Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?

Startet av tornaldo, mandag 12. juli 2021, klokken 19:09

« forrige - neste »

Jeronan

Sitat fra: Rosstopher på fredag 13. august 2021, klokken 15:32
Sitat fra: Jeronan på fredag 13. august 2021, klokken 15:23
Sitat fra: Rosstopher på fredag 13. august 2021, klokken 15:19
At de skal sende en haug med 82 kWh-biler og begrense rekkevidden i SW høres helt uaktuelt ut. Har Tesla noen gang gjort noe slikt? S/X 60 og 70 er noe helt annet.

En annen mulighet som jeg ikke ser nevnt ovenfor er at vi faktisk får 82 kWh og 542+ km, men at de ikke har offentliggjort det ennå.

This is highly unlikely as they just updated the European websites this morning, including the Norwegian one to 507km WLTP (was 505km (est) before).

I find it much more likely than Tesla purposefully limiting the range of their vehicles for no other reason than to be fair to earlier buyers.

LOL at Tesla trying to be fair to earlier buyers out the kind of their heart.  :laugh:

There is only two reasons why they would set the WLTP to 507km in Europe as opposed to Hong Kong WLTP of 542km (which has same September delivery estimate).

One. All Model Y's delivered to Europe now are with 77kWh packs.

Two. All Model Y's delivered to Europe are mix of 77kWh and 82kWh packs and to avoid bad press and lawsuits, they limit the 82kWh packs for now to keep same capacity and WLTP for every car.

It's really simple. If all Model Y's delivered now would be with 82kWh packs, they would have set the WLTP at 542km like Hong Kong.
It would simply make no sense whatsoever as no one in Europe has a Model Y yet (except one that imported one from US).
EU documents have also already revealed two different battery packs for Model Y with either 507km (77kWh) or 542km (82kWh) WLTP.

Tesla has shown time and again they could care less and update cars continuously on the fly.
Hell, the Model 3 Long Range got suddenly updated to 614km WLTP while people still have orders for cars in transit with older battery pack and lower WLTP.  :-X
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Churchill

#136
Jeg tipper at alle bilene som kommer til Europa har 77kWh batteri. Helt fram til Giga Berlin er oppe og kjører. Så blir det enkelt for Tesla med at 2021 modellen av Model Y i Europa har det batteriet, og så har 2022 modellen som mest sannsynlig vil komme fra Berlin et annet batteri, og sikkert også annen rekkevidde.
Hva som er rekkevidden i Hong Kong trenger ikke bety noe for vår det. Kan være så enkelt at Tesla har x-antall 77kWh batterier igjen som de mener vil dekke behovet i Eropa til Giga Berlin er ferdig.
Det at de også har levert papirer på to biler trenger heller ikke bety noe, det tipper jeg at de gjør bare fordi de kan

Jeronan

Sitat fra: FrTr på fredag 13. august 2021, klokken 16:00
If it is option two.. how do you know if you get 77kWh pack or 82kWh pack. I will not take my car of some of the cars is with 82kWh and I get 77kWh

If rumors are true that Tesla is purposefully removing the stickers from the battery packs to avoid nosy customers inspecting the battery pack, you won't be able to. Maybe in the future when Tesla wants to earn a bit of extra cash and you suddenly discover a paid upgrade option in your Tesla App to unlock remaining 5kWh if you got the 82kWh pack now.  ::)
Like they did with the later 60 and 70 kWh Model S who happen to have the new 75kWh pack at that time, that was software limited.
There were even some lucky owners who bought a S90/X90 with software limited 100kWh packs.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Electric cars in Norway

#138
Sitat fra: Jeronan på fredag 13. august 2021, klokken 16:06
Sitat fra: FrTr på fredag 13. august 2021, klokken 16:00
If it is option two.. how do you know if you get 77kWh pack or 82kWh pack. I will not take my car of some of the cars is with 82kWh and I get 77kWh

If rumors are true that Tesla is purposefully removing the stickers from the battery packs to avoid nosy customers inspecting the battery pack, you won't be able to. Maybe in the future when Tesla wants to earn a bit of extra cash and you suddenly discover a paid upgrade option in your Tesla App to unlock remaining 5kWh if you got the 82kWh pack now.  ::)
Like they did with the later 60 and 70 kWh Model S who happen to have the new 75kWh pack at that time, that was software limited.
There were even some lucky owners who bought a S90/X90 with software limited 100kWh packs.

Ryktene stemmer sikkert. Og vi husker jo at Tesla fjernet batter stikkers på TM3 som svar feste helt i front på batteripakken - i den perioden i fjor når man lurte på om man fikk en MIC eller US TM3. Og før det fjernet de batteri stikkern som var festet rett foran kjøleenheten under "panseret"....

Det er bare slik det gjøres....og sikkert med TMY MIC også....

Greia med Tesla er at de lover ytelse og de er ikke bundet til en spesifikk produsent/fabrikant osv - det er bare ytelse de forplikter seg til å levere.

Det synes jeg er helt i orden.


Jeronan

Sitat fra: Churchill på fredag 13. august 2021, klokken 16:05
Jeg tipper at alle bilene som kommer til Europa har 77kWh batteri. Helt fram til Giga Berlin er oppe å kjører. Så blir det enkelt for Tesla med at 2021 modellen av Model Y i Europa har det batteriet, og så har 2022 modellen som mest sannsynlig vil komme fra Berlin et annet batteri, og sikkert også annen rekkevidde.
Hva som er rekkevidden i Hong Kong trenger ikke bety noe for vår det. Kan være så enkelt at Tesla har x-antall 77kWh batterier igjen som de mener vil dekke behovet i Eropa til Giga Berlin er ferdig.
Det at de også har levert papirer på to biler trenger heller ikke bety noe, det tipper jeg at de gjør bare fordi de kan

I think so too. I just noticed on the Hong Kong site that the September delivery estimate for the Model Y LR has disappeared. It doesn't show any delivery estimate at all any more.

Then we also know that the Model 3 LR with new 614km WLTP that have December delivery will come from Fremont US with new Panasonic 82kWh packs.

So this would indicate that the new LG 82kWh packs might indeed be delayed and not in production yet?!
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

GOS


Model 3 har 353 miles / 568 km (EPA) i USA / Canada. Denne har 614 km WLTP her hjemme, så ett forhold på 1.081 WLTP versus EPA
Model Y har 326 miles/ 525 km  (EPA) i USA / Canada. Denne burde da ha noe slikt som 525*1,081 = 568 km WLTP

Bilene viser EPA tallet her i Norge på skjermen (med mindre en har gammel S og X og kan velge Rated).

Jeg har ingen hast, så jeg avventer med å ta den ut for å se hva bilene viser på 100% her i Norge. Om/når de viser rundt/opp mot 525 på displayet som ny, da tar jeg den ut:-)

Se bilde fra Amerika vhor en har 327 miles
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

skumlerud

Sitat fra: GOS på fredag 13. august 2021, klokken 16:25

Model 3 har 353 miles / 568 km (EPA) i USA / Canada. Denne har 614 km WLTP her hjemme, så ett forhold på 1.081 WLTP versus EPA
Model Y har 326 miles/ 525 km  (EPA) i USA / Canada. Denne burde da ha noe slikt som 525*1,081 = 568 km WLTP

Bilene viser EPA tallet her i Norge på skjermen (med mindre en har gammel S og X og kan velge Rated).

Jeg har ingen hast, så jeg avventer med å ta den ut for å se hva bilene viser på 100% her i Norge. Om/når de viser rundt/opp mot 525 på displayet som ny, da tar jeg den ut:-)

Se bilde fra Amerika vhor en har 327 miles

WLTP 568 km høres fornuftig ut med 19" felger, gitt at HK WLTP rekkevidde er 542 km, med 20" felger.

Jeronan

Sitat fra: GOS på fredag 13. august 2021, klokken 16:25

Model 3 har 353 miles / 568 km (EPA) i USA / Canada. Denne har 614 km WLTP her hjemme, så ett forhold på 1.081 WLTP versus EPA
Model Y har 326 miles/ 525 km  (EPA) i USA / Canada. Denne burde da ha noe slikt som 525*1,081 = 568 km WLTP

Bilene viser EPA tallet her i Norge på skjermen (med mindre en har gammel S og X og kan velge Rated).

Jeg har ingen hast, så jeg avventer med å ta den ut for å se hva bilene viser på 100% her i Norge. Om/når de viser rundt/opp mot 525 på displayet som ny, da tar jeg den ut:-)

Se bilde fra Amerika vhor en har 327 miles

The US Model Y has Panasonic battery packs which are 82kWh packs. So you cannot compare those to the current 77kWh packs from LG that are used in Shanghai Gigafactory.

So since the EU sites have been updated this morning with 507km WLTP, then that's what we will get. Model Y with LG 77kWh pack.
If the MCU software shows EPA range, then it would mean the Model Y's delivered now will show 469km at 100%.
If the formula being used is WLTP / 1.081 = EPA range displayed on the MCU.

Would be bit disappointing though. Had hoped to take out the Model Y with at least 500km at 100% on the display.  ::) :P
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

GOS

Sitat fra: Jeronan på fredag 13. august 2021, klokken 16:32

The US Model Y has Panasonic battery packs which are 82kWh packs. So you cannot compare those to the current 77kWh packs from LG that are used in Shanghai Gigafactory.

So since the EU sites have been updated this morning with 507km WLTP, then that's what we will get. Model Y with LG 77kWh pack.
If the MCU software shows EPA range, then it would mean the Model Y's delivered now will show 469km at 100%.
If the formula being used is WLTP / 1.081 = EPA range displayed on the MCU.

Would be bit disappointing though. Had hoped to take out the Model Y with at least 500km at 100% on the display.  ::) :P

Jeg kan sammenligne akkurat det jeg vil jeg:-) 82 kwh er 82 kwh timer, og om LG har mer indre tap enn Panasonic så er det enda større grunn til å vente på noe bedre (enn 77 kwh LG) for min del.

Jeg har to ganger tidligere endt opp med å få ny Tesla rett før de endrer. Nå er jeg overbevist om at det kommer endring på Model Y i forhold til de første bilene, og jeg akter ikke å oppleve det en tredje gang. Jeg reserverte først når det vare beslutte å bygge Gigafactory i Berlin og at det skulle bygges nye batterier der også fro Model Y.

Som sagt, jeg har ikke hast og har idag bestilt en Ionic 5. Om jeg ender opp med + beholde Ionic 5 + model 3, Ionic 5 + Model Y eller Model Y + Model 3 det vil fremdiden vise.

Men, med Model Y = 505 wltp (467 på displayet), så er jeg ganske sikker på at jeg ikke beholder den selv.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Jeronan

Sitat fra: FrTr på fredag 13. august 2021, klokken 16:46

Jeg synes faktisk det er sykt at vi ikke får vite hva man kjøper.. man bør da under alle omstendigheter få vite hvilket batteri, batteribilen til over en halv mill er utstyrt med..

Totally agree. It's like buying a Fossil car and the manufacturer hides from you what engine is in the car and refuses to disclose this.

All other car manufacturers advertise the Battery pack capacity + WLTP range on their site for their EV's. Most even disclose the producer of said battery pack.

Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

CaZpaH

Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt


Kires

Alle får jo det vi har bestilt. De har hatt estimert 505km og vi får 507km. At det kommer noe bedre senere en gang påvirker ikke at alle får spec i henhold til informasjon når de ble bestilt. At noen vil spekulere å få noe annet er en ting men ser ikke at Tesla har gjort noe galt her.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Rosstopher

Sitat fra: Kires på fredag 13. august 2021, klokken 18:24
Alle får jo det vi har bestilt. De har hatt estimert 505km og vi får 507km. At det kommer noe bedre senere en gang påvirker ikke at alle får spec i henhold til informasjon når de ble bestilt. At noen vil spekulere å få noe annet er en ting men ser ikke at Tesla har gjort noe galt her.

Så langt er det ingenting som tyder på at Tesla har gjort noe galt. Folk er skuffet fordi de ikke får 542 km (noe Tesla aldri har sagt vi skal få), og så lurer noen på om det kommer en blanding av 77kWh og 82kWh-batterier, noe som i så fall vil gjøre at noen vil føle seg snurt. Ingen klare indikasjoner på at det i det hele tatt kommer 82 kWh batterier fra Kina i år, men det er lov å spekulere.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Jeronan

Sitat fra: Kires på fredag 13. august 2021, klokken 18:24
Alle får jo det vi har bestilt. De har hatt estimert 505km og vi får 507km. At det kommer noe bedre senere en gang påvirker ikke at alle får spec i henhold til informasjon når de ble bestilt. At noen vil spekulere å få noe annet er en ting men ser ikke at Tesla har gjort noe galt her.

It's disappointment. Pure and simple. The 505km (est) was outdated info from the 2019 announcement. Everyone knew this. It was based on the 77kWh Panasonic LR pack, which was updated to 82kWh earlier this year for Model 3 LR.

Tesla has just been notoriously slow in updating the EU sites to WLTP for Model Y, so we all checked on other sites to get updated range info.
The Hong Kong website has been showing 542km WLTP since July, when Tesla announced it would start exporting Model Y from Shanghai Gigafactory.

So naturally we expected the same 542km WLTP for Europe, not 507km WLTP.
It's a bit sour grapes when you take delivery of the car end of September and the next boat in October comes with the new LG 82kWh packs and 542km WLTP for the exact same price.  :o

Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA