Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?

Startet av tornaldo, mandag 12. juli 2021, klokken 19:09

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: turfsurf på lørdag 14. august 2021, klokken 12:11
Sitat fra: geear på lørdag 14. august 2021, klokken 11:22
Er det betydelig forskjell på det mellom de to pakkene?
Nå har jeg ikke erfaring med Panasonic pakken, men bare som ett eksempel kan vi sammenligne vår TM3/LG med I-Pacen vår.

I sommer kjørte vi opp til Dombås (22 mil) før lading. Det var varmt i været, og med navigering til superlader og med 650 hm opp og sykler bakpå var batteriet godt og varmt.

Vi startet med 100% på TM3 og 97% på I-Pace. På Dombås hadde I-Pacen 30% igjen og TM3 34%. Vi ladet begge til 80%, TM3 på SuC v3 og I-Pace på 150kW BKK.

Snittfarten på ladingen ble 58kW på I-Pace og 62kW på TM3. TM3 lader dog raskere i km/t, men ikke så mye, siden forskjellen i rekkevidde på de er rundt 15% med vår kjørestil. Da sammenligner jeg altså med en bil som har maks effekt på 95kW og har fått mye kritikk for dårlig ladefart.

62kW snitt i ett område som er ganske naturlig å lade i (ganske langt unna topplading) er IMO elendig. TMY med samme batteri har 87,5% av rekkevidden, dvs lader da tilsvarende saktere i km/t. Den vil da lade ca likt med I-Pacen.

Så skal man satse på å lade raskt med disse bilene er det å leke superladerhopping med lading fra 10-50%.
Sikker på at alt var i orden med lader og bil? Prøvd flere staller? Hva peaket den på?

Burde vel sånn sett uansett kjørt lenger før dere ladet. Kjører man 30-40 mil og så lader, så skal det litt til at man har behov for nye mer enn 27 mil til (for Y), som vil si 15 minutter. Og for å klare 270 km på Y så snakkee vi vel ca. 40 kWh, som igjen betyr at bilene skal klare å lade med snitt på minst 160 kW i 15 minutter, for å være iht salgsteksten. Dette må selvfølgelig Tesla stå inne for.

Rosstopher

Sitat fra: geear på lørdag 14. august 2021, klokken 13:17
Burde vel sånn sett uansett kjørt lenger før dere ladet. Kjører man 30-40 mil og så lader, så skal det litt til at man har behov for nye mer enn 27 mil til (for Y), som vil si 15 minutter. Og for å klare 270 km på Y så snakkee vi vel ca. 40 kWh, som igjen betyr at bilene skal klare å lade med snitt på minst 160 kW i 15 minutter, for å være iht salgsteksten. Dette må selvfølgelig Tesla stå inne for.

For å få 270 km på 15 minutter antar jeg at man må ned på ensifret SOC. Gir vel bra bragging rights å ha høy maks effekt, men som nevnt ovenfor tregere enn en 5 år gammel bil over 40%. Og når jeg (og sikkert de fleste andre) lader på langtur så lader jeg mer over 40% enn under. Sjelden jeg har mulighet til å beregne så jeg kommer fram med kjempelav SOC når jeg reiser med familien.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Sitat fra: geear på lørdag 14. august 2021, klokken 13:17

Sikker på at alt var i orden med lader og bil? Prøvd flere staller? Hva peaket den på?

Burde vel sånn sett uansett kjørt lenger før dere ladet. Kjører man 30-40 mil og så lader, så skal det litt til at man har behov for nye mer enn 27 mil til (for Y), som vil si 15 minutter. Og for å klare 270 km på Y så snakkee vi vel ca. 40 kWh, som igjen betyr at bilene skal klare å lade med snitt på minst 160 kW i 15 minutter, for å være iht salgsteksten. Dette må selvfølgelig Tesla stå inne for.
Ikke noe i veien med bil eller lader. Maks var vel på 160kW. Batteriet var helt sikkert varmt. Det var allerede lunk fra lading ved start, sommer og 650m stigning siste 7 mil, og ett snittforbruk på rundt 200Wh/km. Navigering til SuC. Det var 18 mil til neste SuC, noe som neppe ville gått.

Forbruk og ladehastighet er på det jevne på det jeg har sett hele tiden. Har sett peak på 220kW, men den dropper så sykt fort av at skal man lade opp til 80% blir snittet ekstremt lavt. 40kWh på ett kvarter kan man glemme IMO. Å måtte kjøre helt ned til 10% og kun lade til 50% er ganske kjipt. 
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

ABRP hevder at Y LR AWD skal lade fra 33 til 80 % (34 kWh) på 22 minutter. Det gir et snitt på 93 kW...

turfsurf

Sitat fra: geear på lørdag 14. august 2021, klokken 14:25
ABRP hevder at Y LR AWD skal lade fra 33 til 80 % (34 kWh) på 22 minutter. Det gir et snitt på 93 kW...
Ja, ikke mye å skryte av. Men det er vel heller ikke med LG batteri.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Voltz

Sitat fra: turfsurf på lørdag 14. august 2021, klokken 14:07
Sitat fra: geear på lørdag 14. august 2021, klokken 13:17

Sikker på at alt var i orden med lader og bil? Prøvd flere staller? Hva peaket den på?

Burde vel sånn sett uansett kjørt lenger før dere ladet. Kjører man 30-40 mil og så lader, så skal det litt til at man har behov for nye mer enn 27 mil til (for Y), som vil si 15 minutter. Og for å klare 270 km på Y så snakkee vi vel ca. 40 kWh, som igjen betyr at bilene skal klare å lade med snitt på minst 160 kW i 15 minutter, for å være iht salgsteksten. Dette må selvfølgelig Tesla stå inne for.
Ikke noe i veien med bil eller lader. Maks var vel på 160kW. Batteriet var helt sikkert varmt. Det var allerede lunk fra lading ved start, sommer og 650m stigning siste 7 mil, og ett snittforbruk på rundt 200Wh/km. Navigering til SuC. Det var 18 mil til neste SuC, noe som neppe ville gått.

Forbruk og ladehastighet er på det jevne på det jeg har sett hele tiden. Har sett peak på 220kW, men den dropper så sykt fort av at skal man lade opp til 80% blir snittet ekstremt lavt. 40kWh på ett kvarter kan man glemme IMO. Å måtte kjøre helt ned til 10% og kun lade til 50% er ganske kjipt.
Brukte du forvarming av batteri/naviger til superlader?

turfsurf

Sitat fra: Voltz på lørdag 14. august 2021, klokken 15:14
Brukte du forvarming av batteri/naviger til superlader?
Ja, helt fra start. Og greia var jo ikke maks ladefart, men det at den trapper ned alt for fort.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jeronan

Tesla has aggressively adjusted the charge curves a good while back sadly.
They don't want people to charge to 80-90% anymore and rather want you off the charger at 60-70%.

So you now get better charge speeds between 10 and 50% and after that it goes rapidly down.

With our Model S 75D, we now get a higher initial charge speed we ever had before, but I do notice that the total charge time from 15-20% to 80-85% is still about the same as before though. So if you need the range your total charge time should be the same as it was before.

The promised 270km in 15 minutes with Model 3 and Y is most definitely measured from about 5% to 60% on a hot summer day with a battery at optimal temperature on a V3 charger.
If you start at 20-30% it's impossible to get 270km in 15 minutes with current charge curves.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Ser at han her fikk 30 kWh på 15 min med Model 3 MIC LG:

https://youtu.be/ZwesJPGHIOE

Ikke i nærheten av de lovede 299 km på 15 min.

Og Bjørn lader kun 42% på 15 minutter her:

https://youtu.be/mXFEuSy2Lec

Altså heller ikke i nærheten av det som kreves for 299 km på 15 min.

Hvis dette er samme story for Y, så ser det ikke ut som Tesla klarer holde det de har lovet, og i så fall blir det nok mye misnøye og bråk... rart det ikke har vært mer støy om 3?

Counterpointer

Farten på V3 lader i sommertemperatur på lav SoC er bra frem til 80% synes jeg. Men variasjonen i fart er stor om ikke de tre faktorene er til stede.

Diravi

For dem som forstår tysk: Grei oppdatering fra Nextmove; ryddig YouTube-kanal om elbiler. De tar opp dette med batteri-lotteriet (ca 08:00-10:40). Tyske kunder i samme situasjon. Også her virker det som om det store batteriet kan dukke opp omtrent samtidig, eller litt overlappende med, 77 kWh-varianten. Altså YLD eller YCD..

https://youtu.be/zGeDsY2CO3I

Også Nextmove er til en viss grad kritiske til Teslas praksis.

Mulig det finnes en versjon med engelsk teksting også; de pleier å gjøre det.

Det tyske forumet har for øvrig forberedt en batteristatistikk og begynner å fylle ut denne fra neste uke av.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

elhansen

#221
Interessant. Jeg skal i hvertfall følge denne kanalen videre. Får ta en vurdering om  å ikke ta ut bil  hvis jeg får det minste batteriet. Det virker jo som om det er riktig at det kommer et nytt batteri, jeg trodde i grunn ikke det var helt klart, men ut fra denne videoen virker jo det ganske sannsynlig.
Spørsmålet er selvfølgelig hvordan finne ut hva en får.
Har ingen hast med bil bare veldig lyst på....

Voltz

Sitat fra: Diravi på lørdag 14. august 2021, klokken 22:59
For dem som forstår tysk: Grei oppdatering fra Nextmove; ryddig YouTube-kanal om elbiler. De tar opp dette med batteri-lotteriet (ca 08:00-10:40). Tyske kunder i samme situasjon. Også her virker det som om det store batteriet kan dukke opp omtrent samtidig, eller litt overlappende med, 77 kWh-varianten. Altså YLD eller YCD..

https://youtu.be/zGeDsY2CO3I

Også Nextmove er til en viss grad kritiske til Teslas praksis.

Mulig det finnes en versjon med engelsk teksting også; de pleier å gjøre det.

Det tyske forumet har for øvrig forberedt en batteristatistikk og begynner å fylle ut denne fra neste uke av.
Automatisk oversettelse (tekst) på YouTube funker ok, iallfall såpass at man kan forstå det meste. Vurderer å avbestille Y pga. dette, det blir iallfall spennende å se på data som kommer fra Tyskland til uka.

Diravi

For den som ikke leser tysk (eller gjør det, men vil ha et liv i stedet for å henge på internet), har jeg i løpet av dagens ladepauser og fergeturer også scannet igjennom 150+ innlegg i tilsvarende tråd på det tyske forumet. De har ikke noe særlig mer info enn vi har, og reaksjonene er omtrent de samme, men de er kanskje mest opptatt av ladefart. Det dukket opp et ubekreftet - gjentar ubekreftet - rykte om at fra VIN 60xxx er det Panasonic som gjelder, men foreløbig er dette da like mye BS som andre antagelser, inntil folk begynner å motta papirene på bilen. Der vil vel batteriet framgå i koden (5YCD kontra 5YLD).

En interessant ting jeg ikke var klar over: LG-batteriet (5C) skal visstnok ha meget gode kuldeegenskaper, men lader altså langsomt på hurtiglader.

For interesserte: https://tff-forum.de/t/der-akku-des-model-y-und-alles-was-es-darueber-zu-sagen-gibt/129181
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

elhansen

Sitat fra: Diravi på søndag 15. august 2021, klokken 21:56
For den som ikke leser tysk (eller gjør det, men vil ha et liv i stedet for å henge på internet), har jeg i løpet av dagens ladepauser og fergeturer også scannet igjennom 150+ innlegg i tilsvarende tråd på det tyske forumet. De har ikke noe særlig mer info enn vi har, og reaksjonene er omtrent de samme, men de er kanskje mest opptatt av ladefart. Det dukket opp et ubekreftet - gjentar ubekreftet - rykte om at fra VIN 60xxx er det Panasonic som gjelder, men foreløbig er dette da like mye BS som andre antagelser, inntil folk begynner å motta papirene på bilen. Der vil vel batteriet framgå i koden (5YCD kontra 5YLD).

En interessant ting jeg ikke var klar over: LG-batteriet (5C) skal visstnok ha meget gode kuldeegenskaper, men lader altså langsomt på hurtiglader.

For interesserte: https://tff-forum.de/t/der-akku-des-model-y-und-alles-was-es-darueber-zu-sagen-gibt/129181

Håper det ubekreftede rykte stemmer. En annen ting siden du har vært igjennom. Er det snakk om rattvarme? Dette forsvant jo fra specen på hjemmesiden. Lurer veldig på om my har dette.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA