Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?

Startet av tornaldo, mandag 12. juli 2021, klokken 19:09

« forrige - neste »

Diravi

Jeg har ikke veldig sterke meninger i batteridiskusjonen, men skal driste meg til å oppsummere følgende:

1. Tesla leverer hele tiden nyeste tech. Det betyr at du kan risikere å få det du har bestilt, mens naboen en måned senere får noe mer fancy for samme prisen. Slik er det. Jeg var en av de siste som fikk pre-facelift i 2016. Har ikke ergrer meg nevneverdig over det, annet enn at en bedre midtkonsoll selvsagt hadde vært fint.

2. Hvis - HVIS - det er slik dagens kunder i USA, og senere kunder i Europa begge får 82 kWh, mens 77 blir en stop-gap som selges til oss som får de første bilene fra Kina, da er det noe annet. For da er 82 kWh egentlig etablert som Tesla sin nye standard for Long Range. Kan man hevde. Jeg oppfatter at dette er Jeronan sitt poeng, og det kunne vært interessant å få NAF sine advokater til å vurdere om det er relevant eller ikke.

Jeg er altså ikke her interessert i 505 og 507 og 542 km WLTP, men i hardware som er bygget inn.

3. så er det også slik at de som har bestilt tidlig har fått gode priser, og Tesla står ved en tidlig pris, og at det kompenserer i så tilfelle noe. Men også andre bilmerker greier å holde prisen for kontrakten som er underskrevet, riktignok korte tidsintervall da.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

turfsurf

Kommer Performance også med det samme LG batteriet er det uaktuelt å ta den ut for min del. Da jeg bestilte TMY hadde den Panasonic batteri.

Erfaringene med TM3 med LG gjør det uaktuelt. Elendig ladefart og dårligere rekkevidde enn man kunne forvente ifht WLTP.

Da kjøper jeg heller I5 som har nesten samme rekkevidde men i det minste lader fort.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Slowpokes

Med økt rekkevidde på 2km fikk vi også raskere 0-100km/t på 0.1sek bedre tid! Bilen har blitt bedre før den har ankommet ✌🏿

Verius

Det største problemet her sånn bortsett fra at folk har forskjellige priser på samme bil med mindre batteri er vel at det kan bli ett evig mas med tanke på bruktbilpriser, folk som skriver «OBS OBS det store 82kWh batteriet» osv i annonsene. Vet ikke om 77kWh er noe man vil begi seg inn på når man kan vente noen måneder og få den «vanlige» specen på bilen, evt Berlin bil.

andy99

Sitat fra: Verius på lørdag 14. august 2021, klokken 09:15
Det største problemet her sånn bortsett fra at folk har forskjellige priser på samme bil med mindre batteri er vel at det kan bli ett evig mas med tanke på bruktbilpriser, folk som skriver «OBS OBS det store 82kWh batteriet» osv i annonsene. Vet ikke om 77kWh er noe man vil begi seg inn på når man kan vente noen måneder og få den «vanlige» specen på bilen, evt Berlin bil.
Hvorfor skulle det bli det, det er jo ikke det på feks model 3. Kjøper har også begrenset med mulighet for å skille de ulike modellene.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på lørdag 14. august 2021, klokken 09:10
Erfaringene med TM3 med LG gjør det uaktuelt. Elendig ladefart og dårligere rekkevidde enn man kunne forvente ifht WLTP.

Ladefart er jo et godt poeng. Det hadde ikke jeg tenkt på, men det ser ut som LG-batterier er tregere enn min 2016 S90D fra ca 40% SOC og oppover, mens Panasonic er bedre gjennom hele kurva. Litt dumt å kjøpe splitter ny Tesla som lader saktere enn min 5 år gamle.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Verius

Sitat fra: andy99 på lørdag 14. august 2021, klokken 09:45
Sitat fra: Verius på lørdag 14. august 2021, klokken 09:15
Det største problemet her sånn bortsett fra at folk har forskjellige priser på samme bil med mindre batteri er vel at det kan bli ett evig mas med tanke på bruktbilpriser, folk som skriver «OBS OBS det store 82kWh batteriet» osv i annonsene. Vet ikke om 77kWh er noe man vil begi seg inn på når man kan vente noen måneder og få den «vanlige» specen på bilen, evt Berlin bil.
Hvorfor skulle det bli det, det er jo ikke det på feks model 3. Kjøper har også begrenset med mulighet for å skille de ulike modellene.

trodde det var ett klistremerke som viste kWh relativt lett synlig på pakken

geear

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 14. august 2021, klokken 09:59
Sitat fra: turfsurf på lørdag 14. august 2021, klokken 09:10
Erfaringene med TM3 med LG gjør det uaktuelt. Elendig ladefart og dårligere rekkevidde enn man kunne forvente ifht WLTP.

Ladefart er jo et godt poeng. Det hadde ikke jeg tenkt på, men det ser ut som LG-batterier er tregere enn min 2016 S90D fra ca 40% SOC og oppover, mens Panasonic er bedre gjennom hele kurva. Litt dumt å kjøpe splitter ny Tesla som lader saktere enn min 5 år gamle.
Det vi har bestilt er en bil som lader 270 km på 15 minutter, og specen er akkurat den samme på HK-sidene for det som her inne antas å være 82kWh-varianten. Det må Tesla forholde seg til. Er det betydelig forskjell på det mellom de to pakkene?

Voltz

Jeg regner med at de sender denne siste ladningen med 2021 bilerfra Kina, så kommer 2022 versjon rett etter de første leveransene til Europa. Da med bedre rekkevidde. Flere nye varianter som nå har blitt registrert i Kina: https://electrek.co/2021/08/11/tesla-files-produce-5-model-y-versions-gigafactory-shanghai-exportations/

Blir vel noe liknende som de første som mottok Model 3 i Norge, satt ned 40k i pris rett etter leveranse. Det er viktig å sørge for at de som kjøper tidlig blir misfornøyde.

Er det like rett frem og avbestille om man har innbytte?

Rosstopher

#204
Sitat fra: geear på lørdag 14. august 2021, klokken 11:22
Sitat fra: Rosstopher på lørdag 14. august 2021, klokken 09:59
Sitat fra: turfsurf på lørdag 14. august 2021, klokken 09:10
Erfaringene med TM3 med LG gjør det uaktuelt. Elendig ladefart og dårligere rekkevidde enn man kunne forvente ifht WLTP.

Ladefart er jo et godt poeng. Det hadde ikke jeg tenkt på, men det ser ut som LG-batterier er tregere enn min 2016 S90D fra ca 40% SOC og oppover, mens Panasonic er bedre gjennom hele kurva. Litt dumt å kjøpe splitter ny Tesla som lader saktere enn min 5 år gamle.
Det vi har bestilt er en bil som lader 270 km på 15 minutter, og specen er akkurat den samme på HK-sidene for det som her inne antas å være 82kWh-varianten. Det må Tesla forholde seg til. Er det betydelig forskjell på det mellom de to pakkene?

Jeg har sammenlignet ny og gammel Model 3, men det ble kanskje ikke riktig når jeg tenker meg om...

Ladekurve fant jeg her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=54042.msg943194#msg943194

Og her:
https://youtu.be/mXFEuSy2Lec

EDIT: Altså det er riktig at 77kWh LG-batteri lader saktere enn min gamle, men jeg vet ikke om 82kWh LG-batteri lader fortere.

EDIT2: I USA oppgir de 162 miles lading på 15 minutter, altså 260 km, men det kan vel umulig stemme at den lader saktere?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

kodax

«Er evig mas med tanke på bruktbilpriser»...kanskje for bruktbilforhandlere, men de fleste vil vel ikke komme til å kjøpe/selge en slik mer enn en gang i livet, så den evigheten er kort..;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Sitat fra: geear på lørdag 14. august 2021, klokken 11:22
Er det betydelig forskjell på det mellom de to pakkene?
Nå har jeg ikke erfaring med Panasonic pakken, men bare som ett eksempel kan vi sammenligne vår TM3/LG med I-Pacen vår.

I sommer kjørte vi opp til Dombås (22 mil) før lading. Det var varmt i været, og med navigering til superlader og med 650 hm opp og sykler bakpå var batteriet godt og varmt.

Vi startet med 100% på TM3 og 97% på I-Pace. På Dombås hadde I-Pacen 30% igjen og TM3 34%. Vi ladet begge til 80%, TM3 på SuC v3 og I-Pace på 150kW BKK.

Snittfarten på ladingen ble 58kW på I-Pace og 62kW på TM3. TM3 lader dog raskere i km/t, men ikke så mye, siden forskjellen i rekkevidde på de er rundt 15% med vår kjørestil. Da sammenligner jeg altså med en bil som har maks effekt på 95kW og har fått mye kritikk for dårlig ladefart.

62kW snitt i ett område som er ganske naturlig å lade i (ganske langt unna topplading) er IMO elendig. TMY med samme batteri har 87,5% av rekkevidden, dvs lader da tilsvarende saktere i km/t. Den vil da lade ca likt med I-Pacen.

Så skal man satse på å lade raskt med disse bilene er det å leke superladerhopping med lading fra 10-50%.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 14. august 2021, klokken 11:36
Sitat fra: geear på lørdag 14. august 2021, klokken 11:22
Sitat fra: Rosstopher på lørdag 14. august 2021, klokken 09:59
Sitat fra: turfsurf på lørdag 14. august 2021, klokken 09:10
Erfaringene med TM3 med LG gjør det uaktuelt. Elendig ladefart og dårligere rekkevidde enn man kunne forvente ifht WLTP.

Ladefart er jo et godt poeng. Det hadde ikke jeg tenkt på, men det ser ut som LG-batterier er tregere enn min 2016 S90D fra ca 40% SOC og oppover, mens Panasonic er bedre gjennom hele kurva. Litt dumt å kjøpe splitter ny Tesla som lader saktere enn min 5 år gamle.
Det vi har bestilt er en bil som lader 270 km på 15 minutter, og specen er akkurat den samme på HK-sidene for det som her inne antas å være 82kWh-varianten. Det må Tesla forholde seg til. Er det betydelig forskjell på det mellom de to pakkene?

Jeg har sammenlignet ny og gammel Model 3, men det ble kanskje ikke riktig når jeg tenker meg om...

Ladekurve fant jeg her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=54042.msg943194#msg943194

Og her:
https://youtu.be/mXFEuSy2Lec

EDIT: Altså det er riktig at 77kWh LG-batteri lader saktere enn min gamle, men jeg vet ikke om 82kWh LG-batteri lader fortere.

EDIT2: I USA oppgir de 162 miles lading på 15 minutter, altså 260 km, men det kan vel umulig stemme at den lader saktere?
Har ikke regnet på det, men sikkert 162 EPA miles, vs 270 WLTP km? Uansett marginal forskjell med 10 km.

Rosstopher

Sitat fra: geear på lørdag 14. august 2021, klokken 12:30
Har ikke regnet på det, men sikkert 162 EPA miles, vs 270 WLTP km? Uansett marginal forskjell med 10 km.

Selvfølgelig! Syns bare det var rart at den lader saktere, men du har selvfølgelig rett. Da lader den bittelitt fortere sannsynligvis.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Roppen

Sitat fra: Voltz på lørdag 14. august 2021, klokken 11:27
Jeg regner med at de sender denne siste ladningen med 2021 bilerfra Kina, så kommer 2022 versjon rett etter de første leveransene til Europa. Da med bedre rekkevidde. Flere nye varianter som nå har blitt registrert i Kina: https://electrek.co/2021/08/11/tesla-files-produce-5-model-y-versions-gigafactory-shanghai-exportations/

Blir vel noe liknende som de første som mottok Model 3 i Norge, satt ned 40k i pris rett etter leveranse. Det er viktig å sørge for at de som kjøper tidlig blir misfornøyde.

Er det like rett frem og avbestille om man har innbytte?

Var med på den nedturen i 2019. Er ikke hyggelig å gå på den samme  smellen en gang til. Bilen har en mye høyere pris i Europa en  i Hong Kong  Macau og USA for den del. Høy pris og batteri med 5 KW mindre batteri duker for model3 til ting har stabilisert seg. Rentekanmpanje og redusert frister mer tror jeg. Avbestiller ikke ennå men venter å ser. Har vin i 64000 serien. :-)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA