Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor stopper så mange el-biler?

Startet av Pappaentilelbjørg, torsdag 03. januar 2008, klokken 10:20

« forrige - neste »

Pappaentilelbjørg

En ting er at vi kan boltre oss i kollektivfeltet, men hvorfor er det så mange el-biler
som står i havarilommene?
I dag på vei inn fra Asker til Oslo var det hele fire EVere som hadde stoppet
(2PSA & 2 Reva). Er det for fuktige veier og mye salt? (kortslutting)
eller har mange glemt lademønstrene i julen?

Uansett er dere hjertelig velkommen til å haike videre med oss andre(bilen kan stå ut dagen),
men glem ikke å sikre bilen!
Den blå Revaen på Vækkerøe sto farlig plasert og HELT uten varsel trekant eller blink,
jeg tok deg nesten!
Hatt El-Bjørg (rød Berlingo 4 seter kjøpt hos Enviro) siden høsten '05.
Har passert kjørt over 50.000 km. uten problemer (thank you heaven!)
Kjører i tillegg en Vespa PX 200 (Spansk fra '82) som brenner av 0,6l/mila
og suser forbi alle Keweter/Thinker og Revaer- HOLD HØYRE!
Må innrømme at jeg har kort lunte og hytter alt for ofte med neven.

HHF

La også merke til havaristene i dag - så bare PSA'n ved Bellevue og Revaen i Sandvika (mener det var der) da jeg kjører av ved Høvik, men tenkte også på at det var uvanlig mange ... Tenkte på om det var batterioptimisme på alle denne dagen eller om det er været ?
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

elektrolux

Har dere ikke slepetau som standard i bilene deres. ???

Fossilbilistene elsker å dra Elbiler. Har fått hjelp umiddelbart de gangene jeg har gått lens for strøm i Stavanger.

Hykk på slepekroken, og haik på vanlig måte bare med den løse enden i hånden.

Elbiler er også veldig tauevennlige grunnet reoccupasjon. Dermed holder slepetauet seg stramt hele tiden, mens batteriene lades for fulle mugger. Når fossilbilisten skal en annen vei har en gjerne nok strøm til å komme dit en oprinnelig ville.

En Taxfree 20 pakning funker bra som takk for hjelpen. Om ikke sjåføren røyker, kan han alltids bruke den selv ved en annen anledning.


Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Så mange elbiler i havarilommer er jo klar overrepresentasjon.  Nå vet jeg jo ikke noe om grunnen til dette, men slik rett etter juleferie er det nærliggende å tro at grunnen er redusert batterikapasitet.

Det var lite trafikk innover i går, og klart mer idag så kanskje var dette 1. dag etter en ukes juleferie for mange.

Det lett å glemme at energimeteret ikke er like nøyaktig som en tankmåler, og at batterikapasiteten er redusert på grunn av ikke registrerbar selvutladning og lave temperaturer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hens

Svaret er ganske sikkert selvutlading i julehelgen.

Tydelig at det er snakk om elbileiere som ikke er innom her! ;D

Henning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

cra

Sitat fra: hens på torsdag 03. januar 2008, klokken 20:09
Tydelig at det er snakk om elbileiere som ikke er innom her! ;D

Hva med å ha noen lapper i hanskerommet med en tekst a'la "Ønsker du hjelp, tips, eller bare en hyggelig diskusjon om ELbil med andre ELbil-eiere? Besøk elbil.no"

Kunne være en grei sak å snike innunder viskerbladet det? Det er sikkert ikke alle som er like ivrige på å google den minste ting og dermed snubler over forumet slik jeg (og kanskje mange andre) gjorde. En del er nok "alene" om å ha elbil, og sender den til verksted med ting de sikkert kunne ha ordnet selv, evt. fått svar på her. Ikke minst dette med kjøretips og slikt.

Og for å slippe dreaglige slike lapper under vinduet kan man kanskje ha en liten lapp på innsiden som bare sier "elbil.no". Både reklame for sidene samt tegn på at man kjenner til den på en gang. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ilmarw

Dersom noen lager en slik lapp skal jeg printe ut og ha det i hanskerommet. Greit at noen lager en standard.

ilmar
Polestar i bestilling

El rayo

#7
Sitat fra: cra på fredag 04. januar 2008, klokken 00:31
kan man kanskje ha en liten lapp på innsiden som bare sier "elbil.no". Både reklame for sidene samt tegn på at man kjenner til den på en gang. :)
Det er trykket på medlems-merket vi får.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Laban

Ja, men hva med oss som har to el-biler, men kun ett medlemsskap - og dermed får kun ett merke til å klistre på bilen. Hos oss er det Thinken som har fått merket, mens Buddyen er "merkeløs". Synes det var greit at en bil hadde merket som ble oppdatert hvert år, men kan jo bytte annet hvert år på hvem som får det  ;D

Det enkleste for brukerne hadde vel vært at det fulgte med et par klistremerker uten årstall sammen med "årsmerket"  ::)
Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA