Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Liten test i dag, 5.07.21

Startet av Skeptikeren, mandag 05. juli 2021, klokken 20:02

« forrige - neste »

Skeptikeren

Lånte Ioniq 5 i dag i 3 timer, slik at både jeg og madammen skulle få prøvd bilen litt både i bystrøk og på motorveg.

Bilen er absolutt helt nydelig å kjøre, sitter veldig godt og jeg synes det er utrolig lite hjulstøy fra 19» hjulene. Det støyer mye mer i min 2019 Ioniq, men det er kanskje ikke helt uventet. Etter hva jeg har lest skal det bråke enda mindre med 20» hjulene, men dette er sikkert litt avhengig av hva slags dekk de er påmontert.

Mye knapper og enda mer menyer å trykke i. Jeg synes i likhet med andre at det kunne vært lettere å få satt på setevarme og kjøler, men dette blir sikkert en vanesak med tiden. I menyene kunne det se ut som man kunne sette dette på automatisk til å følge klimainnstillingene, det vil muligens si at om man peiser på 30 varmegrader så skrur sete og rattvarme seg på automatisk?

Angående forbruket synes jeg det var noe høyt, hadde muligens 4 mil på motorveg i ca 110 km/t, resten i by og bygd. Ser at flere tester har kjørt bilen på langt lavere forbruk, så det er nok fult mulig.  Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.

e-h

Trykk knappen Warmer for å kunne velge setekjøling eller varme fra skjerm (altså 2 klikk). Eller som du sier slå på smart-styring av sete-varme/kjøling og/eller rattvarme.
Er vel i grunn mest settings som er litt uryddig i menyene. La om til engelsk meny og da går det lettere, da flere ting er riktig merkelig oversatt til norsk.

nordmannisverige

Sitat fra: e-h på tirsdag 06. juli 2021, klokken 00:12
Trykk knappen Warmer for å kunne velge setekjøling eller varme fra skjerm (altså 2 klikk). Eller som du sier slå på smart-styring av sete-varme/kjøling og/eller rattvarme.
Er vel i grunn mest settings som er litt uryddig i menyene. La om til engelsk meny og da går det lettere, da flere ting er riktig merkelig oversatt til norsk.
Kan man programmere inn egne "favoritter"? Stemmestyring?

e-h

Ja, man har mulighet til en favoritt på rattet og en favoritt fra dashboard.
Stemmestyring finnes også, men har ikke testet utover Siri til å svare på meldinger over Apple CarPlay. Synes automatikken fungerer overraskende greit når det gjelder varme og klima.

ProsjektX

2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

e-h

Favorittene man kan legge inn har litt begrensede valgmuligheter, spesielt knappen på rattet. Føler ikke de vanlige tingene er så tungvint nå som jeg vet på hvilken skjerm de finnes. Så usikker på hvor nødvendig det er med så mye mer direkte snarveier enn det man får.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA