Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skal på SC for første gang ifb eMMC. Lang kjøretur

Startet av rbuljo, søndag 11. juli 2021, klokken 10:24

« forrige - neste »

rbuljo

siden vi har så lang vei til nærmeste service center, 80mil, er det noe annet jeg burde tenke på å få de til å sjekke/gjøre som man ikke kan selv?

bilen er en P85D 2015. Hovedbatteriet er byttet for 6mnd siden av forrige eier og bremseservice er gjort samtidig.

nærmeste SC er 80 mil unna i Tromsø, men vi tar dette i Bodø siden vi skal på ferie samtidig til familie der.


THE

Nå har ikke jeg en S selv, men kan jo forsøke å gi et litt mer generelt svar.

På en så gammel bil kan det kanskje være greit å ta en AC-service hvis det ikke er gjort tidligere, men det kan tas på andre verksteder enn SC også. En annen tanke er å få sjekket etter slakk i hjuloppheng. For TMS tror jeg det etter hvert finnes ganske mange tredjeparts deler på markedet, så slike ting er det kanskje mulig å få fikset på et annet verksted, og til en lavere pris, når det blir behov. Ellers er det vel en del utbedringer som har blitt gjort som tilbakekallinger/service bulletin på gamle TMS, så det kan kanskje være lurt å få sjekket med SC om alle disse punktene er utført tidligere.

Dette var kanskje ikke til så mye hjelp, men mangelen på kommentarer er kanskje et tegn på at det ikke er så mye feil og problemer med gamle TMS som man får inntrykk av ved å lese på forum og FB-grupper?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

offpist

Tesla er bare en bil, så et frittstående bilverksted kan kjøre 98% av alt vedlikehold på en Tesla også.
AC service, 4-hjulskontroll, bytte kupefilter, sjekk av slitedeler på understellet osv.

Untaket er ting med batteri, Drive-Unit og enkelte tekniske feil med elektronikk.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

THE

Sitat fra: offpist på torsdag 15. juli 2021, klokken 07:42
Tesla er bare en bil, så et frittstående bilverksted kan kjøre 98% av alt vedlikehold på en Tesla også.
AC service, 4-hjulskontroll, bytte kupefilter, sjekk av slitedeler på understellet osv.

Untaket er ting med batteri, Drive-Unit og enkelte tekniske feil med elektronikk.

Dette gjelder nok ikke for TMX ennå. Jeg forsøkte å få priser fra lokalt verksted på bytte av bærebruer bak på min 2017 TMX, og fikk til svar at de klarte ikke å få tak i deler da det kun er Tesla som leverer. Til TMS sa de det var bedre tilgang på deler, men til TMX begrenset det seg til bremser og noen få hjulopphengsdeler. Gleder meg til deler blir mer tilgjengelige, da det vil redusere kostnadene med en reparasjon mye. Ikke det at deler hos Tesla er så voldsomt dyrt sammenlignet med andre merkeverksteder, heller omvendt etter de erfaringene jeg har, men dobbel timepris på verksted sammenlignet med lokale verksteder gir utslag på totlaprisen. Og selv om jeg bare har 420 km t/r nærmeste SC så betyr det minst en dag med fri fra jobb for å ha bilen på verksted, det må også regnes inn i prisen på reparasjon.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA