Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Enyaq Coupe

Startet av Vurderer en elbil, onsdag 07. juli 2021, klokken 23:52

« forrige - neste »

Egil S

#30
Sitat fra: ElektronVolt på fredag 26. august 2022, klokken 09:09
Sitat fra: Egil S på torsdag 25. august 2022, klokken 20:51
Sitat fra: ElektronVolt på torsdag 25. august 2022, klokken 14:38
Kult! Hvilken dato stod som forventet leveringstid på kontrakten din?

Tidligst uke 11 2023 og "mer enn 6 måneder", men når jeg bestilte fikk jeg beskjed at dette var en levering de hadde instruks fra Møller å sette.
Et par dager før bestilling regnet de med de første bilene kom i oktober.

Så kontraktsdatoen anså jeg som "ryggdekning" fra importøren i tilfelle det kom forsinkelser og folk fikk bilene etter nyttår og måtte betale moms.
Med den datoen de satte måtte vi som kunde egentlig forvente at vi måtte betale moms.
Det virker veldig lovende. Jeg fikk høre noe av det samme på Møller når jeg så på Enyaq. Tanken var kanskje å kjøpe en 80X. Men så nevnte selger at det coupe rs koster ca. bare 50.000 og hadde en egen kvote på produksjonen, og kunne muligens bli levert i vinter. Jeg synes coupe rs ser tøffere ut også, og så da ble det et ganske enkelt valg. Jeg bestilte min i midten av juli og i kontrakten står det tidligst uke 13 2023. Håper jeg får melding om forløpig produksjonsdato, hadde vært perfekt om jeg får produksjonsuke i oktober. Da er man nesten garantert å få bilen levert før nyåret.

Har du bestilt vinterdekk og isåfall hvilket?

Jeg har bestilt en med alt.
Rød - ultra - RS Suite - tilhengerfeste - bagasjeroms pakke - 21" sommer og svarte Proteus 19" piggfri vinterdekk (ukjent merke) og jeg bestilte skvettlapper.

Tenkte ta minste service pakken i 4 år, den mellomste og høyeste service pakken var noen overpriset tull.

Hadde i utgangspunktet bestilt en race blå, da den røde fargekula var en blass orange farge, men så kom det inn en rød Sportsline i butikken og den var en HELT annen farge enn fargekula, så da byttet jeg til rød.

Skal ned til forhandleren en tur i dag så jeg skal høre med de hvilke dekk jeg får. Jeg ser du kan velge mellom Nokian, Pirelli og Continental, tror kanskje jeg hadde valgt Continental da de ofte er testvinner, evt Nokian, er redd Pirelli er mer et dekk for sentraleuropeiske vintre.

Edit: var hos forhandler, dekk var ikke spesifisert, men det var mest sannsynlig Continental, det var det de pleide å levere.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

VoltWay

Hurra for rød bil! Måtte det bli flere grønne, blå, røde og oransje biler på veiene.  :+1:

Jeg fikk Bridgestone sommerdekk på bilen levert nå i sommer.

Egil S

Sitat fra: VoltWay på fredag 26. august 2022, klokken 17:37
Hurra for rød bil! Måtte det bli flere grønne, blå, røde og oransje biler på veiene.  :+1:

Jeg fikk Bridgestone sommerdekk på bilen levert nå i sommer.

Jeg kjører nå en rød i3s, i fjor solgte jeg norges eneste røde M5 av den modellen etter to år.
Hatt 3 røde motorsykler siden 2015.
Ble glad i rødt i slutten av 30-åra, hadde mye blått og svart før det.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

ElektronVolt

Sitat fra: Egil S på fredag 26. august 2022, klokken 12:25
Jeg har bestilt en med alt.
Rød - ultra - RS Suite - tilhengerfeste - bagasjeroms pakke - 21" sommer og svarte Proteus 19" piggfri vinterdekk (ukjent merke) og jeg bestilte skvettlapper.

Tenkte ta minste service pakken i 4 år, den mellomste og høyeste service pakken var noen overpriset tull.

Hadde i utgangspunktet bestilt en race blå, da den røde fargekula var en blass orange farge, men så kom det inn en rød Sportsline i butikken og den var en HELT annen farge enn fargekula, så da byttet jeg til rød.

Skal ned til forhandleren en tur i dag så jeg skal høre med de hvilke dekk jeg får. Jeg ser du kan velge mellom Nokian, Pirelli og Continental, tror kanskje jeg hadde valgt Continental da de ofte er testvinner, evt Nokian, er redd Pirelli er mer et dekk for sentraleuropeiske vintre.

Edit: var hos forhandler, dekk var ikke spesifisert, men det var mest sannsynlig Continental, det var det de pleide å levere.

Jeg har selv bestilt.

Race blue - Max - RS Suite - Tilhengerfeste - Bagasjeromspakke - 19" Taurus og med skvettlapper forran.

Har ikke turt å bestille vinterdekk med bilen enda, de sorte 19" Proteus går jo fra 25,000 til nesten 32,000 kroner om bilen kommer etter nyttår (moms). Får jo kvalitetsvinterdekk med felg for under 20,000 hos min lokale dekkforhandler.

Lurer på å bytte til ultra-pakka, jeg har litt lyst på area view. DCC tror jeg sjeldent kommer til å bruke, men vi for se. Det kan være behagelig med litt mykere fjæring på dårlige veier.

Egil S

Sitat fra: ElektronVolt på fredag 26. august 2022, klokken 23:02
Jeg har selv bestilt.

Race blue - Max - RS Suite - Tilhengerfeste - Bagasjeromspakke - 19" Taurus og med skvettlapper forran.

Har ikke turt å bestille vinterdekk med bilen enda, de sorte 19" Proteus går jo fra 25,000 til nesten 32,000 kroner om bilen kommer etter nyttår (moms). Får jo kvalitetsvinterdekk med felg for under 20,000 hos min lokale dekkforhandler.

Lurer på å bytte til ultra-pakka, jeg har litt lyst på area view. DCC tror jeg sjeldent kommer til å bruke, men vi for se. Det kan være behagelig med litt mykere fjæring på dårlige veier.

Jeg så det var mye greie ting i ultra pakka med tanke på videresalg, så jeg la egentlig på alt, jeg tenker ha denne bilen i 2-3år, selge med gjenværende garanti for å slippe å tenke på noe etter salg.

Vinterdekkpakken var dyr, jeg reagerte på den, på i3'n mener jeg at jeg oppgraderte til premium vinterdekkpakke og det var 12-14.000kr.

Men det latterligste var service pakkene. Service intervall er to 2 år.

3 års pakke - kun èn servcie ved normal bruk - liten pakke 6500kr - medium 10.700kr - Stor 12.000kr
4 års pakke - To servicer - liten 14.000kr - medium 18.750 - stor 20.600kr
5 års pakke - fremdeles 2 servicer ved normalt bruk - liten 14.000kr - medium 26.250kr - stor 28.600kr.

Forskjellen mellom liten og medium er at du får byttet vindusviskere, m.a.o. 4-5000kr for 1-2 sett vindusviskere, må være historiens dyreste vindusviskere.
Stor pakke da får du lånebil for 1200+kr, det er vel dyrere enn en vanlig leiebil, ser ingen grunn til å kjøpe noe annen enn liten pakke.

Har hatt noen BMW'er med adaptivt understell, og det er greit å kunne sette den myk i by og boligområder og litt fastere på landevei/motorvei.

Jeg er glad jeg ser ut til å få bilen i år, det blir ca 40.000kr spart på momsen.
De har forøvrig gått opp i grunnpris med 8000kr nå, fra 579.000kr til 587.000kr, slik at min bil ville kostet 718.000kr om jeg bestilte nå og får den neste år.
Det er ca50.000kr mer enn jeg betaler.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Egil S

Da fikk jeg ennå en hyggelig telefon fra min selger.

Min bil er nå produksjonsbekreftet uke 37, 4 uker tidligere enn den informasjonen jeg fikk før helgen, uke 37 er om 2 uker.
Det skulle vel bety at jeg får bilen siste halvdel av oktober.

For dere andre, så nevnte hun at det var mange biler som gikk i produksjon nå, ikke bare coupèer, så dere som går å venter på foreløpig eller produksjonsbekreftet uke, kommer det nok info fra deres selger om ikke så lenge.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

i3/RSiV

Sitat fra: Egil S på mandag 29. august 2022, klokken 11:11
Da fikk jeg ennå en hyggelig telefon fra min selger.

Min bil er nå produksjonsbekreftet uke 37, 4 uker tidligere enn den informasjonen jeg fikk før helgen, uke 37 er om 2 uker.
Det skulle vel bety at jeg får bilen siste halvdel av oktober.

For dere andre, så nevnte hun at det var mange biler som gikk i produksjon nå, ikke bare coupèer, så dere som går å venter på foreløpig eller produksjonsbekreftet uke, kommer det nok info fra deres selger om ikke så lenge.
Jeg har føreløpig ikke hørt noe. Bestilt 9.juni kl 12....

TM3P

Sitat fra: i3/RSiV på mandag 29. august 2022, klokken 17:48
Sitat fra: Egil S på mandag 29. august 2022, klokken 11:11
Da fikk jeg ennå en hyggelig telefon fra min selger.

Min bil er nå produksjonsbekreftet uke 37, 4 uker tidligere enn den informasjonen jeg fikk før helgen, uke 37 er om 2 uker.
Det skulle vel bety at jeg får bilen siste halvdel av oktober.

For dere andre, så nevnte hun at det var mange biler som gikk i produksjon nå, ikke bare coupèer, så dere som går å venter på foreløpig eller produksjonsbekreftet uke, kommer det nok info fra deres selger om ikke så lenge.
Jeg har føreløpig ikke hørt noe. Bestilt 9.juni kl 12....

Samme her, bestilte også på slaget 12.. Kan det være utvalgte farger / utstyrsvarianter som tas først?
Har selv gått for Mamba Green med Ultra-pakken og hengerfeste, uten skinn.

Egil S

Sitat fra: EnyaqRS på tirsdag 30. august 2022, klokken 08:20
Sitat fra: i3/RSiV på mandag 29. august 2022, klokken 17:48
Jeg har føreløpig ikke hørt noe. Bestilt 9.juni kl 12....

Samme her, bestilte også på slaget 12.. Kan det være utvalgte farger / utstyrsvarianter som tas først?
Har selv gått for Mamba Green med Ultra-pakken og hengerfeste, uten skinn.

Jeg var i butikken å bestilte kl 12 (ikke på nettet selv).
Jeg har bestilt en med absolutt alt + skvettlapper :)
Først bestilte jeg race blå, men byttet til rød nå i august etter jeg så en vanlig sportsline i butikken.
Nå har jeg kjøpt på en liten forhandler så de har gjerne tid til å følge opp bestillingene tettere.
Godt mulig dere får høre noe snart, evt får dere ringe inn å høre med deres selger.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

i3/RSiV

Sitat fra: EnyaqRS på tirsdag 30. august 2022, klokken 08:20
Sitat fra: i3/RSiV på mandag 29. august 2022, klokken 17:48
Sitat fra: Egil S på mandag 29. august 2022, klokken 11:11
Da fikk jeg ennå en hyggelig telefon fra min selger.

Min bil er nå produksjonsbekreftet uke 37, 4 uker tidligere enn den informasjonen jeg fikk før helgen, uke 37 er om 2 uker.
Det skulle vel bety at jeg får bilen siste halvdel av oktober.

For dere andre, så nevnte hun at det var mange biler som gikk i produksjon nå, ikke bare coupèer, så dere som går å venter på foreløpig eller produksjonsbekreftet uke, kommer det nok info fra deres selger om ikke så lenge.
Jeg har føreløpig ikke hørt noe. Bestilt 9.juni kl 12....

Samme her, bestilte også på slaget 12.. Kan det være utvalgte farger / utstyrsvarianter som tas først?
Har selv gått for Mamba Green med Ultra-pakken og hengerfeste, uten skinn.

Graphite Grey, ultra pakke, hengerfeste, 20" hjul, ikke skinn, og ikke bagasjeroms pakke på min. Håper ikke forskjellen i pakker utgjør mye i forsinkelser nå.

TM3P

Fått e-post i dag om produksjonsuke 40, så da er det håp!  :)

Egil S

Litt ny info.
Min produksjonsuke ble flyttet til uke 39 etter at den var bekreftet uke 37, dette hadde aldri min selger sett før, de pleide ikke endre seg når de var produksjonsbekreftet.

Min forhandler har fått inn en Mamba grønn Coupè og jeg har vært å sett på den.
Mye positivt, men jeg ser noen mindre detaljer jeg må gjøre noe med når jeg får bilen.

-Sotede ruter, dette var ikke rare greiene, så her kommer jeg til å legge på ekstra film på min bil.
-Foran HUD er det en blank svart list, denne er jeg redd vil reflektere gatelys o.l i mørket, lurer på om jeg skal få lagt mattsvart folie på denne.
-Skoda logo på panser, denne er, som eneste ting på bilen, blank, det til tross for at Skoda har svart panser logo i delesortimentet, jeg bytter mitt til et svart.
-Glasstaket var mørkere enn forventet, men den originale gardinen viser seg være "ekstrautstyr" og ikke standard.

Hvis du ikke vet hva jeg mener, så se på 22minutter i denne videoen, denne henges på undersiden hattehyllen når den ikke er i bruk (video ca 4:30).


https://www.youtube.com/watch?v=nsE7N4pePT4

Her er bilde fra Skoda hvor dette er montert.
https://www.skoda-storyboard.com/en/57_enyaq_coupe_iv_moon_white/

Jeg kommer til å sette følgende i bestiling hos Skoda nå.
-Solgardin til glasstaket
-Svart panserlogo
-4 felgsenter logoer slik at jeg kan ta bort det aerodynamiske coveret på 21" felgene.

Et annet tips.
Dersom du bestiller lakkforsegling o.l. så vil dette bli gjort på østlandet før bilen sendes til forhandler.
Det betyr at det går noen dager ekstra før bilen kan registreres, så får du produksjon sent i oktober/tidlig november, så kan denne behandlingen tippe registreringen over nyttår og du må betale moms.

Jeg kommer derfor til å levere min bil inn selv etter jeg får den for lakkbehandling og soting av ruter, muligens også beskyttelses folie i fronten.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

i3/RSiV

Sitat fra: Egil S på mandag 05. september 2022, klokken 15:20



Jeg kommer til å sette følgende i bestiling hos Skoda nå.
-Solgardin til glasstaket
-Svart panserlogo
-4 felgsenter logoer slik at jeg kan ta bort det aerodynamiske coveret på 21" felgene.
.

Får du bestilt svart panserlogo fra Skoda?

Jeg har bestilt svart panserlogo og senterkopper til felgene, de ligger klare i garasjen. Jeg bestilte dette herfra: http://www.kopacek.com/

Egil S

Hun selgeren min sa iallfall det.

Har sendt mail på det, så får vi se om det er mulig eller ikke, hvis ikke så takk for tipset om den siden.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Egil S

får IKKE svart panserlogo fra Skoda......

Er det 90mm logo på Enyaq?
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA