Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

IONITY erfaringer

Startet av Hesten, søndag 30. mai 2021, klokken 08:29

« forrige - neste »

Hesten

Har noen testet lynladerene fra Ionity med Ford pass?

i05L0

Ikke mye respons på denne. Men FordPass er vel sammenlignbar med tilsvarende prisavtaler/abonnementsløsninger på Ionity fra BMW, VW og Daimler.

BMW Charging har fungert sømløst og uproblematisk på Ionity for meg.
2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

Erik F. H.

Er det noen som har forstått hvordan en "låser" opp Ionity laderne når en kommer med Mach-e. Kommer fra Tesla verdenen hvor alt er enkelt og hjalp mine svigerforeldre som fikk ny Mach-e i går. La inn app med Ford pass og gratis lading i ett år men skjønner ikke helt hva som gjør at du kan lade på Ionity laderne. Er det mobilen eller bilen som sier at det er adgang? De skal fra Oslo til Bergen på førstkommende mandag og stresser en del med lading. (Hurtigladeren vi prøvde på en bensinstasjon fungerte selvfølgelig ikke så de fikk også en nedtur der!)
Tesla Y venter...
Tesla X 100D ny mars 19. Solgt november 21
Tesla S 90D ny september 17. Kjørt 28 000 km. Solgt februar 19.
Tesla S 85 med alt unntatt barneseter. Ny desember 2013. Kjørt 80 000 km. Solgt september 17.

amrois

Min erfaring er kun med VW, men jeg er ganske så sikker på at det samme gjelder for Ford:
1. Trykk på start som angitt på skjermen på laderen
2. Plugg inn kabel i bil
3. Når laderen ber om det, hold kortet foran leseren på laderen

ID4 Pro Perf Tech

Erik F. H.

Sitat fra: amrois på tirsdag 29. juni 2021, klokken 13:16
Min erfaring er kun med VW, men jeg er ganske så sikker på at det samme gjelder for Ford:
1. Trykk på start som angitt på skjermen på laderen
2. Plugg inn kabel i bil
3. Når laderen ber om det, hold kortet foran leseren på laderen

Er det et kort eller en brikke som fulgte med bilen?
Tesla Y venter...
Tesla X 100D ny mars 19. Solgt november 21
Tesla S 90D ny september 17. Kjørt 28 000 km. Solgt februar 19.
Tesla S 85 med alt unntatt barneseter. Ny desember 2013. Kjørt 80 000 km. Solgt september 17.

Erik F. H.

Tesla Y venter...
Tesla X 100D ny mars 19. Solgt november 21
Tesla S 90D ny september 17. Kjørt 28 000 km. Solgt februar 19.
Tesla S 85 med alt unntatt barneseter. Ny desember 2013. Kjørt 80 000 km. Solgt september 17.

amrois

Kort eller brikke gjør ingen forskjell. Begge har en RFID brikke inni som kommuniserer med laderen. Jeg brukte WeCharge kort selv, men Ford Pass skal fungere likt.
ID4 Pro Perf Tech

amrois

Nå leste jeg den første meldingen litt nøyere, og la merke til at du brukte app. Dersom du gjør det må du starte ladingen i appen før du kobler til bilen.
ID4 Pro Perf Tech

Hesten

#8
Sitat fra: amrois på tirsdag 29. juni 2021, klokken 18:36
Kort eller brikke gjør ingen forskjell. Begge har en RFID brikke inni som kommuniserer med laderen. Jeg brukte WeCharge kort selv, men Ford Pass skal fungere likt.
Var på lang tur i helgen Oslo - Tordhem T/R via E6/E136/R64/E39 kjem via R3
Ladet på   Ionity Dombås, Aspøya, Alvdal og til slutt Dal
Ved bare å plugge i Lade støpslet, ingen RFID brikke eller SMS.
Fungerte hver gang uten problemer :)
Billig var det også.
Eksempet en lading: 86,69 Nok for 57,799 kWh , dvs 1,50 pr. kWt billigere en Tesla! :+1:
Gjenommsnitt forbruk ca. 20 kWh / 100km :-1: ved å følge fartsgrensene
https://www.ford.bilinord.no/nyheter/detaljer/1894/na-kan-du-lade-nye-mustang-mach-e-uten-app-ladekort-eller-sms


Birger

Sitat fra: Erik F. H. på tirsdag 29. juni 2021, klokken 11:58
Er det noen som har forstått hvordan en "låser" opp Ionity laderne når en kommer med Mach-e. Kommer fra Tesla verdenen hvor alt er enkelt og hjalp mine svigerforeldre som fikk ny Mach-e i går. La inn app med Ford pass og gratis lading i ett år men skjønner ikke helt hva som gjør at du kan lade på Ionity laderne. Er det mobilen eller bilen som sier at det er adgang? De skal fra Oslo til Bergen på førstkommende mandag og stresser en del med lading. (Hurtigladeren vi prøvde på en bensinstasjon fungerte selvfølgelig ikke så de fikk også en nedtur der!)

Ladet på Ionity i Lillesand. Det var bare å plugge i og ladingen startet. Det er noe tregere oppstartsekvens enn jeg er vant til fra Tesla SuperCharger, men helt enkelt og greit. Det forutsetter at alt er ferdig satt opp i Ford Pass.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Hesten

Sitat fra: Hesten på fredag 09. juli 2021, klokken 10:51
Sitat fra: amrois på tirsdag 29. juni 2021, klokken 18:36
Kort eller brikke gjør ingen forskjell. Begge har en RFID brikke inni som kommuniserer med laderen. Jeg brukte WeCharge kort selv, men Ford Pass skal fungere likt.
Var på lang tur i helgen Oslo - Tordhem T/R via E6/E136/R64/E39 kjem via R3
Ladet på   Ionity Dombås, Aspøya, Alvdal og til slutt Dal
Ved bare å plugge i Lade støpslet, ingen RFID brikke eller SMS.
Fungerte hver gang uten problemer :)
Billig var det også.
Eksempet en lading: 86,69 Nok for 57,799 kWh , dvs 1,50 pr. kWt billigere en Tesla! :+1:
Gjenommsnitt forbruk ca. 20 kWh / 100km :-1: ved å følge fartsgrensene
https://www.ford.bilinord.no/nyheter/detaljer/1894/na-kan-du-lade-nye-mustang-mach-e-uten-app-ladekort-eller-sms

Ny langtur , denne gang med problemer på Ionity Øyer :(
Fungerte uten problemer på IONITY Høydalsmo, Røldal, Leirvik, Aurland men på Ionity Øyer fikk eg feilmelding på alle 6 ladere,
også når eg prøvde med RFID kortet som ble godtatt, men det hjelpte ikke.
Det var flere andre biler som ladet samtidig uten problemer, men ingen  Mach-e.
Ringte support Ionity, de kunne bekrefte feilmelding men ikke årsake, ikke no hjep å få >:(
Ford Support kunne bare hjelpe med veihjelp/tranprt til Lillehammer, men siden eg hadde 25% igjen på batteriet hadde ikk ikke behov for det.
Kjørte til KIWI Øyer, den fungert ok eg eg ladet til 75%. :)
Kjørte så til Ionity på Dal , der fungerte alt som normalt igjen!!
Kan tyde på at det var ne tull med  abonomanget Pluc&Charge (fordpass) på Øyer.

Er det noen andre som har hatt tilsvarende erfaringer?



kaikaikai

Sitat fra: Hesten på mandag 16. august 2021, klokken 08:16
Sitat fra: Hesten på fredag 09. juli 2021, klokken 10:51
Sitat fra: amrois på tirsdag 29. juni 2021, klokken 18:36
Kort eller brikke gjør ingen forskjell. Begge har en RFID brikke inni som kommuniserer med laderen. Jeg brukte WeCharge kort selv, men Ford Pass skal fungere likt.
Var på lang tur i helgen Oslo - Tordhem T/R via E6/E136/R64/E39 kjem via R3
Ladet på   Ionity Dombås, Aspøya, Alvdal og til slutt Dal
Ved bare å plugge i Lade støpslet, ingen RFID brikke eller SMS.
Fungerte hver gang uten problemer :)
Billig var det også.
Eksempet en lading: 86,69 Nok for 57,799 kWh , dvs 1,50 pr. kWt billigere en Tesla! :+1:
Gjenommsnitt forbruk ca. 20 kWh / 100km :-1: ved å følge fartsgrensene
https://www.ford.bilinord.no/nyheter/detaljer/1894/na-kan-du-lade-nye-mustang-mach-e-uten-app-ladekort-eller-sms

Ny langtur , denne gang med problemer på Ionity Øyer :(
Fungerte uten problemer på IONITY Høydalsmo, Røldal, Leirvik, Aurland men på Ionity Øyer fikk eg feilmelding på alle 6 ladere,
også når eg prøvde med RFID kortet som ble godtatt, men det hjelpte ikke.
Det var flere andre biler som ladet samtidig uten problemer, men ingen  Mach-e.
Ringte support Ionity, de kunne bekrefte feilmelding men ikke årsake, ikke no hjep å få >:(
Ford Support kunne bare hjelpe med veihjelp/tranprt til Lillehammer, men siden eg hadde 25% igjen på batteriet hadde ikk ikke behov for det.
Kjørte til KIWI Øyer, den fungert ok eg eg ladet til 75%. :)
Kjørte så til Ionity på Dal , der fungerte alt som normalt igjen!!
Kan tyde på at det var ne tull med  abonomanget Pluc&Charge (fordpass) på Øyer.

Er det noen andre som har hatt tilsvarende erfaringer?

Vi prøvde å lade på Ionity Øyer med vår Mach-e for omtrent 1 ukes tid siden. Prøvde 3-4 ladere uten hell. Ladelyset lyste rødt. På et tidspunkt fikk vi også serviceadvarsel fra bilen, men den forsvant heldigvis etter en stund. Vi kjørte videre til Recharge i Lillehammer, som fungerte fint. Senere på dagen prøvde vi på Ionity Dal. Samme problem på 1 av laderne, men nr 2 gikk fint.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA