Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Frykter et ladekaos uten like i sommer

Startet av Electric cars in Norway, onsdag 07. juli 2021, klokken 11:24

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: THE på torsdag 15. juli 2021, klokken 08:05
Folk vil nok være villige til å betale like mye for lading på en campingplass som på en hurtiglader, så 4 kr/kWt kan de nok ta uten problem. Poenget er å gi et tilbud som tiltrekker seg kunder, og samtidig prise tilbudet slik at både tilbyder og kunde kan leve med det.
Ja, jeg betaljer gjerne like mye for destinasjonslading som hurtiglading. Destinasjonslading er jo mye mere bekvemt. Man trenger jo ikke så mye effekt heller. Folk står jo gjerne parkert i over 12 timer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Sitat fra: turfsurf på torsdag 15. juli 2021, klokken 08:18
Sitat fra: THE på torsdag 15. juli 2021, klokken 08:05
Folk vil nok være villige til å betale like mye for lading på en campingplass som på en hurtiglader, så 4 kr/kWt kan de nok ta uten problem. Poenget er å gi et tilbud som tiltrekker seg kunder, og samtidig prise tilbudet slik at både tilbyder og kunde kan leve med det.
Ja, jeg betaljer gjerne like mye for destinasjonslading som hurtiglading. Destinasjonslading er jo mye mere bekvemt. Man trenger jo ikke så mye effekt heller. Folk står jo gjerne parkert i over 12 timer.

Da jeg var i Danmark med campingvogn for noen år siden fikk jeg lade på campingplassen. Da fikk jeg en strømmåler på uttaket jeg ladet fra, og betalte pr kWt for lading. Strøm til vogna betalte jeg for i tillegg. De hadde nok ikke hatt besøk av elbil med campingvogn før, så det var en løsning som ble til "på sparket", men som både jeg og campingen levde fint med. Utrolig behagelig å lade når bilen uansett står parkert.

Jeg er litt spent på neste uke da planen er å kjøre nordover via kystriksvegen. Vi har ikke bestilt overnatting, men satser på at det er ledige teltplasser på campingene langs vegen. Har sett meg ut et par plasser som har Tesla destinasjonslading, så håper jeg slipper hurtiglading da jeg ser at det er et begrenset tilbud langs den ruta. Videre nordover blir det vel Tesla superladere og et og annet ladestopp på Ishavsveien sine ladere i Finnmark. Med så få ladere pr lokasjon er det sårbart mtp. trafikk og feil, så kan jo bli noe kø her og der.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

DagfinnN

Hvis man virkelig ønsker å dra nordover, så er ladesituasjonen i Finnmark veldig bra. Ishavsveien har teppelagt Finnmark med hurtig/lynladere. I tillegg har mange Tesla-ladere dukket opp. Mange steder har 11/22 kw ladere i regi av FeFo og andre tilgjengelig. Perfekt for en lengre lunsj og spasertur.
Vi har akkurat kommet hjem fra en 6k tur og hadde aldri noe ladeproblem. Se ishavsveien.no for oversikt over ladere.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

THE

Målet for turen er Vardø, og skal innom Hammerfest og Nordkapp på vei nordover i tillegg til kystriksveien, så får testet både Tesla sine nye ladere og Ishavsveien sine også. Blir vel fort ca 7000 km totalt i ferien, så blir mange ladepauser, og derfor jeg gjerne kan tenke meg litt destinasjonslading i forbindelse med overnattinger.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

vinterdekk

Det synes som om de største ferie-hordene har siktet seg mot Lofoten, men Troms og Finnmark har veldig mye flott å by på.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

hELgenen

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 15. juli 2021, klokken 15:38
Det synes som om de største ferie-hordene har siktet seg mot Lofoten, men Troms og Finnmark har veldig mye flott å by på.

Det er sikkert sant - sitter heller hjemme og venter på vaksinen i ferien min - kommunen hadde rotet meg bort fra vaksinelistene og som gruppe 6 er det jo j..irriterende å sitte å vente på dette. FHI sier jo vi er ferdig vaksinerte - men det stemmer dessverre ikke - så dette ladekaoset får andre ta seg av - satser på bedre tider neste år

DagfinnN

Sitat fra: THE på torsdag 15. juli 2021, klokken 12:53
Målet for turen er Vardø, og skal innom Hammerfest og Nordkapp på vei nordover i tillegg til kystriksveien, så får testet både Tesla sine nye ladere og Ishavsveien sine også. Blir vel fort ca 7000 km totalt i ferien, så blir mange ladepauser, og derfor jeg gjerne kan tenke meg litt destinasjonslading i forbindelse med overnattinger.
På vår tur fikk vi ladet hver natt. Noen ganger bare med stikk-kontakt. Men det hjelper det også.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

RJK

Sitat fra: hELgenen på torsdag 15. juli 2021, klokken 15:45
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 15. juli 2021, klokken 15:38
Det synes som om de største ferie-hordene har siktet seg mot Lofoten, men Troms og Finnmark har veldig mye flott å by på.

Det er sikkert sant - sitter heller hjemme og venter på vaksinen i ferien min - kommunen hadde rotet meg bort fra vaksinelistene og som gruppe 6 er det jo j..irriterende å sitte å vente på dette. FHI sier jo vi er ferdig vaksinerte - men det stemmer dessverre ikke - så dette ladekaoset får andre ta seg av - satser på bedre tider neste år
Er endel steder der de ikke får tak i nok av egne innbyggere til vaksinen, så kanskje har du en kommune i nærheten som tilbyr drop-in også for folk fra nabokommunene. Vet heller ikke hvor streng de er på det med nabokommune, om alternativet err å kaste doser som ikke blir gitt innen frist for holdbarhet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Carl Anton Stenling

Kan anbefale Finnmark i ferien hvis man ønsker å unngå ladekø. Har vært innom Alta, Nordkapp og Kirkenes uten noen ladeproblemer.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Electric cars in Norway

#39
Dagens nett VG. Godt skrevet med rett fokus!

Fint at pressen setter fokus på dette :+1: så situasjonen eskaleres og at det skjer en raskere utbygging.

Kopi:
"Mangelen på ladestasjoner hisser opp elbilister i ladekø.

Nå ber Høyre-politiker Lene Westgaard-Halle (H) sin egen regjering om å akselerere utbyggingen.

Av
FRANK ERTESVÅG
LARS HÆGELAND
og RODRIGO FREITAS (FOTO)

Publisert:
Oppdatert i dag 10:58

– Fordi vi i Norge er så flinke til å bruke elbil, er vi bare nødt til å få opp tempoet på ladestasjoner.

Mange føler nå virkelig på frustrasjonen det er å bruke tid i ladekø og deretter vente på ladingen.

Man skal jo ikke stå i kø for å fylle drivstoff, sier Westgaard-Halle til VG"

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/L14rm4/refser-egen-regjering-for-treg-elbil-lading-noedt-til-aa-faa-opp-tempoet

Jalla

I den grad man kan stole på en twitter-meldig fra Elron Musk så skal Tesla sitt ladenettverk åpnes for andre senere i år.

We created our own connector, as there was no standard back then & Tesla was only maker of long range electric cars. It's one fairly slim connector for both low & high power charging.

That said, we're making our Supercharger network open to other EVs later this year.
https://twitter.com/elonmusk/status/1417593502351826946?s=21&fbclid=IwAR2CcsBjV-UheqRvbDGJIOR_Rfz3X8RW4pRfAbUU6IEXCtDCtlPIoCPj-_k

vinterdekk

#41
Jalla, takk for oppdateringen. Dette er veldig spennende nyheter. Musk svarer lengre ned i Twitter tråden og bekrefter at dette vil over tid gjelde alle land.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Vaduz

Da kan man endelig kjøpe noe annet enn tesla, blir bra!

ToWalkOrDrive

Ja, dette er i tråd med visjonen til Tesla, som er en overgang til elektrisk. De vil tvinge de andre bilprodusentene til også å gå over til elektrisk, og når de bevisst holder igjen ladeutbyggingen for at det fortsatt skal være noen som velger bensin/diesel-biler, så rekker nå Tesla ut en hjelpende hånd, slik at bensinbilprodusentenes hånd får kortere fingre. Når det er sagt så går det og rykter om at de på en ladestasjon planlegger 32 ladere for Tesla og 8 ladere for ikke-Teslaer, så det blir jo spennende å se hvordan dette ender. Det er jo en utfordring hvordan andre bileiere skal betale for strømmen - på en Tesla skjer jo alt dette helt automatisk - en plugger bare støpselet i bilen, og så blir kortet trukket automatisk siden laderen kjenner igjen bilen, og bilen er registrert i Tesla sitt datasystem.
Tesla Model Y                         2021-

Jambo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 22. juli 2021, klokken 07:42
Det er jo en utfordring hvordan andre bileiere skal betale for strømmen - på en Tesla skjer jo alt dette helt automatisk - en plugger bare støpselet i bilen, og så blir kortet trukket automatisk siden laderen kjenner igjen bilen, og bilen er registrert i Tesla sitt datasystem.
Jeg regner med de vil implementere Plug&Charge-standarden etter ISO 15118 som bl.a. Ionity sine ladere har. Det gir samme opplevelse som å lade Tesla. Så langt er det kun Porsche Taycan og Ford Mustang Mach-E som har dette fungerende, men jeg leste i en artikkel om det at VW ID.4 skal få det via OTA oppdatering, og at en del andre elbiler også bare mangler en oppdatering for å aktivere det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA