Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?

Startet av tornaldo, mandag 12. juli 2021, klokken 19:09

« forrige - neste »

Voltz

Sitat fra: chargedup på tirsdag 17. august 2021, klokken 10:18
Ikke NEDC nei, sjekk waybackmachine så ser du at det står WLTP estimert. Stod forøvrig 540km estimert WLTP i starten av 2020 også. Endringen til 505km estimert kom den 27. mars 2020.

https://web.archive.org/web/20200124100717/tesla.com/no_no/modely
Hm. Fra 2019 står det 505 wltp estimert på AWD og 540 wltp på rwd.

elhansen

Da er første COC dok i tyskland kommet med over 60 på vin. Samme batteri.
Spørs nok om det er likt batteri uansett og at dette med 60 var fake news ... :D

Jon65

Er det noen som har laget en slags samlet sammenligning av de to batteritypene med fordeler/ulemper? Har jo lest en del her og andre steder men mye spredt info om ladehastighet, kapasitet/rekkevidde, egenskaper i kulde osv. Men det er kanskje en del egenskaper som fortsatt er ukjent? Kjenner jeg er litt usikker her på valget mellom å ta ut bil nå og å vente. (Og ja, jeg er klar over at man for alltid kan vente litt til for å få en enda bedre bil men her kan det jo se ut som om en ny variant er rett rundt hjørnet.....)

Jeronan

Sitat fra: elhansen på tirsdag 17. august 2021, klokken 11:09
Da er første COC dok i tyskland kommet med over 60 på vin. Samme batteri.
Spørs nok om det er likt batteri uansett og at dette med 60 var fake news ... :D

It can be several things. Since Hong Kong seems to be getting Model Y's delivered now with the 542km WLTP.

New LG 82kWh packs are very limited still and are now allocated to a small market like Hong Kong.
So European Model Y is getting shafted with LG 77 kWh pack leftovers.

This also wouldn't bode well for the Q4 shipment of Model Y to Europe having the new 82kWh pack and might actually still contain the 77kWh pack if LG is currently struggling producing the new 82kWh packs fast enough.

Since I am getting a July produced car, it makes me now more confident in just taking out my Model Y order now than delaying it to Q4, having to pay 20-30k NOK extra due to less trade-in value 3 months later and still risk getting a Model Y with 77kWh pack.  ::)

-------------------

Or! Since we are far into August now. Shanghai started using the 82kWh packs a month later (and not July), starting beginning August and these are the cars that have been delivered to Hong Kong right now.

Only way to know that is someone in Hong Kong picking up his/her Model Y revealing the Production date of said car.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Olatho

Nå følger jeg ikke det tyske forumet, men det er jo ingen grunn til å tro at en evt. grense skulle være nøyaktig på 60000. 

HVIS det er to ulike batterier på vei, så har byttet skjedd på ett eller annet "tilfeldig" tidspunkt.  Kanskje et sted rundt 60000, kanskje senere.
Og det er vel ikke engang gitt at sequence-nummerne tildeles i nøyaktig stigende rekkefølge.  Det er fullt mulig å se for seg at en bil med 60xxx ruller inn på båndet for å få batteri før en bil med 59xxx, på grunn av varianter av interiør etc.  Så nøyaktig når en batteripakke blir installert i prosessen kan potensielt også bety at noen biler med lavere sequence-nummer kan få en nyere batteripakke enn en bil med høyere sequence-nummer.

Så jeg foreslår at dere puster med magen, venter til dokumentene for deres bil kommer, undersøker _faktisk_ ladehastighet, kapasitet og rekkevidde når bilen står på brygga, og tar det med ro fram til da. Ingen grunn til å ta alle sorger på forskudd.

kodax

Sitat fra: Olatho på tirsdag 17. august 2021, klokken 11:44...Ingen grunn til å ta alle sorger på forskudd.
Tror du har misforstått. Dette er et forum, og her skal de minste rykter blåses opp til å bli de største sannheter, med påfølgende diskusjon, bekymringer og sinne over hvordan Tesla kan være så onde mot kundene sine.
Noen burde lage et regneark over hvem som påstår hva her, og så legge på en "sannhetskarakter" i etterkant når realiteten  avsløres :D
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

DagfinnN

Sitat fra: kodax på tirsdag 17. august 2021, klokken 11:58
Sitat fra: Olatho på tirsdag 17. august 2021, klokken 11:44...Ingen grunn til å ta alle sorger på forskudd.
Tror du har misforstått. Dette er et forum, og her skal de minste rykter blåses opp til å bli de største sannheter, med påfølgende diskusjon, bekymringer og sinne over hvordan Tesla kan være så onde mot kundene sine.
Noen burde lage et regneark over hvem som påstår hva her, og så legge på en "sannhetskarakter" i etterkant når realiteten  avsløres :D
:+1:
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

elhansen

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 17. august 2021, klokken 12:04
Sitat fra: kodax på tirsdag 17. august 2021, klokken 11:58
Sitat fra: Olatho på tirsdag 17. august 2021, klokken 11:44...Ingen grunn til å ta alle sorger på forskudd.
Tror du har misforstått. Dette er et forum, og her skal de minste rykter blåses opp til å bli de største sannheter, med påfølgende diskusjon, bekymringer og sinne over hvordan Tesla kan være så onde mot kundene sine.
Noen burde lage et regneark over hvem som påstår hva her, og så legge på en "sannhetskarakter" i etterkant når realiteten  avsløres :D
:+1:

Helt klart. Synes faktisk den ene tråden her på forumet har en topp tittel..: Spekulasjon....For det er jo bare synsing og spekulasjon og det er jo litt moro. Så kan man jo se etterhvert hva som stemmer eller ikke.

ToWalkOrDrive

Jeg synes jo det er et dypt kakk inn i karosseriet med et tveegget sverd på bar bakke når ladekurvene er dårligere enn en TM3P fra 2019, mens Panasonic-bilene i USA lader veldig kjapt. Dersom det er de kjipe batteriene, er ikke de akkurat like TMY LR batteriene i Kina?

Skulle gjerne sett en
TMY LR MIC fra mai 2021 ladekurve og en
TMY LR USA fra mai 2021 ladekurve
i samme diagram.
Tesla Model Y                         2021-

VAL.ENT

Da har vi fått det bekreftet
Alle MY MIC i 050XXXX-60K serien er 77 kw

Uansett en flott bil og gleder meg til å få den!
Model Y MIC - Bekreftet 13.sept
Model S Raven Long Range (2020) - Solgt
Model 3 Performance (2019) - Solgt
Audi TTRS (2018) - Solgt
Audi R8 (2016) - Solgt
Audi TT (2016) - Solgt

Jeronan

Sitat fra: VAL.ENT på tirsdag 17. august 2021, klokken 12:41
Da har vi fått det bekreftet
Alle MY MIC i 050XXXX-60K serien er 77 kw

Uansett en flott bil og gleder meg til å få den!

And after stumbling on this video: https://www.youtube.com/watch?v=m1kHsd3Ocxc

Even more.  :P :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

_Julie

Sitat fra: VAL.ENT på tirsdag 17. august 2021, klokken 12:41
Da har vi fått det bekreftet
Alle MY MIC i 050XXXX-60K serien er 77 kw

Uansett en flott bil og gleder meg til å få den!
Da er det typisk at jeg har fått VIN 59xxx, før jeg byttet til grå hadde jeg fått 65xxx  :P

VAL.ENT

Model Y MIC - Bekreftet 13.sept
Model S Raven Long Range (2020) - Solgt
Model 3 Performance (2019) - Solgt
Audi TTRS (2018) - Solgt
Audi R8 (2016) - Solgt
Audi TT (2016) - Solgt

elhansen

Jeg satser på at det blir bra uansett, men håper på at noen (teslabjørn) kjører sin vanlige tur med en gang bilen kommer til Norge. Regner med at han prøver å få lånt seg en bil så snart så mulig....? Han har jo en god mengde data som sikkert kan si noe om dette faktisk er noen utfordring eller "tull" skapt på forumet....

Jeronan

Sitat fra: elhansen på tirsdag 17. august 2021, klokken 12:57
Jeg satser på at det blir bra uansett, men håper på at noen (teslabjørn) kjører sin vanlige tur med en gang bilen kommer til Norge. Regner med at han prøver å få lånt seg en bil så snart så mulig....? Han har jo en god mengde data som sikkert kan si noe om dette faktisk er noen utfordring eller "tull" skapt på forumet....

He already tested a Model 3 LR with LG 77kWh pack and compared it with the Panasonic Model 3 LR 2019 he has.
It was posted some pages back.

Like I said, it's very disappointing to get the Model Y with LG pack and likely not going to experience much faster charging times compared to our current 2017 Model S, but if the LG pack performs much better in winter in minus degrees. I rather take that benefit over faster charging in Summer.  :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA