Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor fornøyde er tyskerne med sine elbiler

Startet av OhmPaPa, tirsdag 06. juli 2021, klokken 14:07

« forrige - neste »

OhmPaPa

Tyskerne med Tesla Model 3 er mest fornøyde med bilen sin - mens de som kjøpte Nissan Leaf er minst fornøyde. Det ser også ut til fra grafen at veldig få er misfornøyde.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Google Translated:

Tesla Model 3-sjåfører er i gjennomsnitt de mest fornøyde med sin elektriske bil. Men utover Stromer setter Tesla også rekorder: i premiumsedanene som selges over hele verden, er Tesla nå på første plass med Model 3, til og med foran BMW 3-serie. Dette fremgår av en ny infografikk fra Block-Builders.de.

I en rangering som viser tilfredsstillelsen til elbilførere med sitt respektive kjøretøy, lander Tesla Model 3 uimotsagt på førsteplassen med 82 poeng, etterfulgt av Citigo-e (63 poeng) og Tesla S (56 poeng). Dette viser data fra markedsundersøkelsesselskapet Uscale.

https://block-builders.de/meilenstein-tesla-mit-hoechster-kundenzufriedenheit-und-den-meisten-verkaeufen-im-premium-sektor/

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

geear

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 06. juli 2021, klokken 17:21
Du får gjerne svar som du spør....
Kan du utdype hva du henviser til her, og begrunnelsen for det?

Roy Aasen


hELgenen

Min erfaring er at Tesla eiere kjøper Tesla fordi de vil ha Tesla. Det er litt som de som kjøper iphone kjøper iphone fordi de vil ha iphone. Det betyr jo ikke at iphone er bedre enn Android  Det betyr bare at de fleste som kjøper Tesla får det de forventer. Har man litt andre forventninger - f.eks når det kommer til støy, kvalitet på finish, eller rett og slett ikke liker utseende på Tesla - vel så kjøper man ikke Tesla. Personlig klarer jeg ikke legge noe i slike undersøkelser selv om mr Roland i Tesla hele tiden referer til dette når noen journalister kommer med kritiske spørsmål.

geear

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 06. juli 2021, klokken 19:55
Min erfaring er at Tesla eiere kjøper Tesla fordi de vil ha Tesla. Det er litt som de som kjøper iphone kjøper iphone fordi de vil ha iphone.
Er det egen erfaring eller noe du tror?

Kjøper du selv en bil eller telefon du ikke vil ha?

Selv ville jeg helst hatt en elektrisk BMW som dekket behovet for familiebil, men den eneste bilen som kunne gjøre det vi ønsket var Model X.

Husk at de aller fleste Tesla-eiere er førstegangskjøpere av Tesla, og har mest sannsynlig hatt preferanser for andre merker i utgangpunktet. Hvorfor skulle man da være så opptatt av å kjøpe Tesla fordi Tesla?

Spør du noen som kjøper en BMW, Mercedes, VW eller Audi derimot, så får du nok fort svaret at de har hatt flere av samme merke før. Derfor er det egentlig helt spesielt at Tesla kommer så godt ut i slike undersøkelser, både i utlandet og hos Elbilforeningen. Faktisk også på tross av en del kvalitetsutfordringer.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 06. juli 2021, klokken 19:55
Min erfaring er at Tesla eiere kjøper Tesla fordi de vil ha Tesla.
Dumme meg som trodde folk kjøper den bilen de ønsker seg og oppfyller deres behov innenfor økonomiske rammer.

Tror faktisk det er flere som kjøper Mercedes fordi det er Mercedes osv enn hva det gjelder Tesla.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OhmPaPa

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 06. juli 2021, klokken 19:55
Min erfaring er at Tesla eiere kjøper Tesla fordi de vil ha Tesla. Det er litt som de som kjøper iphone kjøper iphone fordi de vil ha iphone. Det betyr jo ikke at iphone er bedre enn Android  Det betyr bare at de fleste som kjøper Tesla får det de forventer. Har man litt andre forventninger - f.eks når det kommer til støy, kvalitet på finish, eller rett og slett ikke liker utseende på Tesla - vel så kjøper man ikke Tesla. Personlig klarer jeg ikke legge noe i slike undersøkelser selv om mr Roland i Tesla hele tiden referer til dette når noen journalister kommer med kritiske spørsmål.

Oh, man!

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 06. juli 2021, klokken 19:55
Det betyr jo ikke at iphone er bedre enn Android
Med fare for å bli et kor her. Dette er jo elendig analogi eventuelt logisk feilslutning.

For de som kjøper IPhone så er jo det fordi den er langt bedre, ikke på alt men for dem på det som er viktigst. Bruker en av hver daglig siden jobben insisterer på Android og privat er det IPhone som gjelder. Dette er jo akkurat som Tesla, den er best for de som vil ha det den er god på.

Akkurat dette er vel det undersøkelsen svarer på. Personlig er jeg imponert over at Citygo E er nummer to, det er en av de stussligste bilene jeg har kjørt, men må akseptere at eierne liker den.

OhmPaPa

Det jeg liker best med undersøkelsen er at de fleste elbil-eiere er fornøyde med bilen sin. Det er ikke overraskende men hyggelig å få bekreftet.

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 06. juli 2021, klokken 22:02
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 06. juli 2021, klokken 19:55
Det betyr jo ikke at iphone er bedre enn Android
Med fare for å bli et kor her. Dette er jo elendig analogi eventuelt logisk feilslutning.

For de som kjøper IPhone så er jo det fordi den er langt bedre, ikke på alt men for dem på det som er viktigst. Bruker en av hver daglig siden jobben insisterer på Android og privat er det IPhone som gjelder. Dette er jo akkurat som Tesla, den er best for de som vil ha det den er god på.

Akkurat dette er vel det undersøkelsen svarer på. Personlig er jeg imponert over at Citygo E er nummer to, det er en av de stussligste bilene jeg har kjørt, men må akseptere at eierne liker den.
Synes jeg traff bra mhp å sammenligne Android/Iphone noe du selv egentlig bekrefter når du sier at Tesla best for de som vil ha det den er god på.  Tesla ER gode på det den er god på,men ikke sikkert den er god på det som betyr noe for kunden. Jeg har selv brent meg på Tesla fordi den ikke holdt mål på det jeg prioriterte mest.  På samme måte har jeg brent meg på Apple sin iphone da den ville dra meg inn i et univers jeg ikke følte meg hjemme i og ta fra meg kontroll på noe jeg ønsket kontroll på selv.  Hva som er best avhenger av hva en ønsker og forventer. Selv små,simple enkle elbiler med elendig ytelse kan score skyhøyt på fornøyd skalaen.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 06. juli 2021, klokken 23:58
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 06. juli 2021, klokken 22:02
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 06. juli 2021, klokken 19:55
Det betyr jo ikke at iphone er bedre enn Android
Med fare for å bli et kor her. Dette er jo elendig analogi eventuelt logisk feilslutning.

For de som kjøper IPhone så er jo det fordi den er langt bedre, ikke på alt men for dem på det som er viktigst. Bruker en av hver daglig siden jobben insisterer på Android og privat er det IPhone som gjelder. Dette er jo akkurat som Tesla, den er best for de som vil ha det den er god på.

Akkurat dette er vel det undersøkelsen svarer på. Personlig er jeg imponert over at Citygo E er nummer to, det er en av de stussligste bilene jeg har kjørt, men må akseptere at eierne liker den.
Synes jeg traff bra mhp å sammenligne Android/Iphone noe du selv egentlig bekrefter når du sier at Tesla best for de som vil ha det den er god på.  Tesla ER gode på det den er god på,men ikke sikkert den er god på det som betyr noe for kunden. Jeg har selv brent meg på Tesla fordi den ikke holdt mål på det jeg prioriterte mest.  På samme måte har jeg brent meg på Apple sin iphone da den ville dra meg inn i et univers jeg ikke følte meg hjemme i og ta fra meg kontroll på noe jeg ønsket kontroll på selv.  Hva som er best avhenger av hva en ønsker og forventer. Selv små,simple enkle elbiler med elendig ytelse kan score skyhøyt på fornøyd skalaen.
Det du bekrefter er at du valgte feil og så tenker du at alle andre gjør det også. For å si det på nynorsk «two wrongs dont make one right»

ToWalkOrDrive

Hvis en ser på grafen så er Model 3 eiere 20 prosentpoeng høyere enn nr 2. 20%-poeng! Dette er tyskere som kan kjøpe Mercer og beamere billigere enn lakselus. Så hovedgrunnen er nok at det er en dritbra bil i tillegg til at forventningene ikke er så enormt høye pga lav pris / cost of ownership. Har selv flydd 50.000km med TM3P, og ikke en eneste feil etter at USB-kontakten ble fikset første uken. Lading på superladere skjer uten kø, uten feil og superkjapt, bilen er fast, fin og sykt kjapp. Kjører som en gocart gjennom hårnålssvinger, men får overraskende mye bagasje i bak, har selv festet krok for sykkelstativ, praktisk med takbøyler og takboks, god plass til 2 meter folk i førersetet, og ikke minst enormt bra infotainment system, som både viser hvor mange ledige ladestolper det er på alle superladestasjoner, navigerer og gjør batteriet klart for raskest mulig lading, viser netflix, har dog mode som viser temperaturen inni bilen mens du er ute, og hunden inne, samt et bilde om at eieren er snart tilbake, veldig bra lydanlegg og meget gode seter med varme i 5 seter. Kunne bare ønske den var litt større....og snart kommer Model Y...
Når WhatCar gir bilen 5 av 5 stjerner, i et land med lave bensinbilavgifter ved kjøp av bil, så sier det seg selv at bilen er dritbra.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 07. juli 2021, klokken 00:10
Det du bekrefter er at du valgte feil og så tenker du at alle andre gjør det også. For å si det på nynorsk «two wrongs dont make one right»

Da tenker du feil om hva jeg tenker - selvfølgelig velger ikke Tesla kundene feil.
Det handler om å møte forventningene. At Tesla kunder betaler for FSD og ikke får det levert - at de synes skjeve karosseridetaljer ikke er så viktig - at lakkjobben er litt så som så osv - det er hva mange Tesla eiere ikke synes er så viktig. Det er bare å se på Tesla Bjørn sin video der han henter sin TM3 performance. Ja - det var skjeve karosseridetaljer der som han bare lo av - det er innenfor Tesla spec som han sa og ferdig med det. Som Tesla kunde brydde han seg ikke om denne type mangler og feil - han hadde vel ikke forventninger om bedre? Dette i motsetning til f.eks Polestar 2 kunder som gikk bananas når de så at enkelte lakkfarger hadde appelsinhud tendenser. Jeg tror det vesentlige poenget her er at en fornøyd kunde er en kunde som får en bil som står til egne forventninger - ja kanskje leverer noe bedre enn egne forventninger. Da kommer ofte pris og hva man får for pengene inn i bildet. Tesla leverer jo ekstreme ytelser til en forholdsvis lav pris sett opp mot konkurrentene - spesielt for TM3. Og er det ytelsene, den store skjermen  og et godt ladenettverk man ønsker - vel så får man i bøtter og spann med Tesla. Dersom man tar en tysk bil i samme prissegment og tror at man får like bra finish som denne og at når man kjøper FSD - så får man FSD der og da - vel da blir man skuffet. Jeg tror rett og slett de fleste Tesla kunder har dannet seg et bilde av hva man kan forvente - og at Tesla leverer på det området.
Det betyr ikke at Tesla leverer den beste bilen med høyest kvalitet i alle ledd for prisen man betaler. Det betyr bare at Tesla treffer forventningene til egne kunder bedre enn kanskje mange andre. Tesla driver heller ikke egen markedsføring og således bygger de ikke opp egne forventninger hos kunden. Polestar f.eks driver jo egen markedsføring og har sågar overdrevet rekkevidden på bilen i denne - da er det jo klart kundene blir skuffet.
Så for å oppsummere - det er når kunden sine forventninger møtes at man blir fornøyd - og hva man forventer styres i stor grad av hva man blir fortalt. Og driver man null markedsføring så er det begrenset hvor høye forventninger man som kunde har ut over det andre kunder forteller om bilen.

ToWalkOrDrive

Det som er verdt å merke seg er at dette ikke måler hvor mange som er fornøyde med elbilen, men antall poeng hver enkelt bileier gir bilen i snitt på ulike punkter om bilen (som kjøreglede, støy osv) målt i en skala fra - 100 til + 100. 0 er altså midt på treet. 82 poeng tilsvarer dermed 91% oppfyllelse av scalaen. Så hvis Model 3 hadde vært så rævva som hELgenen hevder så må denne undersøkelsen være kjøpt og betalt. Tror heller jeg stoler på undersøkelsen da den samsvarer med andre undersøkelser, egen erfaring og kompisers prøvekjøring av Leaf og Model 3. Det er klart, dersom du foretrekker å duve langsomt i en gyngestol framfor ting som (for andre) er gøy så vil nok ikke Teslaen gi fullt så mye.

Når det er sagt så vil nok en oppfattet støy i Tyskland være helt annerledes enn i Norge. På grunn av meget aerodynamisk form på Tesla Model 3 så øker ikke støyen så mye når du kjører fortere, så på Autobahn vil det være en forholdsvis rolig bil i 130km/t da vindstøy ofte kan bli fremtredende på andre biler. I tillegg har tyskerne ikke så mye store steiner i asfalten som en har på norske motorveier. Personlig så kom jeg ikke på at det var særlig mye støy på min siste 1600km tur med TM3P med 20" 35-profil dekk...men på 10km motorvei i 90km/t med steinete asfalt på kalde dekk så hører jeg det godt.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA