Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?

Startet av tornaldo, mandag 12. juli 2021, klokken 19:09

« forrige - neste »

Rosstopher

542 km rekkevidde er forresten også en underdrivelse, siden det er rekkevidden med 20" hjul i HK. Men det er jo helt normalt å underdrive litt. Da har de litt å gå på. Med en gang en konkurrent skryter av 550 km rekkevidde kan Tesla oppjustere rekkevidden på dagen for å slå de andre.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Jeronan

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 10. august 2021, klokken 17:49
542 km rekkevidde er forresten også en underdrivelse, siden det er rekkevidden med 20" hjul i HK. Men det er jo helt normalt å underdrive litt. Da har de litt å gå på. Med en gang en konkurrent skryter av 550 km rekkevidde kan Tesla oppjustere rekkevidden på dagen for å slå de andre.

Tesla cannot just add 50km in extra range above the official certified WLTP (or EPA for that matter). They would have to recertify to get updated WLTP numbers, if they found a way to do software optimizations that improves range of existing cars.
The whole WLTP and EPA standard would become meaningless if car makers are just going to play with range numbers just to out advertise eachother.  ???

So, as of right now, if we have to believe that earlier post and the EU document is official, then the current LG 77kWh pack is certified for 507km WLTP and the 82kWh pack is certified for 542km WLTP (which aligns with current WLTP for Model Y on the Hong Kong site).

PS. The Skoda Enyaq has a WLTP range of 528km and Ford Mustang Mach-e has 610km.  ;D
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

The WLTP test procedure takes 30 minutes in a lab/rolling road. I bet thats not even something they think about as a problem with increasing range. New software and run the test.

Rosstopher

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 10. august 2021, klokken 18:01
Tesla cannot just add 50km in extra range above the official certified WLTP (or EPA for that matter). They would have to recertify to get updated WLTP numbers, if they found a way to do software optimizations that improves range of existing cars.
The whole WLTP and EPA standard would become meaningless if car makers are just going to play with range numbers just to out advertise eachother.

They can absolutely under report range and change it later. It happens with both EPA and WLTP. The standards do not require that you have to advertise the maximum range possible. It is completely legal to report a lower WLTP range than they can achieve. And yes, maybe they need to recertify. That's no big deal.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Olatho

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 10. august 2021, klokken 16:57
Det vil ikke være noe ulovlig å gi de første kundene 507 km rekkevidde og senere kunder 542. Alle så langt har jo bestilt og betalt for estimert 505 km. At mange blir misfornøyd hvis det skjer er klart. At noen biler blir returnert er også mulig.

For oss som har vært i gamet en stund er ikke dette noen overraskelse heller.  Tesla endrer ting kontinuerlig.  Da vi fikk vår S i 2014 var den produsert kanskje en uke før alle biler fikk AP1 som standard.  De som fikk bil måneden etter oss hadde betalt det samme, men fikk en MYE kulere bil.  Vi hadde ikke engang adaptiv cruisecontrol. 

Noen prosent variasjon i batterikapasitet er minimalt sammenlignet med NULL AP og AP1...

Men sånn er livet med Tesla.

Kires

Virker litt rart og rotete å velge å kjøre to forskjellige batterityper når de først åpner opp for eksport til et nytt marked. Hadde jo vært mye bedre å blitt kvitt de gamle pakkene på kina markedet som allerede har denne pakken og kjørt bare nye til europa.

Men tiden vil vise, blir en knall bil uansett😃
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Jeronan

Sitat fra: Kires på tirsdag 10. august 2021, klokken 19:24
Virker litt rart og rotete å velge å kjøre to forskjellige batterityper når de først åpner opp for eksport til et nytt marked. Hadde jo vært mye bedre å blitt kvitt de gamle pakkene på kina markedet som allerede har denne pakken og kjørt bare nye til europa.

Men tiden vil vise, blir en knall bil uansett😃

That is why we have to wait and see. It could very well be that customer Model Y's delivered to Europe are ones produced from July onwards and thus have the new 82kWh battery pack.
The Shanghai Gigafactory can produce over 700 Model Y per day. That is almost 5000 Model Y's per week!

Since it's reported that for this Q3 they have targeted to deliver 15000 Model Y's for the European market before End September. They can easily achieve this by shipping cars produced after beginning July and still have plenty cars left for the Chinese and Hong Kong markets.

So all we can do now is just wait till the first Model Y's arrive in Europe.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

kodax

Dette dreier seg vel bare om typegodkjenning, og da er det vel naturlig for Tesla å typegodkjenne begge typene som produseres. Om begge typer sendes til Europa er jo en helt annen sak. Tweeten til denne Cristoph er forørig skrevet med sensasjonsspråk, og folk lar seg jo rive med:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Handyman

Det er ikke umulig at det bare er utstillingsbilene som kommer med 505km. De kan ha blitt produsert tidligere og komme med den første båten, som antas å bare har TM3. Det er jo lov å være optimistisk også ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Rosstopher

Sitat fra: Handyman på tirsdag 10. august 2021, klokken 20:15
Det er ikke umulig at det bare er utstillingsbilene som kommer med 505km. De kan ha blitt produsert tidligere og komme med den første båten, som antas å bare har TM3. Det er jo lov å være optimistisk også ;-)

Kanskje det ja! Så forresten på Reddit for noen dager siden at en Model Y var spottet bakpå en bilfrakter i Danmark, uten at det trenger å bety noe.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck


Bjoris

Tenker det er mest rettferdig at vi som bestilte til laveste pris også får biler med lavest batterikapasitet, men kjenner jeg Tesla rett blir dette bingo delux, blir en spennende høst dette ja:)

kodax

Igjen, vi vet ikke om det kommer noen med forskjellig kapasitet, vi vet bare at det er typegodkjent
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Handyman

Hvis dette ryktet er riktig, er det kun 1,6kWt forskjell i størrelsen. Det betyr omtrent 10km forskjell i rekkevidde.
Antar at batterikjemi da er forskjellig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

elhansen

Sitat fra: Handyman på onsdag 11. august 2021, klokken 13:11
Hvis dette ryktet er riktig, er det kun 1,6kWt forskjell i størrelsen. Det betyr omtrent 10km forskjell i rekkevidde.
Antar at batterikjemi da er forskjellig.

Ja skal se det er mye mas/spekulasjoner for 10km....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA