Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?  (Lest 49175 ganger)

andy99

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 751
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #270 på: Mandag 16. August 2021, klokken 14:04 »
Er ikke dette litt krisemaksimering? Tesla har levert nesten 50000 model Y i kina i 2021, og etter det jeg finner er det mye støy rundt forbrukerklager på helt andre ting enn ladekurve/ladetid. Så da er det kanskje ikke ladekurve/ladetid vi trenger å bekymre oss for?
TMY bestilt 16.03.19, utlevert 25 aug.2021
IONIQ 5 P45 reservert 25.02.21 kansellert apr.21
M3 reservert 01.04.16 kansellert feb.19
Solgt, 2019 KONA electric

Jeronan

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1900
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #271 på: Mandag 16. August 2021, klokken 14:10 »
Er ikke dette litt krisemaksimering? Tesla har levert nesten 50000 model Y i kina i 2021, og etter det jeg finner er det mye støy rundt forbrukerklager på helt andre ting enn ladekurve/ladetid. Så da er det kanskje ikke ladekurve/ladetid vi trenger å bekymre oss for?

That doesn't mean it will be disappointing for many in Europe who upgrade from a previous Tesla, like me.

After 4 years I had expected a very noticeable improvement in charging speeds and charging times.

So yes. Seeing literally ZERO improvement after more than 4 years is a big disappointment, if I still have to spend 35-40 minutes charging with our new Model Y. Even on the new V3 SuC  :(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Klykken

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5111
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #272 på: Mandag 16. August 2021, klokken 14:11 »
But we all know that if they start opening up, it will be very limited and most likely US only at first (since Tesla wants access to the billions of USD in incentives).
So for Norway we most likely see it opening up by end next year and then we have to see which cars will actually get access to it.
Han har sagt Europa først - der har "alle" samme standard, altså CCS. I USA har Tesla egen proprietær plugg.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Speeder

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 413
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #273 på: Mandag 16. August 2021, klokken 14:11 »
Hvor skriver Tesla at model 3 / Model Y skal lade med 250kW?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 9350
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #274 på: Mandag 16. August 2021, klokken 14:12 »
Hvordan lader din Model 3 i praksis på langturer? Hva kan man forvente hvis man ankommer SC på 40-50% og ønsker å lade opp til 80% eller t.o.m 90% for å rekke frem til endelig destinasjon? Snakker vi om 30 min ladetid til 80% og 45 min til 90%, hvis tempen på batteriet er OK?
Nå har jeg ikke ladet veldig mye på høy SoC på superlader, men 40-80% vil jeg tippe er rundt 25 minutt, og 10 minutt ekstra for 80-90%.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 9035
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #275 på: Mandag 16. August 2021, klokken 14:14 »
Reme
Er ikke dette litt krisemaksimering? Tesla har levert nesten 50000 model Y i kina i 2021, og etter det jeg finner er det mye støy rundt forbrukerklager på helt andre ting enn ladekurve/ladetid. Så da er det kanskje ikke ladekurve/ladetid vi trenger å bekymre oss for?

That doesn't mean it will be disappointing for many in Europe who upgrade from a previous Tesla, like me.

After 4 years I had expected a very noticeable improvement in charging speeds and charging times.

So yes. Seeing literally ZERO improvement after more than 4 years is a big disappointment, if I still have to spend 35-40 minutes charging with our new Model Y. Even on the new V3 SuC  :(
Well, remember that the Y LR have slightly faster charging (30%?) the first maybe 30% SoC, and that you will be able to go at least 100 km longer with the Y after the same charging time as the S75. So it will be better.

patron

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 88
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #276 på: Mandag 16. August 2021, klokken 14:16 »
Har en 2019 model 3 LR idag, og ladet som bare juling på V3 nå i sommer.
Meget skuffende hvis ny model Y blir å lade mye tregere...

Klykken

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5111
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #277 på: Mandag 16. August 2021, klokken 14:23 »
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Jeronan

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1900
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #278 på: Mandag 16. August 2021, klokken 14:24 »
But we all know that if they start opening up, it will be very limited and most likely US only at first (since Tesla wants access to the billions of USD in incentives).
So for Norway we most likely see it opening up by end next year and then we have to see which cars will actually get access to it.
Han har sagt Europa først - der har "alle" samme standard, altså CCS. I USA har Tesla egen proprietær plugg.

Various tech outlets have already said that Tesla will prioritize US first, since there is a lot of money for Tesla to pick up in new EV incentives. A lot of money.
The incentives from some Kommunes here in Norway are pocket change compared to what Tesla can scrape up in US by opening up the Super Chargers there and they will have to hurry as there are a other players there eager to take a big chunk of the money pie.

That EU uses CCS standard, which the V3 SuC's use now. Doesn't mean it's going to be any easier for Tesla, since the SuC's are currently programmed to directly talk with your Tesla via proprietary communication.
So it's not going to be an easy solution either way.

It's par de course with Elon Musk when he talks and make it look easy and overpromise as usual. So take it with a big grain of salt.
In both US and EU Tesla most likely will end up creating some form of purchasable adapter, which has been hinted at as being the easiest solution, instead of having to heavily modify/rewrite the SuC firmware.
« Siste redigering: Mandag 16. August 2021, klokken 14:28 av Jeronan »
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Jeronan

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1900
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #279 på: Mandag 16. August 2021, klokken 14:27 »

Well, remember that the Y LR have slightly faster charging (30%?) the first maybe 30% SoC, and that you will be able to go at least 100 km longer with the Y after the same charging time as the S75. So it will be better.

That is only below 50% SOC. We never charge to just 50% on long trips, which is when we use the Superchargers.
We drive regularly to Vestlandet and often arrive at either 20% or 40-50% SOC at the Superchargers we always stop at and charge to 80-85% before driving again.

So in our case, we literally going to get ZERO improvement in charge times with the MIC Model Y.
« Siste redigering: Mandag 16. August 2021, klokken 14:32 av Jeronan »
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Vaduz

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 535
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #280 på: Mandag 16. August 2021, klokken 14:33 »
Hvorfor lader du så lenge? Jeg lader nesten aldri til mer enn 50%, gidder ikke stå å vente med så lav ladefart.

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 9035
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #281 på: Mandag 16. August 2021, klokken 14:39 »

Well, remember that the Y LR have slightly faster charging (30%?) the first maybe 30% SoC, and that you will be able to go at least 100 km longer with the Y after the same charging time as the S75. So it will be better.

That is only below 50% SOC. We never charge to just 50% on long trips, which is when we use the Superchargers.
We drive regularly to Vestlandet and often arrive at either 20% or 40-50% SOC at the Superchargers we always stop at and charge to 80-85% before driving again.

So in our case, we literally going to get ZERO improvement in charge times with the MIC Model Y.
But youre going to have the same range at about 50% on the Y as you get at 75% on the S75, plus you will have 100-150 km more from the start?

Meaning you will travel a lot longer with the same charge time..
« Siste redigering: Mandag 16. August 2021, klokken 14:40 av geear »

Jeronan

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1900
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #282 på: Mandag 16. August 2021, klokken 14:42 »
Hvorfor lader du så lenge? Jeg lader nesten aldri til mer enn 50%, gidder ikke stå å vente med så lav ladefart.

Easy. We have to, to get to our destination in Vestlandet. Especially when you have a fully loaded car and a ski box on the roof.
If I want to keep the SOC between 10 and 50% I would have to make a stop at Lillehammer, which is V2 and always full with locals using it as home charger. So completely pointless to stop there.
So we always stop at Vinstra. After that the last SuC is at Sjåk. From there we still have over 250km to drive through high mountain terrain. Impossible with 50% SOC and ski box on the roof. Especially in winter time.
« Siste redigering: Mandag 16. August 2021, klokken 14:50 av Jeronan »
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

VAL.ENT

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 28
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #283 på: Mandag 16. August 2021, klokken 14:43 »
Det ser ut til at vi har litt annerleder type VIN enn MIC Model Y som ble servert kinesere i mai:

VIN Model Y MIC Mai 2021:
LRWYGCEK8MC0XXX

VIN Model Y MIC August/September 2021:
LRWYGCEKXMC0XXX
Model Y MIC - Bekreftet 13.sept
Model S Raven Long Range (2020) - Solgt
Model 3 Performance (2019) - Solgt
Audi TTRS (2018) - Solgt
Audi R8 (2016) - Solgt
Audi TT (2016) - Solgt

Olatho

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 813
    • Vis profil
Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« Svar #284 på: Mandag 16. August 2021, klokken 14:47 »
Det ser ut til at vi har litt annerleder type VIN enn MIC Model Y som ble servert kinesere i mai:

VIN Model Y MIC Mai 2021:
LRWYGCEK8MC0XXX

VIN Model Y MIC August/September 2021:
LRWYGCEKXMC0XXX

8-tallet og X er en check digit, så den vil variere med de andre tallene og bokstavene i VIN-nummeret:

https://teslatap.com/vin-decoder/
« Siste redigering: Mandag 16. August 2021, klokken 14:49 av Olatho »