp med fjernkontrollen mens bilen er i Utility mode, så du må låse opp førerdøra med den fysiske nøkkelen, åpne døra og så låse opp med knappen i dørpanelet.

Mulig jeg husker feil prosent, så sjekk gjerne manualen for å dobbeltsjekke.

God tur, og nyt utility mode.  ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

oroar

Wow, dette må prøves. Takk for svar :-)
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA