Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Frykter et ladekaos uten like i sommer

Startet av Electric cars in Norway, onsdag 07. juli 2021, klokken 11:24

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

På forsiden av VG.no nå. Jeg håper virkelig NAF tar feil i sin påstand.

Kopi:
Frykter et ladekaos uten like i sommer.

Det har aldri blitt solgt like mange elbiler som i juni, men utbyggingen av ladestasjoner henger fortsatt langt etter. Det kan bety mye venting for dem som skal på elbil-ferie.

I juni ble det solgt 14.140 elbiler, inkludert bruktbilimport, som var ny månedsrekord. Tirsdag formiddag passerte Norge for første gang 400.000 registrerte elbiler i Norge.

Kombinasjonen av elbil-boom med en underdimensjonert ladestruktur, svært mange nordmenn som skal på bilferie, og en haug med ferske elbil-eiere som skal bruke hurtigladere for første gang, er oppskriften på et realt ladekaos, mener NAF.

De frykter et ladekaos uten like på populære feriestrekninger i sommer.

– Det ligger an til å bli kamp om laderne, sier senior kommunikasjonsrådgiver, Nils Sødal, til E24.

En av Norges største ladeoperatører, Recharge, vedgår at det vil bli kø også i sommer. Kommunikasjonssjef Elise Thorvaldsen mener imidlertid at de har situasjonen under kontroll.

– Vi har troen på at vi skal håndtere trafikken, sier kommunikasjonssjef i Recharge, Elise Thorvaldsen, til E24.

https://e24.no/privatoekonomi/i/Ep0bL2/frykter-et-ladekaos-uten-like-i-sommer?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

JorgenM

Har man små unger kan det være smart å kjøre om natten. Da sover ungene i bilen og det er null lade-kø.
Vi har gjort det de 3 siste ferieturene, 1x Lofoten og 2x Danmark (fra Trøndelag). Anbefales :+1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Moas

Det er flere år siden jeg var sist i ladekø. Kjører 35k km i året, inkl. Sverige og Danmark.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Electric cars in Norway

Ja, det gikk jo på et vis i fjor også....

De 10 mest nevnte stedene hvor elbilistene opplevde kø i sommer:
Dombås
Brokelandsheia
Lom
Oppdal
Lillehammer
Stryn
Alvdal
Geilo
Otta
Telemarksporten
Svarene er oppgitt i et fritekstfelt, det er totalt 400 elbilister som har oppgitt spesifikke steder.

Elbilferie 2020 er en undersøkelse utført av Norsk elbilforening.
Den ble gjennomført i tidsrommet 4.-17. august.

https://elbil.no/slik-gikk-det-med-ladekoene-i-sommer/



Øyvind.h

I sommer skal vi kjøre rundt 2500km, pluss småkjøring på destinasjonene. Dvs antakelig nærmere 3000km. Vi besøker blant annet vestkysten i Sverige, Dalarna i Sverige, Hafjell, Trondheim (usikkert), Risør samt to turer hjemom.
På de 2500-3000km blir det ett eller muligens to på hurtiglader. Kan være det blir 0 også, men det avhenger av om vi legger turen innom Trondheim eller ei. Tenker det skal gå greit, og turene går akkurat når det passer oss i løpet av dagen. må vi vente litt på å få ladet får vi heller nyte pausen litt ekstra :)
Så og si alt dekkes av god rekkevidde og saktelading.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Forskjellen fra tidligere år er at en nå har veldig mange elbiler som er Bil nr 1 i husholdningen, og typiske sommerferie-biler (i gult i bildet under). Tidligere var det mye småbiler, om det ikke var Tesla. Når en ser hvor mange som bruker Tesla-laderne så kan en nok forvente at ikke-Tesla-ladere og vil bli mye brukt i sommer, særlig med tanke på hvor mange slike biler som har blitt solgt det siste året, og at folk kommer til å reise mye rundt i Norge, siden det er litt åpent, men ikke så åpent utenlands.

Det viktigste er at folk skaffer seg ladebrikker og apper som gjør at de lett kan se hvor det er ledige ladere, i tillegg til at de har med seg ting de kan holde på med mens de venter, sånn at de egentlig ikke venter men gjør en kjekk aktivitet, som å spille fotball, frisbee, bocca, nettbrett osv, sånn at når en kjører videre så har en egentlig bare opplevd noe kjekt, og er helt klar for å sette seg i bilen igjen. Da blir ladingen en bonus i stedet for et problem.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Tror du er inne på noe her, selv om rekkevidden har økt, så har det de siste to årene gått fra at Tesla var omtrent enerådende som hovedbil/feriebil, til at det nå er biler fra kanskje ti merker, som har gode kandidater til hovedbil. Og selv om Tesla har hatt god rekkevidde er det ingen som kan si at det ikke har vært behov for hurtiglading, så dette vil også gjelde for alle andre merker som nå skal bli hovedbil.

Den store fordelen med lang rekkevidde er at det gir mye mer fleksibilitet ved valg av hurtiglader. Man kan kjøre forbi både en og to og tre om nødvendig, uten panikk, mens med kortrekkeviddebilene så ble det lite å gå på, for ellers stoppet man hver femte mil.

Øyvind.h, selv med god rekkevidde så kan det være utfordrende nok å få fulladet så store batteripakker som en nå har, på "destinasjonslading" rundt forbi. Vi har gjennom flere år erfart at det kan ta 2-3 døgn å fullade der vi skal overnatte pga dårlig tilgang på strøm (i verste tilfellet måtte vi begrense til 5A og 35 meter skjøteledning). Ene stedet vi ofte er på østlandet, så klarer vi faktisk ikke fullade selv på en uke, med mindre vi hurtiglader rett før ankomst, noe som er gørrkjedelig etter syv timer på tur. Vi lader med 10A hver natt (som er helt i grenseland med 32A hovedsikring), men kjører såpass mye rundt på aktiviteter mens vi er der, og står dermed kun ved lader nattestid, at vi sjelden kommer over 60-70% selv om bilen står plugget i så ofte det er mulig.

JorgenM

Utklipp fra Namdalsavisa, der Scandic her i Namsos sender kundene til byens eneste hurtiglader (og ca 8 mil til neste sørover). Et eksempel som viser at destinasjonsladere vil hjelpe mye mot trykket på hurtigladere.


-  hotellsjef på Scandic Rock City, er kjempefornøyd med at kundene har strømmet til hotellet etter det som har vært ei tung tid under koronapandemien.

Hun merker godt at etterspørselen etter elbil-ladere har økt, og sier noen av gjestene forventer at det er ladere utenfor hotellet.

– Vi synes det er kjempesynd at det ikke har blitt satt opp elbil-lader i nærheten av oss, sier hun, som forteller at resepsjonistene ved hotellet henviser folket til hurtigladerne ved Coop Extra
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Rosstopher

Sitat fra: JorgenM på onsdag 14. juli 2021, klokken 14:12
-  hotellsjef på Scandic Rock City, er kjempefornøyd med at kundene har strømmet til hotellet etter det som har vært ei tung tid under koronapandemien.

Hun merker godt at etterspørselen etter elbil-ladere har økt, og sier noen av gjestene forventer at det er ladere utenfor hotellet.

– Vi synes det er kjempesynd at det ikke har blitt satt opp elbil-lader i nærheten av oss, sier hun, som forteller at resepsjonistene ved hotellet henviser folket til hurtigladerne ved Coop Extra


Synd at hotellsjefer har så liten innsikt i egen bransje. Kanskje hun ikke har fått med seg at hotellet selv kan sette opp ladebokser til kundene sine? Eller skjønner hun ikke at det kan være god business å faktisk gi kundene sine det de forventer?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Vollis47

Hotellene er nok ikke klar over hvor mye noen destinasjonladere på hotellets parkeringsplass kan bety. Har opplevd hoteller som har ladere uten å reklamere for det på egne nettsider. Minst to ganger i drt siste kunne jeg sluppet en hurtigladestopp om jeg hadde visst at hotellet jeg var på vei til, hadde egne ladebokser utenfor.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

JorgenM

Scandic Namsos eier ingen p-plasser selv, sorry skulle tatt med dette også:

-  Hotellsjefen påpeker at hotellet ikke eier parkeringa, og at det derfor ikke er aktuelt å etablere noe selv.

– Men jeg håper at det kommer i forbindelse med utbygging på nabotomta, men siden det ikke er avklart i området har vi full forståelse for at det ikke har skjedd foreløpig 


https://www.namdalsavisa.no/hildegunn-og-roar-er-pa-ferie-med-elbil-for-forste-gang-vi-har-hort-om-sinnssyke-ladekoer/s/5-121-956700
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Rosstopher

Sitat fra: JorgenM på onsdag 14. juli 2021, klokken 15:43
Scandic Namsos eier ingen p-plasser selv, sorry skulle tatt med dette også:

-  Hotellsjefen påpeker at hotellet ikke eier parkeringa, og at det derfor ikke er aktuelt å etablere noe selv.

– Men jeg håper at det kommer i forbindelse med utbygging på nabotomta, men siden det ikke er avklart i området har vi full forståelse for at det ikke har skjedd foreløpig 


https://www.namdalsavisa.no/hildegunn-og-roar-er-pa-ferie-med-elbil-for-forste-gang-vi-har-hort-om-sinnssyke-ladekoer/s/5-121-956700

Da trekker jeg uttalelsen min. Sjekket faktisk på hjemmesiden deres først, og det så ut som de hadde egen parkering.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

geear

Sitat fra: Vollis47 på onsdag 14. juli 2021, klokken 15:12
Hotellene er nok ikke klar over hvor mye noen destinasjonladere på hotellets parkeringsplass kan bety. Har opplevd hoteller som har ladere uten å reklamere for det på egne nettsider. Minst to ganger i drt siste kunne jeg sluppet en hurtigladestopp om jeg hadde visst at hotellet jeg var på vei til, hadde egne ladebokser utenfor.
Et av problemene med destinasjonslading på hotell er at man som regel må safe uansett, fordi man ikke får reservert ladeplass.. med noen hederlige unntak.

Electric cars in Norway

#13
Ferietid...Dagens NRK.no nyhet..

Det ordner seg! Leit for de det gjelder. Men til neste år kan vi ikke oppleve slik... synes nå jeg da..

Kopi fra nyheten, lenke og bilde under.

"Han gledet seg til årets bilferie, og reisen gikk knirkefritt – helt til han ankom Lofoten.

– Der var så å si umulig å få ladet bilen. Da jeg kom til Svolvær var laderen på Kiwi i Svolvær ødelagt. Den uka jeg var der var det bare én hurtiglader i hele Lofoten. Og den ligger på Leknes.

– Det var rene marerittet å kjøre elbil."

https://www.nrk.no/nordland/elbil-kaos-i-lofoten_-tesla-eier-frustrert-over-manglende-ladere-i-nord-norge-1.15573369

Carl Anton Stenling

Nå er det jo gitt tilskudd til utbygging av hurtiglader i Lofoten og dermed bør dette være bedre til neste år: https://presse.enova.no/pressreleases/naa-kommer-hurtigladernettet-i-namdal-og-nordland-3070469
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA