Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor fornøyde er tyskerne med sine elbiler

Startet av OhmPaPa, tirsdag 06. juli 2021, klokken 14:07

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 07. juli 2021, klokken 09:28
Så hvis Model 3 hadde vært så rævva som hELgenen hevder så må denne undersøkelsen være kjøpt og betalt. Tror heller jeg stoler på undersøkelsen da den samsvarer med andre undersøkelser, egen erfaring og kompisers prøvekjøring av Leaf og Model 3. Det er klart, dersom du foretrekker å duve langsomt i en gyngestol framfor ting som (for andre) er gøy så vil nok ikke Teslaen gi fullt så mye.

Jeg vil bare korrigere deg - jeg har aldri sagt at Model 3 er er "rævva" - det må i så fall være din indre stemme som slår seg vrang. Jeg har påpekt gang på gang at model 3 treffer kundene på det kundene til denne bilen ønsker.
Dermed er de fornøyd. Men det betyr ikke at kunder som ikke kjøper model 3 ville være fornøyd med den samme bilen - eller at model 3 er en fantastisk bil på alle områder for alle kundene.
Det er jo temmelig stor forskjell på en leaf og en model 3 i kjøreegenskaper - men det betyr ikke at alle som kjøper en leaf burde kjøpe en model 3 isteden og således bli ennå mer fornøyd med sitt bilkjøp. Verden og bilvalget er nok mer komplisert enn som så

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på onsdag 07. juli 2021, klokken 09:53
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 07. juli 2021, klokken 09:28
Så hvis Model 3 hadde vært så rævva som hELgenen hevder så må denne undersøkelsen være kjøpt og betalt. Tror heller jeg stoler på undersøkelsen da den samsvarer med andre undersøkelser, egen erfaring og kompisers prøvekjøring av Leaf og Model 3. Det er klart, dersom du foretrekker å duve langsomt i en gyngestol framfor ting som (for andre) er gøy så vil nok ikke Teslaen gi fullt så mye.

Jeg vil bare korrigere deg - jeg har aldri sagt at Model 3 er er "rævva" - det må i så fall være din indre stemme som slår seg vrang. Jeg har påpekt gang på gang at model 3 treffer kundene på det kundene til denne bilen ønsker.
Dermed er de fornøyd. Men det betyr ikke at kunder som ikke kjøper model 3 ville være fornøyd med den samme bilen - eller at model 3 er en fantastisk bil på alle områder for alle kundene.
Det er jo temmelig stor forskjell på en leaf og en model 3 i kjøreegenskaper - men det betyr ikke at alle som kjøper en leaf burde kjøpe en model 3 isteden og således bli ennå mer fornøyd med sitt bilkjøp. Verden og bilvalget er nok mer komplisert enn som så

Mener jeg flere ganger har sett du har skrevet hvor skranglete, bråkete og lav kvalitet Model 3 har, uten at du har eid en....og i mitt hode tilsvarer det "rævva".

Generelt er jeg enig i at ulike biler dekker ulike behov. De som har kjøpt Leaf har stort sett blitt veldig skuffet (minus 33 poeng i snitt per eier), mens Tesla Model 3 eiere har vært svært fornøyde (pluss 82 poeng i snitt).

Angående støy: "Det var forøvrig marginalt lavere målte støyverdier i LEAF E+ enn Model 3." sier elbilforeningen. Det gjelder i 60km/t. I 80km/t er det likt.
Videre sier de: "LEAF E+ etterlater et blandet inntrykk. Flere i testteamet hadde innvendinger mot sittekomfort, rattinnstilling og manglende korsryggstøtte, mens undertegnede eksempelvis fant seg greit til rette." og "Model 3 var fortsatt en ukjent bil for 3/4 av testteamet da vi startet kjøringen, men det ble tidlig klart at alle fant seg godt til rette. "

Tror ikke en bør bortforklare så mye når forskjellene er så gigantiske. Å si at Tesla-eiere kjøper Tesla fordi akkurat de liker Tesla, men at Tesla egentlig ikke er så bra, men at det samme ikke gjelder for Leaf? Leaf-kjøpere liker gjerne Leaf de og den dagen de kjøper bilen? De har prøvekjørt bilen de og? Men de er -33 poeng misfornøyd...kanskje de har funnet ut at de sitter vondt, de får ikke ladet kjapt på Chademo, bilen er treg, og styringen upresis, mens alt det er helt motsatt på Model 3... https://elbil.no/test-av-leaf-e-e-soul-model-3-fri-flyt-pa-flystripa/

Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 07. juli 2021, klokken 10:35
Sitat fra: hELgenen på onsdag 07. juli 2021, klokken 09:53
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 07. juli 2021, klokken 09:28
Så hvis Model 3 hadde vært så rævva som hELgenen hevder så må denne undersøkelsen være kjøpt og betalt. Tror heller jeg stoler på undersøkelsen da den samsvarer med andre undersøkelser, egen erfaring og kompisers prøvekjøring av Leaf og Model 3. Det er klart, dersom du foretrekker å duve langsomt i en gyngestol framfor ting som (for andre) er gøy så vil nok ikke Teslaen gi fullt så mye.

Jeg vil bare korrigere deg - jeg har aldri sagt at Model 3 er er "rævva" - det må i så fall være din indre stemme som slår seg vrang. Jeg har påpekt gang på gang at model 3 treffer kundene på det kundene til denne bilen ønsker.
Dermed er de fornøyd. Men det betyr ikke at kunder som ikke kjøper model 3 ville være fornøyd med den samme bilen - eller at model 3 er en fantastisk bil på alle områder for alle kundene.
Det er jo temmelig stor forskjell på en leaf og en model 3 i kjøreegenskaper - men det betyr ikke at alle som kjøper en leaf burde kjøpe en model 3 isteden og således bli ennå mer fornøyd med sitt bilkjøp. Verden og bilvalget er nok mer komplisert enn som så

Mener jeg flere ganger har sett du har skrevet hvor skranglete, bråkete og lav kvalitet Model 3 har, uten at du har eid en....og i mitt hode tilsvarer det "rævva".

Beklager å måtte skuffe deg,men aldri skrevet det du hevder..Mulig du blander meg med en annen? Jeg skriver iblant kritisk om flere biler og merker,men ikke omtalt model 3 i de ordelag eller på den måten. Legger også merke til at enkelte Tesla eiere er svært følsom for kritikk. Mulig bilen treffer hjertet til enkelte svært heftig som en sommerforelskelse? Er man hodestups forelsket i bilen er det også vanskelig å komme med kritiske bemerkninger. Jeg ser den. Ingen tvil i verden at mange Tesla eiere er superfornøyd med sin bil,men de har også utfordringer som andre merker har løst bedre.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på onsdag 07. juli 2021, klokken 13:12
Ingen tvil i verden at mange Tesla eiere er superfornøyd med sin bil,men de har også utfordringer som andre merker har løst bedre.
Bare sånn for moro skyld, kunne du nevnt ett bilmerke som ikke har noen utfordringer?

Rollep

Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 06. juli 2021, klokken 14:07
Tesla Model 3-sjåfører er i gjennomsnitt de mest fornøyde med sin elektriske bil. Men utover Stromer setter Tesla også rekorder: i premiumsedanene som selges over hele verden, er Tesla nå på første plass med Model 3, til og med foran BMW 3-serie. Dette fremgår av en ny infografikk fra Block-Builders.de.

I en rangering som viser tilfredsstillelsen til elbilførere med sitt respektive kjøretøy, lander Tesla Model 3 uimotsagt på førsteplassen med 82 poeng, etterfulgt av Citigo-e (63 poeng) og Tesla S (56 poeng). Dette viser data fra markedsundersøkelsesselskapet Uscale.

https://block-builders.de/meilenstein-tesla-mit-hoechster-kundenzufriedenheit-und-den-meisten-verkaeufen-im-premium-sektor/
Syns det er veldig morsomt at man kaller det premiumsegmentet ;D

Finnes jo ingen premiumbiler på den listen utover de 3 fra Audi, Mercedes og Jaguar.


hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 07. juli 2021, klokken 14:28
Sitat fra: hELgenen på onsdag 07. juli 2021, klokken 13:12
Ingen tvil i verden at mange Tesla eiere er superfornøyd med sin bil,men de har også utfordringer som andre merker har løst bedre.
Bare sånn for moro skyld, kunne du nevnt ett bilmerke som ikke har noen utfordringer?


Ulike produsenter har selvfølgelig ulike utfordringer - men her kommer en liten liste der jeg har forsøkt å ta opp en del utfordringer som Tesla konkret sliter mer med enn en del andre :

Lakk  - følgende produsenter har ikke de samme utfordringene som Tesla har på dette området :

Volkswagen
Toyota
Volvo
Mercedes-Benz
BMW
Ford
Audi
Nissan
Skoda
Peugeot
Hyundai
Jaguar
Opel
Mitshubishi
Polestar
Seat
Kia
Porsche
Alfa Romeo
Lexus


Når det kommer til FSD - så har ingen av de nevnte lovt noen lignende funksjon uten å levere - så samme listen kan brukes der.

Panel gaps - de fleste på listen over leverer innenfor bedre spesifiksasjoner enn Tesla. Noen unntak finnes på enkelte modeller.

En god måte å sammenligne biler på når det kommer til utfordringer på er å se på de ulike garantivilkårene :
Her kommer en liste over en del av de ulike vilkårene som de ulike merkene har :

https://www.smartepenger.no/bilokonomi/3094-bilmerkenes-rustgarantier
https://www.smartepenger.no/bilokonomi/3093-bilmerkenes-lakkgarantier

Noen oppdatert ny oversikt over alle garantivilkår finner jeg ikke, men her er en fra 2018

https://www.forbrukerradet.no/guide/no-guidekategori/den-store-bilgarantiguiden-2018/

Sånn - Tesla og model 3 er en flott bil det - men den er ikke feilfri på noen som helst måte og den leverer ikke det tryggeste bilkjøpet i klassen heller mhp garanti.






Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på onsdag 07. juli 2021, klokken 16:22
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 07. juli 2021, klokken 14:28
Sitat fra: hELgenen på onsdag 07. juli 2021, klokken 13:12
Ingen tvil i verden at mange Tesla eiere er superfornøyd med sin bil,men de har også utfordringer som andre merker har løst bedre.
Bare sånn for moro skyld, kunne du nevnt ett bilmerke som ikke har noen utfordringer?


Ulike produsenter har selvfølgelig ulike utfordringer - ..........
Du kunne spart deg en lang posting med kun den første setningen

Forøvrig er ikke listen din på noen måte riktig. Volkswagen har i mange år hatt store problemer med sinkslipp på lakken og sånn kunne en sikkert fortsatt. Ref første setning.

Det blir rart å argumentere så mye mot en undersøkelse, bare fordi resultatet ikke passer deg.

Øyvind.h

#22
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 07. juli 2021, klokken 16:43
Forøvrig er ikke listen din på noen måte riktig. Volkswagen har i mange år hatt store problemer med sinkslipp på lakken og sånn kunne en sikkert fortsatt. Ref første setning.
Å lage en liste over utfordringer hos andre merker er lett, også knyttet til lakk. VAG er ikke alene der (har for øvrig fått lakkert opp en Golf med sinkslipp på garanti). Men å kaste bort tid på de som jakter på Tesla har jeg for lengst løst med ignore funksjonen :)
Når jeg la fusso på IX3`en fant jeg jaggu noen prikker under lakken gitt :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DagfinnN

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 07. juli 2021, klokken 14:28
Sitat fra: hELgenen på onsdag 07. juli 2021, klokken 13:12
Ingen tvil i verden at mange Tesla eiere er superfornøyd med sin bil,men de har også utfordringer som andre merker har løst bedre.
Bare sånn for moro skyld, kunne du nevnt ett bilmerke som ikke har noen utfordringer?
Tesla eiere er superfornøyde fordi de ikke vet bedre - jaja. Slik går no dagan for enkelte.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

JorgenM

Det er desverre sånn med endel Tesla-folk at hvis noen sier noe negativt om Tesla så blir det fort 2-3 sider med kommentarer mot den ene i stedet for å diskutere saklig rundt tema.

Jeg har eid Tesla i 3 år og føler meg meget berettiget når jeg kritiserer Tesla, men legger gjerne inn kun 1 kommentar og sjekker deretter aldri den tråden igjen fordi jeg vet hvordan det blir desverre.

Folk må bare respektere at andre har ulike meninger og erfaringer.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Øyvind.h

Denne tråden er jo en god illustrasjon. Det legges frem en positiv eier-undersøkelse som viser at eierne av et merke er de mest tilfredse. Umiddelbart skal diskusjonen ledes inn på negative forhold.

Mer tydelig illustrasjon av hvorfor folk går lei får en ikke. Tesla leverer ikke perfekt på alt, og det er flere grunner til at jeg ikke kjører Tesla for øyeblikket. Men å umiddelbart forsøke å vri en positiv tråd over til diskusjon rundt negative forhold viser bare hvorfor folk går lei, bruker ignore funksjonen etc.  En bør ikke kaste bort livet på negative folk som bare søker å forsure stemningen.

Når det gjelder undersøkelsen er jeg kanskje litt overrasket over Leaf. Det er en bil jeg opplever at mange har positiv erfaring med, meg selv inkludert.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 07. juli 2021, klokken 19:03
Denne tråden er jo en god illustrasjon. Det legges frem en positiv eier-undersøkelse som viser at eierne av et merke er de mest tilfredse. Umiddelbart skal diskusjonen ledes inn på negative forhold.

Definitivt. Godt og åpenbart innlegg Øyvind.

Det er jo faktisk de folka som prøver å vri debatten med innlegg som om det er Tesla fans og ikke en markedsundersøkelse som har lagt frem resultatet. Og i tillegg stadig vekk drar forurettet kortet. De burde gå i seg selv i stedet for å angripe.

Ingeniøren

#27
Vel, det faktum at Leaf bunner og som og Øyvind og nevner, og 2 fra Tesla topp 3, fikk meg til å tenke at her man formulert spørsmålene på en måte for å få et ønsket resultat. Dette er et kjent triks og bare følg med i valgkampen så skal du se flere eksempler.

Fake news ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Sitat fra: JorgenM på onsdag 07. juli 2021, klokken 18:19
Jeg har eid Tesla i 3 år og føler meg meget berettiget når jeg kritiserer Tesla, men legger gjerne inn kun 1 kommentar og sjekker deretter aldri den tråden igjen fordi jeg vet hvordan det blir desverre.
Post-and-run. Skikkelig bra bidrag der altså.

Ellers så synes jeg ikke det er veldig annerledes med Tesla enn mange andre av merkene. Det er alltid noen som på liv og død skal forsvare merket sitt, og så er det alltid noen som har lagt ett merke for hat av en eller annen grunn. Dette er ofte Tesla da de lenge har vært ledestjernen for elbiler, noe som faller en del av de merkelojale veldig tungt for hjertet.

Det er og ofte disse merkelojale Teslahaterne som drar inn Tesla i diskusjoner rundt egen bil, gjerne med negative kommentarer for å fremheve hvor bra deres eget valg er. Da må man faktisk regne med at både Teslalojale og andre påpeker at det de driver med er fanboy-isme.

Ellers så sier en undersøkelse ikke så mye om de respektive bilene, men den sier mye om hvor bra bilene har vært i.f.h.t. forventningene. Noe som vel er det viktigste parameteret når det gjelder salg av bil.

Når det gjelder Leaf så har den jo en del kjente utfordringer. For elbilentusiaster som vet hva de går til mtp lading og rekkevidde er jo dette ihht forventninger, men for de som kommer fra fossilverdenen blir det jo annerledes.

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 08. juli 2021, klokken 06:50
Vel, det faktum at Leaf bunner og som og Øyvind og nevner, og 2 fra Tesla topp 3, fikk meg til å tenke at her man formulert spørsmålene på en måte for å få et ønsket resultat. Dette er et kjent triks og bare følg med i valgkampen så skal du se flere eksempler.

Fake news ?
Når en må ty til Trump terminologi så burde det ringe noen varselbjeller?

Har du noen som helst indikasjon på at undersøkelsen er fabrikert ? Uten annen indikasjon enn at du er uenig er du på god vei mot konspirasjons gjengen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA