Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lademuligheter i garasje

Startet av eNORm, onsdag 07. juli 2021, klokken 20:48

« forrige - neste »

eNORm

Se vedlagt bilde.

Det skal være 16A 3fas i garasjen. Hvilke muligheter har jeg for lading? Har en Model 3, men er ikke sikkert at jeg skal ha det for all fremtid. Akkurat kjøpt meg hus.

Hovedsikringen skal være på 50A

eltyl

Er nok ikke 3fas. Maks effekt vil i teorien være 230v*16A, 3,6kW. Du har bare en leder, nøytral og jord.

Merk, er ikke elektriker.

Vollis47

Som eltyl sier, så er nok ikke dette trefas til garasjen. Om det ikke er så langt til garasjen bør du vurdere å få lagt opp ny kagel til ladepunkt i garasjen. Det opplegget du har er heller ikke forberedt for elbillading. Om det er en frittliggende garasje kan du kanskje få satt opp en ladeboks med innebygd vern. 3,6 kW høres lite ut. TM3 kan ta mye mer, mennom du egentlig trenger mer er avhengig av hvorvmye du kjører per dag.

Om du kan lade i for eksempel ti timer, så får du 36 kWt som er nok til ca 18 mil kjøring per dag. Kjører du mer, så bør du satse på et nytt opplegg.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

el-H

#3
Sitat fra: eNORm på onsdag 07. juli 2021, klokken 20:48
Se vedlagt bilde.

Det skal være 16A 3fas i garasjen. Hvilke muligheter har jeg for lading? Har en Model 3, men er ikke sikkert at jeg skal ha det for all fremtid. Akkurat kjøpt meg hus.

Hovedsikringen skal være på 50A

Det ser ut som du har 3 fase, det står 3x2,5 og 16 a på denne kursen. Tesla 3 er eneste bil som kan utnytte 3fase på 230 volt så her kan du mest sannsynlig få 6 kw ladeefekt hvis du monterer ladeboks.

Rav4_EV

@Vollis47 og @eltyl.
Hvorfor svarer dere på en slik tråd når dere mangler kunnskap?

I følge trådstarters kursfortegnelse har han 3 fase til garasjen.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

eNORm

Takk for svar. Har fått bekreftet fra andre forhold at det også er 3 fas, men vurdere å legge ny kabel uansett, slik at jeg får 32A, samt at hovedkabelen er bra nok til å støtte 63A inn i huset.

Vurderer en elbil

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 09. juli 2021, klokken 13:26
@Vollis47 og @eltyl.
Hvorfor svarer dere på en slik tråd når dere mangler kunnskap?

I følge trådstarters kursfortegnelse har han 3 fase til garasjen.
:+1:
Fossilbil

KjellG

Står i kursfortegnelsen at huset er tilkoblet RST og det er tre ledere inn og til garasje. Dette er 3-fase IT-nett.
Med M3 kan du lade full trefase 6,4 kW. Det holder for de fleste. Ville valgt et ladeuttak for 32A, men kanskje utsatt bytte av kabel til behovet melder seg. Med 6 kW og 8 timer lader du ca 45 kWh/natt tilsvarende ca 30 mil/døgn.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA