Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Xpeng P7 - Åpnet for bestillinger.

Startet av anorway, onsdag 07. juli 2021, klokken 17:35

« forrige - neste »

Daniel_0007

Sitat fra: staljin på onsdag 27. oktober 2021, klokken 11:49
Tar man all utstyr i betraktning så er P7 noe billigere enn Polestar 2 for alle versjoner. Det er sikkert det de hadde i tankene ved prissettingen.

500k for ps2 4x4 med pilot og plus pakken, xpeng skal ha 507k for 4x4 versjonen
Model 3 2019 LR Rwd

staljin

Syns ikke det er så vanskelig. Bare se på selvkjøring. Den er inkludert hos Xpeng mens du må ut med 20 000 hos Polestar.

hELgenen

Sitat fra: staljin på onsdag 27. oktober 2021, klokken 15:42
Syns ikke det er så vanskelig. Bare se på selvkjøring. Den er inkludert hos Xpeng mens du må ut med 20 000 hos Polestar.

Det finnes ikke automatisk selvkjøring hos Polestar 2 - det er kun 2 pakker - Pilot og Pluss på henholdsvis 30k og 40k. Ingen av disse gir selvkjøring - og hvorfor ha selvkjøring på en bil som gir kjøreglede? På en daukjørt kjedelig bil - ja der gir det jo mening - men hvorfor kaste bort penger på selvkjøring på en kjøreglad bil?

Service 3 år 50k er inkludert på Polestar 2 - er det noe slikt inkludert på P7?

Rosstopher

Sitat fra: hELgenen på onsdag 27. oktober 2021, klokken 17:27
Sitat fra: staljin på onsdag 27. oktober 2021, klokken 15:42
Syns ikke det er så vanskelig. Bare se på selvkjøring. Den er inkludert hos Xpeng mens du må ut med 20 000 hos Polestar.

Det finnes ikke automatisk selvkjøring hos Polestar 2 - det er kun 2 pakker - Pilot og Pluss på henholdsvis 30k og 40k. Ingen av disse gir selvkjøring - og hvorfor ha selvkjøring på en bil som gir kjøreglede? På en daukjørt kjedelig bil - ja der gir det jo mening - men hvorfor kaste bort penger på selvkjøring på en kjøreglad bil?

Service 3 år 50k er inkludert på Polestar 2 - er det noe slikt inkludert på P7?

Det er ikke alle som får glede av å sitte å svinge såvidt på rattet og holde gasspedalen i samme posisjon i timesvis på motorvei uansett hvor kjøreglad bilen er...
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

hELgenen

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 27. oktober 2021, klokken 17:43

Det er ikke alle som får glede av å sitte å svinge såvidt på rattet og holde gasspedalen i samme posisjon i timesvis på motorvei uansett hvor kjøreglad bilen er...

Det er helt rett - og da trenger man kanskje ikke en så kjøreglad bil og vil heller ha en bil med flere selvkjørende lignende egenskaper.  Helt selvkjørende blir det uansett ikke innenfor dagens lovverk. Så om Xpeng P7 kommer med avanserte selvkjørende funksjoner - så er det jo ennå ikke lov å bruke dem. De systemene som er der i dag krever jo uansett at man må pirke bort i rattet ganske ofte.

Men jeg personlig velger Polestar 2 foran en ennå mer ukjent produsent som xpeng. Jeg sier ikke at systemene eller bilene ikke er like bra eller bedre - men sier bare at det vet vi ikke nok om ennå. Så i den settingen så synes jeg prisingen til xpeng p7 er noe høy. En kan også gå for mer kjente merker med skikkelig ladehastighet som f.eks Kia EV6 eller Hyundai Ioniq 5 til en pris som ikke er så avskrekkende forskjellig. Her virker det som om man har sett på egenskapene bilen på papiret har og så forsøker å prise den inn blant mer kjente merker med lignende egenskaper.  Jeg vet ikke om det er rett eller feil - men med den prisen de nå har -  så trigger den ikke kjøpe genet mitt. Synes heller noe om designet - men det er nå bare meg. Vil jeg ha et slik design så går jeg heller for originalen som er Tesla - da vet jeg i det minste hva jeg får og ikke får

Rosstopher

Sitat fra: hELgenen på onsdag 27. oktober 2021, klokken 19:14
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 27. oktober 2021, klokken 17:43
Det er ikke alle som får glede av å sitte å svinge såvidt på rattet og holde gasspedalen i samme posisjon i timesvis på motorvei uansett hvor kjøreglad bilen er...

Det er helt rett - og da trenger man kanskje ikke en så kjøreglad bil [...]

Poenget var at man kan like å kjøre bil der forholdene gjør det gøy, men likevel ønske å slippe på de kjedelige strekkene. Det er ikke enten eller. Det går an å ønske seg begge deler.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

hELgenen

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 27. oktober 2021, klokken 21:41
Sitat fra: hELgenen på onsdag 27. oktober 2021, klokken 19:14
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 27. oktober 2021, klokken 17:43
Det er ikke alle som får glede av å sitte å svinge såvidt på rattet og holde gasspedalen i samme posisjon i timesvis på motorvei uansett hvor kjøreglad bilen er...

Det er helt rett - og da trenger man kanskje ikke en så kjøreglad bil [...]

Poenget var at man kan like å kjøre bil der forholdene gjør det gøy, men likevel ønske å slippe på de kjedelige strekkene. Det er ikke enten eller. Det går an å ønske seg begge deler.

Forstod det - men siden det uansett er ganske så begrensende muligheter for "selvkjøring" som er lov i norge - så er det nok ikke så store forskjellen på Xpeng P7 og f.eks hva de andre har her

Blir uansett spennende å se hva de klarer å omsette.

offpist

#22
Jeg har bestilt en P7 Performance som ventepølse for Model S Refresh som lar vente på seg.
Av en eller annen grunn slapp jeg å betale 9000 kr for grå lakk.

Synes Xpeng er spennende, og har også lagt en del kroner i aksjer der.
Så da er det bare naturlig å prøve ut produktene.

De som var tidlig ute får også et ladekort med gratis ladekreditt, men ukjent hvor mye dette dreier seg om.

Er veldig spent på lyd anlegget, og look and feel av interiøret virker å være ganske overlegent sammenlignet med Model 3. Har eid 2 stk Model 3 så langt.. Model 3 Performance med sort og en annen med hvitt interiør.

Motorforum skulle ha 28 000 kr for vinterhjul (uten mva) så det utgår kjenner jeg.
Da blir det i stedet å sette vinterdekk på originalfelgene og kjøpe noen kulere sommer hjul.
Til sammenligning koster det 19 000 kr hos Tesla for vinterhjul til Model 3.

P7 har boltsirkel 5 X 114,3 ET30, altså likt som Model 3, men med rulleomkrets som Model S.
EDIT:  Senter bor: 60.1
Så man kan bruke Model 3 felger, med adapter ringer.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

Fra den Kinesiske Xpeng siden.
https://en.xiaopeng.com/p7/configuration.html

P7 Performance 349900 RMB (etter kinesiske incentives er trukket fra)
EV incentives 2021 veit vi er 18000 RMB (blir trolig lavere i 2022).
Grå lakk 3000 RMB ekstra.
Totalt 370900 RMB.

RMB til NOK i dag, 30.10.21 = 488.838 NOK.

Har ikke gjort samme regnestykke for bakhjulstrekk, tok bare lik specket bil som jeg har bestilt.

Ser den kinesiske utgaven har 230V OUTPUT, altså VTL
Og blåtann smart key, tilsvarende Model 3.

Man kan jo undre seg over at Kinesiske utgaven får XPILOT 3.0 mens Norge får XPILOT 2.5?

Fant også et bilde som viser at innfestningen til takstativ blir via takrails, som er bra.
Er ikke veldig imponert over måten Tesla har gjort det med takstativ på Model 3.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

Har merket meg de har bare en ladeport nå, på høyre side av bilen, som er bra.
Man har jo begge deler i CCS pluggen.

Her kan man se data på en av de nye demobilene som rullet ut av båten i oktober:
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=ED%2025801

Maksvekt tilhenger står som "Ikke oppgitt".
Mens på Model S og Model 3 uten hengerfeste står det bare 0 kg.
Jeg tror det gjør det enklere for 3. part ettermontering av hengerfeste?
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

Egentlig fasinerende hvor lite interesse det er rundt P7 ;)

Jeg fikk Model 3 mars 2019 da den kom, og husker alle de tusen innleggene på forumet her.
Registrerer at Xpeng planlegger å være nr 3 i Norge, men ser ikke helt hvordan de skal greie å fange interessen her på den måten.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Rosstopher

For høyt priset kanskje? P7 4WD high performance er priset som Model 3 Performance, men med tregere akselerasjon enn Model 3 LR og kortere rekkevidde enn Model 3 SR+. Ja, den er litt større enn Model 3, men kanskje ikke så mye større at det gjør opp for at det er et helt nytt og ukjent merke for folk flest.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

vinterdekk

Kan være at de som er interessert i Xpeng har funnet seg en brukergruppe på Facebook. Så det var en privat gruppe som heter Xpeng Norge med 2000 medlemmer, f.eks. Følger en annen bilmodell på face og der er det ok aktivitet. Tesla er ganske store på elbilforum.no og overskygger de mindre elbilmerkene, ut fra aktiviteten her å dømme.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Strøm Tycoon

Sitat fra: offpist på tirsdag 02. november 2021, klokken 20:05
Egentlig fasinerende hvor lite interesse det er rundt P7 ;)

Jeg fikk Model 3 mars 2019 da den kom, og husker alle de tusen innleggene på forumet her.
Registrerer at Xpeng planlegger å være nr 3 i Norge, men ser ikke helt hvordan de skal greie å fange interessen her på den måten.

Hype-toget til Tesla er noe for seg selv.

GRS

For å få interessen opp rundt kinabilene må noen ting på plass. De kan ikke levere biler før SW er noenlunde oppegående. Da mister de fort potensielle kunder. Prøvekjørte P7 igår, og når man ikke blir kvitt dugg på rutene på en prøvetur, så er det klart man ikke får megalyst til å legge inn bestilling. ;) Hengerfeste må også på plass på en bil i denne klassen. Ellers fremstod den som utrolig bra. Men man glemmer fort premium-følelse, fint design og gode seter når man må ha vinduene åpne og må tørke vinduene som i en gammel boble.

Kineserne  må være i allefall i nærheten av like gode som konkurrentene på ALLE områder. Også når det gjelder lading, rekkevidde og betjening/sw/infotainment. Det holder ikke at selgerne sier "det er under utvikling", eller "oppgradering skal komme som løser det", når man opplever store og rare utfordringer på en liten prøvetur. Da slipper man bilene for tidlig på markedet. Har hørt akkurat det samme utsagnet hos Byd, Nio og Xpeng.

Mange vil si dette også gjelder Tesla, men der har man over tid sett at de jobber utrolig raskt og kjører hyppige oppdateringer for å løse ting som dukker opp. De er ekstremt dyktige på SW. Iallefall opplever jeg det slik, og har på de snart 3 årene jeg har kjørt Model3 aldri opplevd slike rare ting som jeg har ved testing av Nio og Xpeng.

Som Tv2 skrev, så virker produktet litt uferdig (P7). Det holder ikke, synes jeg, men samme kunne vært sagt om alle de andre kineserne (jeg har kjørt) også. :) Veldig synd, for bilene virker usedvanlig godt bygget og sammenskrudd.
TM3P sort/sort

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA