Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi som har reservert - må vi ta ut "Kina" bil eller kan vi vente på tysk TMY?

Startet av Bjoris, mandag 12. juli 2021, klokken 10:26

« forrige - neste »

beyma

Sitat fra: Bjoris på tirsdag 13. juli 2021, klokken 13:14
Rettelse, ny feil følger var det ett sportsanker som sa en gang...

Ringte Tesla og de hadde fått beskjed om at en får samme pris om en vil vente på bil fra Tyskland, men de sender ikke noen bekreftelse, bare beskjed om at du ikke må tukle med bestillingen så går det fint...

Hvis en uansett skal flippe kan det være smart å ta den ut nå tenker jeg, men jeg vet ikke hva jeg vil egentlig. Er godt fornøyd med ID4en, men er jo ikke AWD på den, vel, jeg har nå bedt dem notere at jeg ønsker tyskbil så får vi se hva vi gjør....

Sikker på det?

Fikk nettopp motsatt beskjed?

Ganske tåpelig service. Føler man blir snakket til som at man er heldig for å få kjøpe bil fra Tesla.

erikaak

Jeg er en av de "uheldige" som ikke var smart nok til å reservere en model y. Men, ta ut bilene folkens! Tror det er flere enn meg som gjerne vil kjøpe en bil dere flipper, hvor både kjøper og selger blir fornøyde! Etter to år med model 3 er spørsmålet mitt om jeg skal kjøpe "flippebil" nå snart, eller vente ett år til bare fordi jeg ikke har noe hastverk. Jeg tror for øvrig at kinabil vil være lik så bra (eller bedre) som en første-batch tysklandsbil.
TM3LR (rød) aug 19, 38'km - Solgt mars 22.
TMYLR (hvit/svart/20") bestilt 12/3-22, utlevert 20/12-22.

YesThatsMe

Sitat fra: Bjoris på tirsdag 13. juli 2021, klokken 13:14
Rettelse, ny feil følger var det ett sportsanker som sa en gang...

Ringte Tesla og de hadde fått beskjed om at en får samme pris om en vil vente på bil fra Tyskland, men de sender ikke noen bekreftelse, bare beskjed om at du ikke må tukle med bestillingen så går det fint...

Hvis en uansett skal flippe kan det være smart å ta den ut nå tenker jeg, men jeg vet ikke hva jeg vil egentlig. Er godt fornøyd med ID4en, men er jo ikke AWD på den, vel, jeg har nå bedt dem notere at jeg ønsker tyskbil så får vi se hva vi gjør....

Du har jo flott bil nå, sett sperre for Belin Y og vent. Skulle det vise seg at produksjonen blir så forsinket at man ikke ser ende så er det vel bare å oppheve sperre.
Ventespillet er tungt, men den som venter, venter på noe godt. Er ikke det dem sier? :)

Bjoris

Sitat fra: erikaak på tirsdag 13. juli 2021, klokken 13:45
Jeg er en av de "uheldige" som ikke var smart nok til å reservere en model y. Men, ta ut bilene folkens! Tror det er flere enn meg som gjerne vil kjøpe en bil dere flipper, hvor både kjøper og selger blir fornøyde! Etter to år med model 3 er spørsmålet mitt om jeg skal kjøpe "flippebil" nå snart, eller vente ett år til bare fordi jeg ikke har noe hastverk. Jeg tror for øvrig at kinabil vil være lik så bra (eller bedre) som en første-batch tysklandsbil.

Ja, du har ett poeng ifht de første fra Tyskland, kan fort bli too much derfra også, ingen vet. Heller mot flipping for å sikre en liten gevinst samtidig som vi er veldig fornøyd med ID4 til rett over 400 dekker den behovet fult ut OG den er kanskje mer egnet som bil til en 18 åring som får lappen til høsten enn en meget sprek Tesla...

geear

Syns dere er optimistiske med tanke på flipping. Det er nok flere tusen reservasjoner, og dette var fra tiden det var mulig å flippe biler og tjene penger...

Har selv bestilling på LR til 500. Bilen havner litt mellom to stoler for oss, tror den blir for liten som hovedbil, og litt drøy som bil to. Derfor usikker..

Bjoris

Sitat fra: geear på onsdag 14. juli 2021, klokken 12:20
Syns dere er optimistiske med tanke på flipping. Det er nok flere tusen reservasjoner, og dette var fra tiden det var mulig å flippe biler og tjene penger...

Har selv bestilling på LR til 500. Bilen havner litt mellom to stoler for oss, tror den blir for liten som hovedbil, og litt drøy som bil to. Derfor usikker..

Det er alltid vanskelig å vurdere. Det å flippe nå er en litt spesiell mulighet siden noen har bedre pris enn andre, det nytter jo ikke å kjøpe til dagens pris og flippe.

Mange er nok fornøyd med mindre enn differansen opp til dagens pris. Det som kan ødlegge hele moroa nå er at Tesla setter ned prisene, det kan jo skje selvsagt. Samtidig ser vi at andre sliter med leveringstider så jeg tror timingen med å få en TMY til under 500 i Aug/Sept blir temmelig god, ser null risiko for tap. Worst case så får en bare hentet ut en ny bil og prøvd den litt, helt ok det også for min del. Evt så kan den jo bli så fristende at det er en ID4 som går ut på finn.no i stedenfor:) Time will show...

Nå er det nok en god del som bestiller i dag med levering i Sept til dagens pris. Dersom de som blir levert først dumpes i pris vil jo de som har bestilt i Sept hoppe av den og gå for en som er noe billigere enn deres egen siden Tesla ikke krever noe kanseleringsgebyr så markedet for en TMY levert i Aug er temmelig bra vil jeg si!!

ELTesla

Jeg er vel ikke helt den rette på å kommentere angående flipping siden jeg selv leter etter å ta over en reservasjon til en god pris.
Tror markedet er der for å tjene noen kroner dersom du har en tidlig Model Y bestilling inne. Å forhåndsbestille Tesla er ofte veldig greit da man får nedjustert prisen om prisen går ned, og de holder prisen nede dersom den går opp.
Det er vel kun ved Model S at de som hadde bestilling inne ikke fikk beholde prisen, nå som ny Model S ble lansert nylig.

Det er uansett bra at noen får tilgang på en rimelig bil i stedet for å kansellere og gi hele fortjenesten i Tesla. For vår del så tror jeg det blir enten å få tak i noe nå til en redusert pris, eller å vente til Berlin er oppe og går.

Handyman

Ble oppringt av Tesla nå nettopp, og på mitt spørsmål om man får beholde den lave prisen om man utsetter levering, var han usikker.
Han mente at det er hjemmel i avtalen til å endre prisen (til ny pris, siden det er oppdatering av bestillingen) dersom du ikke tar i mot bilen ved første anledning. Jeg har ikke sjekket avtalen med tanke på dette, men det er muligens en risiko.
Jeg ville derfor hatt skriftlig garanti fra Tesla om at man får beholde prisen ved utsatt levering.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

YesThatsMe

Sitat fra: Handyman på onsdag 14. juli 2021, klokken 19:27
Ble oppringt av Tesla nå nettopp, og på mitt spørsmål om man får beholde den lave prisen om man utsetter levering, var han usikker.
Han mente at det er hjemmel i avtalen til å endre prisen (til ny pris, siden det er oppdatering av bestillingen) dersom du ikke tar i mot bilen ved første anledning. Jeg har ikke sjekket avtalen med tanke på dette, men det er muligens en risiko.
Jeg ville derfor hatt skriftlig garanti fra Tesla om at man får beholde prisen ved utsatt levering.

Om jeg hadde bestilt bilen i 2019 og hatt den gode prisen ville jeg tatt bilen på flekken. For alt vi vet next gen y blir levert med samme rekkevidde som dagens modell.

makki

Ved Giga Berling levering 2022 trolig priser fra 600k blir overrasket med 25% moms.

Handyman

Sitat fra: makki på onsdag 14. juli 2021, klokken 20:11
Ved Giga Berling levering 2022 trolig priser fra 600k blir overrasket med 25% moms.
Ja, men det er kun snakk om MVA på det som overstiger 600k i første omgang.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: YesThatsMe på onsdag 14. juli 2021, klokken 20:04
Sitat fra: Handyman på onsdag 14. juli 2021, klokken 19:27
Ble oppringt av Tesla nå nettopp, og på mitt spørsmål om man får beholde den lave prisen om man utsetter levering, var han usikker.
Han mente at det er hjemmel i avtalen til å endre prisen (til ny pris, siden det er oppdatering av bestillingen) dersom du ikke tar i mot bilen ved første anledning. Jeg har ikke sjekket avtalen med tanke på dette, men det er muligens en risiko.
Jeg ville derfor hatt skriftlig garanti fra Tesla om at man får beholde prisen ved utsatt levering.

Om jeg hadde bestilt bilen i 2019 og hatt den gode prisen ville jeg tatt bilen på flekken. For alt vi vet next gen y blir levert med samme rekkevidde som dagens modell.
Dette er min tilnærming også.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

GOS

Hva var basisprisen på Model Y LR AWD når det ble åpnet for reservering?

Ser det at min basispris er 474.000, men jeg var litt treg i avtrekkeren da jeg egentlig ikke hadde tenkt å ha Model Y.....men de 1600 kg tilhengervekt fikk meg allikevel til å reservere i januar 2020. 
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

tornaldo

Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

GOS

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA