Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?

Startet av tornaldo, mandag 12. juli 2021, klokken 19:09

« forrige - neste »

Jeronan

This is just getting more and more interesting. You don't know what to believe anymore or if anything of it can be taken serious at this point.

So either the reported EU WLTP documentation is false, which reported 77kWh and 82kWh variants for Model Y or this Tweet is inaccurate or it means the 78,2kWh is actually the new 82kWh but being software capped to 78,2kWh.

So everything is up in the air at this point and we are none the wiser.  :o
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)


Rosstopher

Sitat fra: Otkristo på onsdag 11. august 2021, klokken 14:35
For nerdene der ut 😆

Hvor kommer det der fra? Der virker det jo som det først er i Q4 at Europa får 82 kWh i Model Y.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck


kodax

Er det mulig at det sitter en gjeng tyskere og finner på negative ting om MIC, så ikke MIB skal få for hard konkurranse?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Det står jo i hvert fall at dette er noe han ene har laget i Excel basert på de ryktene han har hørt, det er altså ikke et dokument fra Tesla.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Otkristo

Sitat fra: kodax på onsdag 11. august 2021, klokken 15:02
Det står jo i hvert fall at dette er noe han ene har laget i Excel basert på de ryktene han har hørt, det er altså ikke et dokument fra Tesla.
Tror vi skal ta dette med en klype salt

Jeronan

Sitat fra: Otkristo på onsdag 11. august 2021, klokken 15:06
Sitat fra: kodax på onsdag 11. august 2021, klokken 15:02
Det står jo i hvert fall at dette er noe han ene har laget i Excel basert på de ryktene han har hørt, det er altså ikke et dokument fra Tesla.
Tror vi skal ta dette med en klype salt

Indeed. Hong Kong Model Y has 542km WLTP with same delivery estimate as us. September.
So that puts that excel ark to fairytale bin.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

skumlerud

Sitat fra: Jeronan på onsdag 11. august 2021, klokken 15:17
Sitat fra: Otkristo på onsdag 11. august 2021, klokken 15:06
Sitat fra: kodax på onsdag 11. august 2021, klokken 15:02
Det står jo i hvert fall at dette er noe han ene har laget i Excel basert på de ryktene han har hørt, det er altså ikke et dokument fra Tesla.
Tror vi skal ta dette med en klype salt

Indeed. Hong Kong Model Y has 542km WLTP with same delivery estimate as us. September.
So that puts that excel ark to fairytale bin.

Usikker på om det er et relevant poeng. Jeg vil tro det går mye raskere å transportere biler til Hong Kong enn til Europa fra Shanghai. Shanghaifabrikken skal visstnok ha tatt i bruk andre batterier i løpet av juli.

50%NoFuel

Hvis dere analyserer ulike kilder som:
- Tesla konfigurator for hhv Kina, HK og Macau
- Electrek sin artikkel: https://electrek.co/2021/08/11/tesla-files-produce-5-model-y-versions-gigafactory-shanghai-exportations/

Da kan man gjøre vurderinger på hva nåværende og kommende rekkevidde vil være på både LR og performance. Antar nåværende rekkevidde på LR er 542 (som HK og Macau) og ny blir 594 som Kina. På perfomance kan man anta 480 på nåværende og 528 på nytt batteri.

Grunnen til at HK og Macau har nytt batteri på perfomance og ikke LR er at LR leveres snart, mens Performance er litt lenger frem (som i Europa).
Fremtiden er elektrisk

Jeronan

Sitat fra: 50%NoFuel på onsdag 11. august 2021, klokken 18:12
Hvis dere analyserer ulike kilder som:
- Tesla konfigurator for hhv Kina, HK og Macau
- Electrek sin artikkel: https://electrek.co/2021/08/11/tesla-files-produce-5-model-y-versions-gigafactory-shanghai-exportations/

Da kan man gjøre vurderinger på hva nåværende og kommende rekkevidde vil være på både LR og performance. Antar nåværende rekkevidde på LR er 542 (som HK og Macau) og ny blir 594 som Kina. På perfomance kan man anta 480 på nåværende og 528 på nytt batteri.

Grunnen til at HK og Macau har nytt batteri på perfomance og ikke LR er at LR leveres snart, mens Performance er litt lenger frem (som i Europa).

Then how do we explain the earlier posted EU WLTP documentation that shows a 77kWh LG battery with 507km WLTP and 82kWh LG battery (which is the new pack) with 542km WLTP, which matches Hong Kong's current advertised WLTP for Model Y.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

50%NoFuel

Ilfg artikkelen så er det ingen 82kwh batteri det er søkt om i Kina. Eneste 82kwh batteri er Panasonic sitt. Ihvertfall i følge min (begrensede) innsikt.

Hvis du ser på søknaden så er rekkevidden for LR AWD med det nye LG batteriet 594 (og det hadde vel noe ny kjemi og litt mer (1) kwh).
Fremtiden er elektrisk

Rocklobster

Sitat fra: Otkristo på onsdag 11. august 2021, klokken 14:35
For nerdene der ut 😆
Hvis det kommer model 3 SR+ med 60KWh hit i år er det en sinnsykt bra deal! Tror jeg ville gått for en SR+ Y selv til under 400k med det batteriet. Ville fått litt bedre rekkevidde enn min SR+ 3 har i dag.

Rosstopher

Sitat fra: 50%NoFuel på onsdag 11. august 2021, klokken 18:25
Ilfg artikkelen så er det ingen 82kwh batteri det er søkt om i Kina. Eneste 82kwh batteri er Panasonic sitt. Ihvertfall i følge min (begrensede) innsikt.

Hvis du ser på søknaden så er rekkevidden for LR AWD med det nye LG batteriet 594 (og det hadde vel noe ny kjemi og litt mer (1) kwh).

Ikke se på de tallene der! 525 km er NEDC-rekkevidde for SR i Kina, og 594 er NEDC-rekkevidde for LR. Makes sense siden dette er et kinesisk dokument og Kina bruker NEDC.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA