Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?

Startet av tornaldo, mandag 12. juli 2021, klokken 19:09

« forrige - neste »

tornaldo

TMY i USA leveres nå med 82 kWh batteri fra Panasonic, samme som TM3. I Kina er det LG som leverer batterier, og dette er 77 kWh pakker.

Samtidig sies det at det kommer ny batterikjemi i LG batteriene i Kina, og at dette gjelder for TMY fra juli. NCMA batteriene skal ha høyere energitetthet, uvisst (for meg) hvordan egenskapene er ellers.

Hva tenker folket om at man i august potensielt får levert biler med 5 kWh lavere kapasitet enn TMY fra USA? Samt at kanskje september bilene har en annen kjemi, og kanskje større pakker, enn de som er på vei over dammen nå.

Noen der ute som vet mer konkret hva vi kan vente oss neste måned i denne forbindelse?

Artig å få bil tidlig, men ikke hvis det å vente en måned gir 5 kWh større pakke..
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Otkristo

Sitat fra: tornaldo på mandag 12. juli 2021, klokken 19:09
TMY i USA leveres nå med 82 kWh batteri fra Panasonic, samme som TM3. I Kina er det LG som leverer batterier, og dette er 77 kWh pakker.

Samtidig sies det at det kommer ny batterikjemi i LG batteriene i Kina, og at dette gjelder for TMY fra juli. NCMA batteriene skal ha høyere energitetthet, uvisst (for meg) hvordan egenskapene er ellers.

Hva tenker folket om at man i august potensielt får levert biler med 5 kWh lavere kapasitet enn TMY fra USA? Samt at kanskje september bilene har en annen kjemi, og kanskje større pakker, enn de som er på vei over dammen nå.

Noen der ute som vet mer konkret hva vi kan vente oss neste måned i denne forbindelse?

Artig å få bil tidlig, men ikke hvis det å vente en måned gir 5 kWh større pakke..
Interessant.
Fint om du kan oppgi kilde for for dette slik at vi kan sjekke det opp.
Eller er dette bare noe du har hørt?





Rocklobster

Nå lanseres jo SR i kina med 60 kwh LFP batterier og 525km rekkevidde (NEDC). Til rundt 390k nkr. Super deal !
Mistenker at Tesla tar litt ekstra profitt ( 10% ish ) og kvitter seg med LR biler til Europa før de oppgraderer batteripakkene i Kina (vinn-vinn). Spiller jo liten rolle hvis du skal flippe eller trenger bil og vil ha din Y i noen år, men vipper nok resten over på å vente på Berlin, hvis vi får lov.

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

tornaldo

Trodde de hadde kontroll på den kanalen. Her blandes/sammenlignes vel WLTP og EPA rekkevidde, samt de hevder at det er LFP batteri, noe som ikke stemmer. Stemmer vel for SR versjonene der borte, men ikke for Long Range som kommer hit.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

JorEl

Sitat fra: tornaldo på onsdag 14. juli 2021, klokken 14:53
Trodde de hadde kontroll på den kanalen. Her blandes/sammenlignes vel WLTP og EPA rekkevidde, samt de hevder at det er LFP batteri, noe som ikke stemmer. Stemmer vel for SR versjonene der borte, men ikke for Long Range som kommer hit.
:+1: Kvalitetsikret av elbilforum :+1:
Lar den stå til spott og spe :-[
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Handyman

Ble oppringt av Tesla nå, og hadde en lang hyggelig prat om en hel del. 
Han sa at det var svært lite de viste, men han sa at bilen har LG-batterier.
På min spekulasjon om at det blir minst 542km WLTP, siden Hong Kong-bilene har 542km med 20" hjul, sa han at han tenkte på samme måten ;-) Men han hadde ingen info som kunne bekrefte det.
Kjemien fikk jeg ingen info om, men hvis Tesla har fått på plass de nye NCMA-cellene (bilene er jo allerede på båt), kan vi jo håpe større kapasitet. Blir uansett spennende
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Olatho


Parabuthus

Sitat fra: Handyman på tirsdag 10. august 2021, klokken 08:14
Info på FB om at det kan være to batteristørrelser på vei fra Kina:
https://www.facebook.com/photo/?fbid=10223819604291524&set=gm.823568581694467
Henter popkorn ;-)
Legger ved bildet det lenkes til her.
Kan dette være riktig og er det noen mulighet for å få verifisert dette? Tesla har uansett alt på det tørre ved at de har annonsert 505 km rekkevidde.
6-seters rød X 75D mottatt 30.12.16. Reservert TM3 29.07.17, men avbestilt i mai 2019. Svart TM3 SR+ U/HF (VIN 372XXX) bestilt 22.06.19 og utlevert i Trondheim 23.08.19. Oktober 2020: Bestilt blå modell Y LR. 09.09.21: Mottatt blå MIC Model Y LR.

Tellus

Hvis det er slik at Panasonic batteriene cappes på lavere spenning (får større buffer) vil disse pakkene kunne holde bedre enn pakkene fra LG. De vil også ha mer regen på høyere SOC og ved kaldere batteri med mindre Tesla begrenser dette via programvaren.

Hadde ventet på europeisk versjon hvis jeg stod på ventelisten nå. En bonus ved å vente er at man ikke støtter regimet i Kina mer enn nødvendig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA