Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Full Self-Driving forkortet FSD

Startet av JorEl, fredag 09. juli 2021, klokken 09:55

« forrige - neste »

daktari

Bortsett fra at den kjørte på gult, snitt innsiden av en bil som stoppet og var skummelt nærme de pinnene og blinket innimellom uten grunn kom den seg gjennom en 7-minutters økt. Det er omtrent Ullevål stadion til Majorstua.

Beklager,  men jeg synes det ser like tilfeldig ut om den klarer de vanskelige sakene som at den ikke gjør det. Så hvis han tar den turen 10 ganger på rad så kan hende det ikke går like bra, noe vi aldri får vite?

Jeg ville ikke risikert å skrape opp bilen på ca 5:10, og det er et unødvendig feltskift som leder opp til det. Pga vidvinkel kan det hende ser verre ut enn det er, men så ikke optimalt ut. Jeg tipper vi får se stadig flere 0-interventions-videoer når fansen blir utålmodig på fremdrift- ikke fordi systemet er bedre men fordi terskelen til sjåføren endres.
Så spørs det om de legger ut hvis det går galt en vakker dag, håper de er forsiktige.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

JorEl

#46
Sitat fra: Counterpointer på søndag 12. september 2021, klokken 14:10
Temmelig sketchy start, men klarte et komplisert trafikkbilde alene.
Dere som har sett mye Beta videoer, er ikke dette en tydelig fremgang?
Om denne videoen ikke viser fremgang, så må de (Edit;skeptikerne) være veldig fornøyde i utgangspunktet :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Mobileum

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

eeeerik

Denne var også intressant. Litt mer av et stress test:
https://youtu.be/xbw2ZB0Lbk8

Sent from my Pixel 3 using Tapatalk


kodax

Sitat fra: Counterpointer på søndag 12. september 2021, klokken 11:59
Sitat fra: kodax på lørdag 11. september 2021, klokken 22:12
Sitat fra: JorEl på lørdag 11. september 2021, klokken 21:58
Forstår ikke helt den FSD-knapp-greia, hva er det godt for?
At alle som vil kan laste ned Beta-en, og ikke bare noen utvalgte.
«Alle» er ikke den vanlige forståelsen av alle, det er de som har kjøpt FSD og er i et marked/land hvor dette er godkjent
Ja, «The Button» er altså for USA.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Sitat fra: daktari på søndag 12. september 2021, klokken 10:42
Full utrulling til alle FSD-kjøpere kommer da antagelig lenge etter knappen vil jeg tro, ellers vil det jo ikke være noe vits med en sånn løsning?
Knappen kan kanskje gis med en full disclaimer om at man bruker den helt på eget ansvar, og dermed kan de kanskje gjøre den tilgjengelig for alle. Men det vil nok uansett bli veldig dårlig reklame for Tesla hvis det da skjer mange ulykker, så det blir nok noen flere begrensninger.
Full utrulling til alle uten å trykke på «the Button» er nok enda lengre fram i tid.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Med en gang det blir litt komplekst så er det fail-bonanza. Kim Paquette:
https://youtu.be/VED5e8N6GCk

Det som er mindblowing er all hypingen på Twitter. At de tør!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Mobileum

Kim er litt for hyper til å være beta-tester 😮
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

daktari


https://youtu.be/kiEATplxV14
Jeg vil ikke si hun er hyper, og det sier hun selv også i videoen over.
Problemet er jo at bilen gjør feil hvert 2.minutt i snitt. Enten slik at det kan bli problem eller slik at det roter til for andre ved at robotens oppførsel er unaturlig og uforutsigbar.  Det er derfor jeg tror det er så lenge igjen til de løser FSD i byen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: daktari på tirsdag 14. september 2021, klokken 18:57
Jeg vil ikke si hun er hyper, og det sier hun selv også i videoen over.
Selvskryt skal en høre på fordi det kommer fra hjertet

Jeg synes hun overstyrer mye på ting som ikke virker nødvendig. Synes ikke videoen er veldig informativ, selv om hun prater som en foss.

daktari

Det hun sier er:
1) hun avbryter og rapporterer rar oppførsel fra bilen fordi Tesla ønsker det. Tesla vinner ingenting på at bilen klarer det mens den kjører som en full. Tesla vil at hun skal rapportere alle feil slik at de kan analysere og bruke det til nytrening av NN.
2) hun avbryter når bilen gjør feil, i forrige video kjørte den ut rett foran en bil og kunne blitt en skikkelig krasj
3) hun avbryter eller gasser på når bilen gjør rare ting for å ikke irritere andre trafikanter som må vente/svinge unna osv. Bilen har hatt en tendens til å kjøre for sakte uten at det er naturlig.
4) hun bryr seg ikke om at bilen skal fikse det, det viktigste er en komfy tur
5) hun vil ikke skjule noe men være ærlig

Og utfra kjøringen på de 2 x 20 min så ser man jo at FSD ikke er spesielt komfy å sitte på med.

Ser man derimot på evangelistene WholeMarsCatalog og TeslaOwnerSiliconValley så avbryter de "aldri" med mindre det er stor fare for krasj - foreløpig har de hatt flaks i noen tilfeller (forbikjøring av van med åpen dør over bakketopp, tar en venstre avkjøring mens en annen bil sperrer utsikten for motgående trafikk etc), men jeg tror at de burde være mer forsiktig - de bulker snart hvis de fortsetter med så høy risiko  dessverre og da er det game over for FSD en stund.

Får håpe v11 har større fremgang enn v10.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Evangelister har jeg lite interesse for og har ikke sett noen av de andre du nevner.

Forsvarer ikke FSD beta, sier bare at dette gir ikke meg god info.

daktari

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 14. september 2021, klokken 19:54
Evangelister har jeg lite interesse for og har ikke sett noen av de andre du nevner.

Forsvarer ikke FSD beta, sier bare at dette gir ikke meg god info.
Ok. Hun ble kritisert ganske sterkt av mange Tesla fans fordi forventningene var veldig høye til v10, og de mente hun ikke ga systemet rettferdighet. Men hun hadde altså en grunn.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Mobileum

Regner med at majoriteten av tester har stor bilinteresse, er over middels dyktige sjåfører, og ønasker å vise hvor fantastisk FSD er. Dette gjenspeiler dessverre ikke majoriteten av Tesla-eiere (her kommer det vel protester  :D). Men ser med gru fram til den dagen et par hundretusen Tesla-eiere skal begynne å kjøre FSD-biler.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Counterpointer

Sitat fra: Mobileum på tirsdag 14. september 2021, klokken 20:26
Men ser med gru fram til den dagen et par hundretusen Tesla-eiere skal begynne å kjøre FSD-biler.
Det kan du si Er vel en forholdsvis stor andel som allerede i dag synes det er nokså grusomt med de manuelle sjåførene i dagens biler

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA