Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?

Startet av tornaldo, mandag 12. juli 2021, klokken 19:09

« forrige - neste »

Radial

Kan nok fint leve med å lade med 100kw snitteffekt på hurtiglading, jeg er "vandt" til peak på 75kw i 2 minutter på MG ZS med snitt på 40kw kanskje... men det er regerett utrolig sjeldent jeg hurtiglader.
Men derimot gode ytelser i kulda, det er veldig relevant for vår bruk. Ha maks regen og effekt fra start til slutt, og ikke minst god holdbarhet på cellene (gitt god behandling).

Virker som div kjemier har "gode og dårlige" egenskaper, også blir det en del kompromisser hele veien.
Ingen som helt vet hvordan LG's NMCA yter i kulda heller, TMY er tydelig vis den første bilen LG leverer til.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Jeronan

Sitat fra: Diravi på søndag 15. august 2021, klokken 21:56
En interessant ting jeg ikke var klar over: LG-batteriet (5C) skal visstnok ha meget gode kuldeegenskaper, men lader altså langsomt på hurtiglader.

In a cold climate like Norway, better cold weather performance of the LG battery packs should be a big plus for many as to getting a little bit higher Charge speeds at SuC in Summer.

What I have seen so far, we talk about what? Up to 5 mins extra tops on 20 to 80% average?

Then I gladly take the better winter performance.  :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Sitat fra: Radial på søndag 15. august 2021, klokken 22:06
Kan nok fint leve med å lade med 100kw snitteffekt på hurtiglading, jeg er "vandt" til peak på 75kw i 2 minutter på MG ZS med snitt på 40kw kanskje... men det er regerett utrolig sjeldent jeg hurtiglader.
Men derimot gode ytelser i kulda, det er veldig relevant for vår bruk. Ha maks regen og effekt fra start til slutt, og ikke minst god holdbarhet på cellene (gitt god behandling).

Virker som div kjemier har "gode og dårlige" egenskaper, også blir det en del kompromisser hele veien.
Ingen som helt vet hvordan LG's NMCA yter i kulda heller, TMY er tydelig vis den første bilen LG leverer til.
LG har levert til Model 3 også, og der er det en del erfaringer. Se mitt svar nr 229 lenger oppe i denne tråden. Der vises hurtiglading med Kinaprodusert TM3 med LG-pakke. Er også flere Model 3-eiere her inne som sannsynligvis har samme pakken som kommer i Model Y nå. Edit: Beklager, du tenkte kanskje på 82 kWh-pakken fra LG?

Sånn ellers så vet vi vel heller ikke stort om hurtiglading på 4680 som er planlagt i Berlin, der sa vel Musk også at det var gode egenskaper for det meste, men hurtiglading var en utfordring.

Per nå ser det ut som "gamle" Panasonic fra USA er beste alternativ?

Diravi

Husker ikke noen diskusjon om rattvarme. Til dem som snart begynner å få papirer fra Tesla: Dette er kodene som forventes om hver av variantene ut fra tilgjengelig informasjon (klipt og limt fra tysk tråd, Google translate selv ved behov):

«Es gibt zwei Akkus und damit auch zwei zugelassene Long Range Varianten

LG M48 5C LG 75kWh 21700Zellen mit einer Reichweite von 507 Km
Fahrzeugvariante Y5CD

LG M50 5L LG etwa 82kWh 21700Zellen und 542 km Reichweite
Fahrzeugvariante Y5LD

Bei den Option Codes müsste einer von beiden Bezeichnungen stehen. Für den M50 habe ich diese leider nicht gefunden.
BT38 → M48 Akku
BT?? → M50 Akku»

Merk at dette gjelder altså de to LG-variantene, Panasonic kommer tydeligvis litt senere (til Performance?).
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Jeronan

Sitat fra: Diravi på søndag 15. august 2021, klokken 22:14
Husker ikke noen diskusjon om rattvarme. Til dem som snart begynner å få papirer fra Tesla: Dette er kodene som forventes om hver av variantene ut fra tilgjengelig informasjon (klipt og limt fra tysk tråd, Google translate selv ved behov):

«Es gibt zwei Akkus und damit auch zwei zugelassene Long Range Varianten

LG M48 5C LG 75kWh 21700Zellen mit einer Reichweite von 507 Km
Fahrzeugvariante Y5CD

LG M50 5L LG etwa 82kWh 21700Zellen und 542 km Reichweite
Fahrzeugvariante Y5LD

Bei den Option Codes müsste einer von beiden Bezeichnungen stehen. Für den M50 habe ich diese leider nicht gefunden.
BT38 → M48 Akku
BT?? → M50 Akku»

Since people have gotten Vin numbers, doesn't the online options VIN decoder site work and give you the options list of your Model Y?  Then anything other than BT38 should be good then.  ::)

I found my old bookmark options.tesslastuff.net when I wanted to decode my Model S in 2017 to check it came with the new rear seats and APHW3 ( AP2.5 ), but it seems to be no longer in use. Shame.
Any replacement perhaps?
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Diravi

VIN er ikke oppgitt i kildekoden min enda i hvert fall.

En annen ting: Y Standard Range med 60 kWh og bakhjulsdrift  vil få 455 km WLTP, mot 507 for Long Range AWD. Er sikkert et poeng for noen.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

CaZpaH

Eneste jeg fant av koder tilknyttet dette på min bestilling var følgende koder:

APBS,DV4W,INYPW,PPSW,PRMY1,MDLY,WY19B,MTY03,STY5S,CPF0,WWY02

Ingen av disse sier noe om batteritype. Sjekket opp mot denne:

https://tesla-api.timdorr.com/vehicle/optioncodes
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Jeronan

Sitat fra: Diravi på søndag 15. august 2021, klokken 22:44
Sitat fra: CaZpaH på søndag 15. august 2021, klokken 22:38
Eneste jeg fant av koder tilknyttet dette på min bestilling var følgende koder:

APBS,DV4W,INYPW,PPSW,PRMY1,MDLY,WY19B,MTY03,STY5S,CPF0,WWY02

Ingen av disse sier noe om batteritype. Sjekket opp mot denne:

https://tesla-api.timdorr.com/vehicle/optioncodes

Se på den som heter MDLY - kan ikke være Tesla som bare har kamuflert YLD litt ekstra, for de skjønner at «the cat is out of the bag»?

MDLY is just Model Y code.

Anyhow, Tesla is getting seriously annoying and simply going too far with this. They got to be the only manufacturer at this point hiding as much as they can from their customer as to what car they get.

Even my 2017 Model S 75D can no longer be decoded for options. In 2017 I got a full list with every piece of hardware mounted into the car. Now I get a handful of useless stuff in any of the decoders or nothing at all. This is nuts!

But yeah, this is Tesla alright. Like they started removing stickers from the Battery packs on Model 3's a while back, to hide from customers if they got an LG or Panasonic pack.  >:(  :-1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Diravi

Sitat fra: Jeronan på søndag 15. august 2021, klokken 22:50
Sitat fra: Diravi på søndag 15. august 2021, klokken 22:44
Sitat fra: CaZpaH på søndag 15. august 2021, klokken 22:38
Eneste jeg fant av koder tilknyttet dette på min bestilling var følgende koder:

APBS,DV4W,INYPW,PPSW,PRMY1,MDLY,WY19B,MTY03,STY5S,CPF0,WWY02

Ingen av disse sier noe om batteritype. Sjekket opp mot denne:

https://tesla-api.timdorr.com/vehicle/optioncodes

Se på den som heter MDLY - kan ikke være Tesla som bare har kamuflert YLD litt ekstra, for de skjønner at «the cat is out of the bag»?

Tesla is getting seriously annoying and simply going too far with this. They got to be the only manufacturer at this point hiding as much as they can from their customer as to what car they get.

Even my 2017 Model S 75D can no longer be decoded for options. In 2017 I got a full list with every piece of hardware mounted into the car. Now I get a handful of useless stuff in the decoder. This is nuts!

We as customers need to start calling Tesla out on this and that it's simply unacceptable! We have the right to know what we get. What battery pack we get on our car.  Every other manufacturer producing EV's today gives you the exact specifications of the pack. ( Manufacturer, bruto and netto kWh, etc ).

Pust med magen. :-) Jeg slettet kommentaren min fordi ved et kjapt søk i koden var det åpenbart at den koden beskrev Premium interiør. Og det burde jeg selvsagt sjekket før jeg skrev den, så ivrige som alle er nå om dagen. ;-)
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Jeronan

Sitat fra: Diravi på søndag 15. august 2021, klokken 22:53


Pust med magen. :-) Jeg slettet kommentaren min fordi ved et kjapt søk i koden var det åpenbart at den koden beskrev Premium interiør. Og det burde jeg selvsagt sjekket før jeg skrev den, så ivrige som alle er nå om dagen. ;-)

I found several VIN options decoders and they no longer work on Tesla VIN numbers. They used to work before.

So I fear the only way people are able to find out what pack they got is using an ODB2 reader.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Radial

Sitat fra: geear på søndag 15. august 2021, klokken 22:14
Sitat fra: Radial på søndag 15. august 2021, klokken 22:06
Kan nok fint leve med å lade med 100kw snitteffekt på hurtiglading, jeg er "vandt" til peak på 75kw i 2 minutter på MG ZS med snitt på 40kw kanskje... men det er regerett utrolig sjeldent jeg hurtiglader.
Men derimot gode ytelser i kulda, det er veldig relevant for vår bruk. Ha maks regen og effekt fra start til slutt, og ikke minst god holdbarhet på cellene (gitt god behandling).

Virker som div kjemier har "gode og dårlige" egenskaper, også blir det en del kompromisser hele veien.
Ingen som helt vet hvordan LG's NMCA yter i kulda heller, TMY er tydelig vis den første bilen LG leverer til.
LG har levert til Model 3 også, og der er det en del erfaringer. Se mitt svar nr 229 lenger oppe i denne tråden. Der vises hurtiglading med Kinaprodusert TM3 med LG-pakke. Er også flere Model 3-eiere her inne som sannsynligvis har samme pakken som kommer i Model Y nå. Edit: Beklager, du tenkte kanskje på 82 kWh-pakken fra LG?

Sånn ellers så vet vi vel heller ikke stort om hurtiglading på 4680 som er planlagt i Berlin, der sa vel Musk også at det var gode egenskaper for det meste, men hurtiglading var en utfordring.

Per nå ser det ut som "gamle" Panasonic fra USA er beste alternativ?

Jeg glemte å spesifisere at det var NMCA (82kwh) cellene jeg snakket om. De er helt nye, og ikke i noen annen bil enda..skulle dog i en Hummer tror jeg også senere.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Voltz

Sitat fra: Diravi på søndag 15. august 2021, klokken 21:56
For den som ikke leser tysk (eller gjør det, men vil ha et liv i stedet for å henge på internet), har jeg i løpet av dagens ladepauser og fergeturer også scannet igjennom 150+ innlegg i tilsvarende tråd på det tyske forumet. De har ikke noe særlig mer info enn vi har, og reaksjonene er omtrent de samme, men de er kanskje mest opptatt av ladefart. Det dukket opp et ubekreftet - gjentar ubekreftet - rykte om at fra VIN 60xxx er det Panasonic som gjelder, men foreløbig er dette da like mye BS som andre antagelser, inntil folk begynner å motta papirene på bilen. Der vil vel batteriet framgå i koden (5YCD kontra 5YLD).

En interessant ting jeg ikke var klar over: LG-batteriet (5C) skal visstnok ha meget gode kuldeegenskaper, men lader altså langsomt på hurtiglader.

For interesserte: https://tff-forum.de/t/der-akku-des-model-y-und-alles-was-es-darueber-zu-sagen-gibt/129181

Hvis det med VIN viser seg å stemme så setter jeg stor pris på at min er 54xxx. Tesla burde absolutt gitt en kompensasjon i likhet med Model 3, men i stedet så velger de å sette ned rekkevidde-estimat slik at det bare blir bonus for de som får stort batteri. Spennende å se hvor lang tid det tar før estimatet øker.

geear

Hvorfor setter du pris på at du har 54xxx? Da betyr i så fall det at du får 77 kWh LG med treg hurtiglading?

Voltz

Sitat fra: geear på mandag 16. august 2021, klokken 08:59
Hvorfor setter du pris på at du har 54xxx? Da betyr i så fall det at du får 77 kWh LG med treg hurtiglading?
Det var ironi.

Jeronan

Sitat fra: Voltz på mandag 16. august 2021, klokken 08:45

Hvis det med VIN viser seg å stemme så setter jeg stor pris på at min er 54xxx. Tesla burde absolutt gitt en kompensasjon i likhet med Model 3, men i stedet så velger de å sette ned rekkevidde-estimat slik at det bare blir bonus for de som får stort batteri. Spennende å se hvor lang tid det tar før estimatet øker.

I say beginning of October, after they have delivered all Model Y's in Q3 and they start preparing for Q4 deliveries they will update the WLTP to 542km. Like they did earlier this year with Model 3 LR.  ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA