Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?

Startet av tornaldo, mandag 12. juli 2021, klokken 19:09

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: PionerThink på mandag 16. august 2021, klokken 21:25
Tesla mener vel å ha sitt på det tørre hvis de klarer å oppnå 256kW mellom 5 og 50% i en kort periode, men om det tilsvarer 270 km på 15 min vet jeg ikke?
Er det mulig å reklamere på så tynt grunnlag?
Problemet er jo at LG batteriet knapt klarer 200kW. Og det kun over kort tid.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: PionerThink på mandag 16. august 2021, klokken 21:25
Tesla mener vel å ha sitt på det tørre hvis de klarer å oppnå 256kW mellom 5 og 50% i en kort periode, men om det tilsvarer 270 km på 15 min vet jeg ikke?
Er det mulig å reklamere på så tynt grunnlag? Da er det vel lettere å benytte seg av returretten innen 14 dager om det viser seg at de ikke leverer som lovet på alle punkter?
Her er graf for tilsvarende pakke i Model 3:

https://elbilforum.no/index.php?topic=56851.msg994794#msg994794

Electric cars in Norway

#302
Og her er LG 77 kwh fra scan my Tesla hentet fra TMY gr. En tysker har gjort dette.

Jeronan

Is this collected data from China then? Seeing 551 km at full charge for the 77 pack seems NEDC, since WLTP is 507 km.

The median charge curve I hope is combined v2 and v3 SuC I hope.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

PionerThink

Er det noen som har funnet noen tall på hva Tesla har lovet når det gjelder lading på Model Y? Jeg kunne ikke se noe spesifikt inne på Tesla Norge sine sider i det hele tatt?
Hvis vi hele tiden henviser til Model 3 og hva de har lovet der med annen batteripakke, så svarer vel bare Tesla at det er andre tall som gjelder for Model Y?
Jeg prøvde å forklare kona hva begrensningen på ladehastighet betyr, og at om hun drar f.eks til Lillehammer fra Kr.by så må hun lade 1 gang på veien. Lader hun når hun plukker opp ei venninne i Tønsberg vil det ikke lønne seg for da har hun f.eks 60% SoC og får dårlig ladefart. Det lureste vil i stedet være å lade på Eidsvoll Verk etter 39 mil med rundt 20% SoC slik jeg ser det? Utfordringen er jo at dette ikke alltid vil passe hvis man skal andre steder, og dermed vil få dårligere ladehastighet. Stemmer ikke dette ::) Vi snakker om 15 min på Eidsvoll i dette eksempelet og kanskje 20-25 min ellers hvis det ikke passer så godt med SC stopp mellom 10 og 50%?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Klykken

Lad når det passer og planlegg litt for å unngå knutepunktene som f.eks Dombås.

Vi har kjørt rundt i 3 år med en Model S fra 2015 hvor du i korte trekk kan ta 100-SoC og finne ladehastighet. Dvs 50kw fra 50% SoC. 40kw fra 60% etc. Lengste turen vi har hatt har vært 350mil. Dvs 9-10 ladinger på SuC, og hver på over 40 min. Det går greit det også, selv med utålmodige barn i baksetet. 👍
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Sitat fra: PionerThink på mandag 16. august 2021, klokken 23:10
Er det noen som har funnet noen tall på hva Tesla har lovet når det gjelder lading på Model Y? Jeg kunne ikke se noe spesifikt inne på Tesla Norge sine sider i det hele tatt?
Hvis vi hele tiden henviser til Model 3 og hva de har lovet der med annen batteripakke, så svarer vel bare Tesla at det er andre tall som gjelder for Model Y?
Jeg prøvde å forklare kona hva begrensningen på ladehastighet betyr, og at om hun drar f.eks til Lillehammer fra Kr.by så må hun lade 1 gang på veien. Lader hun når hun plukker opp ei venninne i Tønsberg vil det ikke lønne seg for da har hun f.eks 60% SoC og får dårlig ladefart. Det lureste vil i stedet være å lade på Eidsvoll Verk etter 39 mil med rundt 20% SoC slik jeg ser det? Utfordringen er jo at dette ikke alltid vil passe hvis man skal andre steder, og dermed vil få dårligere ladehastighet. Stemmer ikke dette ::) Vi snakker om 15 min på Eidsvoll i dette eksempelet og kanskje 20-25 min ellers hvis det ikke passer så godt med SC stopp mellom 10 og 50%?
Det helt konkrete og krystallklare er 270 km på 15 min. Det står på hovedsiden for Y. Men det er også nok av info de siste 2,5 årene som kan antyde at Y burde være i stand til å ta imot maks på SuC v3. Det har heller aldri vært informert om at man ikke lenger kan forvente hastigheten som Model 3 hadde i starten. Mange legger jo lik bil til grunn.

SurSnasen

Her er screenshot fra websiden. De skriver altså "over 507 km" rekkevidde. Og "Lad 270 km på 15 minutter".
Og det skriver de uten noen forbehold. Ingen note om hvilket SoC-intervall det gjelder. Ingen note om at rekkevidde er avhengig av forhold etc.
Er Tesla på temmelig tynn is her?

270 km ladet på 15 minutter vil altså si at man, per det oppgitte rekkeviddetallet, skal lade 53 % i løpet av 15 minutter. Dvs ca 40 kWh ladet. Det innebærer da at snitteffekten på de 15 minuttene skal være 160 kW. Skal bli spennende å se hvordan dette blir i praksis.

Jeronan

If the last graph is median charge curve of all Model Y's in China with LG 77 pack and most of the Superchargers in China are still v2, with limited v3 availability.
This will of course pull down the Charge curve significantly.

If you look more close to the graph at the grey dots, you see a much better curve going down from above 200kW. We have to assume those are charge sessions on Chinese v3 SuC's.
So that might be a hopeful indication.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

PionerThink

Dette var jo rimelig konkret og bør jo kunne gå an å få verifisert rett etter mottak av bilen?
Regner med at skal man oppnå slike tall så må man komme in på SC med mindre enn 5% SoC for å komme i nærheten? Slik jeg har lest her inne så stuper jo hastigheten fra 50% SoC, så det blir spennende å se hvordan dette gir seg utslag "in real life". Dette temaet blir jo tydeligvis debattert på mange nettsider i Europa nå for tiden, så jeg vil jo anta at Tesla får dette med seg og kanskje vil være forberedt på henvendelser i etterkant? Var jo noen som nevnte tilsvarende hadde skjedd med Model 3? Hva var det for noe?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Vidar H.

Sitat fra: Jeronan på mandag 16. august 2021, klokken 16:51Where could you see this? Did you decode your VIN?  And who says it comes in a later delivery? Q4?

Da jeg var innom min lokale Tesla-forhandler på lørdag ble jeg fortalt at de forventer neste shipment i desember, kanskje allerede i slutten av november. Disse bilene ville mest sannsynlig være produsert i slutten av september.

Jeg var også innom én uke tidligere, da virket det som om alt var i det blå. Enten har de valgt seg en historie, eller de har mottatt informasjon fra Tesla i løpet av uka som gikk mellom.

Jeg har i hvertfall valgt å utsette min bil til neste shipment. Da får jeg også anledning til å se bilen(det skal sendes ut epost med invitasjon til visning i løpet av kort tid) og prøvekjøre (oktober visstnok).

Jeronan

Sitat fra: Vidar H. på tirsdag 17. august 2021, klokken 09:36
Sitat fra: Jeronan på mandag 16. august 2021, klokken 16:51Where could you see this? Did you decode your VIN?  And who says it comes in a later delivery? Q4?

Da jeg var innom min lokale Tesla-forhandler på lørdag ble jeg fortalt at de forventer neste shipment i desember, kanskje allerede i slutten av november. Disse bilene ville mest sannsynlig være produsert i slutten av september.

Jeg var også innom én uke tidligere, da virket det som om alt var i det blå. Enten har de valgt seg en historie, eller de har mottatt informasjon fra Tesla i løpet av uka som gikk mellom.

Jeg har i hvertfall valgt å utsette min bil til neste shipment. Da får jeg også anledning til å se bilen(det skal sendes ut epost med invitasjon til visning i løpet av kort tid) og prøvekjøre (oktober visstnok).

Well, I wait and see when the German community manages to get documents on a higher VIN number and reporting the battery type.

I will have to see. If we decide to wait till the next shipment and it ends up being late december, we will cross the 100k KM with our current Model S and will get another hit on trade-in value.
So then we will have to think real hard if we want to pay 20-30k NOK extra for just 40km extra range.  ::)

I guess we will just have to take the sour grape and take the Model Y out now. As the Model Y in the next shipment will be the exact same Model Y coming this shipment, except for the "possibility" of having 5kWh bigger battery pack.

I say "possibility", as we don't know if the next shipment will have the bigger pack. Production of the 82kWh pack might be limited and EU bound Model Y's in next shipment might still have the 77kWh pack.
Then it will a very sour grape having to drop down 20-30k NOK extra for nothing.  :(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

SurSnasen

Det som er enda mer interessant, er hva Tesla faktisk skrev i 2019, da mange (inklusive jeg) bestilte. Da oppga de 540 kilometer som rekkevidde, og også da at man skulle lade 270 kilometer på 15 minutter.


Jeronan

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 17. august 2021, klokken 09:48
Det som er enda mer interessant, er hva Tesla faktisk skrev i 2019, da mange (inklusive jeg) bestilte. Da oppga de 540 kilometer som rekkevidde, og også da at man skulle lade 270 kilometer på 15 minutter.

Wasn't that still based on NDEC perhaps? It was quickly changed to 505 km (est) shortly afterwards though that same year.
Either way, both WLTP and EPA weren't ready yet at that time. So that wouldn't have been possible, but that is why the site did not mention WLTP.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

chargedup

#314
Ikke NEDC nei, sjekk waybackmachine så ser du at det står WLTP estimert. Stod forøvrig 540km estimert WLTP i starten av 2020 også. Endringen til 505km estimert kom den 27. mars 2020.

https://web.archive.org/web/20200124100717/tesla.com/no_no/modely
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA