Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Aldri mer tyske drittbiler

Startet av OhmPaPa, mandag 12. juli 2021, klokken 17:22

« forrige - neste »

Rollep

Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 14. juli 2021, klokken 12:32
Og på verdensbasis selger de masse fossilbiler og bygger tilogmed nye fabrikker for produksjon av flere fossilbiler. Bla i Afrika. Der burde jo elbiler være fordelaktig på enda flere måter siden mange land sliter med å få tak i nok fossilt drivstoff.
Ja det er rart de ikke satser på elbilfabrikker og elbilsalg i Afrika, de fleste land der nede har jo massevis av ren elektrisk energi som distribueres over velutbygget og svært stabil infrastruktur  :D ;D :D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

OhmPaPa

Sitat fra: Rollep på mandag 19. juli 2021, klokken 14:12
Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 14. juli 2021, klokken 12:32
Og på verdensbasis selger de masse fossilbiler og bygger tilogmed nye fabrikker for produksjon av flere fossilbiler. Bla i Afrika. Der burde jo elbiler være fordelaktig på enda flere måter siden mange land sliter med å få tak i nok fossilt drivstoff.
Ja det er rart de ikke satser på elbilfabrikker og elbilsalg i Afrika, de fleste land der nede har jo massevis av ren elektrisk energi som distribueres over velutbygget og svært stabil infrastruktur  :D ;D :D

Det kan man tro - men leste en informativ artikkel i en papiravis om dette. En familie i Afrika byttet fra fossilbil til elbil - tror det var en i3. Strømmen kom og gikk. Men så lenge elbilen var plugget i så ladet den når det var strøm.

Har man fossilbil var det store problemet at bensinstasjonene gikk tom for drivstoff. Så når drivstoff kom var det laaaaange køer helt til det var tomt igjen.

Forskjellen er at elbilen venter på strøm hjemme mens fossilbilen er avhengig av at man selv sitter i køen og venter.

Det unge paret i artikkelen var godt fornøyde med elbil-livet.

hELgenen

Sitat fra: OhmPaPa på mandag 19. juli 2021, klokken 19:30
Sitat fra: Rollep på mandag 19. juli 2021, klokken 14:12
Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 14. juli 2021, klokken 12:32
Og på verdensbasis selger de masse fossilbiler og bygger tilogmed nye fabrikker for produksjon av flere fossilbiler. Bla i Afrika. Der burde jo elbiler være fordelaktig på enda flere måter siden mange land sliter med å få tak i nok fossilt drivstoff.
Ja det er rart de ikke satser på elbilfabrikker og elbilsalg i Afrika, de fleste land der nede har jo massevis av ren elektrisk energi som distribueres over velutbygget og svært stabil infrastruktur  :D ;D :D

Det kan man tro - men leste en informativ artikkel i en papiravis om dette. En familie i Afrika byttet fra fossilbil til elbil - tror det var en i3. Strømmen kom og gikk. Men så lenge elbilen var plugget i så ladet den når det var strøm.

Har man fossilbil var det store problemet at bensinstasjonene gikk tom for drivstoff. Så når drivstoff kom var det laaaaange køer helt til det var tomt igjen.

Forskjellen er at elbilen venter på strøm hjemme mens fossilbilen er avhengig av at man selv sitter i køen og venter.

Det unge paret i artikkelen var godt fornøyde med elbil-livet.

Mja..har fulgt med en youtuber som kjører rundt i afrika på en motorsykkel - ser ut til at det meste av infrastruktur mangler både her og der......

Ingen kjører elbiler heller - tror det er lenge til elbiler slår gjennom på landsbygda i afrika for å si det slik.
Siste video er i denne føljetongen i skrivende stund er fra namibia - et ganske så øde land.....

https://www.youtube.com/watch?v=tGcdwPgUMdQ

Vurderer en elbil

Sitat fra: OhmPaPa på mandag 19. juli 2021, klokken 19:30
Det unge paret i artikkelen var godt fornøyde med elbil-livet.
Selv med en tysk bil...?

Utrolig...
Fossilbil

OhmPaPa


Øyvind.h

Det eneste positive med tradisjonelle bilprodusenters sidrumpa holdninger er at merker som Tesla hadde en enestående sjanse til å lykkes. Tesla trengte bare å gjøre det tradisjonelle produsenter ikke gadd, og vipps ble de en raskt voksende aktør med et produkt mange ville kjøpe.
Hadde de tradisjonelle levert det samme ville det vært mer utfordrende å vokse så raskt som Tesla gjorde, og måtte gjøre for å overleve.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Motorwatt

Det er noe helt annnet å bygge opp en ny industri som Teslas hvor man kan ansette og sparke ansatte nærmest i takt med utviklingen. I 2013 hadde de 5813 ansatte, og derfor ikke det store lønnsansvaret, mens for eksempel VW har 600.000, og må hele tiden må innkalkulere lønnskostnader som er gigantiske. Tesla var ikke garantert å lykkes, men hadde heller ikke den store risikoen. Det samme kan man ikke si om tysk bilindustri. De må nok tenke mye lengre fremover.

I tysk bilindustri er omtrent alle 2.7 millioner arbeidere organisert i IG Metall, mens Tesla skyr organisert arbeidskraft. Tyske arbeidstakere har omtrent samme beskyttelse som her i Norge, og de samme trygdegodene. I USA er de nærmest uten oppsigelsevern, og veldig dårlig offentlig trygd/sykelønn. Og arbeidsgiveransvaret er helt minimalt. Derfor er kostnaden pr. arbeidstaker betydelig mindre.



Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Roy Aasen

Blir å håpe at Tesla har en plan for samarbeide med IGMetall og andre fagforeninger i Tyskland, hvis ikke tror jeg det kan bli mye styr. Det er forøvrig ikke bare IGMetall, er fagforeninger for det meste i Tyskland slik som der er hos oss.
Vi får håpe at Tesla er seg sitt ansvar bevisst.

Magnus Hansen

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 21. juli 2021, klokken 18:27
Det er noe helt annnet å bygge opp en ny industri som Teslas hvor man kan ansette og sparke ansatte nærmest i takt med utviklingen. I 2013 hadde de 5813 ansatte, og derfor ikke det store lønnsansvaret, mens for eksempel VW har 600.000, og må hele tiden må innkalkulere lønnskostnader som er gigantiske. Tesla var ikke garantert å lykkes, men hadde heller ikke den store risikoen. Det samme kan man ikke si om tysk bilindustri. De må nok tenke mye lengre fremover.

I tysk bilindustri er omtrent alle 2.7 millioner arbeidere organisert i IG Metall, mens Tesla skyr organisert arbeidskraft. Tyske arbeidstakere har omtrent samme beskyttelse som her i Norge, og de samme trygdegodene. I USA er de nærmest uten oppsigelsevern, og veldig dårlig offentlig trygd/sykelønn. Og arbeidsgiveransvaret er helt minimalt. Derfor er kostnaden pr. arbeidstaker betydelig mindre.

Ingen dramatiske forskjeller på tyske og amerikanske kostnader ved arbeidskraft i følge denne:



https://www.weforum.org/agenda/2019/05/chart-labour-costs-in-european-union/


Forøvrig interessant at Tesla har valgt Tyskland fremfor feks et østeuropeisk land. Viser vel at kostnader ved arbeidskraft ikke er avgjørende

1317142119

Når man snakker om tysk (eller tradisjonell) bilindustri som sidrumpa eller trege, så fremstår man en smule kunnskapsløs.

I bilindustrien er det vanlig at når én modell lanseres, så starter man arbeidet på faceliften. Det vil si 3-5 års arbeid avhengig av hvor mye som endres. Når det kommer til helt nye modeller - altså en bensinmodell på ny plattform - så snakker vi inntil 10 år utvikling. Og dette er før man snakker om at de må staffe opp, skaffe kompetanse, gjøre avtaler med nye underleverandører m.m. på en helt ny drivlinje ...

Så å påstå bilbransjen har reagert tregt på Tesla, når de 8-9 år etter Model S lanserer tilsvarende avanserte biler, er faktisk feil. De har jobbet overraskende raskt, mtp ingen visste elbiler ville bli populært da Tesla lanserte sin elektriske Audi-kopi Model S.

Motorwatt

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 21. juli 2021, klokken 22:25
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 21. juli 2021, klokken 18:27
Det er noe helt annnet å bygge opp en ny industri som Teslas hvor man kan ansette og sparke ansatte nærmest i takt med utviklingen. I 2013 hadde de 5813 ansatte, og derfor ikke det store lønnsansvaret, mens for eksempel VW har 600.000, og må hele tiden må innkalkulere lønnskostnader som er gigantiske. Tesla var ikke garantert å lykkes, men hadde heller ikke den store risikoen. Det samme kan man ikke si om tysk bilindustri. De må nok tenke mye lengre fremover.

I tysk bilindustri er omtrent alle 2.7 millioner arbeidere organisert i IG Metall, mens Tesla skyr organisert arbeidskraft. Tyske arbeidstakere har omtrent samme beskyttelse som her i Norge, og de samme trygdegodene. I USA er de nærmest uten oppsigelsevern, og veldig dårlig offentlig trygd/sykelønn. Og arbeidsgiveransvaret er helt minimalt. Derfor er kostnaden pr. arbeidstaker betydelig mindre.

Ingen dramatiske forskjeller på tyske og amerikanske kostnader ved arbeidskraft i følge denne:



https://www.weforum.org/agenda/2019/05/chart-labour-costs-in-european-union/


Forøvrig interessant at Tesla har valgt Tyskland fremfor feks et østeuropeisk land. Viser vel at kostnader ved arbeidskraft ikke er avgjørende
Nå handler ikke dette primært om lønn, men om det ansvaret en ledelse har for å ta mest mulig riktige beslutninger for å sikre bedriftens eksistens. Både for eiere og ansatte. Da gambler man minst mulig.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

sjokomelk

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 21. juli 2021, klokken 18:27
I tysk bilindustri er omtrent alle 2.7 millioner arbeidere organisert i IG Metall, mens Tesla skyr organisert arbeidskraft. Tyske arbeidstakere har omtrent samme beskyttelse som her i Norge, og de samme trygdegodene. I USA er de nærmest uten oppsigelsevern, og veldig dårlig offentlig trygd/sykelønn. Og arbeidsgiveransvaret er helt minimalt. Derfor er kostnaden pr. arbeidstaker betydelig mindre.
Husk også at i USA er ikke folk ansatt hos bilprodusentene, men i fagforeningen som så leier deg ut. De får lønn utbetalt fra fagforeningen og ikke produsenten. Så jeg kan på godt og vondt forstå at Tesla heller vil ansatte folk selv enn å måtte leie de inn.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Counterpointer

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 21. juli 2021, klokken 23:05
Tesla lanserte sin elektriske Audi-kopi Model S.
Dette betinger en forklaring?

Rosstopher

Sitat fra: Counterpointer på fredag 23. juli 2021, klokken 03:29
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 21. juli 2021, klokken 23:05
Tesla lanserte sin elektriske Audi-kopi Model S.
Dette betinger en forklaring?

Er den kopi av noe må det vel være Mercedes? Designet var vel inspirert hovedsakelig av Mercedes?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Motorwatt

SitatEr den kopi av noe må det vel være Mercedes? Designet var vel inspirert hovedsakelig av Mercedes?

En påstand som må være en Tesla-fornærmelse av dimensjoner :D. IMO er TMS designmessig den mest vellykkete "storsedan" som noensinne er laget (eksteriør). Interiørmessig er likheten med Mercedes isolert til tre brytere som faktisk også er kjøpt fra Mercedes  ;).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA