Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor fornøyde er tyskerne med sine elbiler

Startet av OhmPaPa, tirsdag 06. juli 2021, klokken 14:07

« forrige - neste »

jlan

MIn Tesla fungerer helt greit, og inntil nylig har det vært vanskelig å finne et alternativ som dekker mine behov. Likevel er det ingen annen bil jeg har hatt hvor jeg har irritert meg så mye over dårlige detaljløsninger. Det er så mange muligheter som ikke er utnyttet, når en først har en stor skjerm og nettdekning. Også endel fysiske detaljer er dårlig løst. Min mening er at Tesla må skjerpe seg kraftig på brukervennlighet. Eksempler:

Hvorfor er det ikke waypunkt på nav.?
Hvorfor er det ikke grafikk på DAB?
Hvorfor fungerer ikke TA på DAB? (det fungerte på Model X)
Hvorfor kan jeg ikke sende tekstmelding fra "Recent" listen?
Hvorfor må jeg skrolle opp på skjermen for å nå noen knapper, selv om det er mye tomrom lenger oppe?
Hvorfor må jeg gjøre diverse triks for å se TV på full skjerm?
Hvorfor skifter setet til "Easy Entry" uten forvarsel når jeg nettopp har duppet av på fergen?
Hvorfor er innstillingene for passasjersetet på høyre side av setet (slik at det er umulig å hjelpe passasjeren)?
Hvorfor må jeg inn i en undermeny i appen for å frigjøre ladekabelen (pluss at "knappen" flytter seg litt akkurat når jeg skal trykke på den)?

Hvorfor må bilen forvarmes for å åpne dørene om vinteren?
Hvorfor er det ikke skiluke?
Hvorfor ligger tilhengerkontakten innunder bilen og peker nedover ?
Hvorfor sklir gummimatten fremover på førersiden?
Hvorfor får jeg ikke trø på bremsepedalen og gasspedalen samtidig?
Hvorfor må jeg kjøre fram forsetene manuelt for å få lagt ned bakseteryggene?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

cra

Sitat fra: jlan på torsdag 08. juli 2021, klokken 13:07
Hvorfor skifter setet til "Easy Entry" uten forvarsel når jeg nettopp har duppet av på fergen?

Fordi bilen skrur seg av selv når den har stått parkert i X minutter (15?) irriterende ja; det skjer akkurat i det ferga legger til kai på min faste pendlerrute. Hadde den holdt et minutt til hadde jeg sluppet det.

Løsningen er enkel: Et touch på bremsepedalen etter et par runder med candycrush eller litt scrolling i nyheter, så nullstilles timeren. Alternativt: Slå av bilen manuelt (slik man uansett er pålagt med fossilbiler) når du har stoppet ombord i ferga.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jlan

Sitat fra: cra på torsdag 08. juli 2021, klokken 14:03
Løsningen er enkel: Et touch på bremsepedalen etter et par runder med candycrush eller litt scrolling i nyheter, så nullstilles timeren. Alternativt: Slå av bilen manuelt (slik man uansett er pålagt med fossilbiler) når du har stoppet ombord i ferga.
Jada, men det er altså et eksempel på en komfortløsning som jeg ikke visste at jeg trengte - og som ender opp som en irritasjon. I dette tilfellet "vet" jo bilen at jeg sitter i setet. Da er det ikke behov for Easy Entry hvis jeg ikke åpner døren.

Joda det finnes alltids løsninger. En er å åpne og lukke ladeluken. Da slukker lyktene også - så slipper du han som banker på vinduet og forteller at lysene dine står på.

Et annet "fergetriks": Sitter du i salongen og har glemt å slå av alarmen? Det kan en "selvsagt" ikke gjøre fra app. Men en kan låse opp bilen, og så åpne trunk så den ikke låses igjen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

ToWalkOrDrive

Kunne gjerne tenkt meg at TM3 var 30 cm lenger, og at det var lenger avstand bak til baksetene (det siste blir det på Model Y med 10-12 cm). Kanskje en slipper å flytte fremsetet for å få lagt ned baksetet på den. Model Y har og skiluke. En måte å slippe å manuelt kjøre førersetet fremover når du skal ha baksetet ned er å lage en ny personprofil som har setet langt fremme. For min del pleier jeg å velge fruen sin profil når jeg skal ha ned baksetet på min side....men da må jeg skynde meg ut for ikke å bli smadret i styret.

Det eneste av de andre problemene som jeg kjente meg igjen i var det at slideren på passasjersetet er på høyre side. Kunne godt tenkt meg å hatt det på venstre side når jeg har et bur i baksetet. Aller helst kunne det vært minne og passasjer-profil på passasjersetet også.

Easy Entry kjenner jeg ikke til. Mulig jeg ikke har skrudd det på? Det nytter ikke å velge "Dog Mode" / "Climate On" heller, eller gjelder det Model X?
Tesla Model Y                         2021-

jlan

Vi får kanskje unngå en lang diskusjon om TM3 løsninger her - det var mer ment som eksempel.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 08. juli 2021, klokken 15:21

Easy Entry kjenner jeg ikke til. Mulig jeg ikke har skrudd det på? Det nytter ikke å velge "Dog Mode" / "Climate On" heller, eller gjelder det Model X?
Easy entry setter du på profilen din. Kan settes til å f.eks heve rattet, kjøre setet litt lengre bak og heve setet før ut/innstigning.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA