Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor lang kilometerstand kan man regne med å få ut av 1.gen elbiler?

Startet av automat, mandag 26. juli 2021, klokken 11:26

« forrige - neste »

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hanche

Sitat fra: Orbit på fredag 30. juli 2021, klokken 15:56
Sitat fra: turfsurf på fredag 30. juli 2021, klokken 15:34
SI enheten for masse synes jeg og er litt rar siden den inneholder prefikset kilo.
Ja, men det er for å hjelpe oss som jobber med volt, ampere og watt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Kilogram#Kilogram_becoming_a_base_unit:_the_role_of_units_for_electromagnetism
Jeg likte særlig denne setningen fra wikipedia-artikkelen:
Sitat
The relevant series of discussions and decisions started roughly in the 1850s and effectively concluded in 1946.
Rundt 90 år er vel akkurat passe mye tid til å diskutere og avgjøre en slik sak.  :)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

hanche

Sitat fra: turfsurf på fredag 30. juli 2021, klokken 15:34
Vel, da er det jo litt ironisk at tonn ikke er hverken ett SI prefiks eller enhet.
SI-brosjyren (9. utgave, fra 2019) lister tonn i en kort liste «Non-SI units accepted for use with the SI Units». Så jeg har ingen problemer med å bruke tonn.

I blant oppgir jeg min egen kroppsvekt i millitonn, bare for å være litt sær.  ;)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Wisd0m

Sitat fra: automat på mandag 26. juli 2021, klokken 11:26
Her er eksempel på en Soul som ser ut til å ha nådd «end of life» etter 156kkm. Er det som forventet?

https://www.tv2.no/broom/14095855/

1.gen bilene bruker med sin små batterier mange ladesykluser for å nå 150kkm, så dette er åpnebart et forbigående fenomen. Dagen elbiler med 2-4ggr større batteri vil jo nå 300-600kkm med samme antall ladesykluser.

Men hvor mye er det rimelig å forvente ut av 1.gen biler? Er det stor forskjell mellom de forskjellige bilmerkene?
Jeg forventer rundt 1500 fullstendige ladesykluser på lading hvor topplading basert på 80 prosent, og rundt halvparten ved lading til bare 100 prosent. Da er ikke pakken helt utslitt, men nede på 70 prosent ca.

27 kWh/0.2kWh/mil*800 = 108 000
Ved pen lading ca. 200 000

Snill lading er altså veldig viktig for førstegenerasjonsbilene grunnet lite batteri, og dermed mange ladesykluser. Tror nok endel har vært for harde med batteriet. Har en Leaf i familien som stort sett er ladet til 80 prosent. Har alle strekene inntakt og gått 90 kkm. Ingen tegn til aldring. Regner med det er rust som setter denne ut av spill, og ikke batteri.

jlan

Sitat fra: hanche på fredag 30. juli 2021, klokken 18:13
Sitat fra: turfsurf på fredag 30. juli 2021, klokken 15:34
Vel, da er det jo litt ironisk at tonn ikke er hverken ett SI prefiks eller enhet.
SI-brosjyren (9. utgave, fra 2019) lister tonn i en kort liste «Non-SI units accepted for use with the SI Units». Så jeg har ingen problemer med å bruke tonn.

I blant oppgir jeg min egen kroppsvekt i millitonn, bare for å være litt sær.  ;)
Den enheten SI aksepterer som megagram er "tonne", eller "metric ton" med "t" som forkortelse. "ton" og "tonn" er mye mer generelle betegnelser, og brukes bl.a. også om kraft og volum.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ton
https://no.wikipedia.org/wiki/Tonnasje
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

hanche

Ja, men vi skriver hverken «tonne» eller «metric ton» på norsk. Vi skriver simpelthen tonn, og så får det gå frem av sammenhengen hva vi mener. SI tillater hvert språk å skrive enhetenes fulle navn på sitt vis, som for eksempel litre/liter eller metre/meter. Med forkortelsene er det annerledes: Der er det kun «t» som gjelder, når det er snakk om megagram. Likedan får vi si «time» på norsk, men forkortelsen i SI er likefullt h.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Chris Neumann Ruud

Hei. Det er kun en SI- enhet for tid og det er "s"
Si-enheten "T" er morsomt nok den avledete enheten Tesla.
Så hverken H eller t passer inn i det argumentet
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx


hanche

Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA