Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?

Startet av tornaldo, mandag 12. juli 2021, klokken 19:09

« forrige - neste »

50%NoFuel

Bestilte for en uke siden og forventet 542 da det var det eneste tilgjengelige wltp tallet (bla HongKong). Rekkevidden oppgitt i europa (505) var bare et estimat. Samme antagelser gjorde vel Teknisk Ukeblad (TU) også. Her sender de gamle batterier til Europa og selger det nyeste i Asia (og USA).
Fremtiden er elektrisk

Otkristo

Jeg bestilte bilen med en forventet rekkevidde på 505 km, og det er det jeg nå får. Ingen grunn til surmuling.
Vil alltid komme en bedre versjon.

andy99

Jeg tenker det er innenfor spec ;)
Men at det er kjedelig hvis neste leveranse i november er med større batteri. Da hadde det kanskje vært en ide å vente litt.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

JLindberg

Tror jeg venter. Har bestilt til full pris, så jeg vil ikke kjøpe en bil som jeg som jeg ved om er par måneder får en betydelig oppgradering.

tornaldo

Sitat fra: JLindberg på fredag 13. august 2021, klokken 08:27
Tror jeg venter. Har bestilt til full pris, så jeg vil ikke kjøpe en bil som jeg som jeg ved om er par måneder får en betydelig oppgradering.

Oppgradering er det, ikke betydelig oppgradering, det er å dra det litt langt. Du får samme bil, med et batteri de aller fleste ikke merker forskjellen på fra denne som kommer nå.

Men det kan selvfølgelig bety noe for akkurat deg, de 40 km ekstra rekkevidde. Det tar forøvrig 2-3 minutter å lade opp på superlader, så forskjellen er i praksis nesten ubetydelig.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

elhansen

Det er et godt poeng... har jo en elbil i dag som kun går 37 mil.... og det gikk med norgesferie i år med den også.

På den annen siden så er de 542km i HK er med 20 tom så er det ennå litt.... så jeg er nok litt usikker da jeg også er blant de trege som har fullpris Y. Spennende å se om hvilke biler som kommer når....

Har ennå ikke fått noe estimert tid for levering av tesla, og sent vin nr.... men regner vel med at alle bilene som leveres ut i september er like. Og siden man får i september hvis man bestiller nå så kan vi vel regne med at alt er likt og ikke minst slik som hjemmesiden sa det kom til å være?

Kan jo gamble på å bestille i september og få bilen i desember da? Eneste er hvis det blir forsinkelser og nye politikere som vil ha mva fra første kr også på elbil....da blir jo bilen veldig mye dyrere....

Olatho

Det er jo det som er hele greia med Tesla. 
Det er alltid noe nytt rett rundt hjørnet, som du ikke får, men som de som bestiller noen uker eller måneder senere får.  Man kan alltid utsette til akkurat dette er på plass, men innen den tid er det rykter om noe annet.  Da kommer "straks" Berlin-bilene.  Så kommer "straks" Berlin-bilene med enda nyere batterikjemi.  Så kommer "straks" en facelift, eller nytt interiør eller oppgradert skjerm eller noe annet som man ønsker seg, og som blir standard, og som bare de som er treige til å bestille får, men til samme pris...

Jeronan

Well that is what is currently the big unknown. What are the production dates of the Model Y's that are being sent to Europe now before end of September.

If the rumors are true and Tesla started using the new 82kWh LG packs from start of July in Gigafactory Shanghai, then it's highly likely its going to be a lottery, with at least 4000 cars being shipped with the old 77kWh packs (which is a reported amount of Model Y's that were rest stock from earlier production) and remaining 11.000 cars to be shipped for Q3 having the new 82kWh pack.

What we do know for sure, since Tesla communicated this, that 15.000 Model Y from Shanghai were being allocated to Europe for Q3.
We also know from production reports and sales figures in China, that they had about 4000 cars left from earlier production that could be used for export. These will guaranteed have the old 77kWh pack.
So then it remains to be seen how the remaining promised 11.000 Model Y will be produced. Still with the old 77kWh pack or with the new 82kWh pack? That will be the big question.  ::)

In best case scenario, those 4000 rest stock Model Y stay in China to be sold there and all 15.000 Model Y promised for Europe will be July/August production cars with the new 82kWh pack. As Shanghai Giga factory is able to produce over 15.000 Model Y's in a month.
It is wishful thinking I know. 8)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Jeronan

Then we know! It's the old 77kWh pack.  :(

Tesla just updated the European site for Model Y with WLTP numbers and it's now 507km WLTP.  :(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

ToWalkOrDrive

Dersom en ser for seg mange langturer med Model Y, og en har bestilt med "full pris", altså ikke lagt inn bestilling i 2019, og ikke trenger bil med en gang, så tror jeg at jeg ville ventet. 5kWh / 35km vil føles mer enn de 7% ekstra km disse vil legges på "sweet spot"-området, ettersom en alltid vil la være å bruke opp de nederste 5% av batteriet, og ikke vil gidde å stå og vente på at bilen lader opp mer enn ca 80% på superladere på langtur (pga senere ladefart). Disse ekstra 35km vil da føre til at bilen lader 35km ekstra med maks ladefart.

Jeg som har bestilt i 2019 og får ca 60.000 i rabatt vil kjøpe bilen med de 77kWh, eller hva det er. Ulempen med mindre batteri er ikke så stort. Det har jo og noen fordeler, sannsynligvis. En kan nok forvente at bilen blir litt lettere, med de fordeler det medfører. Aner ikke om aksellerasjon blir påvirket den ene eller andre veien. 5,0 uten "boost oppgradering" er jo ikke fantastisk, men 0,6 raskere sek. til 100 enn Model S 85 fra 2014 i hvert fall, så ikke ille.
Tesla Model Y                         2021-

elhansen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 13. august 2021, klokken 10:56
Dersom en ser for seg mange langturer med Model Y, og en har bestilt med "full pris", altså ikke lagt inn bestilling i 2019, og ikke trenger bil med en gang, så tror jeg at jeg ville ventet. 5kWh / 35km vil føles mer enn de 7% ekstra km disse vil legges på "sweet spot"-området, ettersom en alltid vil la være å bruke opp de nederste 5% av batteriet, og ikke vil gidde å stå og vente på at bilen lader opp mer enn ca 80% på superladere på langtur (pga senere ladefart). Disse ekstra 35km vil da føre til at bilen lader 35km ekstra med maks ladefart.

Jeg som har bestilt i 2019 og får ca 60.000 i rabatt vil kjøpe bilen med de 77kWh, eller hva det er. Ulempen med mindre batteri er ikke så stort. Det har jo og noen fordeler, sannsynligvis. En kan nok forvente at bilen blir litt lettere, med de fordeler det medfører. Aner ikke om aksellerasjon blir påvirket den ene eller andre veien. 5,0 uten "boost oppgradering" er jo ikke fantastisk, men 0,6 raskere sek. til 100 enn Model S 85 fra 2014 i hvert fall, så ikke ille.

Jeg er i denne kategorien.... vil nok ha 3-4 langturer i året og ellers holder jo denne i laaange baner. Spørsmålet er jo om mva kommer og evt når kan man forvente å få "ny" batteripakke.

Vil batteriene feks komme i desember så kan jeg fint vente... men kommer den over nyttår og da kanskje med mva ser jeg ikke det som noe jeg betaler mye for.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: elhansen på fredag 13. august 2021, klokken 10:59
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 13. august 2021, klokken 10:56
Dersom en ser for seg mange langturer med Model Y, og en har bestilt med "full pris", altså ikke lagt inn bestilling i 2019, og ikke trenger bil med en gang, så tror jeg at jeg ville ventet. 5kWh / 35km vil føles mer enn de 7% ekstra km disse vil legges på "sweet spot"-området, ettersom en alltid vil la være å bruke opp de nederste 5% av batteriet, og ikke vil gidde å stå og vente på at bilen lader opp mer enn ca 80% på superladere på langtur (pga senere ladefart). Disse ekstra 35km vil da føre til at bilen lader 35km ekstra med maks ladefart.

Jeg som har bestilt i 2019 og får ca 60.000 i rabatt vil kjøpe bilen med de 77kWh, eller hva det er. Ulempen med mindre batteri er ikke så stort. Det har jo og noen fordeler, sannsynligvis. En kan nok forvente at bilen blir litt lettere, med de fordeler det medfører. Aner ikke om aksellerasjon blir påvirket den ene eller andre veien. 5,0 uten "boost oppgradering" er jo ikke fantastisk, men 0,6 raskere sek. til 100 enn Model S 85 fra 2014 i hvert fall, så ikke ille.

Jeg er i denne kategorien.... vil nok ha 3-4 langturer i året og ellers holder jo denne i laaange baner. Spørsmålet er jo om mva kommer og evt når kan man forvente å få "ny" batteripakke.

Vil batteriene feks komme i desember så kan jeg fint vente... men kommer den over nyttår og da kanskje med mva ser jeg ikke det som noe jeg betaler mye for.

Ja, det er jo forresten et ganske stort dilemma. Bestiller en nå får en rask levering, men hvis en drøyer en måned så får en ganske sikkert 82kWh batteri, men da kan det plutselig stå februar/mars som levering. Ser at i USA så har det blitt ganske lang leveringstid på Model Y, og brukte har blitt solgt til nesten samme pris som nye. Men alt dette vil kanskje endre seg når de nye fabrikkene er oppe og går.

Dersom AP/SP vinner valget kan de fort bli avhengige av støtte/samarbeid med MDG/Rødt/SV, og da er det ikke godt å vite hva de forhandler seg frem til med tanke på mva på elbiler både over og under 600.000. Er nok i en unik situasjon akkurat nå med 0 i avgifter.
Tesla Model Y                         2021-

Jeronan

The extra 35 km range won't have much impact in Summer time, as if you drive normally you often manage to push range easily beyond WLTP on warm summer days. Unless you drive into Europe and blast 130km/h+ on the highway.  ::) :P

In winter time it's where the extra 35km can come in handy the most, since you will suffer range loss on very cold days with the battery struggling to get to optimum temperature.

But you also have to look at long term degradation of the battery pack. 5% the first 40k KM and another 5% after that.
So with the 82kWh pack you still end up with close to 500km range, while the 77kWh pack will be down to 450km.
Also something to think about, depending on how long you plan to keep the car.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Jeronan

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 13. august 2021, klokken 11:06

Ja, det er jo forresten et ganske stort dilemma. Bestiller en nå får en rask levering, men hvis en drøyer en måned så får en ganske sikkert 82kWh batteri, men da kan det plutselig stå februar/mars som levering. Ser at i USA så har det blitt ganske lang leveringstid på Model Y, og brukte har blitt solgt til nesten samme pris som nye. Men alt dette vil kanskje endre seg når de nye fabrikkene er oppe og går.

Dersom AP/SP vinner valget kan de fort bli avhengige av støtte/samarbeid med MDG/Rødt/SV, og da er det ikke godt å vite hva de forhandler seg frem til med tanke på mva på elbiler både over og under 600.000. Er nok i en unik situasjon akkurat nå med 0 i avgifter.

Yes this is the biggest issue to be honest. What is going to happen from 01.2022? That MVA will come on EV's is 100% certain. Just that we don't know how it will be implemented.
Best case scenario its the rumored MVA above 600k NOK, which will then have no impact on most cars, including the Model 3/Y, but worse case scenario its MVA on entire amount.
Even if its 10-12% it will still add a substantial amount to the final sum.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

elhansen


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA