Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Felger til vinter

Startet av Trond.m, lørdag 10. juli 2021, klokken 21:32

« forrige - neste »

Trond.m

Noen som vet hvilke felger BMW leverer til vibterhjul. Er det standardfelgen i 20 tom ?
Vil vurdere uoriginale felger til vinter framfor å betale 36.000. Noen som kjenner felgdimensjon og alle data som innpress, boltesirkel, navstørrelse.

Ser nå at det er 235/60 R20 108H XL og 8,5J x 20. Men det står ikke noe om øvrige data i teknisk beskrivelse.

amuhauk

Er lagt inn vinterhjul (pakker med felg og dekk) i konfiguratoren på www.bmw.no nå. Prisene ligger rett under TNOK 30 for pakker på 20 og 21 tommer.

Jalla

Sitat fra: Trond.m på lørdag 10. juli 2021, klokken 21:32
Noen som vet hvilke felger BMW leverer til vibterhjul. Er det standardfelgen i 20 tom ?
Vil vurdere uoriginale felger til vinter framfor å betale 36.000. Noen som kjenner felgdimensjon og alle data som innpress, boltesirkel, navstørrelse.

Ser nå at det er 235/60 R20 108H XL og 8,5J x 20. Men det står ikke noe om øvrige data i teknisk beskrivelse.
En fordel med å kjøpe sammen med bilen er vel at du slipper moms på de, og du er sikker på at du får felger som passer bilen. Det finnes sikkert unntak også her, men de gangene jeg har kjøpt billige uorginale felger til bruk på vinter så har de knapt tålt en vinter før de så ille ut. De originale felgene jeg har hatt har tålt norsk vinter mye bedre.

eSim

Sitat fra: amuhauk på fredag 30. juli 2021, klokken 23:19
Er lagt inn vinterhjul (pakker med felg og dekk) i konfiguratoren på www.bmw.no nå. Prisene ligger rett under TNOK 30 for pakker på 20 og 21 tommer.

Det var en del billigere en forventet! I mitt tilbud har forhandler satt opp 38k for 20 tommer.

Orbit

Finner orginalfelgene f.eks. hos Leebmann med følgende dimensjoner:

1002: 20x8.5, ET28
1011: 21x9 ET36
1012: 21x9, ET36

Det står ikke noe om nav og boltsirkel der, men WheelSize angir dette som 66.6 mm med 5x112.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Jan E-28

Noen som har oversikt over all teknisk data på felger/dekk pakkene?

Jeg tenkte å velge sommer/vinter med størst variasjon som mulig. Slik at en i fremtiden har et større utvalg i andre dimensjoner og fortsatt ligge innenfor reglene uten å måtte få ny godkjenning.

Velger en f.eks. 235 og 275 dekkene så kan en ha fullt spillerom på alle dimensjoner imellom (på nåværende regler). Men om en velger 235 på begge, som da blir kanskje eneste dim. i vognkortet, så er det kanskje ikke gitt at det er like enkelt å få ny godkjenning i fremtiden? En vet jo aldri hvordan reglene vil endres?

Eller er det bortkastet å tenke slik?
Ønsker helst høy profil og relativt smale dekk pga rullemotstand og demping. Men kjekt å få 275 i vognkortet også vil jeg tro? Men en betaler da uforholdsmessig for et stempel i papirene en kanskje uansett ikke senere har noe problem med å kunne skaffe/godkjenne? 
Bimmers: Ix50 ila 2022? (erstatter de to bruksbilene Ford/320si), 320si -06, 528i -85, 535i -87, 535dcoe300 -82,  E21 Hartge 335 og annet E28 evighetsprosjekter.

Beemers: K100LT -85, K100LT -87 & K1100RS -96.

F-Kart 200 gateregistrert.
Ford GranConnect 7-seter.

daktari

Hvorfor vil du ha 275, med røkt forbruk, økt støy, sporing og vannplaning som konsekvens? Planer om å kjøre på bane?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

oivindg

Sitat fra: daktari på mandag 16. august 2021, klokken 08:54
Hvorfor vil du ha 275, med røkt forbruk, økt støy, sporing og vannplaning som konsekvens? Planer om å kjøre på bane?
Det er jo noen av oss som synes brede hjul er fine.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Orbit

Men spiller det noen rolle for fremtidig endring av hjul hvilken dimensjon bilen er levert med, så lenge den allerede er typegodkjent for de relevante dimensjonene? Vognkortet har kanskje bare levert dimensjon, men godkjente dimensjoner står både i karmen på førerdøren og i instruksjonsboken. Holder ikke dette ved evt kontroll?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

JorgenM

275 er ikke spesielt bredt heller. Har hatt flere X5 med 315, ikke vært noe problem med vannplaning eller sporing men man må kanskje være litt mer observant på veibanen og justere ved behov, men det ligger jo under 'kjøreglede' mener nå jeg :+1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

oivindg

Jeg mener at det bare er et utvalg av typegodkjente dimensjoner som står i vognkortet. Tror i alle fall det har vært sånn på noen av BMWene jeg har hatt før. Det vil si at hjul som var levert som originalt ekstrautstyr ikke har stått i vognkortet.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Jan E-28

Sitat fra: daktari på mandag 16. august 2021, klokken 08:54
Hvorfor vil du ha 275, med røkt forbruk, økt støy, sporing og vannplaning som konsekvens? Planer om å kjøre på bane?

Hehe, ja faktisk så må den nok regne med å bli pisket litt. Men er ikke gitt at det går fortere med bredere dekk.
Som nevn vil jeg egentlig ha høy profil og mindre rullemotstand.
Men en fordel med brede dekker er utseende, men også at dekkene ofte ikke må skiftes like ofte som smale dekk. (Så lenge hjulstilling er god på bilen, og dekkene ikke slites skjevt)

___________

Nå er det veldig enkelt å få inn i vognkortet dim som kunne leveres med modellen. Men hva bringer fremtiden av disse reglene...

______________

Så lenge disse utvalgte dimensjonene også innholder bredeste/smaleste & minste/største felger så er det greit. Men det vognkortet får en nok ikke se før låsing av bestillingen er forbigått for mange.
Men jeg har sett nyere BMW med kun en dim i vognkort også, som da krevde en visning om en ønsket å bytte til de større dimensjonene bilen kunne leveres med.
Om staggered dimensjoner plutselig dukker opp, så er jeg ikke i tvil om at jeg kommer til å velge det. (men tviler sterkt på at det er mulig, inntil IX er å finne i individual programmet til BMW, eller at IX60 får det)
Bimmers: Ix50 ila 2022? (erstatter de to bruksbilene Ford/320si), 320si -06, 528i -85, 535i -87, 535dcoe300 -82,  E21 Hartge 335 og annet E28 evighetsprosjekter.

Beemers: K100LT -85, K100LT -87 & K1100RS -96.

F-Kart 200 gateregistrert.
Ford GranConnect 7-seter.

Trond.m

#12
Ser nå at man kan velge mellom 20 tom med nordiske dekk, og 21 tom med Europeiske vinterdekk. Det er vel ikke anbefalt å skli av gårde med brede Europeiske vinterdekk , selv om det ser kulere ut ?

Noen som vet veiledende pris på de originale 20 tom med nordiske premium dekk ?

telcontar

De avbildede 20" vinterfelgene i konfigurator er jo horrible. Håper de har andre alternativer og prisene stemmer ikke i følge Bilia.

LMOR

Mine piggdekk av beste type kostet 40+' før rabatt
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA