Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Full Self-Driving forkortet FSD

Startet av JorEl, fredag 09. juli 2021, klokken 09:55

« forrige - neste »

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

#2
Kona viste meg samme bilde i går :D

xxår kan jo være 0,1år ;)

Edit: dette kan kanskje være FSD-tråd, så kan andre lange tråden være FSD-syte-tråden ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

daktari

JorEl, det er litt masete at du stammer oss med youtubelenker uten å gi en kort oppsummering av innholdet...

I går twitret Musk at oppdateringen FSD v9 til noen utvalgte for testing kommer i natt/morra. Så får vi se om han snakker sant nå.

"Button" for nedlasting kommer "in a months or so" (hvis alt går bra?) men Musk sier at han ikke er god på tidsestimater. Da er det kanskje lurt å se på prosjektplanen før han twitrer...

A Month or so er vel 2-3 måneder, og da er det 1 år siden FSD beta kom i oktober i fjor.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

OhmPaPa

Alle som har vært med i IT-prosjekter vet at når siste pre-release går ut til test-gruppen så går den senere til release hvis ikke alvorlige feil dukker opp. I såfall må disse rettes og en ny runde med test kommer.

Ingen på prosjektet vet om det kommer en slik alvorlig feil eller to. Heller ikke Elon Musk. Det er derfor man tester.

Når Musk estimerer en måned er det nok forutsatt at det ikke dukker opp noe. Han kunne sikkert presisert det for de av oss som trenger å få det inn med teskje. Men hvor skal han da sette streken. Mange nok av oss trenger nok en haug med teskjeer for å skjønne prosessen her.


Når det er sagt så gleder jeg meg voldsomt til den berømte knappen kommer til min bil. Autopiloten er den beste finessen ved bilen min.

Er spent på om hele verden får knappen samtidig eller om det blir en stegvis utrulling med beta-testere nå først, deretter USA og så enda senere resten av flåten?

Motorwatt

SitatNår det er sagt så gleder jeg meg voldsomt til den berømte knappen kommer til min bil. Autopiloten er den beste finessen ved bilen min.

Er spent på om hele verden får knappen samtidig eller om det blir en stegvis utrulling med beta-testere nå først, deretter USA og så enda senere resten av flåten?

@JorEl: Mulig dette innlegget passer inn i din tråddefinisjon. Det kommer litt an på kompleksiteten og alvorlighetsgraden hvorvidt man kjører en ny testrunde, men i utgangspunktet er det riktig som du sier.

Er ellers ganske sikker på at softwareteamet har hatt mer enn nok med få klar en amerikansk visjon, og at det er brukt lite tid til å tilpasse FSD-beta til europeiske lover og regler. Innen Europa finnes det også mange nasjonale regler, og det er faktisk noen land hvor for eksempel forbikjøring på høyre side er tillatt, og dette til tross for at de er medlemmer i EU. Det er vel hittil bare UK hvor myndighetene har åpnet for test av selvkjørende biler, og de er som kjent ute av EU*.

Som den pessimisten (og kanskje også realisten) jeg er, så tror jeg det langt frem.

* The United Kingdom (UK) recently became the first country to green light self-driving cars on major public roads, reported Reuters. The UK government announced that it would start regulating the use of self-driving vehicles at slow speeds—under 37 miles (60 km) per hour—on motorways.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

Electrec diskuterer rundt FSD (først handlet det om Y i Europa)

https://youtu.be/qrcDtQGGWvw?t=591

@Motorwatt: jeg er i hvert fall ingen tråd-nazi, synes det meste går, bare vi holder en hyggelig fanboi-tone :P Om du siterte meg, så var det ikke meg ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Counterpointer

Fanboi, er jeg definitivt ikke. Er heller ikke så begeistret for autopiloten i min egen bil.

I likhet med mange andre tror jeg det er lenge til vi har noe som ligner FSD på norske veier.

At vi går i den (FSD) retningen er utvilsomt, men jeg tror vi må ha en mye mer oppdelt innføring enn det det legges opp til av mange store aktører og analytikere. Manuel kjøring vil også være med oss veldig lenge.

Jeg tror ikke jeg kan hoppe inn i et kjøretøy som frakter meg hjemmefra til en fritt valgt adresse et annet sted i Norge på mange år. Bilen min kan kanskje følge hovedveinettet om fem til ti år uten at jeg følger med, men det er best case!
I dag kan den såvidt følge trafikken på motorveien, med blikket rett frem og hendene på rattet.

JorEl

#9
En elendig video, men en av de første? FSDv9

https://youtu.be/TMuL_icM73U?t=1135
Edit: har sett på flere, men de får vel ikke lov å streame av Tesla...men snart dukker det nok opp noe bedre.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Counterpointer

Sitat fra: JorEl på lørdag 10. juli 2021, klokken 10:14
En elendig video, men en av de første? FSDv9

https://youtu.be/TMuL_icM73U?t=1135
Edit: har sett på flere, men de får vel ikke lov å streame av Tesla...men snart dukker det nok opp noe bedre.
Virker som både fører og bil har ADHD, ikke spesielt tillitsvekkende.

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

#12
Teslarati må vi ha med..https://www.teslarati.com/tesla-fsd-beta-v9-release-notes-video/
Edit: Det ble ekstra kult i modelS 8)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 10. juli 2021, klokken 11:25
Sitat fra: JorEl på lørdag 10. juli 2021, klokken 10:14
En elendig video, men en av de første? FSDv9

https://youtu.be/TMuL_icM73U?t=1135
Edit: har sett på flere, men de får vel ikke lov å streame av Tesla...men snart dukker det nok opp noe bedre.
Virker som både fører og bil har ADHD, ikke spesielt tillitsvekkende.
Her prøver samme man igjen.
https://youtu.be/AmSsBcfc2rI?t=6
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA