Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Enyaq Coupe

Startet av Vurderer en elbil, onsdag 07. juli 2021, klokken 23:52

« forrige - neste »

Egil S

Sitat fra: e.e.n på mandag 26. september 2022, klokken 18:42
Gode svar! 👍 Er lakkforsegling som tilbys av Møller noe bra, erfaringer? (Evershine og Autoglym)? Har bare fått lagt på dette på mine biler etter utlevering hos bilpleiefirma.
(Møller Kokstad er nærmeste forhandler.)

Jeg vet ikke helt :) jeg har holdt på med hobby detailing i over 10 år, Autoglym er noe jeg forbinder med "amatør" produkter, et lite knepp over Turtle wax :)

Jeg har derfor valgt å ikke ta noe behandling på min, og heller ta bilen til en lokal spesialist når jeg har fått bilen.
Jeg vurderer å legge (PPF) Paint Protection Film fra frontruten og fram for å beskytte mot steinsprut og en skikkelig keramisk coating, en slik coating koster fort opp mot 15.000kr, men den holder i minst 5 år.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

e.e.n

Heller litt mot å ta det via bilpleiefirma ja, men tanken på å spare moms når det bestilles med bilen gjør at det frister litt.
Den behandlingen med Evershine (Wurth og muligens Scholl som står bak) virker vare lengre, men vanskelig å vite om det blir gjort et godt grunnarbeid osv..

Bigdrago

Min forhandler benyttet seg av drop off. Veldig fornøyd👍
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Egil S

Sitat fra: e.e.n på mandag 26. september 2022, klokken 22:43
Heller litt mot å ta det via bilpleiefirma ja, men tanken på å spare moms når det bestilles med bilen gjør at det frister litt.
Den behandlingen med Evershine (Wurth og muligens Scholl som står bak) virker vare lengre, men vanskelig å vite om det blir gjort et godt grunnarbeid osv..

Scholl er normalt bra greier ja.

Jeg vurderte skoda sin behandling faktisk, men når jeg fikk vite at det ikke ble gjort lokalt og jeg kunne velge en annen type behandling droppet jeg det.
Det kom inn en rød kundebil hos min forhandler i sommer og når jeg så på den så jeg mye kjørespor i lakken, spesielt på de smale flatene under frontlyktene og frontfangeren.
Usikker på hvor dette var gjort, (Bærum eller Forus) men det gjorde meg litt skeptisk.
Kunne virke som den bare hadde fått «en kjapp runde med maskin» selv om det for meg var veldig tydelig under lyset i butikken hadde ikke selgerne lagt merke til det.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Onkel Tom

Sitat fra: e.e.n på mandag 26. september 2022, klokken 18:42
Gode svar! 👍 Er lakkforsegling som tilbys av Møller noe bra, erfaringer? (Evershine og Autoglym)? Har bare fått lagt på dette på mine biler etter utlevering hos bilpleiefirma.
(Møller Kokstad er nærmeste forhandler.)

Bestiller du bil hos Møller Bil Kokstad kan du som del av leveransen fra Møller bestille Ditec lakkforsegling utført av lokalt bilpleiefirma (KBS) uten moms (i hvert fall dersom du får registrert bilen i Norge før 01.01.2023 dersom bilen bikker kr. 500 000,-).  Jeg fikk min Enyaq 80x fra Møller Bil Kokstad for 6 uker siden, inklusiv Ditec Ultra lakkforsegling utført av KBS uten moms.  Samt momsfritak på Dinitrol understellsbehandling utført av annet lokalt bilpleiefirma før utlevering. 

Husk å kjøpe en ekstra paraply siden du bor i Bergen  ;)
2022  ŠKODA Enyaq iV 80X  (SUV)   -   Race Blue Metallic
Bestilt:  23. oktober 2020   -   Levert:  17. august 2022

Bigdrago

Sitat fra: Onkel Tom på tirsdag 27. september 2022, klokken 21:45
Sitat fra: e.e.n på mandag 26. september 2022, klokken 18:42
Gode svar! 👍 Er lakkforsegling som tilbys av Møller noe bra, erfaringer? (Evershine og Autoglym)? Har bare fått lagt på dette på mine biler etter utlevering hos bilpleiefirma.
(Møller Kokstad er nærmeste forhandler.)

Bestiller du bil hos Møller Bil Kokstad kan du som del av leveransen fra Møller bestille Ditec lakkforsegling utført av lokalt bilpleiefirma (KBS) uten moms (i hvert fall dersom du får registrert bilen i Norge før 01.01.2023 dersom bilen bikker kr. 500 000,-).  Jeg fikk min Enyaq 80x fra Møller Bil Kokstad for 6 uker siden, inklusiv Ditec Ultra lakkforsegling utført av KBS uten moms.  Samt momsfritak på Dinitrol understellsbehandling utført av annet lokalt bilpleiefirma før utlevering. 

Husk å kjøpe en ekstra paraply siden du bor i Bergen  ;)

På min ble det mercasol (eksternt firma) med x antall år garanti.
Og dropoff lakkbehandling (møller) med x antall år garanti fra lokale dropoff behandlere. Tydelig at understell kan behandles med hva som helwt mtp batterigaranti som mange har vært redde for.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Egil S

Sitat fra: Onkel Tom på tirsdag 27. september 2022, klokken 21:45

Bestiller du bil hos Møller Bil Kokstad kan du som del av leveransen fra Møller bestille Ditec lakkforsegling utført av lokalt bilpleiefirma (KBS) uten moms (i hvert fall dersom du får registrert bilen i Norge før 01.01.2023 dersom bilen bikker kr. 500 000,-).  Jeg fikk min Enyaq 80x fra Møller Bil Kokstad for 6 uker siden, inklusiv Ditec Ultra lakkforsegling utført av KBS uten moms.  Samt momsfritak på Dinitrol understellsbehandling utført av annet lokalt bilpleiefirma før utlevering. 

Husk å kjøpe en ekstra paraply siden du bor i Bergen  ;)

Jeg snakket med min foretrukne bilpleier og PPF fra frontruten og fram, samt glasscoating med 7års garanti kommer på ca 45.000kr inkl moms.
Han sa at de hadde avtale med Møller og dette kunne jeg få momsfritt.

MEN!!!!
Når jeg snakker med selger så er Coupé noe spesielt, salget av denne er ikke som på vanlig Enyaq, de har tidligere fått beskjed at på coupé kan slik behandling kun tas på Bekkelaget før bilen sendes til lokal forhandler for utlevering. Det var derfor SVÆRT usikkert at jeg kunne få denne behandlingen som en del av bilkjøpet.
Min selger skulle sjekke, men siden det var forskjell på coupé og andre biler var det ikke sikkert det var mulig å velge noe annet enn det som er i konfiguratoren.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

i3/RSiV

#67
Sitat fra: Egil S på onsdag 28. september 2022, klokken 10:50
Sitat fra: Onkel Tom på tirsdag 27. september 2022, klokken 21:45


MEN!!!!
Når jeg snakker med selger så er Coupé noe spesielt, salget av denne er ikke som på vanlig Enyaq, de har tidligere fått beskjed at på coupé kan slik behandling kun tas på Bekkelaget før bilen sendes til lokal forhandler for utlevering. Det var derfor SVÆRT usikkert at jeg kunne få denne behandlingen som en del av bilkjøpet.
Min selger skulle sjekke, men siden det var forskjell på coupé og andre biler var det ikke sikkert det var mulig å velge noe annet enn det som er i konfiguratoren.

Dette er bare tull, min bil overleveres til lokal bilpleie for coating og PPF folie når den ankommer forhandler, og før jeg får bilen. Dette er ikke noe problem.

Egil S

Sitat fra: i3/RSiV på onsdag 28. september 2022, klokken 18:42
Dette er bare tull, min bil overleveres til lokal bilpleie for coating og PPF folie når den ankommer forhandler, og før jeg får bilen. Dette er ikke noe problem.

Problemet her er visst at Coupe ikke selges som vanlig Enyaq.
De kaller det "agent salg", m.a.o så selges ikke bilen fra din lokale forhandler, men på vegne av importøren direkte. Høres litt rart ut, men det er nå sånn det er.
Derfor er det mye som er annerledes med Coupè, bl.a kan de ikke tilby rabatter, det finnes ingen "storkundeavtaler" e.l. for Coupè.
Av samme grunn blir all klargjøring gjort på Bekkelaget og ikke lokalt som om man f.eks hadde kjøpt en 80X.

De kan sikkert levere bilen til en lokal bilpleie for deg, MEN spørsmålet er om du kan få det momsfritt som en del av kontrakten, det er her usikkerheten ligger da bilpleie avtalene er med den lokale forhandleren ikke med importøren som du har kjøpt bilen "direkte fra".

Jeg kan sikkert få de til å levere bilen for behandlingen på mine vegne, men da gjerne til full pris og ikke som en del av salget.
Det er det min selger skal sjekke opp i med lederen for Skoda/Audi i Stavanger er mulig på Coupè eller ikke.

Det kan vise seg å være "tull", men det kan også vise seg å være veldig reellt og gjøre at jeg går glipp av ca 10.000kr i momsbesparelse.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

i3/RSiV

Fikk mail fra Møller denne uka om at det fortsatt er stor usikkerhet rundt produksjon og levering av biler i 2022, så de varslet at Enyaq Coupe trolig ikke ville bli levert før nyttår, men at de jobbet for å få til så mange biler som mulig. Så mailen gikk i hovedsak ut på å informere om moms på beløpet over 500K hvis det blir vedtatt på statsbudsjettet.

Egil S

Sitat fra: i3/RSiV på onsdag 28. september 2022, klokken 20:51
Fikk mail fra Møller denne uka om at det fortsatt er stor usikkerhet rundt produksjon og levering av biler i 2022, så de varslet at Enyaq Coupe trolig ikke ville bli levert før nyttår, men at de jobbet for å få til så mange biler som mulig. Så mailen gikk i hovedsak ut på å informere om moms på beløpet over 500K hvis det blir vedtatt på statsbudsjettet.

I følge min selger var min bil i produksjon, den var på stasjon 3 karosseri rundt lunch tider i går.
Var visst 9 stasjoner totalt.
Regner med min bil var ferdig i går eller blir ferdig i dag.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Egil S

Da fikk jeg beskjed at siden jeg hadde kjøpt coupè så kunne jeg ikke få lokal lakkbehandling som del av kjøpet og momsfritt, kun behandlingen på Bekkelaget.
Jeg måtte faktisk ta ut bilen og levere den selv for å få lagt på PPF og coating.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

e.e.n

Hørt blandet erfaring med Ditec/Drop Off type, men viss det gjøres skikkelig forarbeid så er vel dette gode produkter? Usikker på hvor flinke Kokstad Bilpleie er, noen flere som kan gå god for de?

Var på Møller Kokstad idag for å se på Coupe i butikk og prøvekjøre en iV80x med alt av utstyr, men fikk litt lite tid til å teste DCC osv. Er fortsatt i tvil om denne Ultra-pakken, vil helst ha area-view, men føler det andre i den pakken ikke er så viktig (kanskje med unntak av DCC). Har dere andre gått for Ultra?

Ang. storkunderabatt, så hadde eks. Helse Bergen dette for Coupe, men i vårt tilfelle (avtale gjennom Tryg), så lå ikke denne modellen inne enda, men hadde dialog med ansvarlig for avtale der og regnet med at dette skulle gå iorden. Det litt rare var at (for Helse Bergen) så var det 7 prosent rabatt på Coupe ink vinterhjul og 6% uten... Mens på vanlig Enyaq så var det 8 prosent mener jeg.

Bigdrago

Sitat fra: e.e.n på torsdag 29. september 2022, klokken 22:22
Hørt blandet erfaring med Ditec/Drop Off type, men viss det gjøres skikkelig forarbeid så er vel dette gode produkter? Usikker på hvor flinke Kokstad Bilpleie er, noen flere som kan gå god for de?



Man får jo med garantisertifikat. Holder det ikke så gjøres det på nytt.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

i3/RSiV

Sitat fra: e.e.n på torsdag 29. september 2022, klokken 22:22


(kanskje med unntak av DCC). Har dere andre gått for Ultra?



Gikk for Ultra nettopp pga DCC, prøvekjørte en Enyaq Sportline uten DCC, og den blir altfor stiv etter min smak.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA