Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model Y med 7 seter reservasjon

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), mandag 12. juli 2021, klokken 08:10

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Toonster på torsdag 19. mai 2022, klokken 15:54
Det spiller vel ingen rolle å vente, om man ikke har akutt behov for bilen?
Og det er vel blitt slik at om man endrer på konfigurasjonen av bilen, så får man dagens pris?
Fordi bilen ligger per nå så langt frem at det er bedre å gjøre som Tesla har ønsket, omgjøre bestillingen til en 5-seter, med fortsatt den betydelig reduserte prisen minus 25k til for 7-seteren, realisere gevinsten, som per i dag vel er 80-100k, og heller bestille den til fullpris om man faktisk fortsatt ønsker den, med moms, når den faktisk blir tilgjengelig. Pengene kan skape mer penger i mellomtiden, eller de kan råtne på en bankkonto til man betaler for en 7-seter når den kommer. Uansett har man sikret seg gevinsten og kan bruke den til hva en vil - i stedet for å vente på noe man ikke vet når kommer. Man kan også risikere at det blir fullpris på et tidspunkt, og at valget da vil stå mellom å ta ut en 5-seter med moms eller ingenting.

Får man ikke lenger gjort om til 5-seter med samme reduserte pris og avslag, så er det selvfølgelig ingen mening, men trodde alle hadde fått dette tilbudet?

kodax

@geear
Har man en bil man skal betale 500K for, så slipper man altså moms når man henter den ut.
Selger man bilen nå med 100K fortjeneste, og så bestiller ny som koster 100K mer, så må man betale 25K i moms. Altså taper man 25K på å selge bilen nå. (Forutsatt at man da ikke invisterer de 100K i noe som gjør at de øker i verdi).
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Sandvika

Sitat fra: kodax på tirsdag 24. mai 2022, klokken 15:02
@geear
Har man en bil man skal betale 500K for, så slipper man altså moms når man henter den ut.
Selger man bilen nå med 100K fortjeneste, og så bestiller ny som koster 100K mer, så må man betale 25K i moms. Altså taper man 25K på å selge bilen nå. (Forutsatt at man da ikke invisterer de 100K i noe som gjør at de øker i verdi).
Det du skriver man misforstås, men det er ikke bestillingstispunktet som avgjør om det tilkommer mva. det er leveringstidspunktet.  Om du bestilte en bil i 2019 uten mva og den ikke fortelles inn i  Norge før 2023 så blir det beregnet mva som du som kjøper er pliktig å betale..

k1

Sitat fra: Sandvika på tirsdag 24. mai 2022, klokken 18:01
Sitat fra: kodax på tirsdag 24. mai 2022, klokken 15:02
@geear
Har man en bil man skal betale 500K for, så slipper man altså moms når man henter den ut.
Selger man bilen nå med 100K fortjeneste, og så bestiller ny som koster 100K mer, så må man betale 25K i moms. Altså taper man 25K på å selge bilen nå. (Forutsatt at man da ikke invisterer de 100K i noe som gjør at de øker i verdi).
Det du skriver man misforstås, men det er ikke bestillingstispunktet som avgjør om det tilkommer mva. det er leveringstidspunktet.  Om du bestilte en bil i 2019 uten mva og den ikke fortelles inn i  Norge før 2023 så blir det beregnet mva som du som kjøper er pliktig å betale..
Forstår det vel slik at bestillingstidspunktet har noe å si på hvilken pris du har fått på bilen. Har du bestilt for leeenge siden er vel prisen nærmere 500k, og vil dermed ha noe å si på hvor mye mva det blir dersom leveringstidspunktet blir i 2023, OG de nye grensene vedtas.
(Har vel en følelse av at dette ble satt kunstig lavt i statsbudsjettforslaget, slik at de har noe "å gi" fra seg i forhandlingene...)

kodax

Sitat fra: Sandvika på tirsdag 24. mai 2022, klokken 18:01
Sitat fra: kodax på tirsdag 24. mai 2022, klokken 15:02
@geear
Har man en bil man skal betale 500K for, så slipper man altså moms når man henter den ut.
Selger man bilen nå med 100K fortjeneste, og så bestiller ny som koster 100K mer, så må man betale 25K i moms. Altså taper man 25K på å selge bilen nå. (Forutsatt at man da ikke invisterer de 100K i noe som gjør at de øker i verdi).
Det du skriver man misforstås, men det er ikke bestillingstispunktet som avgjør om det tilkommer mva. det er leveringstidspunktet.  Om du bestilte en bil i 2019 uten mva og den ikke fortelles inn i  Norge før 2023 så blir det beregnet mva som du som kjøper er pliktig å betale..
Poenget har ikke noe med bestillingstidspunktet å gjøre, annet enn at de som bestilte bilen tidlig har blitt lovet en mye lavere pris enn de som har bestilt/bestiller senere.
Så; kjøper man bilen f.o.m. neste år til en pris over 500K, så må man altså betale moms på summen over 500K. Tar man utgangpunkt i mine (omtrentlige) tall, så blir det altså 25K dyrere å flippe bilen nå for så og kjøpe til høyere pris neste år.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

For all del, det er en oppside, men når alt er i det blå så forutsetter det at man får beholde prisen, og at nybilprisene holdes like høye som i dag. Og at de i det hele tatt kommer til å levere en 7-seter i Europa. Og om man faktisk trenger en 7-seter når den blir tilgjengelig. Er vel ingen som vet om det blir neste år? Vi vet heller ikke hvordan bruktmarkedet eller nybilprisene er når den kommer. Prisene kan falle igjen innen den tid.

Jeg tror det er sannsynlig at 7-seteren kommer, og det skjer sikkert plutselig, i god Tesla-stil (men syns det er merkelig at de ikke har tilbudt den allerede). Man får sikkert beholde prisen også, der har Tesla vært ekstremt fair, men det er nok en risiko der.

kodax

Og for all del, personlig hadde jeg flippet 5-seteren:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Thalgar

Sitat fra: geear på tirsdag 24. mai 2022, klokken 21:55
For all del, det er en oppside, men når alt er i det blå så forutsetter det at man får beholde prisen, og at nybilprisene holdes like høye som i dag. Og at de i det hele tatt kommer til å levere en 7-seter i Europa. Og om man faktisk trenger en 7-seter når den blir tilgjengelig. Er vel ingen som vet om det blir neste år? Vi vet heller ikke hvordan bruktmarkedet eller nybilprisene er når den kommer. Prisene kan falle igjen innen den tid.

Jeg tror det er sannsynlig at 7-seteren kommer, og det skjer sikkert plutselig, i god Tesla-stil (men syns det er merkelig at de ikke har tilbudt den allerede). Man får sikkert beholde prisen også, der har Tesla vært ekstremt fair, men det er nok en risiko der.

Den offisielle linja frå Tesla i Noreg om du spør dei i chaten er i det minste at 7-setaren skal komma, men uvisst når.
Model Y LR Quicksilver, 2023

REN-BIL

Jeg venter og venter -3 år og 3 måneder nå. På den tiden har eldstemann blitt så stor at han er på vei ut av redet om ett eller to år, men har jo vært en trofast Tesla-fan. Nå bestilte jeg ID Buzz, så får vi se hva jeg får først av Tesla eller VW. Jeg skjønner godt at mange vil ha Tesla, men også at flere velger andre merker :)

Leaf79

Ny estimert leveringsdato i appen, jan 2023 - mars 2023. Så gjenstår å se om det er et joker-nord estimat eller om det nå faktisk er konkrete planer om å starte produksjon av 7. seter i Europa innen den tid.

Thalgar

Vil jo passa med at det blir fart på ting i Berlin. Vart jo vist skilt med "tredje seterad" på Giga-fest. Men det kjem heilt sikkert først etter omlegging til den nye batteritypen i Berlin, som skal skje seinare i år.
Model Y LR Quicksilver, 2023

tornaldo

Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Radial

Sitat fra: Thalgar på søndag 12. juni 2022, klokken 22:06
Vil jo passa med at det blir fart på ting i Berlin. Vart jo vist skilt med "tredje seterad" på Giga-fest. Men det kjem heilt sikkert først etter omlegging til den nye batteritypen i Berlin, som skal skje seinare i år.

Først må nok batterifabrikken bli ferdig og operasjonell, så spytte ut den enorme backloggen av 5-seter LR i ymse farger, også når det går sånn ca som det skal - da kommer 7-seteren inn

slutten av 23 kanskje tenker jeg.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

snakkesalig

Noen som har hørt rykter eller noe mer konkret ang 7-seterproduksjon i Berlin?

nosi1202

2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA