Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppførsel på biler med ESM vs PSM magnet i motor?

Startet av Jan E-28, fredag 09. juli 2021, klokken 12:57

« forrige - neste »

Jan E-28

Flere biler kommer nå med ESM (electrically excited synchronous motor) vs PSM (permanent magnet synchronous motor).

Slik jeg forstår det så er en av årsakene at en da slipper kostnad og miljøproblemet med magneter. Ulempen er(ivertfall har vært) at de er litt større og litt mindre effektive på full last.
Siden Elbil skjeldent går på full last, og styringsystemene har blitt så bra, så vil jeg tro denne delen har utjevnt seg i det siste?

Men så en test av BMW IX utført av nederlandske Auto Week hvor de kommenterte at "the engine slips a little bit since there is no magnet. But on the other hand its not a sport car, so it's ok."
BMW bruker sin gen5 i IX, som er en ESM motor med spoler isteden for magneter i rotoren.

Hva mener han egentlig med det?
Vil tro den typiske "hakkingen" magnetiske motorer har ikke er merkbar i en bil?
Blir det litt som følelsen mellom automat og manuel gir han mener?

De få elbilene jeg har prøvd. Så kan jeg ikke huske at jeg har kjent at motoren "hopper" over felt i motoren?
Bimmers: Ix50 ila 2022? (erstatter de to bruksbilene Ford/320si), 320si -06, 528i -85, 535i -87, 535dcoe300 -82,  E21 Hartge 335 og annet E28 evighetsprosjekter.

Beemers: K100LT -85, K100LT -87 & K1100RS -96.

F-Kart 200 gateregistrert.
Ford GranConnect 7-seter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA