Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Aldri mer tyske drittbiler

Startet av OhmPaPa, mandag 12. juli 2021, klokken 17:22

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 14. juli 2021, klokken 18:21
Her debatteres det om hvem som er mest uren når det gjelder å lure miljøet og myndigheter. .

NEI - det gjøres faktisk ikke det. Trådstarter mener vi bør slutte å kjøpe tyske biler og konkluderer :
"Hvor sløv er man hvis man kjøper bil fra disse i fremtiden? Meget! Heldigvis er det andre bilprodusenter man kan kjøpe biler fra."

Det er ikke en konkurranse om å være best eller verst i klassen. Skal man boikotte tysk bilindustri eller ikke pga. feilene som er blitt gjort? Vel - Trådstarter mener det - jeg mener det er tullete og ikke gir noen mening og at selv Tesla som vifter med det grønne flagget har tråkket feil. Jeg er ikke så opptatt av hvilke biler man kjøper - det være seg Tesla eller noe annet så lenge det er elbiler. Men ser jo at de som utgjør Tesla meningheten her inne - ja det er noen få - går helt bananas når man påpeker fakta. Men fakta er og blir at Tesla også har gjort klima og miljø feil - og å rangere dem ser jeg ingen poeng i. Tesla er heller ikke ute av sin posisjon i Bitcoin - så sånn sett sitter de fortsatt på dritten for å si det slik. Men jeg håper de snart kvitter seg med dette. Rart hvordan enkelte føler seg såret og vonbroten. Det er fristende å sitere et bibelvers :

"Hvorfor ser du flisen i din brors øye, men bjelken i ditt eget øye legger du ikke merke til. Eller hvordan kan du si til din bror: La meg ta flisen ut av øyet ditt, når det er en bjelke i ditt eget ? Din hykler! Ta først bjelken ut av ditt eget øye! Da først vil du se klart og kan ta flisen ut av din brors øye"."

Poenget er at ingen av disse aktørene har sin sti ren lenger.

automat

Sitat fra: hELgenen på onsdag 14. juli 2021, klokken 18:55

Men ser jo at de som utgjør Tesla meningheten her inne - ja det er noen få - går helt bananas når man påpeker fakta. Men fakta er og blir at Tesla også har gjort klima og miljø feil - og å rangere dem ser jeg ingen poeng i.

Er artikkelen om utslipp tilsvarende 1,8 mill biler fakta? Eller er den basert på sammenraskede tall som passer budskapet?

Det er nok av eksempler på anti-elbilartikler som kollapser hvis man begynner å bore i tallene. Hvordan vurderte du kildene til denne artikkelen når du refererte til den?

Bitcoin var helt klart en tabbe av Tesla. Men i motsetning til jukset andre produsenter har holdt på med, var det ikke ulovlig. Så det er åpenbart at det er forskjellig alvorlighetsgrad her.

Og skal man først trekke frem det relgiøse aspektet her, så er anti-Tesla-menigheten verdt en studie.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

eisa01

Og hvorfor dette fokuset på Tesla? Fins jo uansett andre elbilleverandører som ikke er tatt for å ha fusket med rensesystemene på dieselbiler, så man har mange å velge mellom hvis man ikke vil premiere kriminelle :)

automat

Sitat fra: eisa01 på torsdag 15. juli 2021, klokken 10:44
Og hvorfor dette fokuset på Tesla? Fins jo uansett andre elbilleverandører som ikke er tatt for å ha fusket med rensesystemene på dieselbiler, så man har mange å velge mellom hvis man ikke vil premiere kriminelle :)

Du får spørre Tesla-hateren som dro Tesla inn i diskusjonen. Resten er svar på tiltale.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

GOLF-raider

«Auto-Motor-Sport» skriver en artikkel for snart to år siden:
«Daimler stoppt Verbrennungsmotoren-Entwicklung»  ::)
https://www.auto-motor-und-sport.de/tech-zukunft/daimler-stoppt-verbrennungsmotoren-entwicklung-2019/

«Volkswagen Group News» skriver ifjor: 
«Ford + Volkswagen Sign Agreements for Joint Projects On Commercial Vehicles, Electrification»   ???
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/ford-volkswagen-sign-agreements-for-joint-projects-on-commercial-vehicles-electrification-autonomous-driving-6121
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Mobileum

Om noen få år er Tyskland verdens største produsentland av elbiler.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Counterpointer

Sitat fra: Mobileum på fredag 16. juli 2021, klokken 13:46
Om noen få år er Tyskland verdens største produsentland av elbiler.
Hva er noen få?

Flaskehalsen for alle bilprodusenter er battericeller, det er underskudd på produksjon og også mangel på noen råvarer til batterier.

DagfinnN

Sitat fra: Mobileum på fredag 16. juli 2021, klokken 13:46
Om noen få år er Tyskland verdens største produsentland av elbiler.
Snart kommer tyskerne. Det har vi hørt siden 2014.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Mobileum

De får jo god hjelp fra Teslas fabrikk i Brandenburg  :D
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Counterpointer

Sitat fra: DagfinnN på fredag 16. juli 2021, klokken 16:01
Sitat fra: Mobileum på fredag 16. juli 2021, klokken 13:46
Om noen få år er Tyskland verdens største produsentland av elbiler.
Snart kommer tyskerne. Det har vi hørt siden 2014.
Men VW har faktisk begynt å selge biler som folk vil ha og har mange fler underveis.

Mercedes har kommet med noen bra utgaver.

BMW var veldig tidlig ute med i3 ellers har det vært mest konsepter fra dem. Unntaket er fossilbasert iX3 som virker overraskende god.

Audi og Porsche har laget noe fine utgaver og det kommer flere.

Men innvendingen mot dem alle er volumet. Selvfølgelig burde den tyske bilindustrien ha kommet for lenge siden, det er bare ikke så enkelt for dem.
Virker ikke som de forsto alvoret før Tesla ble verdens mest verdifulle bilprodusent! Det er et alvorlig varselskudd for baugen på tyskerne, spørsmålet er både om de vil snu og om de har muligheten til det på kort sikt. VW har kjørt for full maskin en god stund nå (noe som er veldig bra), men volumet på verdensbasis er heller magert!

Her er en historikk fra 2010 til 2020


Tyskerne er ikke skilt ut men grønt er EU.

Mobileum

Det kommer til å selges titalls millioner fossilbiler pr. år i mange år fremover. Jeg er mere enn overbevist om at bilfabrikanter har dypanalysert markedet, og vet presis hvor de vil selge sine biltyper. Som eksempel bor det 1.3 milliarder mennesker i Afrika hvor mangelen på stikkontakter er enorm. Mens det er hundretusener bensinstasjoner. Her blir det høna og egget nok en gang. :D
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Vurderer en elbil

Sitat fra: OhmPaPa på mandag 12. juli 2021, klokken 17:22

Men nå er det slutt! Når tyskerne konspirerer om å slippe ut mere dritt fra eksosen enn de hadde trengt å slippe ut så er det umulig for meg å tenke tysk bil uten å få flau smak i munnen.

Dette betyr vel at du ikke kan kjøpe noen biler, eller...?
https://naturvernforbundet.no/samferdsel/vei/dodelig-dieseljuks-article36390-144.html
Etter å ha lest dette.... Og lest om Tesla i tråden her, hvilken bil mener du at du kan ha?
Fossilbil

hELgenen

Sitat fra: Espen med elbil i tankene på fredag 16. juli 2021, klokken 18:18
Sitat fra: OhmPaPa på mandag 12. juli 2021, klokken 17:22

Men nå er det slutt! Når tyskerne konspirerer om å slippe ut mere dritt fra eksosen enn de hadde trengt å slippe ut så er det umulig for meg å tenke tysk bil uten å få flau smak i munnen.

Dette betyr vel at du ikke kan kjøpe noen biler, eller...?
https://naturvernforbundet.no/samferdsel/vei/dodelig-dieseljuks-article36390-144.html
Etter å ha lest dette.... Og lest om Tesla i tråden her, hvilken bil mener du at du kan ha?

Mulig ingen bil er løsningen for disse - litt som MDG ønsker.

OhmPaPa

Sitat fra: Espen med elbil i tankene på fredag 16. juli 2021, klokken 18:18
Sitat fra: OhmPaPa på mandag 12. juli 2021, klokken 17:22

Men nå er det slutt! Når tyskerne konspirerer om å slippe ut mere dritt fra eksosen enn de hadde trengt å slippe ut så er det umulig for meg å tenke tysk bil uten å få flau smak i munnen.

Dette betyr vel at du ikke kan kjøpe noen biler, eller...?
https://naturvernforbundet.no/samferdsel/vei/dodelig-dieseljuks-article36390-144.html
Etter å ha lest dette.... Og lest om Tesla i tråden her, hvilken bil mener du at du kan ha?

Tenker du på at Tesla sin moral er like ille som Volkswagen siden de kjøpte noen Bitcoin?

Jeg liker ikke Bitcoin så Tesla må gjerne slutte med det for min del.

Men det er likevel milevis i forskjell mellom de to bedriftene.

Tesla stoppet muligheten for å kjøpe bil med Bitcoin pga disse sin bruk av kullkraftverk til å drive mining. De oppfordret Bitcoin til å bruke ren energi og sa de ville åpne for bruk av Bitcoin når de eventuelt skjerper seg.

VW og VAG jukset med deselutslipp og da de ble avslørt tok de ikke ansvar men må dras gjennom rettsystemet før de skjerpet seg. Her er foretningsmoralen hos VAG tydelig.

Det er bra at tyskerne lager elbiler. Men jeg finner få tegn på at foretningsmoralen har bedret seg.

Motorwatt

SitatDet er bra at tyskerne lager elbiler. Men jeg finner få tegn på at foretningsmoralen har bedret seg.

Begrepet "forretningsmoral" er så tynnslitt at det nesten ikke kan brukes lenger. Det kan være stor forskjell på alvorlighetgraden, men at det påvirker slitasjen er utvilsomt. En har produsert titalls millioner setebelter med defekt som har krevet 11 menneskeliv. De kjente til problemet flere år før det ble offentlig kjent. En leverte biler i 10 år med feil på tenningslåsen som resulterte i branner. Låsen kostet 10 USD, men produsenten nektet tilbakekalling. En har redusert bilenes rekkevidde uten at kundene ble informert. En amerikansk og en tysk produsent har oppgitt feil produksjonstall, og har betalt hundrevis av millioner i bøter. Én produsent har solgt et tilleggsprodukt for over 1 milliard USD som de ikke har levert etter snart 5 år. En tysk fabrikant betalte 185 millioner USD i bøter for regnskapstriksing. En japansk produsent måtte tilbakekalle 9 millioner biler, og betale 1.9 milliarder USD i bøter for å prøve å skjule saken, og ha løyet i høringer. Bilene akselererte av seg selv.  Jeg kan fortsette nesten i det uendelige, men forretningsmoral er nærmest ikke-eksisterende i denne bransjen (også).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA