Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan vi forvente ekstraordinært verdifall på TMY produsert i Kina?

Startet av Dieselgubben, lørdag 10. juli 2021, klokken 09:18

« forrige - neste »

Rosstopher

For de av oss som kjører mye på langtur så er det gull verdt å ha den eneste bilen i segmentet hvor man ikke trenger å tenke på lading.

Det at det aldri er noe som helst problem med lading og at man aldri må planlegge eller ha noen backup-plan er grunn nok alene til at Model Y blir den eneste aktuelle bilen i segmentet for oss. At den også er ledende på mange andre områder er bare en bonus. Og nei, den er ikke best på absolutt alt.

For andre som ikke ønsker forutsigbarhet når man skal fylle tanken så er det mange andre gode alternativer.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

hELgenen

Sitat fra: Verius på søndag 11. juli 2021, klokken 09:43
- lengre rekkevidde sett i forhold til pris

Er dette korrekt lenger da? 505 km WLTP til en pris  549 142 (som er prisen i skrivende stund)
En ID.4  har 516 km til 410.100

Riktignok har id.4 nevnt over kun 2WD.
Men 4WD har en pris på 456.000 for 478 km

Men pris pr km er jo uansett billigere enn TMY.

1. TMY : 549 142 / 505 =  1087,- kr /km
2. ID.4 GTX  456 000 / 478  = 953,- kr /km

Nå har nok TMY mer utstyr i prisen enn ID.4 GTX har, men jeg finner ikke påstanden helt korrekt.
Videre så gir faktisk VW rabatter - det gir ikke Tesla.
Mulig Tesla kommer med en bedre finansiering - de har jo ofte gjort det - men ikke alle vil bruke finansieringen uansett så det synes jeg ikke blir rett utgangspunkt.

Akkurat nå er ikke valget mellom TMY og konkurrentene åpenbar.
TM3 SR+ har f.eks en mye sterkere konkurransepris enn TMY for øyeblikket.

Rosstopher

Det går fint å få flere kilometer per krone med ID4 GTX, men når selvfølgeligheter som ryggekamera og keyless er ekstrautstyr så blir det ikke så veldig relevant å sammenligne startprisen på de.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Otkristo

La oss se om 505 km rekkevidde,som er estimert basert på 2019 batterier, blir den offisielle rekkevidden på bilene som kommer nå.
Bilene som leveres til Hong Kong har en offisiell WLTP rekkevidde på 542 km.
Samme spec kommer til Europa nå i august/september.

Counterpointer

Poenget med at Model Y ikke lengre er suverent klasseledelse på rekkevidde er et ganske viktig poeng.

Det kan føre til at Berlin utgave vil komme med vesentlig mer rekkevidde i 4680 utgave. Noe som igjen kanskje vil presse MIC nedover i bruktpris.

Tror salgsargumentet med klasseledelse i rekkevidde er viktig for Tesla. Synes de har vist dette ganske mange ganger. Prisen har de også større muligheter enn konkurrentene til å justere da de har mer integrert produksjon og større marginer.

advale

Rekkevidde: Tesla er kjent for å være veldig vanskelig å oppnå i forhold til WLTP. ID4/GTX ser ut til å faktisk være ganske oppnåelig. Så den ledelsen Tesla hadde ser ut til å være ikke-eksisterende lenger.

Mye snakk om 4680, ser ut som Tesla går mer og mer over til LFP etter min mening. Med LFP kan de sette prisen ned med 50-70k med et pennestrøk. SR+ er nå tilgjengelig med LFP i Kina. LPF tåler mer kjørte km (degradering). BYD skal komme med LFP som skal greie 2,9 sekunder, så ikke umulig at LR også kommer med LFP på lengre sikt. Så jeg ville ikke fokusert på 4680. Og nestemann som kjøper bruktbilen tenker nok ikke så mye over om det er 4680 eller LFP så lenge rekkevidde og evt 0-100 matcher.

Otkristo

Sitat fra: advale på søndag 11. juli 2021, klokken 11:49
Rekkevidde: Tesla er kjent for å være veldig vanskelig å oppnå i forhold til WLTP. ID4/GTX ser ut til å faktisk være ganske oppnåelig. Så den ledelsen Tesla hadde ser ut til å være ikke-eksisterende lenger.
Javel..?

Doff

På bestillingssiden til Hong Kong oppgis også rekkevidde i WLTP, og der har Long Range med 20-tommere estimert rekkevidde på 542 km WLTP. Det er akkurat samme bil som skal eksporteres til Europa.
Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

saphran

Synes det er snodig å si at Model Y er høyt priset i forhold til Model 3.  Jeg synes heller Model 3 er dyr i forhold til Yen - så mye mer praktisk Yen er. Vil tro et stort flertall vil gå for Y nå som den er tilgjengelig - og Model 3 vil da heller virke dyr og kunne falle i bruktmarkedet pga det - men slik model 3 bruktmarkedet har vært synes det ikke som om dette fungerer spesielt logisk..Så overrasker ikke om jeg tar helt feil. I mangel av fasiten satser jeg på å beholde min nye model 3 litt (hadd ejeg visst Yen kom så kjapt hadde jeg ventet), og se Y-en og Y-markedet an nå som man uansett kan få den levert på 1 mnd.

daktari

Sitat fra: Dieselgubben på søndag 11. juli 2021, klokken 09:19
Sitat fra: turfsurf på lørdag 10. juli 2021, klokken 22:07
Dette er gentlig ganske enkelt. Skal du ha bilen kun en kort tid, så er det en liten usikkerhet. Uansett vil bruktbilprisen stilles opp mot nypris. Bare se hva som skjedde når TM3 gikk opp i pris forrige vår.

Skal du ha bilen lenge vil forskjellen i tap pr år være relativt liten.

Er du veldig bekymret for opplevd kvalitet og byggekvalitet så er det bare å vente til prøvekjøring i August. Kan jo bare legge inn en bestilling og prøvekjøre i August. Bilen kan fritt brukes angrefrist på, evt bare kanskellere mot en tapt tusenlapp.

Selv har jeg prøvekjørt Q4, ID4, Ioniq 5, Mach-e + noen outsidere til, og sammenlignet med vår TM3 så faller de alle gjennom på flere punkter. Synes samtlige av de hadde dårligere materialvalg (pianolakk, hardplast). Understell var mykere, men ikke bedre. Lavere ytelse. Uferdig software. Osv. Så leverer MIC TMY på panelgaps og fit & finish så er det ikke mye igjen (HUD, Matrix lys er vel viktig for noen) å kritisere Tesla for.

Kan legge til: dørhåndtak sårbar for frost, rammeløse dører, regnsensor som ikke fungerer i mørket, mangel på takrails og  hjerte-i-halsen løsning dersom du tar takstativ av og på i løpet av sesongen, ikke innfellbar krok og knotete av og påmontering, dårlig lydisolering, ikke mulighet for kick sensor bakluke. Og familiebil satt opp som hard sportbil. Noe mer? Til tross for alt dette, vurderer jeg den pga ladenettverket og smartness. Men tenker risikoen for stort prisfall er betydelig på disse første.
360 kamera og frontkamera
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Jeg venter på prøvekjøring.

Ingen grunn til å bestille til fullpris nå.

Y kommer også til å presse prisene ned (rabattene opp) på konkurrentene, også lett brukte på finn. Det vil også komme angrefristbiler og lagerbiler med bra avslag (rabatt?), kjøpte selv en slik 3er og hadde gratis bil i 3 måneder, 0 verditap ved salg.

For min egen del er jeg også i tvil om Teslas fordeler (fart, superlader, frunk, dobbel mobillader, dogmode, sentrymode, bra stemmestyring) oppveier det jeg mister i ID4 (HUD, matrix, 360 kam, svingbare nesekam, spyling av ryggekamera, rails, dører med ramme, ambientlys, svingbart Hf, stille og komfy, adaptive dempere, justerbar lårstøtte, massasjeseter, en mer komfy autopilot, waypoints, gardin til panotak)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kodax

Sitat fra: daktari på mandag 12. juli 2021, klokken 10:50
...
Ingen grunn til å bestille til fullpris nå.
...
Detsom man ønsker bil uten å måtte vente lenge, så kan det hende det er lurt å bestille bil nå. Det blir nok mye om den i media i hele Europa når den kommer, det er begrenset hvor mange biler som blir sendt fra Shanghai, og hvis det tar lang tid før Berlin kommer i gang, så burde man kanskje være litt på hugget. Hvis man ikke har hast, kan det derimot kanskje lønne seg å vente.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Sitat fra: kodax på mandag 12. juli 2021, klokken 12:50
Sitat fra: daktari på mandag 12. juli 2021, klokken 10:50
...
Ingen grunn til å bestille til fullpris nå.
...
Detsom man ønsker bil uten å måtte vente lenge, så kan det hende det er lurt å bestille bil nå. Det blir nok mye om den i media i hele Europa når den kommer, det er begrenset hvor mange biler som blir sendt fra Shanghai, og hvis det tar lang tid før Berlin kommer i gang, så burde man kanskje være litt på hugget. Hvis man ikke har hast, kan det derimot kanskje lønne seg å vente.
Det blir ikke så lange ventetider på denne uansett, akkurat som med 3ern i 2019. Folk som bestilte 3er vinter 2019 fikk jo bil etter noen få måneder. Samt at det "alltid" er et hav av inventory og angrefrist-biler.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kodax

Det kommer helt an på hvor mange biler som er betilt/bestilles nå framover, og hvor mange biler som blir sendt. Husk at det ikke bare er Norge, men det meste av Europa som nå skal ha biler.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Contango

Sitat fra: daktari på mandag 12. juli 2021, klokken 13:12...Samt at det "alltid" er et hav av inventory og angrefrist-biler.
Det har du rett i. Allikevel er jeg mer usikker nå om dagen. Det er mangel på biler, spesielt i USA, og det er forsinkelser på alt mulig.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA