Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Full Self-Driving forkortet FSD

Startet av JorEl, fredag 09. juli 2021, klokken 09:55

« forrige - neste »

daktari

Jeg tror det kommer til å skje om ikke lenge, forhåpentligvis ikke personskade, men noen av betatesterne lar bilen herje altfor langt. Det er et betimelig spørsmål om man bør gi betaen til vanlige folk når den gjør så mye crazy.
3.part har ikke samtykket til å delta i Tesla sine eksperimenter og viralmarkedsføring!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kodax

Så lenge det er krav om å holde i rattet, så er vel ikke dette i prinsippet noe anderledes enn å bruke AP/FSD på motorveien? Det skjer jo rare ting der også, og noen ulykker har det blitt, men selv om det nå er satt igang en undersøkelse i USA, så får man jo altså lov til å bruke denne i hele(?) verden.
Spennende blir dette i hvert fall:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 15. september 2021, klokken 20:29
Det kan jo hende, men litt forskjell på tilliten til firmaene kanskje. Det tar jo lang tid å bygge tillit men kort tid å rive den ned:
LOL. Tillit til Google / Alphabet...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

Men det er kanskje ikke krav til å holde i rattet? Det er jo i praksis vanskelig sånn rattet snurrer rundt, så jeg har vel kanskje tatt feil. I så fall er jeg enig i at dette er å utsette 3.part for risiko uten at de har samtykket, og at dette kun burde vært testet av «profesjonelle» testere inntil produktet er godt nok.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

I følge denne artikkelen, så er det fortsatt krav til å holde i rattet (spørs om det går an å gjøre med en Yoke i krappe by-svinger, og å avbryte en spinnende Yoke må være risikabelt): https://electrek.co/2021/09/17/tesla-make-sure-good-driver-before-giving-access-full-self-driving-beta/
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Sitat fra: kodax på fredag 17. september 2021, klokken 11:03
Så lenge det er krav om å holde i rattet, så er vel ikke dette i prinsippet noe anderledes enn å bruke AP/FSD på motorveien? Det skjer jo rare ting der også, og noen ulykker har det blitt, men selv om det nå er satt igang en undersøkelse i USA, så får man jo altså lov til å bruke denne i hele(?) verden.
Spennende blir dette i hvert fall:)
Helt klart, og Tesla er tydelig på det i advarseler også i bilen og manualen.
Men ser man på reklamefilmen fra AI-dagen så holder jo ikke sjåføren i rattet på en slik måte at han faktisk kunne gjort en rask unnamanøver. Ganske tvetydig kommunikasjon fra Tesla.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Sitat fra: turfsurf på fredag 17. september 2021, klokken 11:13
Sitat fra: daktari på onsdag 15. september 2021, klokken 20:29
Det kan jo hende, men litt forskjell på tilliten til firmaene kanskje. Det tar jo lang tid å bygge tillit men kort tid å rive den ned:
LOL. Tillit til Google / Alphabet...
Jeg blir så fascinert over de "frie" sjelene som avstår fra Apple-produkter på grunn av personvern og så videre, og i stedet serverer hele livet sitt til Google, via Google adwords/google analytics på de fleste websider, Google søk, maps, gmail, Alexa, telefon med android og så videre.  :blank:  stoler ikke på de for fem flate øre (og har vært analyticskunde, ble skremt av det).

Olatho

Jeg har aldri hørt om noen som velger Android foran Apple på grunn av personvern.  Jeg er selv Android-menneske på min hals, og vil ikke ha Apple-produkter.  Men det er på grunn av heftig lock-in, masse ustandard løsninger (som vekker vonde minner fra Microsoft tidligere) og sånt, som jeg ikke har lyst på.

Personvernmessig er det nok ikke noen tvil om at Apple til og med er _bedre_ enn Google på mange områder.

JorEl

Er du en god nok sjåfør for Tesla? Can you pass the test?

Now Musk confirmed that the wider release will happen next Friday (Sept. 24), but he added a condition:
"Beta button will request permission to assess driving behavior using Tesla insurance calculator. If driving behavior is good for 7 days, beta access will be granted."

https://electrek.co/2021/09/17/tesla-make-sure-good-driver-before-giving-access-full-self-driving-beta/
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

geear

Som ventet, rett etter jeg ga opp og solgte FSD-bil.  :P

Counterpointer

Sitat fra: JorEl på fredag 17. september 2021, klokken 19:51
If driving behavior is good for 7 dags
To ting jeg lurer på da.

Først og fremst hva er «good driving behavior»?

Nr to er om FSD beta selv ville oppfylt kravene? De fleste videoer jeg ser av FSD beta er ikke «good». F.eks ikke stoppe for full stop skilt........

Counterpointer

Sitat fra: geear på fredag 17. september 2021, klokken 20:05
Som ventet, rett etter jeg ga opp og solgte FSD-bil.  :P
Vet ikke om jeg ville satt mye penger på at det blir FSD knapp tilgjengelig i din nye bil før du selger den også

Selv om Norge og Canada er next, så kan det ta like lang tid som California til New York uten inngripen turen som ble annonsert i 2017.

kodax

Burde det ikke egentlig vært motsatt; dersom man kjører dårlig(ere enn FSD), så burde FSD tvinges på bilen 😁
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

Sitat fra: kodax på fredag 17. september 2021, klokken 20:37
Burde det ikke egentlig vært motsatt; dersom man kjører dårlig(ere enn FSD), så burde FSD tvinges på bilen
Kjører man dårligere enn FSD er det rett i fengsel og du får ikke 2000kr for å passere Start.

geear

Sitat fra: Counterpointer på fredag 17. september 2021, klokken 20:33
Sitat fra: geear på fredag 17. september 2021, klokken 20:05
Som ventet, rett etter jeg ga opp og solgte FSD-bil.  :P
Vet ikke om jeg ville satt mye penger på at det blir FSD knapp tilgjengelig i din nye bil før du selger den også

Selv om Norge og Canada er next, så kan det ta like lang tid som California til New York uten inngripen turen som ble annonsert i 2017.
Ingen fare, har IKKE betalt for verken EAP eller FSD denne gangen, og er så langt strålende fornøyd med det. Standard autopilot gjør akkurat det jeg faktisk har brukt i fire år, selv om jeg hadde betalt for EAP/FSD der. Problemet med å kjøpe FSD nå er i tillegg at Tesla har moderert seg kraftig i beskrivelsene, så det er på ingen måte samme pakke/krav som man har om man kjøpte FSD I 2017/2018, og gir dermed altså en betydelig lavere verdi - og er dessuten dyrere nå enn da, ettersom basic AP er standard nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA