Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

CVT for EV by Bosch

Startet av elektrolux, fredag 16. juli 2021, klokken 07:40

« forrige - neste »

turfsurf

#15
Sitat fra: sjokomelk på mandag 19. juli 2021, klokken 11:04
Nei, det er jo sant. Momentkurven er noe annet. Taycan har vel girkasse først og fremst for å klare høyere hastigheter siden det ikke er enkelt/billig å lage en motor som tåler så høyt turtall over lang tid, og samtidig ha frekvensomformere som klarer å levere høy nok frekvens?
Jeg vil tro dreiemoment kurven og effektiviteten henger godt sammen. Når man grensen til frekvensomformerne blir det vel rimelig brått stopp.

Taycan har jo og relativt lavt forbruk i høy fart, noe som taler for dette.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA