Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

3 fase på IT-nett

Startet av sveander, tirsdag 06. juli 2021, klokken 15:51

« forrige - neste »

sveander

Jeg har i dag 400 TN og 3 faser å boltre meg i.
Jeg har sett diskusjoner om at man ikke kan bruke 3 faser på IT-nett
til de fleste biler. Hva er god informasjon her?
Er vi som flytter og får IT nødt til å kun lade med en fase?

Har en Enyaq og mode 3 så skulle gjerne
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

turfsurf

Det er forskjellig fra fabrikant til fabrikant. Tesla Model 3 er vel den eneste som kan utnytte trefas IT fullt ut.

Mange ink MEB plattformen kan lade på åpen delta (tofas)  men de fleste sier det ikke er støttet.

Det er ikke tatt høyde for det i standarden, men kan gjøres rimelig trygt gitt riktig konstruksjon av laderen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

KjellG

#2
Laderen står i bilen, ikke på veggen.
De fleste biler har én eller to ladere og kan lades med én eller to spenninger («faser»).

Elsempel, eGolf har to. Den kan kobles til 230/400V nett. Da får hever av laderne 230V mellom hver sin faseleder og N-leder. Strømmen i alle 3 ledere blir 16A.
Bilen kan «juksekobles» til IT ved at bilens N-leder kobles til linjeleder L3. Hver av laderne får igjen 230V, men strømmen i L3 blir ca 28A! Om en kobler bilen til som en én-spenningslast vil den trekke 2*32A
Det er likevel en fordel å koble i V-kobling/åpen delta idet en får fordelt strømtrekket noe og ladingen blokkerer ikke like mye, en har større mulighet til å belaste den linjepenningen som laderne ikke bruker.

Edit. En kan skape sitt eget lokale 230/400V TN-nett vha en transformator. Det kan løse problemer der bilens ladere ikke tillater åpen delta, men den skjeve strømmen med 28A vil bestå. Skal en jevne ut det, må bilen ha tre ladere som trekker symmetrisk.

turfsurf

Sitat fra: KjellG på onsdag 07. juli 2021, klokken 12:46
De fleste biler har én eller to ladere og kan lades med én eller to spenninger («faser»).

Elsempel, eGolf har to. Den kan kobles til 230/400V nett. Da får hever av laderne 230V mellom hver sin faseleder og N-leder. Strømmen i alle 3 ledere blir 16A.
Bilen kan «juksekobles» til IT ved at bilens N-leder kobles til linjeleder L3. Hver av laderne får igjen 230V, men strømmen i L3 blir ca 28A! Om en kobler bilen til som en én-spenningslast vil den trekke 2*32A
Det er ganske mange biler som støtter trefas  nå, de fleste nye vil jeg tro.

Det blir feil å skrive at bilen trekker 2*32A på enfas. Den trekker 32A med vekslende pluss og minus på de to faselederne.

Det fordeles som 2*16A på de to delladerne i bilen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

KjellG

Sorry, slurvefeil, sløvt av meg.
Mente jo at den trekker 32A vekselstrøm fra to linjeledere når den går som en enkelt linjelast. Den tredje i et IT nett er da blokkert.

Ladeeffekt på ca 7,5 kW tyder på to ladere i bilen, eks eGolf, 11 kW lading antyder tre, eks. M3. 22kW vil trolig innebære 6 ladere, to og to i parallell.

Erik Ola Ulvestad

3 fas på 230V IT er det _kun_ TM3 (kanksje også TMY) som kan nytte fullt ut. Andre bilar som skal trikse med åpen trekant/open delta/"v-kobling"/"2-fas" ( litt ukorrekte begrep...) MÅ vite at N leder krets er dimmensjonert for større strøm enn tilsynelatande ladestrøm. (Kan du lade 32A 1fas er du nok trygg, men har du en 3.6 kW 1fas/11kW 3fas bil må du sjekke nøyare!) Gevinsten med 2 ladetrinn er kun 15% så det er ikkje så mykjeå strebe etter egentlig. Er du elektroentusiast får du det til, om ikkje - la det være.
Til trådstarter: Jan Tore Gjøby har fronta diskusjonen om 230V IT 3fas, feks her: https://www.tu.no/artikler/er-trefaselading-pa-det-saernorske-stromnettet-egentlig-tillatt/509999
Diskusjonen går, men sidan dette er u-standardisert materie hellar eg til å droppe 230V 3fas for folk flest. Forhåpentligvis får vi rimelegare 3fas dc likerettere også til heimebruk etterkvart. V2G vil kunne hjelpe på dette, men eg har desverre ikkje tru på at VG2 blir utbredt på laaaaang tid enda.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

KjellG

V-kobling kan ha noe for seg i enkelte tilfelle:

Hytte 1, 3*32A OV, IT, eGolf med to ladere. Ladeuttak over to linjeledere. Du ønsker å kunne lade max, det er «krise». Du lader med 32A. Hvor mye effekt er tilgjengelig til annet bruk i hytte 1?

Hytte 2 som over, men nå med tre linjeledere og Golfen lader litt mer (15%), men hvor mye effekt er tilgjengelig til panelovn, varmtvann osv?

I begge hyttene er det teoretisk største effektuttaket på 12,7 kw. Hytte 1 lader med 7,36kW, men hvor mye er det til panelovnene? Null.

Hytte 2 lader med 7,36*1,15=8,46kW, og ovnene kan trekke? 12,7-8,46=4,24 kW

4 kW er ikke så ille til sommerbruk. Setter en ned ladingen til 13A, har en ca 7,5kW til bilen og 5 kW til andre ting.
Dog, det er ikke så enkelt å ha laster som klarer å balansere nettet fullt ut.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA