Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Full Self-Driving forkortet FSD

Startet av JorEl, fredag 09. juli 2021, klokken 09:55

« forrige - neste »

spirrevipp

Sitat fra: kodax på søndag 19. september 2021, klokken 18:05
Uansett er hele poenget mitt at jeg syns det er lite givende med innlegg som har til hensikt å oppfordre folk til å droppe å kjøpe FSD/klage over at de ikke har fått det de har kjøpt.

Er jo ikke hva du synes er givende som skal styre hva folk poster. Greit at man er lei av "trolling", det er vi mange som er, men hele poenget med å si hva realiteten er med FSD er jo så folk slipper å kjøpe katta i sekken og føle seg lurt med påfølgende klaging.

Min erfaring etter 4 år i Model X med EAP/FSD er at EAP har ingenting jeg har endt opp med å bruke fordi jeg synes det fungerte for dårlig, og FSD er jo fremdeles ikke levert i beta her til lands...

Hele hensikten med denne posten er å fraråde folk å kjøpe FSD eller EAP med mindre de forstår nøyaktig hva de kjøper.


2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

JorEl

spirrevipp: Hele hensikten med denne posten er å fraråde folk å kjøpe FSD eller EAP med mindre de forstår nøyaktig hva de kjøper.

Det visste jeg ikke :)
FSD til nå er ikke så imponerende i Norge, minus en HW3computer og billett for videre reise med FSDtoget. Mr.Musk har overrasket ett par ganger før mtp gjennomføring av vanskelige prosjekter.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Counterpointer

Sitat fra: JorEl på søndag 19. september 2021, klokken 19:27
spirrevipp: Hele hensikten med denne posten er å fraråde folk å kjøpe FSD eller EAP med mindre de forstår nøyaktig hva de kjøper.

Det visste jeg ikke :)
FSD til nå er ikke så imponerende i Norge, minus en HW3computer og bilett for videre reise med FSDtoget. Mr.Musk har overrasket ett par ganger før mtp gjennomføring av vanskelige prosjekter.
Spirrevipp snakker om sin egen post, slik jeg forstår det.

Du ønsket en tråd uten kritikk (du kalte andre tråder syte tråder). Det synes jeg ikke er en bra strategi.

Som forventet kommer det motforestillinger. Skulle bare mangle. Dette er et forum, ikke en menighet.

kodax

Det fins en annen tråd som heter « FSD – vår tids største bløff?». Det er en naturlig tråd å diskutere om man syns FSD er svindel.
Denne tråden heter «FSD». Burde enhver tråd som heter noe med FSD brukes til å advare andre mot å kjøpe FSD, eller må man opprette en egen tråd som heter noe ala «fSD (ikke syting og svindeladvarsler her vær så snill)»?
Jeg syns Dieselgate egentlig gjør at alle VAG-merkene er uetiske å kjøpe. Betyr det at jeg i alle de trådene burde kunne kommentere jevnlig om det, uten at folk med rette vil kunne mene at det ikke akkurat beriker de trådene?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Mobileum

Sitat fra: JorEl på søndag 19. september 2021, klokken 15:31
Jeg har fått en HW3 computer og håper på enda mer, spesielt når, flere eksperter ;), poengterer at dagens HW ikke er i stand til å levere varene.

Du har betalt godt for en computer designet i 2016 som ikke gir eiere noe ekstra. HW3 koster visstnok 195 USD å produsere, hvilket er under halvparten av en iPhone 12 til 406 USD. Utvklingskostnadene for HW3 sies å være 150 mill. USD som er betalt flere ganger av kunder som hadde troen, og attpåtil betalt på forskudd.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Counterpointer

Sitat fra: kodax på søndag 19. september 2021, klokken 20:12
Det fins en annen tråd som heter « FSD – vår tids største bløff?». Det er en naturlig tråd å diskutere om man syns FSD er svindel.
Denne tråden heter «FSD». Burde enhver tråd som heter noe med FSD brukes til å advare andre mot å kjøpe FSD, eller må man opprette en egen tråd som heter noe ala «fSD (ikke syting og svindeladvarsler her vær så snill)»?
Jeg syns Dieselgate egentlig gjør at alle VAG-merkene er uetiske å kjøpe. Betyr det at jeg i alle de trådene burde kunne kommentere jevnlig om det, uten at folk med rette vil kunne mene at det ikke akkurat beriker de trådene?
Hvis VAG fremdeles hadde holdt på med dieselgate, er vel det godt innenfor. Og det er ikke skjelden det blir gjort heller.

daktari

Sitat fra: JorEl på søndag 19. september 2021, klokken 15:31
Counterpointer; ...Det virker som det var et stort hopp fra FSD til FSD beta,...

Jeg har tenkt på FSD som et produkt i utvikling, helt siden jeg så opsjonen/valget første gang. Så jeg synes ikke vi har noen FSD ennå. Kun en beta/nesten ferdig-versjon som vi gleder oss til. Veien til FSD er sikkert lang, slik du beskriver. Vi er i hvert fall med på reisen til målet..

Det jeg synes er mest interressant, er hvor Tesla setter grensen for et ferdig/levert produkt, både SW- og HW-messig. Jeg har fått en HW3 computer og håper på enda mer, spesielt når, flere eksperter ;), poengterer at dagens HW ikke er i stand til å levere varene.
Før beta var det ikke noe FSD.
Eneste var "advanced summon" som alle unntatt blodfansen i USA avskriver som et partytriks, samt en funksjon for å stoppe for stoppskilt og røde lys.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: daktari på søndag 19. september 2021, klokken 20:25
Sitat fra: JorEl på søndag 19. september 2021, klokken 15:31
Counterpointer; ...Det virker som det var et stort hopp fra FSD til FSD beta,...

Jeg har tenkt på FSD som et produkt i utvikling, helt siden jeg så opsjonen/valget første gang. Så jeg synes ikke vi har noen FSD ennå. Kun en beta/nesten ferdig-versjon som vi gleder oss til. Veien til FSD er sikkert lang, slik du beskriver. Vi er i hvert fall med på reisen til målet..

Det jeg synes er mest interressant, er hvor Tesla setter grensen for et ferdig/levert produkt, både SW- og HW-messig. Jeg har fått en HW3 computer og håper på enda mer, spesielt når, flere eksperter ;), poengterer at dagens HW ikke er i stand til å levere varene.
Før beta var det ikke noe FSD.
Eneste var "advanced summon" som alle unntatt blodfansen i USA avskriver som et partytriks, samt en funksjon for å stoppe for stoppskilt og røde lys.
Det har blitt kalt FSD før beta.

Autopilot er også omtalt som selvkjørende.

Men dette er flisespikking.

daktari

Sitat fra: Counterpointer på søndag 19. september 2021, klokken 20:28
Sitat fra: daktari på søndag 19. september 2021, klokken 20:25
Sitat fra: JorEl på søndag 19. september 2021, klokken 15:31
Counterpointer; ...Det virker som det var et stort hopp fra FSD til FSD beta,...

Jeg har tenkt på FSD som et produkt i utvikling, helt siden jeg så opsjonen/valget første gang. Så jeg synes ikke vi har noen FSD ennå. Kun en beta/nesten ferdig-versjon som vi gleder oss til. Veien til FSD er sikkert lang, slik du beskriver. Vi er i hvert fall med på reisen til målet..

Det jeg synes er mest interressant, er hvor Tesla setter grensen for et ferdig/levert produkt, både SW- og HW-messig. Jeg har fått en HW3 computer og håper på enda mer, spesielt når, flere eksperter ;), poengterer at dagens HW ikke er i stand til å levere varene.
Før beta var det ikke noe FSD.
Eneste var "advanced summon" som alle unntatt blodfansen i USA avskriver som et partytriks, samt en funksjon for å stoppe for stoppskilt og røde lys.
Det har blitt kalt FSD før beta.

Autopilot er også omtalt som selvkjørende.

Men dette er flisespikking.
Ja, helt enig. Jeg mente at det ikke var noe faktisk egenskap ved bilen, kun vaporware.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: daktari på søndag 19. september 2021, klokken 20:39
...kun vaporware.
Tesla/Musk har lovet mye, og så har de også definert seg bort fra endel, og de er definitivt ikke i mål enda. Men at det er kun en røyksky er litt for sterkt for at jeg ville si det.

Bilene med beta i USA klarer jo en hel del selv om det ikke er full selvkjøring.

Jeg følger interessert med på utviklingen uten å holde pusten

JorEl

Sitat fra: Counterpointer på søndag 19. september 2021, klokken 19:31
Sitat fra: JorEl på søndag 19. september 2021, klokken 19:27
spirrevipp: Hele hensikten med denne posten er å fraråde folk å kjøpe FSD eller EAP med mindre de forstår nøyaktig hva de kjøper.

Det visste jeg ikke :)
FSD til nå er ikke så imponerende i Norge, minus en HW3computer og bilett for videre reise med FSDtoget. Mr.Musk har overrasket ett par ganger før mtp gjennomføring av vanskelige prosjekter.
Spirrevipp snakker om sin egen post, slik jeg forstår det.

Du ønsket en tråd uten kritikk (du kalte andre tråder syte tråder). Det synes jeg ikke er en bra strategi.

Som forventet kommer det motforestillinger. Skulle bare mangle. Dette er et forum, ikke en menighet.
Beklager, jeg blandet post med tråd :-[ Så en beklagelse til spirrevipp og en takk til Counterpointer, for rettledningen.  ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

#146
Mine tanker om FSD er at jeg ikke har fått valutta for pengene, slik Tesla har lovet. Men de har gitt kundene noe, og jobber fortsatt.
Jeg har et håp om at Tesla kommer til å gi FSDkundene flere oppgraderinger. Så om de bruker lengre tid på SWen, så veier de opp med å forbedre HWen i bilene til FSDkundene. Slik kan FSD bli en god avtale så sant man ikke mister troen og gir slipp på FSD-bilen.

Jeg kalte den andre tråden for en sytetråd. Den trenger vi. Jeg prøvde å være morsom ::) :)

Blir resultatet av mitt FSDkjøp at Tesla lar dette skli ut i sanden, og jeg ikke får bedre bil enn i dag blir jeg skuffet og forbannet.

Er jeg en Teslagutt/fan/fanboy osv?  Ja fordi bilen min er så god :) + at Tesla leverer et grønnere produkt enn biler som slipper ut eksos. Begge deler er viktige for meg.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

SurSnasen

Blir ikke så veldig optimist på FSD når jeg ser slike videoer fra «mind blowing» FSDv10:


https://youtu.be/SxiLR6TdJkc

Mobileum

Prøv å tenke dere situasjonen når dere kjører til jobben om morgenen, og tenk på hvordan dere bruker erfaring. Så tenk dere at dette skal erstattes av en computer.

Gjorde eksperimentet i morges. Én av mange situasjoner: To fotgjengere ved et fotgjengerfelt. Stod de bare og pratet, eller skulle de over? Skulle jeg stoppe eller kjøre? Jeg observerte at ansiktene var vendt mot hverandre, og ikke mot trafikken, hunden den ene hadde i bånd hadde satt seg ned, så her var det nok bare en konversasjon. Brukte vel ett splitt sekund på avgjørelsen om å kjøre, men hva ville en autonom bil ha gjort? Stoppet og ventet til pratestunden var over? Hundrevis av slike avgjørelser foretas bevisst eller ubevisst av en middels dyktig sjåfører på selv korte turer. AI, NN, HW3 og Dojo får iallfall en infernalsk arbeidsoppgave.



Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

kodax

Sitat fra: SurSnasen på mandag 20. september 2021, klokken 09:58
Blir ikke så veldig optimist på FSD når jeg ser slike videoer fra «mind blowing» FSDv10:


https://youtu.be/SxiLR6TdJkc
Drøy halvannen uke til "good drivers" skal kunne bruke dette, og da burde det fungere bedre enn dette. Kanskje de bare ruller ut i SF i første omgang..
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA