Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?

Startet av tornaldo, mandag 12. juli 2021, klokken 19:09

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Jeronan på fredag 27. august 2021, klokken 10:30
Then the ODB2 won't help much then isn't? Since it reads out netto available capacity?
Man får vel ut cellespenning også, som da vil være lavere på 100%
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jeronan

Sitat fra: turfsurf på fredag 27. august 2021, klokken 10:54
Sitat fra: Jeronan på fredag 27. august 2021, klokken 10:30
Then the ODB2 won't help much then isn't? Since it reads out netto available capacity?
Man får vel ut cellespenning også, som da vil være lavere på 100%

Good point. Didn't thought about that.  :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

kodax

Spenningen vil vel være lik hvis kappingen har blitt gjort i bunnOg hvis spenningen er lik, så kommer man sikkert til å spekulere i at kappingen har blitt gjort i bånn :D
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Sitat fra: kodax på fredag 27. august 2021, klokken 11:04
Spenningen vil vel være lik hvis kappingen har blitt gjort i bunnOg hvis spenningen er lik, så kommer man sikkert til å spekulere i at kappingen har blitt gjort i bånn :D
Joda, men historisk har Tesla ihvertfall kappet med større buffer på topp. Man kan uansett se på cellespenning fra-til prosent og se om de er like.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: kodax på fredag 27. august 2021, klokken 11:04
Spenningen vil vel være lik hvis kappingen har blitt gjort i bunnOg hvis spenningen er lik, så kommer man sikkert til å spekulere i at kappingen har blitt gjort i bånn :D
Flere fordeler med å cappe i topp, batteripakken spares mye mer ved å cappe toppspenning, og man oppnår også bedre hurtigladerfart med capping i topp.

tornaldo

Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

alfaalfa

Sitat fra: tornaldo på lørdag 28. august 2021, klokken 09:30
Da har Bjørn Nyland en video ute med Scan my Tesla.

https://youtu.be/zE0bxyPuEno

Kan noen som har sett videoen oppsummere om han kan lese ut noe om hvordan batteri bilen har (hvilket?), og hvilket VIN denne bilen har?

afitch80

Sitat fra: alfaalfa på lørdag 28. august 2021, klokken 10:04
Sitat fra: tornaldo på lørdag 28. august 2021, klokken 09:30
Da har Bjørn Nyland en video ute med Scan my Tesla.

https://youtu.be/zE0bxyPuEno

Kan noen som har sett videoen oppsummere om han kan lese ut noe om hvordan batteri bilen har (hvilket?), og hvilket VIN denne bilen har?

Han sier ikke noe om verken VIN eller MTY. Batteriet ser ut til å være 77kwh. For nominal full pack var 73,8kwh.
Begynte el-eventyret med Tesla, så innom noe tysk, men var kjapt tilbake over dammen.

elhansen

Jeg tipper det er denne LRWYGCEKXMC059018 med regnr ec91806. Det er det som blir sagt i en tidligere video

ToWalkOrDrive

Sitat fra: alfaalfa på lørdag 28. august 2021, klokken 10:04
Sitat fra: tornaldo på lørdag 28. august 2021, klokken 09:30
Da har Bjørn Nyland en video ute med Scan my Tesla.

https://youtu.be/zE0bxyPuEno

Kan noen som har sett videoen oppsummere om han kan lese ut noe om hvordan batteri bilen har (hvilket?), og hvilket VIN denne bilen har?

Det han sier er at det er Nominelt 73,8kWh, men at det var over 3kWh buffer under 0% State Of Charge, som betyr at tilgjengelig mellom 100% til 0% er ca 70kWh. Han sier at det er ca 4kWh mindre enn siste Model 3, og også mindre enn LG-batterier. Han sier og at han skal teste rekkevidde, og hvor mye han i praksis får dratt ut av batteriet, på mandag.

Personlig tenker jeg at pga alle superladerne som har poppet opp så gjør det ikke så mye.
Men skjønner hvis folk har betalt fullpris at dette ikke er bra.
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 29. august 2021, klokken 09:25
Sitat fra: alfaalfa på lørdag 28. august 2021, klokken 10:04
Sitat fra: tornaldo på lørdag 28. august 2021, klokken 09:30
Da har Bjørn Nyland en video ute med Scan my Tesla.

https://youtu.be/zE0bxyPuEno

Kan noen som har sett videoen oppsummere om han kan lese ut noe om hvordan batteri bilen har (hvilket?), og hvilket VIN denne bilen har?

Det han sier er at det er Nominelt 73,8kWh, men at det var over 3kWh buffer under 0% State Of Charge, som betyr at tilgjengelig mellom 100% til 0% er ca 70kWh. Han sier at det er ca 4kWh mindre enn siste Model 3, og også mindre enn LG-batterier. Han sier og at han skal teste rekkevidde, og hvor mye han i praksis får dratt ut av batteriet, på mandag.

Jeg har ikke peiling, men min første tanke var at kanskje han regner feil, og batterikapasitet er de to til sammen, altså 73,8 pluss 3,3 (var det ikke 3,3?), totalt 77,1?

Altså total kapasitet er 77,1 kWh, trekk fra buffer på 3,3 så har du 73,8 å bruke av.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

elhansen

Tenkte det samme som deg her. Og det stemmer jo med de tallene som er servert andre steder også

geear

Det står 62,9 kWh useable rett ut fra ScanMyTesla, ved 89,2 % SoC. Altså 62,9 / 89,2 * 100 = 70,5 kWh useable. Men er de 3,3 kWh opp til nominell-verdien buffer i bunn eller topp? Er nominelt fra ScanMyTesla etter cap i topp? I så fall stemmer det nok at det er 70,5 kWh fra 100 til 0.

70,5 kWh / 505 km = 0,14 kWh/km iht WLTP. Høres ikke helt feil ut?

Edit: scanmytesla var det ja, ikke teslaspy.

tornaldo

Batteriet er på ca 77 kWh brutto, eller noe mindre. Så er det vel en form for "brick protection", sikkert på 2-3 kWh, som gir ca 75 kWh netto, altså 74.5 kWh nominal.  I tillegg er det buffer under 0% på drøye ca 3 kWh. Disse kan brukes, hvis du må, men ingen garantier for at bilen ikke stopper før disse er brukt opp.

I tillegg står det 1% battery degradation, men det er nok et tall man må ta med en klype salt.

Så da ender man som skrevet her over, på drøye 70 kWh fra 0-100%, med 3 kWh ekstra når man kjører seg tom for strøm.

Dette må ikke tas som feilfrie fakta, bare det jeg har plukket opp etter å ha brukt Scan My Tesla selv.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

GOS

Sitat fra: tornaldo på søndag 29. august 2021, klokken 10:22
Batteriet er på ca 77 kWh brutto, eller noe mindre. Så er det vel en form for "brick protection", sikkert på 2-3 kWh, som gir ca 75 kWh netto, altså 74.5 kWh nominal.  I tillegg er det buffer under 0% på drøye ca 3 kWh. Disse kan brukes, hvis du må, men ingen garantier for at bilen ikke stopper før disse er brukt opp.

I tillegg står det 1% battery degradation, men det er nok et tall man må ta med en klype salt.

Så da ender man som skrevet her over, på drøye 70 kWh fra 0-100%, med 3 kWh ekstra når man kjører seg tom for strøm.

Dette må ikke tas som feilfrie fakta, bare det jeg har plukket opp etter å ha brukt Scan My Tesla selv.

Og det du skriver her mener jeg stemmer....med 5-6 års erfaring med ScanMyTesla:-)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA