Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Elektriske sparkesykler - løsningen på få skader i Oslo  (Lest 216 ganger)

ToWalkOrDrive

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1912
    • Vis profil
Elektriske sparkesykler - løsningen på få skader i Oslo
« på: Tirsdag 06. Juli 2021, klokken 14:35 »
Ser at Oslo-folk ikke akkurat er de flinkeste på å kjøre el-sparkesykler i fylla.
Samtidig er det en logisk brist i lovverket - det er lov å kjøre elsparkesykkel, men ikke hvis den har sete, fordi den da er en moped. Det er MYE farligere å kjøre elsparkesykkel uten sete ettersom du med sete får flyttet tyngdepunktet ned, og kan holde mot styret om det er en liten hindring/stein i veien. Står du så flyr du...om du ikke er flink. Samtidig så burde det vært en regel om at bredden på hjulene var så stor at de ikke kunne kile seg fast nedi trikkeskinner, og i tillegg kunne de hatt dobbelt så høye hjul, så de lettere ruller over hindringer.

Brede hjul er allerede på noen modeller, men et lovkrav ville nok gitt mye bedre utvalg:

https://www.e-wheels.no/el-sparkesykkel/mercane-widewheel-pro/?gclid=CjwKCAjw_o-HBhAsEiwANqYhp0UJ2m-GVEb7neXcTMUswUBWNn-w9WRR3mIrQsSvDD4Y-uqN4EciuxoCAcAQAvD_BwE
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018