Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?

Startet av tornaldo, mandag 12. juli 2021, klokken 19:09

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

That is always the risk. Especially with Tesla. Though in case with the new 4680 battery packs, Musk had already admitted that there most likely will be a delay with the new structural battery pack and being forced to built the first Model Y's in Germany with the current 22700 packs, until they get the new battery manufacturing plant ready and going.

So people waiting for a Model Y from Berlin will have to either accept it will come with the same current 22700 pack or having to wait even longer to get one with the new structural pack.
[/quote]


Det vil jo alltid være en riski å løpe først i feltet når det er ny teknologi... men slik er det bare og det går jo som regel bra hver gang...  men husker jeg engang gikk på en lei smell på 90 tallet og kjøpte meg første generasjon med Plasma TV det var jo heftig sak der skermen sakte men sikkert falmet ut i grått...he he  :D

Den Tandberg 2000 videospilleren jeg kjøpte i steden for beta og VHS spiller på 2000 tallet var heller ingen suksess husker jeg he he ;D

Anyway,,
Se her om omtalen fra juli:

Tesla gives rare update on 4680 battery cell production: still some work to do
Fred Lambert

- Jul. 26th 2021 1:50 pm PT



https://electrek.co/2021/07/26/tesla-update-4680-battery-cell-production/

paalsen

 Video 2000 forsvant vel på 80' tallet?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Electric cars in Norway

Sitat fra: paalsen på søndag 22. august 2021, klokken 17:03
Video 2000 forsvant vel på 80' tallet?


Sent from my iPhone using Tapatalk

paalsen  ;D du har rett i det....

Jon65

En forskjell på å bomme på video eller tv er at økonomien klarer seg ganske bra selv om bomkjøpet blir stående i skapet. Litt mer kjipt å bomme på noe som koster en årslønn etter skatt og også for de fleste er ganske viktig i hverdagen. Derfor synes jeg disse diskusjonene er bra så man får frem mange argumenter begge veier og man får tenkt seg om før man gjør et endelig valg.

elhansen

Sitat fra: Jon65 på søndag 22. august 2021, klokken 17:19
En forskjell på å bomme på video eller tv er at økonomien klarer seg ganske bra selv om bomkjøpet blir stående i skapet. Litt mer kjipt å bomme på noe som koster en årslønn etter skatt og også for de fleste er ganske viktig i hverdagen. Derfor synes jeg disse diskusjonene er bra så man får frem mange argumenter begge veier og man får tenkt seg om før man gjør et endelig valg.

Meget godt poeng. For meg er der 9 år siden jeg kjøpte bil sist og tenker at jeg ønsker best mulig bil, batteri, sw mm. Kan fint vente i noen mnd hvis det da er bedre batteri. Har ny pris så er litt spent på hva MTY kodene betyr.

Voltz

Vil tro at vi beste fall skal langt inn i 2022 før det er snakk om noen volumproduksjon av 4680. Kanskje blir det også forbeholdt performance i starten?

Rosstopher

Hvordan var det nå, kommer det flere skip allerede til uka? Vi vil vel sannsynligvis ikke se noen annonsert økning i rekkevidde mens de første bilene fortsatt har returrett regner jeg med?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

elhansen

Helt klart. Tror ikke det vil være noen endring før siste kvartal,  hvis det kommer biler da.
Ikke sikkert det blir noen endring heller. Vi er jo på spekulasjonsstadiet.


Jeronan

Sitat fra: elhansen på søndag 22. august 2021, klokken 18:14
Helt klart. Tror ikke det vil være noen endring før siste kvartal,  hvis det kommer biler da.
Ikke sikkert det blir noen endring heller. Vi er jo på spekulasjonsstadiet.

Tesla is now in the middle of Model Y delivery, so I don't see them updating WLTP before they have finished all deliveries and the start of Q4, when the site gets updated to Estimated December.
If you order right now, it still says Estimated September. So they still haven't sold out the Q3 shipment.

Why would Tesla risk a potential large number of "order cancelations" or "delay order to Q4" demands by customers, with already updating the site before end of Q3 with a "possible" new WLTP of 542km?
Then they might end up being stuck with a large number of unsold MY that they would either need to sell at reduced price via inventory or ship back.

But yeah. Everything is pure speculation at this point. We don't know if there is even going to be a Q4 Model Y shipment from Shanghai.
Seeing that after nearly 2 months, including all the earlier pre-orders they still haven't sold out the Q3 shipment.

So what does that tell us? Far fewer people are interested in a Shanghai manufactured Model Y? More people than expected decided to wait for Berlin manufactured Model Y? Or a lot more people than expected were tired of waiting and ended up canceling their order and went for a different car? (Audi e-Tron 50, ID.4(GTX), Ford Mustang Mach-e, Hyundai Ioniq 5, Skoda Enyaq, osv)

PS. I myself was actually quite shocked when we checked tesla.com end of July that we were still able to order a Model Y with September estimated delivery.
With all the hype around Model Y, I really expected the Q3 shipment to be sold within a day, a few days at most. After they announced to ship 15.000 Model Y to Europe nearly two months ago.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

bmw2002

Av de jeg har pratet med som ventet på Model Y har 7/11 bestilt ID.4/Enyaq/MachE. Resten får Model Y fra Shanghai. Ingen venter på Berlin.

tornaldo

Sitat fra: Jeronan på søndag 22. august 2021, klokken 18:29
PS. I myself was actually quite shocked when we checked tesla.com end of July that we were still able to order a Model Y with September estimated delivery.
With all the hype around Model Y, I really expected the Q3 shipment to be sold within a day, a few days at most. After they announced to ship 15.000 Model Y to Europe nearly two months ago.

Dette med fortsatt septemberlevering og Tesla hjemmeside har du skrevet før. Lurer på at du til og med har skrevet motargument mot deg selv i en annen post, at Tesla er dårlige på å oppdatere hjemmesiden...

At det står September nå, betyr på ingen måte at man får bil i september om man bestiller nå. Det betyr sannsynligvis ingenting før i slutten av september. Da står det plutselig november...
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Diravi

Tja - det var en på det tyske forumet som bestilte for fire dager siden, og fikk beskjed om at han får bil levert nå. Så jeg mistenker at Tesla har med bil til alle som har bestilt, og muligens noen til. Eller at de tilbyr biler der folk har kansellert, og vet at det er folk klare til å snappe dem opp.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Jeronan

Sitat fra: tornaldo på søndag 22. august 2021, klokken 18:54
Dette med fortsatt septemberlevering og Tesla hjemmeside har du skrevet før. Lurer på at du til og med har skrevet motargument mot deg selv i en annen post, at Tesla er dårlige på å oppdatere hjemmesiden...

At det står September nå, betyr på ingen måte at man får bil i september om man bestiller nå. Det betyr sannsynligvis ingenting før i slutten av september. Da står det plutselig november...

There are people who just recently ordered and got immediately a VIN assigned with September confirmation from Delivery. Someone who ordered two weeks ago got even lucky in the VIN lottery and already able to pick up the car in coming two weeks.

Take that for what you will, but in my eyes that indicates they still have cars left.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

tornaldo

Og så har man de som ikke har hørt noe, og bestilte i mars 2019...

Model Y er kanskje ikke så etterspurt i Europa for øyeblikket, som man (jeg) kanskje skulle tro.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Jeronan

Sitat fra: tornaldo på søndag 22. august 2021, klokken 20:03
Og så har man de som ikke har hørt noe, og bestilte i mars 2019...

Model Y er kanskje ikke så etterspurt i Europa for øyeblikket, som man (jeg) kanskje skulle tro.

Maybe because he/she hasn't completed all the steps in the order process? I only got a VIN in the source code (and subsequent SMS that my delivery location was changed to Lillestrøm) after I accepted the trade-in offer and completed payment details and then finally the insurance step as last.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA