Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Full Self-Driving forkortet FSD

Startet av JorEl, fredag 09. juli 2021, klokken 09:55

« forrige - neste »

kodax

Firma A lager produkter som mange svært sterke krefter i verden ønsker skal mislykkes.
Firma B lager et konkurrerende produkt, samtidig som de eier et annet produkt som brukes av de aller fleste i hele verden til å søke etter informasjon og som dermed i stor grad kan brukes til å kontrollere svært mye omtale om Firma B.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: daktari på onsdag 15. september 2021, klokken 20:29
Firma B har en offisiell selvkjøringstjeneste i drift og har rapportert offisielle tall for feilrate til Californias myndigheter i snart 10 år.
Firma B har også drept en fotgjenger, det er ikke så veldig tillitsvekkende.

Counterpointer


kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 15. september 2021, klokken 22:59
Sitat fra: daktari på onsdag 15. september 2021, klokken 22:48
ookeei, vi er der ja
Du kan ikke si at du ikke la opp til den retningen.
ja, jeg tenkte umiddelbart på uttrykket: Det var den rette fua som feis".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 15. september 2021, klokken 22:58
Sitat fra: daktari på onsdag 15. september 2021, klokken 20:29
Firma B har en offisiell selvkjøringstjeneste i drift og har rapportert offisielle tall for feilrate til Californias myndigheter i snart 10 år.
Firma B har også drept en fotgjenger, det er ikke så veldig tillitsvekkende.
Waymo? Eller blander du med Uber?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: Handyman på onsdag 15. september 2021, klokken 23:13
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 15. september 2021, klokken 22:59
Sitat fra: daktari på onsdag 15. september 2021, klokken 22:48
ookeei, vi er der ja
Du kan ikke si at du ikke la opp til den retningen.
ja, jeg tenkte umiddelbart på uttrykket: Det var den rette fua som feis".
Her må du forklare hva du mener.

Greit å vite om noen mener at verdens desidert mest verdifulle bilprodusent er en underdog som fortjener en moralsk særbehandling slik at de kan snyte kundene eller utsette levering så lenge at det ikke blir aktuelt?
Eller om noen mener at et visst firma selvfølgelig ikke bryr seg om egen aksjekurs eller regnskap, og gjør kun de etisk korrekte valgene i både markedsføring og salg?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: daktari på onsdag 15. september 2021, klokken 23:18
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 15. september 2021, klokken 22:58
Sitat fra: daktari på onsdag 15. september 2021, klokken 20:29
Firma B har en offisiell selvkjøringstjeneste i drift og har rapportert offisielle tall for feilrate til Californias myndigheter i snart 10 år.
Firma B har også drept en fotgjenger, det er ikke så veldig tillitsvekkende.
Waymo? Eller blander du med Uber?
https://en.wikipedia.org/wiki/Death_of_Elaine_Herzberg?wprov=sfti1

geear

Sitat fra: daktari på onsdag 15. september 2021, klokken 14:54
Sitat fra: kodax på onsdag 15. september 2021, klokken 13:33
Sitat fra: daktari på onsdag 15. september 2021, klokken 11:11
Det positive med selvkjøring er at Waymo og andre klarer dette med ca 45000 km mellom hver feil, uten sjåfør i bilen, mens Tesla er et litt annet sted nå dessverre.
Du mener at Waymo kunne kjørt rundt i hele USA med like lite feil som de i dag gjør på et avgrenset område i Phoenix, eller at FSD ikke kunne ha klart å kjøre der Waymo kjører med like lite feil selv om de hadde lært den spesifikt å takle det området?
De har jo helt forskjellige tilnærminger, så jeg vil mene at de er totalt usammenlignbart. Hvem som "vinner" gjenstår jo å se, men nettopp det at man bruker forskjellige tilnærminger er jo med på å øke sannsynligheten for at dette lykkes. (Men får jeg velge, så vil jeg heller "eies" av Tesla enn av Google.)
Nei, det sier jo Waymo at de ikke gjør. De er jo geografisk begrenset. Men sammenligner du med Frenchie og Chuck sine videoer, som kjører samme gata hele tiden kanskje bare noen få kvm-km, så klarer ikke FSD en km, noe som er skuffende.

Waymo sitt område i Chandler er tross alt som hele Oslo innefor Ring 3. Å kjøre 45000 km i snitt innenfor der på et år er ganske mye kjøring! Tilnærmingen er også forskjellig, en flåte av taxier profesjonelt eid vs FSD i privateide biler. Poenget var å sette FSD v10 i kontekst.

For alt vi vet kan det jo hende at beta-testerne er geografisk begrenset også, men må holde det hemmelig? - vi ser sjokkerende lite langturer. JEg tror egentlig ikke det, men greit å lufte.
Det snakkes også om at testerne i Fremont/San Fran opplever bedre kjøring enn de lenger vekk som tegn på at lokale kart og treningsdata har mye å si. "overfit" kalte Elon det.
Samme om det er på størrelse med Oslo, så lenge det er geografisk begrenset vil det være mulig å manuelt programmere seg rundt vanskeligheter. Tesla sin FSD kjører alle strekninger som om det var første gang, hver gang. Det er ingen hardkodede hindringer. Det er to helt forskjellige oppgaver som løses, men skal ikke påstå at Tesla sin er best, for den er så komplisert at det kan være vanskelig å komme i mål.

kodax

Sitat fra: daktari på onsdag 15. september 2021, klokken 14:54
For alt vi vet kan det jo hende at beta-testerne er geografisk begrenset også, men må holde det hemmelig? - vi ser sjokkerende lite langturer. JEg tror egentlig ikke det, men greit å lufte.
Sitat fra: kodax på onsdag 15. september 2021, klokken 19:01
For alt vi vet, så sitter det en google-ansatt og fjernstyrer hver enkelt Waymo-bil. Tviler sterkt, men når man først lufter ut konspirasjonståka...
Sitat fra: daktari på onsdag 15. september 2021, klokken 20:29
Det kan jo hende, men litt forskjell på tilliten til firmaene kanskje. Det tar jo lang tid å bygge tillit men kort tid å rive den ned:

Firma A har solgt et produkt som ikke eksisterer i 5 år, har en sjef som konstant lyver om selvkjøringsproduktets leveransetid på twitter de siste 5 årene, har en gjeng aksjeeiere/aksjehypere som viral-markesdførere for produktet, men rapporterer ikke til myndighetene hvordan fremdriften og sikkerheten er med produktet.

Firma B har en offisiell selvkjøringstjeneste i drift og har rapportert offisielle tall for feilrate til Californias myndigheter i snart 10 år.
Sitat fra: kodax på onsdag 15. september 2021, klokken 21:23
Firma A lager produkter som mange svært sterke krefter i verden ønsker skal mislykkes.
Firma B lager et konkurrerende produkt, samtidig som de eier et annet produkt som brukes av de aller fleste i hele verden til å søke etter informasjon og som dermed i stor grad kan brukes til å kontrollere svært mye omtale om Firma B.
Sitat fra: daktari på onsdag 15. september 2021, klokken 23:24
Sitat fra: Handyman på onsdag 15. september 2021, klokken 23:13
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 15. september 2021, klokken 22:59
Sitat fra: daktari på onsdag 15. september 2021, klokken 22:48
ookeei, vi er der ja
Du kan ikke si at du ikke la opp til den retningen.
ja, jeg tenkte umiddelbart på uttrykket: Det var den rette fua som feis".
Her må du forklare hva du mener.
Poenget er vel at jeg har svart deg på samme måte som du har skrevet, og så reagerer du med at det er jeg som har "tatt av" ;)
Forøvrig, jeg tror hverken på konspirasjonsteorier eller på alt Elon sier på Twitter. Du har med rette klaget på manglende levering av FSD-funksjonalitet i mange år nå, men litt moro må det være lov å ha med deg når du drar i gang :D
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Handyman

#86
Sitat fra: daktari på onsdag 15. september 2021, klokken 23:24
Sitat fra: Handyman på onsdag 15. september 2021, klokken 23:13
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 15. september 2021, klokken 22:59
Sitat fra: daktari på onsdag 15. september 2021, klokken 22:48
ookeei, vi er der ja
Du kan ikke si at du ikke la opp til den retningen.
ja, jeg tenkte umiddelbart på uttrykket: "Det var den rette fua som feis".
Her må du forklare hva du mener.
Det jeg mener er at disse diskusjonene blir raskt blir helt håpløse. Det jeg ville få frem, er at du selv kommer med relativt "friske påstander", og kommenterer når andre også gjør det.
Det var ikke et innlegg, hverken for eller imot dine, eller andres påstander/teorier, om Frima A eller Firma B. Kanskje vanskelig å forstå, men...javel.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Jeg syntes kanskje min konspirasjonsteori var mindre usannsynlig enn kodax sin, men nå er vi jo enige om at begge er usannsynlig, så da går det vel greit.
Så treffes vi her igjen når v10.1 slippes!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RuneW

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 15. september 2021, klokken 07:39
Sitat fra: daktari på tirsdag 14. september 2021, klokken 23:13
Det er verdt å se Frenchies siste video som han selv karakteriserer som ganske bra. Det er noen morsomme feil.
Vet ikke om morsom er en riktig beskrivelse av å f.eks ikke stoppe for et stoppskilt.

Hadde det vært like morsomt om noen ble påkjørt og skadet?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Mobileum

Nå kommer "knappen" i USA:

Fra Musk - Twitter:

Good feedback from FSD Beta 10 users! 10.0.1 point release rolling out now.
10.1 rolls out a week from Friday with beta request button.


men:

Beta button will request permission to assess driving behavior using Tesla insurance calculator. If driving behavior is good for 7 days, beta access will be granted.

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA