Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?

Startet av tornaldo, mandag 12. juli 2021, klokken 19:09

« forrige - neste »

tornaldo

Dette med advokater og problemer for Tesla er et oppkonstruert problem her på forumet, og kanskje andre steder. I praksis kommer det ikke til å skje noe som helst, så lenge folk minimum får det de har betalt for.

Tesla er godt vant til langt vanskeligere saker, så dette er jo trivielt. Spør du meg, er det jo faktisk en gladsak! Alle får det de betaler for, og noen får til og med mer! Fantastisk.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Kim-

Hvis det er 2 forskjellige batteripakker med forskjellige rekkevidden gjør tesla slik de gjorde med Model 3, i desember/januar 2020/2021 De capper det største batteriet slik at rekkevidden blir lik
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Jeronan

Sitat fra: Rosstopher på søndag 22. august 2021, klokken 13:20
Sitat fra: Jeronan på søndag 22. august 2021, klokken 12:24
Because it has already been in the media and social media, with Tesla Europe giving a clear answer that everyone gets the same car this Q3 with WLTP 507km.

Please provide a source. I have not seen such a promise from them.

And you keep dodging the question: how is this illegal? Which law are they breaking by offering some customers more than they paid for and others much more than they paid for? Please either elaborate or stop posting the same thing over again like a broken record.

Did I ever said it was illegal? Or that lawyers would win or not? Please tell me where I ever said that?

You really think lawyers are only used for cases of illegal problems/activity?
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

tornaldo

Du gjør en fjær til fem høns. Dette blir ikke et problem.

Det eneste som kan skje, er at noen returnerer bilen, fordi de vil ha større pakke, eller velger å vente til Q4 eller Berlin.

Og så kommer Tesla til å selge alle bilene uansett. Og det blir ingen rettssaker, med mindre det finnes en eller annen kverulant som vil bruke sparepengene sine,
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Rosstopher

Sitat fra: Jeronan på søndag 22. august 2021, klokken 14:07
Did I ever said it was illegal? Or that lawyers would win or not? Please tell me where I ever said that?

So when you said "consumer lawyers will have a field day" you mean that maybe one or two unprofessional lawyers will take a case that they're bound to lose? Alright, can we agree to stop discussing this ridiculousness about lawyers?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Jeronan

Sitat fra: Rosstopher på søndag 22. august 2021, klokken 14:23
Sitat fra: Jeronan på søndag 22. august 2021, klokken 14:07
Did I ever said it was illegal? Or that lawyers would win or not? Please tell me where I ever said that?

So when you said "consumer lawyers will have a field day" you mean that maybe one or two unprofessional lawyers will take a case that they're bound to lose? Alright, can we agree to stop discussing this ridiculousness about lawyers?

Tesla's Service centers are notoriously inconsistent with upholding Norwegian consumer laws.

So yes there might be cases where consumers find out later that they have a 77 pack, paid full price for it and then find out that others got a 82 pack for the same price without Tesla notifying them about this fact.
Then they go back to their local Tesla SC and either demand an 82 pack for their current car or ask for a full refund or a discount on their current car.

Since Tesla has not notified customers that there might be a difference in capacity and range with two different packs, a consumer lawyer will have probable cause to demand refusion/discount for said affected customer or a full refund, even outside the 14day limit.

That they might win or not... that is entirely up in the air and not for us to decide.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

gutterhauk

Jeronan, I guess you are one of us with VIN below 60000 and expecting a 77kWh LG pack?
2023 Tesla Model Y P (nov 2022 - )
Ex. 2021 Tesla Model Y LR (aug. 2021 - nov 2022)
2017 Kia Soul EV Exclusive 30kwh (2017 - )
Ex. 2008 Audi A4 2.0TDI Quattro S-line (2015-2021)
Ex. 1995 Volvo 850 2,5 stv. (2013-2015)
Ex. 1997 VW Passat 1.9 TDI (2009-2012)

Handyman

Husk at det Tesla beskriver/lover er en minimum WLTP-rekkevidde. Det er lenge siden de spesifiserte batterikapasitet.
Dersom man får rekkevidden man er lovet har man ingen grunn til en formell klage.
Du roter deg bare langt ut på vidda med argumentasjonen din.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jeronan

Sitat fra: gutterhauk på søndag 22. august 2021, klokken 14:35
Jeronan, I guess you are one of us with VIN below 60000 and expecting a 77kWh LG pack?

Nope. We actually have VIN 062xxx and MTY07 code. I am also still not convinced this would mean it will actually get the 82kWh pack and if so, that it will probably software limited anyway.

I honestly don't care anymore at this point, as the range difference is basically neglible. So not worth stressing out over.
But other people might!  :+1:

I do however have plenty experience with Tesla Service with our current Model S and the amount of time I had very stressful episodes with them, having to stand my ground, like last year with rusted brake calipers/paint flaking off them (known problem with bad batch) and Tesla SC refusing to take it on reklamasjon, where I had to call my insurance for help and close to having to threaten with legal action.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

afitch80

Så lenge alle får en bil som har 507km rekkevidde wltp så er det ingen som kan klage. Da har man fått det man betaler for. Skulle noen få lengre rekkevidde så er det bare flaks. Men som nevnt tidligere kommer nok Tesla i så fall til å software begrense de med det største batteriet. Fordi Janteloven lever jo i beste velgående her til lands.
Men vi vet jo ikke at MTY07 betyr større batteri, så i stedet for å mase om advokater og slikt. Kan vi ikke heller bruke energien og pixlene på skjermene våre til å faktisk finne ut om 03/07 faktisk betyr forskjellige batterier eller noe annet?
Begynte el-eventyret med Tesla, så innom noe tysk, men var kjapt tilbake over dammen.

Jeronan

Sitat fra: afitch80 på søndag 22. august 2021, klokken 14:47
Så lenge alle får en bil som har 507km rekkevidde wltp så er det ingen som kan klage. Da har man fått det man betaler for. Skulle noen få lengre rekkevidde så er det bare flaks. Men som nevnt tidligere kommer nok Tesla i så fall til å software begrense de med det største batteriet. Fordi Janteloven lever jo i beste velgående her til lands.
Men vi vet jo ikke at MTY07 betyr større batteri, så i stedet for å mase om advokater og slikt. Kan vi ikke heller bruke energien og pixlene på skjermene våre til å faktisk finne ut om 03/07 faktisk betyr forskjellige batterier eller noe annet?

It was just a statement I made two pages back. But these are forums, so people like to pick you out on it and blow it out of proportions for sake of getting an argument going.

I agree and admit in being just as guilty in taking the troll bait  :P ... lets drop it and move on.  :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Rocklobster

Nå sier jo de siste ryktene at Tesla har bestemt seg for å starte med 2170 i Berlin og Texas. Så da kan man risikere at de som venter på bil fra Berlin får samme batteri og biler med langt større feilprosent fra ny og ikke innkjørt fabrikk, bare et år senere. Ikke lett a få en future proof bill gitt ;)

Jeronan

Sitat fra: Rocklobster på søndag 22. august 2021, klokken 14:54
Nå sier jo de siste ryktene at Tesla har bestemt seg for å starte med 2170 i Berlin og Texas. Så da kan man risikere at de som venter på bil fra Berlin får samme batteri og biler med langt større feilprosent fra ny og ikke innkjørt fabrikk, bare et år senere. Ikke lett a få en future proof bill gitt ;)

That is always the risk. Especially with Tesla. Though in case with the new 4680 battery packs, Musk had already admitted that there most likely will be a delay with the new structural battery pack and being forced to built the first Model Y's in Germany with the current 22700 packs, until they get the new battery manufacturing plant ready and going.

So people waiting for a Model Y from Berlin will have to either accept it will come with the same current 22700 pack or having to wait even longer to get one with the new structural pack.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017


Olatho

Tesla har mange ganger tidligere oppgradert bilene midt i en serie, og noen som tilfeldigvis fikk levert bil etter en eller annen tilfeldig dato fikk nyere hardware, nye funksjoner eller andre oppgraderinger som andre, som har betalt akkurat samme pris, ikke har fått.
Det er sånn Tesla opererer. Nye ting kommer ikke med ny årsmodell eller ny pris nødvendigvis. De kommer når de mener det er klart.

Det står 507 km nå, så lenge det leveres biler med den rekkevidden. Så kommer det kanskje biler med lengre rekkevidde samtidig. Og noen kunder får disse. Og når de ikke lenger leverer ut 507 km-biler, så bytter de tekst på websidene.



Sent from my SM-G950F using Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA